Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 18:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: SuperTweak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clausedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hele idéen med netkabler tolkes ofte fra en lidt skæv vinkel.
Mange tror nemlig, at det er den lavere modstand hen til kraftværket der giver forskellen. Den holder ikke i praksis. Belaser jeg mit lysnet med 10A, så får jeg såmænd 7V spændingsfald, og det er da en del. Om mit netkabel så forbinder mig bedre til kraftværket, vil ikke gøre nogen særlig forskel.
Man skal kigge på interaktion mellem apparaterne indbyrdes i stedet for. De påvirker hinanden - ja de gør så. På visse tidspunkter af cyklussen, kan det sagtens være, at det er smartere for ét apparat at hente strøm i jernkernen i trafoen på et andet apparat, end at hente det på lysnettet.
Kapaciteter, induktanser og "inerti" i jernkernerne i transformerne, tror jeg er de vigtigste spillere.
Enhver der prøver, kan i øvrigt forvisse sig selv om forskellene på netkabler. røv f.eks. nogle forskellige fordelerdåser, de kan fås fra 9Kr hos Harald  med den nye Borg, også her kan du nemt kende forskel.

Hej Kurt

Det lyder til at du har lidt styr på det der, men hvordan kan du så eksakt sige at du får et spændingsfald på 7V, hvis du trækker 10A. Det kommer jo helt an på, hvor langt væk du er fra transformerstation, stikledning etc. og ikke mindst om du bor i parcelhus eller på 10. sal.

Kan sagtens følge dig i din teori, som sikkert også holder i praksis mht. "interaktion". Men det vil altid være nemmere for et apparat at tage fra nettet fremfor et andet app. Her medgiver jeg dig til gengæld at reaktanser vil kunne påvirke det negativt, idet det i uheldige tilfælde, vil minde om retureffekt når noget bliver for induktivt. Ved ikke hvad du mener med "inerti i jernkerner", for er det ikke det der kommer til udtryk som induktans???

Vil lige understrege at jeg selv mener at det virker med bedre netkabler endsige fordelerdåser! 

MVH

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Clausedrengen skrev:

Hej Kurt

Det lyder til at du har lidt styr på det der, men hvordan kan du så eksakt sige at du får et spændingsfald på 7V, hvis du trækker 10A. Det kommer jo helt an på, hvor langt væk du er fra transformerstation, stikledning etc. og ikke mindst om du bor i parcelhus eller på 10. sal. Det kan måles. F.eks. tilslut en El-kande el. lign, der har et helt jævnt forbrug. Fyld vand i og tænd, mål spændingsfaldet på gruppen. Mål derefter modstanden i Elkandens varmelegeme. Metoden er tilnærmelsesvis korrekt, idet Ohms lov gælder for jævnstrøm, men ikke vekselstrøm, her skal formlen udvides med endnu en parameter, nemlig cos. Phi. Men så nøjagtigt har jeg ikke rigtigt brug for at kende spændingsfaldet. Med ohms Lov kan du så beregne nettets udgangsimpedans, som er under 1 Ohm hos mig eller rettere omkring 0,7Ohm.

Kan sagtens følge dig i din teori, som sikkert også holder i praksis mht. "interaktion". Men det vil altid være nemmere for et apparat at tage fra nettet fremfor et andet app. Her medgiver jeg dig til gengæld at reaktanser vil kunne påvirke det negativt, idet det i uheldige tilfælde, vil minde om retureffekt når noget bliver for induktivt. Ved ikke hvad du mener med "inerti i jernkerner", for er det ikke det der kommer til udtryk som induktans??? Inertien er jo selvfølgelig netop den træghed der opstår i en induktiv belastning, det var mere et udtryk der var beregnet til at kunne forstås af f.eks. damer.
Men i øvrigt, så mener jeg at alt der bringer strøm og spænding ud af fase.
Jeg tror sagtens du kan finde tidspunkter, hvor trafoen i naboapparatet er mere ttraktivt end nettet, f.eks. når der ingen spænding er på nettet. det sker jo som bekendt 100 gange pr. sekund. Så hvis der er lidt der er gemt over et andet sted, så bliver der kamp om det .

