Forfatter |
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil
Tænkte det nok! Der bare det problem at mine høje, smalle og tunge Contur 3.4 allerede nu står og svejer som et par skyskrabere i uvejr .... Kan du se dem på disse "puder"? Jeg tror at de ville vælte, før eller senere 
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
Selvfølgelig
Lad os få flere af disse små génistreger: mange bække små...
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil
Jeg skal/vil ikke røre mine contur med lommeuld, hjemmerullede kabler oa. da de lyder som en drøm (et mega fund til 32 000,-) og så er de så smukke (fatter ikke at de ikke står i mange hjem) 
Men til andre mindre seriøse højttalere kan det da sikkert være et godt tweak 
Og nu skal jeg ind i min hj. bio og se film... see you 
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et af de tweaks der gav mig meget var et tæppe midt imellem HT´ere og ud mod lyttepositionen: Det samlede lydbilledet og definerede vokalen meget skarpt i center.
Jeg har desværre et 32" Tv placeret på et Tv-møbel mellem HT´erne. Selve TV´et er lige midt i, men møblet er skævt placeret - og det er ikke befordrende for lyden (indretningskompromis - se evt. mit setup, link længere nede: Hvordan laver man egentlig det link aktivt ?)
Når jeg skal høre musik i længere tid smider jeg et tæppe over TV´et - det hjælper en del.
Så altså - gode tweaks: Ingen møbler og TV mellem HT´ere og et tæppe på gulvet mellem HT og lyttepositionen.
MVH Jesper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
se evt. mit setup, link længere nede: Hvordan laver man egentlig det link aktivt ?)
|
|
|
Du sætter nedenstående ind i din signatur, og erstatter < og > med [ og ]
<URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=183 55&PN=1>Setup-billeder</URL>
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
At fjerne frontstoffet fra højtalerne når man skal lytte er også en god ide. Det giver en del  __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
Dejen skrev:
se evt. mit setup, link længere nede: Hvordan laver man egentlig det link aktivt ?)
|
|
|
Du sætter nedenstående ind i din signatur, og erstatter < og > med [ og ]
<URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=183 55&PN=1>Setup-billeder</URL>
|
|
|
Mange tak ...
MVH Jesper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen
Jeg har selv 60m2 trægulv i min stue, og har i den forbindelse tænkt mig at få et langluvet uldent tæppe (har ikke råd til en død isbjørn) i området foran mine ht. på ca. 3 x 2 m = det må kunne "suge" nogle af de bas/mellemt.peaks jeg har 
P.t. bruger jeg et par plaids som jeg lægger foran højtt. når der skal lyttes..
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
Frontstoffet er altid afmonteret når jeg lytter seriøst 
Du har ret: Ingen højtt. har nogen lydmæssig fordel (tror jeg) med frontstoffet på, så her har vi endnu en gratis tweak...
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk også én til, men ved ikke lige hvordan det gøres 
Det er noget med at hele systemet er i korrekt fase: du ved plus & minus..
Problemet er at det ikke fremgår hvad der er + & - på "hanstikket" 
Men problemet er vel ikke større (50%) end man bare kan vende stikket og så høre sig frem 
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have netfasen korrekt, så skal du fjerne alle forbindelsesledninger mellem apparaterne først. Find så et sted, hvor du kan måle i forhold til jord. En radiator eller en vandhane kan godt bruges i mangel af bedre. Indstil voltmeteret på AC volt gerne 2-300 stykker. Mål spændingsforskellen mellem jord og apparatets stelpunkt eller en metaldel på kabinettet. Vend stikket, laveste værdi er den rigtige. Gør sådan på alle apparaterne hver især og forbind til sidst apparaterne igen med signalkablerne. Sæt evt. et mærke på stikdåse og stik, så du altid ved hvordan. Nogle kan mærke om apparatet vender rigtigt med fingrene. Hvis man stryger let hen over forplade med oversiden af en finger, så kan man mærke en kildrende fornemmelse. Vend stikket ogder hvor det kildrer mindst, er stikket vendt rigtigt.
God fornøjelse.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rigtig god tweak er at eksperimentere med højttalerplacering. Hvis man har muligheden fo rat ændre på placeringen, så er det ret voldsomt, det man kan opnå. Man er bedst 2 om det, og man bør være klar over, at selv ganske små ændringer i placeringen er virkningsfulde.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Kurt von Kubik - det var lige dét jeg ikke kunne huske 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til/afkobling har stadig også meget voldsom effekt på det oplevede lydbillede.
Hvis man prøver med spikes under højttaleren og derefter med noget meget blødt, så har man testet yderpunkterne. For det meste er en mellemting at foretrække. Man skal huske på, at kobler man meget hårdt til underlaget, så vil man naturligvis også sætte dette underlag i bevægelse (spikes). Hvis gulvet bevæger sig, så vil den højttaler der står på gulvet også bevæge sig. Det er lidt en ond cirkel. Omvendt kan en HT komme til at lyde lettere kedelig, om den står på noget meget blødt, idet en del af den energi der skulle have været frem til lytteren, går op i varme i det fjedrende element. Eksperimenter er nødvendige, for at finde en rimelig løsning. det er endda ikke engang særligt sikkert, at den løsning man finder frem til, kan anvendes med held andre steder.
Mht apparaters af/tilkobling da er der lignende forhold der skal overvejes. Afkobling fra tryk og vibrationer fra højttaleren, sammen med muligheden for at slippe af med de vibrationer apparatet enten opfanger eller selv laver. Spikes sammenkobler det hele til en massiv klump, som uværgeligt vil resonere ved én eller flere frekvenser. Blød afkobling vil isolere apparatet mekanisk fra underlaget og forhindre, at der kommer vibrationer ind den vej, men samtidig kan apparatet heller ikke komme af med evt. energi, der kunne være opfanget fra luften eller være opstået i transformere o.lign.
Filt, Gulvkork, gulvtæpperester, spånplader, evt. krydsfinér (MDF og HDF virker efter min bedste overbevisning ikke) er nødvendige remedier.
God fornøjelse
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste opdatering af listen:
1: RENE ører... 
2: INGEN kvinder og børn 
3: Orden i kablerne: om muligt ingen nærkontakt 
4: Gode, rare omgivelser f.eks: en god siddeplads og frisk luft 
5: Gode netkabler
6: Check på om isoleringsmaterialet sidder forsvarligt i ht.
7: Efterspænde skruer/bolte på højttalerenhederne
8: Af med frontstoffet på højtt.
9: Korrekt fase på alle app. (se hvordan i tråd)
10: Udskifte interne kabler evt. komp. i delefilter på højtt.
11: Brug tid på at optimere højtt. plas. & position i forhold til lytteposition
Ændringer og forslag til ovenstående modtages med stor tak 
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for smøren Kurt 
Når du nævner gulvkork oa., er det så i forbindelse med højtt.? 
|
Til top |
|
|
Tøffe Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
12. En god whiskey (er selv forfalden til Dalwhinnie og MacAllan) eller evt en håndfuld bajere, gerne Staroprammen. Tweaket er relativt billigt, og der er garanti for effekten! 
Tøffe
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Hej derude!
Jeg tænkte på om vi sammen ikke kunne lave en Tweakens Top 10, eller "Tweaks du bare MÅ ha", sådan bare for at "samle" al materialet lidt?
Tweaks kan jo være mange ting, og i denne "Top 10" tænker jeg på Tweaks der for det første virker , for det andet skal det være noget de fleste kan få noget ud af -og kan udføre , f.eks.: skift højttalerSpikes ud med ?, brug af netfilter, omvendt netpolaritet osv.
Jeg ved ikke om dette er nogen god ide - men det vil tiden jo vise.....En rigtig god idé!
Peter Peter/Kaptajnen
|
|
|
Her uden prioritering, hvad jeg lige kunne komme i tanker om:
- Rensning af stik/bøsninger
- Densen DeMagic CD
- God rødvin/øl
- Godt lytteselskab
- Afslappet (ikke stresset)
- Et bedre lytterum

- Dæmpe lyset under lytning
- Afholdenhed med lytning et stykke tid...

- Udskiftning af bøsninger og stik...
Bemærk at de fleste af mine råd er næsten gratis (bortset fra lytterummet), men det betyder jo ikke at forskellen kan være enorm...
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Mjaa, de to netfiltre jeg har prøvet har ihvertfald været ret dynamik dræbende for musikken, så det bruger jeg ikke. |
|
|
Gælder det også den slags filtre, som sidder indbygget i netbrøndene i apparaterne?
Jeg har i hvert fald sat en i min zappulse (og resultatet som jeg husker det den gang var mere sort baggrung - dog lavede jeg også et par andre ting ), men måske skulle man prøve uden...
Jeg er desværre ikke så systematisk anlagt og har det med at være utålmodig og derfor gøre flere ting på samme tid... 
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Et af de tweaks der gav mig meget var et tæppe midt imellem HT´ere og ud mod lyttepositionen: Det samlede lydbilledet og definerede vokalen meget skarpt i center.
Jeg har desværre et 32" Tv placeret på et Tv-møbel mellem HT´erne. Selve TV´et er lige midt i, men møblet er skævt placeret - og det er ikke befordrende for lyden (indretningskompromis - se evt. mit setup, link længere nede: Hvordan laver man egentlig det link aktivt ?)
Når jeg skal høre musik i længere tid smider jeg et tæppe over TV´et - det hjælper en del. Det samme gør jeg når gutterne er samlet...
Så altså - gode tweaks: Ingen møbler og TV mellem HT´ere og et tæppe på gulvet mellem HT og lyttepositionen. Ja, desværre tillader vores indretning i stuen det ikke og så betragter jeg også mit TV som en vigtig signalkilde!
MVH Jesper |
|
|
|
Til top |
|
|