Men btw så kan jeg også konstatere, at der er forskel på netkabler, ligeledes går jeg rundt omkring og bilder mig ind, at der er en ganske logisk forklaring på det.

Vil lige understrege at jeg selv mener at det virker med bedre netkabler endsige fordelerdåser! 

MVH

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan huske at man engang kunne købe en "grøn elastik" som skulle sættes på kanten af cd'en inden man lagde den i afspilleren  

Den skulle efter sigende have sammen effekt, som beskrevet med den "grønne tusch-pen"

Hilsen Galver

Til top Vis Galver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Galver

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Kan fra den grønne periodes tid huske en grøn ring, man kunne sætte på CD'ens kant.

Denne skulle ligesom den grønne pen give bedre lyd.

Jeg kan huske vi testede den på et meget billigt kollegie anlæg - og her var der hørbar forskel!! Men igen ... om det var bedre ... ja så langt kom vi ikke.

SATMIT

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

'Den grønne periode' er åbentbart ikke helt overstået endnu. Roksan Caspian CD-afpillerne indeholder et dobbelt laser system som bader CD'en i grønt lys under afspilning. Dette skulle efter sigende hindre refleksioner (laseren som aflæser skriven er rød). Om det virker er jo rimeligt svært at afgøre, da den grønne laser ikke kan slukkes.
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 06 August 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Angående den grønne tusch og den grønne ring; hvis CD´ernes alu-lag var tæt og kanten var lukket af ville der ikke være noget problem, men så dukker der nok noget andet op! Angående tuschpennen: Så køb en almindelig Penol 500, der skal så males et par gange, da det er tyndere flydende. Roll-on reparationsmaling til bil/MC kan også bruges og fåes i mange nuancer (RAL)!!!

Hr von Auspuff, plæderer du for at apparaterne skal være i modfase, rent elektrisk, når du skriver at det ene apparat skal låne af det andet ved nulgennemgangen 100 gange pr. sekund eller???

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 August 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Omkring den grønne pen...

http://www.snopes.com/music/media/marker.htm

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hr von Auspuff, plæderer du for at apparaterne skal være i modfase, rent elektrisk, når du skriver at det ene apparat skal låne af det andet ved nulgennemgangen 100 gange pr. sekund eller???

Nope!
Men de skal være forbundet til nettet på samme måde.
"Stjerne" forbindelse er den eneste der rigtigt duer.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 07 August 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
F.Christians skrev:

Nope!
Men de skal være forbundet til nettet på samme måde.
"Stjerne" forbindelse er den eneste der rigtigt duer.

Ja, en stjernepopologi ville være det bedste!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Klart at stjernetopologi er det bedste, men så er vi også oppe i en netliste fra Audio-plan til mindst 150Øvro=1000kr!!! 
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Klart at stjernetopologi er det bedste, men så er vi også oppe i en netliste fra Audio-plan til mindst 150Øvro=1000kr!!!
Man ruller vel selv!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Og hvorledes hr. von Auspuff: 5 bakelitter i en trækasse???

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Og hvorledes hr. von Auspuff: 5 bakelitter i en trækasse???

Det lyder da som en aldeles glimragende begyndelse.
Jeg har godt nok bare brugt LK´s alm. stikkontakter uden afbryder. 65 pr. stk. Hertil et par kabinetter og noget PKA 2X1,5 kvmm.

Anstrengelserne belønnes fornuftigt.
Så bare frem med kopboret og grovfilen, så skal du bare se løjer.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 10 August 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Kubik...

En gang til for ... så er jeg måske halvvejs med..... stjernekonfiguration ... forklar venligst ... herefter 5 bakelitter i en trækasse ... forklar også det ... gerne med mere end et ord

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa SATMIT!

Stjernefidusen er en indretning, til at lægge under din stjernekikkert - forstår du.

OK! Alvor til side!
Vi omtaler en stikdåse, hvor man i stedet for, at have 5-10 sæt huller til stik, som er forbundet via en kobberskinne, som så i den ene ende er forbundet til lysnettet, i stedet bruger 5-10 stikkontakter uden afbryder. Disse forbindes så parallelt til SAMME PUNKT. På den måde, er det ene apparat ikke forbundet til lysnettet på en anden måde end det andet. Lige vilkår til alle forstås.
Sådan en tingest hænger ikke på træerne, derfor kan du for lidt færre penge lave din egen.

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

hvad skal det hjælpe ?

der er jo ikke ligelangt fra den dåse til pri. siden på trafoen. kan de så se om det er en ring eller en lige, de forbinder til ?

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 10 August 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Og skal det være rigtigt godt så laver man denne stjerneforbindelse direkte fra den dedikerede hifi gruppe ved måleren i ens hus. Koster ikke meget da installationskabler er billige også i kraftige kvadrater.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 10 August 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Og skal det være rigtigt godt så laver man denne stjerneforbindelse direkte fra den dedikerede hifi gruppe ved måleren i ens hus. Koster ikke meget da installationskabler er billige også i kraftige kvadrater.

Man skal passe lidt på når man laver ny, større el-installation til anlægget, det kan nemlig ødelægge ligeså meget som det gør godt.

Først og fremmest at det man ændrer på  impedansen i installtion kan være en kæmpe fordel, hvis man bor ude på landet med 1km mellem naboerne, men være en kæmpe ulempe, hvis man bor i en boligblok med 500 andre.

Grundlæggende handler det om hvor meget støj og DC der er på nettet, der hvor du bor. Hvis der ikke er nogen støj, så er det bare at komme igang med 6mm2 og 35A sikringer, for da det så gælder om at få impedansen på nettet ned, så anlægget kan trække mest muligt strøm, hurtigst muligt. Og det virker så det batter!

Men bor du i en lejlighed med 25 naboer, så er historien en anden. Da næsten alle har computer, køleskab osv. vil der ligge en del støj på nettet, og laver du din installtion mere lavimpedant end alle andres vil støjen fra alle andres apperater løbe ned i din hifi-installtion. Her kan det faktisk betale sig at sætte en 6A sikring (ja de findes) i istedet for en 13A, da installationens impedans nu er højere end alle andres, vil du få mindre støj på din hifi-installtion.

En anden ting man skal have for øje er kvadrat-målene på ens netkabler og stikdåse kabel.

Har man f.eks. 0,75mm2 kabel på cd, forforstærker og stikdåse og 1mm2 på effekttrinnet vil alt støjen fra cd og forforstærker løbe ned i effekttrinnet.

Optimalt er at have  lidt tykkere kabel på stikdåsen. Feks. 0,75mm2 på alle apperater og 1mm2 på stikdåsen. Herved vil alt støjen fra apperaterne løbe baglæns ud af stikdåsen, da dennes impedans qua det tykkere kabel, er lavere...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Classe skrev:

Man skal passe lidt på når man laver ny, større el-installation til anlægget, det kan nemlig ødelægge ligeså meget som det gør godt.

Først og fremmest at det man ændrer på  impedansen i installtion kan være en kæmpe fordel, hvis man bor ude på landet med 1km mellem naboerne, men være en kæmpe ulempe, hvis man bor i en boligblok med 500 andre.

Grundlæggende handler det om hvor meget støj og DC der er på nettet, der hvor du bor. Hvis der ikke er nogen støj, så er det bare at komme igang med 6mm2 og 35A sikringer, for da det så gælder om at få impedansen på nettet ned, så anlægget kan trække mest muligt strøm, hurtigst muligt. Og det virker så det batter!

Men bor du i en lejlighed med 25 naboer, så er historien en anden. Da næsten alle har computer, køleskab osv. vil der ligge en del støj på nettet, og laver du din installtion mere lavimpedant end alle andres vil støjen fra alle andres apperater løbe ned i din hifi-installtion. Her kan det faktisk betale sig at sætte en 6A sikring (ja de findes) i istedet for en 13A, da installationens impedans nu er højere end alle andres, vil du få mindre støj på din hifi-installtion.

En anden ting man skal have for øje er kvadrat-målene på ens netkabler og stikdåse kabel.

Har man f.eks. 0,75mm2 kabel på cd, forforstærker og stikdåse og 1mm2 på effekttrinnet vil alt støjen fra cd og forforstærker løbe ned i effekttrinnet.

Optimalt er at have  lidt tykkere kabel på stikdåsen. Feks. 0,75mm2 på alle apperater og 1mm2 på stikdåsen. Herved vil alt støjen fra apperaterne løbe baglæns ud af stikdåsen, da dennes impedans qua det tykkere kabel, er lavere...

Hvis så bare det var så dejligt simpelt.
Teorien omkring den større leder til stikdåsen og de lidt tyndere til apparaterne, har jeg dog ikke efterprøvet.
Men jeg har eksperimenteret en hel del med forskellige netkabler, både til stikdåserne og til apparaterne direkte.
Det jeg tørt og kort kan komnstatere er, at det indtryk man får af et givent netkabel er det samme, uanset om det sidder på apparaterne eller i dåsen. Det kan nemt kendes igen, virkningen er den samme, omend det kan variere lidt hvor kraftigt det slår igennem.
Min observation er, at de dåser hvor udtagene sidder i forlængelse af hinanden, kræver mange ekspperimenter for at finde den bedst tænkelige rækkefølge af tilsluttede apparater. Det behøver man ikke spekulere på, når der stjernekonfigureres. Men samtidig sker der noget andet end blot "det bedste resultat" fra den normale skinne. Der er simpelthen noget støj og ansatser til markering af opstarter der forsvinder. Det giver sig udslag i en øget mængde af information ved lave niveauer og dertil en voldsomt meget højere opløsning ved højere niveauer. Faktisk skal det opleves.

Det med impedansen ned til værket har jeg aldrig i mine dage kunnet konstatere nogen som helst effekt af. Jo! tykke kabler lyder anderledes end tyndere, men jeg har aldrig hørt dem lyde bedre. De bliver nærmest tiltagende uldne med kvadratet, såfremt du bevæger dig op over et par kvmm.

Den udefra kommende støj der så ofte tales om, har jeg desværre heller aldrig rigtigt kunne finde nogen virkning af. Alle de forsøg jeg har hørt på at filtrere er end i noget kedeligt energifattigt pjevs, hvor mangelen på høje frekvenser sætter sig i llydbilledet som en kulsort baggrund, således at al udklingning af instrumenter kortes af. Jeg tror vore hifi apparater er meget mere følsomme over for lavfrekvent støj, som typisk kommer fra de i nærheden siddende transformeres induktive eller kapacitive opførsel. Det drøner igennem lige på og hårdt og foorringer derved signal/støjforholdet ganske hørbart. Jernkerner af den slags der sidder i almindeligt hifi, tror jeg næppe du kan få til at slippe HF igennem.

Hvor dejligt nemt det end ville lyde at montere en tyk ledning efterfulgt af tynde, og ligeledes at købe monster tyk ledning ude på landet, så er det ikke min erfaring, at det forholder sig således.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Og underordnet kabeltykkelser og fabrikat, så er megen støj luftbåren!!! Så er vi tilbage til Faraday-buret!!!

Jeg satser på en rund trækasse med 3 netbrønde/kontaktløse stikkontakter, 3 kobberskruer i bunden af kassen til samling af stjernepunktet og det hele forbundet med eks.vis. PKA. (2,5kvmm må være fint)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes