Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Top 10 Tweaks... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

En helt anden ting er at jeg har fået dén "geniale" idé at få lavet én stikkontakt for hver enhed i mit anlæg: dvs. en slags bi-wiring - bare med netkabler

Det ender s.. med at jeg bliver hifi guru med al min kreative begavelse

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft stor succes med dette "tweak";

En gang i mellem fragter jeg mine højtt. hjem til de gamle (ingen naboer!), finder en cd med en masse bas frem og lukker op for fuld styrke i et par timer, for at blødgøre enhedernes ophæng, lige som ved tilspilning. Det virker og alle kan høre forskellen! 

Men pas nu på i ikke brænder noget af! 

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Et af de gamle tricks er at lukke de ubrugte phonoindgange med et stik, hvor i der er monteret en 75 Ohms modstand. Tweaket har blandt andet været anbefalet i High Fidelity.

se evt. denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16252&K W=terminering

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Tæpper, mmm, har gode erfaringer med plaet bag ved højtalere og lytte positionen. Prøv at hænge noget tyndt op der hvor du ellers har store flader, f.eks. et dynebetræk over døren / fjernsynet. Men pas nu på med hvor meget dæmpning der hænges op, brug også difusor.

Det kommer meget an på rummet hvad der virker godt, men som jeg vist har skrevet et par steder efterhånden er det meget let at afteste. Du smækker en flok søm i dine loftlister og volia, nu kan du teste med at hænge tæpper op forskellige steder. Det giver også muligheden for at pille dem ned igen når konen kommer hjem.

Et sidste fif til os der kun må leje i halvdelen af stuen, prøv at se om du kan få lov til at placerer en sofa midt i stuen, det gav meget bedre perspektiv hos mig.

Og nu er der kun 11 uger til mit tæppe kommer hvorfor er det så svært at håndtuffe et 3x3 meter tæppe?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Tak Zorglub, ang. håndtuffet tæpper, ja de er nok de bedste til at dæmpe - og så sandelig også de dyreste

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 05:06 | IP-adresse registreret  

Som Zorglub så rigtigt skriver, så hjælper det på lyden, at trække sin lytteposition ud fra bagvæggen; der er en del loudness-effekt rundt langs væggene, ikke kun bag højttalerne!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Bedste tweaks?

Hmmm - smøring af HT's kantophæng med Silicone-olie (fåes på enhver tankstation) er et hit - kantophængene får deres oprindelige smidighed tilbage. Naboerne synes tillige at det er absolut bedre end "fuld skrue"-massagen af højttalerne (som tidligere nævnt i tråden).

Smør på kantophænget, vent 5 minutter og tør det overflødige af. Gentag efter humør/temperament. Jeg har givet HT 2 gange med et kvarters mellemrum, og vil gentage seancen om ½ år. En flaske med livsvarigt forbrug koster ca. 50 kr.

Iøvrigt er jeg blevet forelsket i vægttilpassede Sorbothane-fødder (Hemispheres), som står under alt: anlæg, HT, stole - you name it.

Gevinst: alt at vinde

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

Bedste tweaks?

Hmmm - smøring af HT's kantophæng med Silicone-olie (fåes på enhver tankstation) er et hit - kantophængene får deres oprindelige smidighed tilbage. Naboerne synes tillige at det er absolut bedre end "fuld skrue"-massagen af højttalerne (som tidligere nævnt i tråden).

Smør på kantophænget, vent 5 minutter og tør det overflødige af. Gentag efter humør/temperament. Jeg har givet HT 2 gange med et kvarters mellemrum, og vil gentage seancen om ½ år. En flaske med livsvarigt forbrug koster ca. 50 kr.

Kan godt følge ideen, men er det ikke kun aktuelt når Ht. har nogen år på bagen? Og så er der den mulighed at denne olie kan (kemisk) nedbryde ophænget - eller hur

Iøvrigt er jeg blevet forelsket i vægttilpassede Sorbothane-fødder (Hemispheres), som står under alt: anlæg, HT, stole - you name it.

Har faktisk 4 stk gamle Sorbothanefødder - de virker ret effektive, og det har faktisk undret mig at Sorbothane ikke er mere udbredt... men tak for tippet, jeg tror at jeg lige må checke Hemispheres - har du købt dem i DK?

Gevinst: alt at vinde      Jepper

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

Bedste tweaks?

Dette har jeg gjort i mange år (uden skade på enheder eller ophæng), men hvis det skal være helt godt, så skal du også have fat i bagsiden af ophænget. Lidt mere besværligt, men hvis man bare gør een gang om året, skulle det være til at holde ud.  Et alternativ til silikoneolien er vaselineolie som skulle have lidt nemmere ved at trænge ind i gummiet (har ikke prøvet det).

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:

Et af de gamle tricks er at lukke de ubrugte phonoindgange med et stik, hvor i der er monteret en 75 Ohms modstand. Tweaket har blandt andet været anbefalet i High Fidelity.

se evt. denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16252&K W=terminering

Den med de 75ohm stammer fra cd-maskinernes ubrugte digital-udgang.

Indgange på forstærkere bør kortsluttes hvis ikke indgangsvælgeren afbryder både + og -   I gamle dage var det ikke ualmindeligt at der fulgte en håndfuld lus med til at kortslutte uanvendte indgange (f.eks. Luxman)

Værdien vil dog i de fleste tilfælde være tvivlsom men på den anden side er udgiften overkommelig

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Og nu er der kun 11 uger til mit tæppe kommer hvorfor er det så svært at håndtuffe et 3x3 meter tæppe?

Hallo, jeg har ledt land og rige rundt efter et kvadratisk tæppe, det findes nærmest ikke. Hvor har du bestilt dit bulgroZ? :)

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Når nu du kalder mig ved mit rette navn  skal jeg fortælle det - jeg smuttede ind i den lokale Garant (den ude i Tilst, kan se du er fra Århus) og fandt det tæppe jeg ville ha'. Der efter sagde jeg til ekspedienten, med bævrende stemme, "kan i leverer på mål" og svaret lød "ja". Så det ...

Du skal nok ikke regne med det er alle tæpper de kan gøre det med, han slog op i et katalog fra hans leverandør. Desuden tager det en halv krig at få det leveret - 12 uger for mit.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ok, takker. Der må jeg ud!

Jeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Mit bedste tweak var da jeg flyttede CD og forforstærker ca. 3 m. væk fra højtalerne. Mere ro og plads i lydbilledet.

S lyde rens dine cd'er

Hilsen Jeps

Til top Vis Jeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeps

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Indgange på forstærkere bør kortsluttes hvis ikke indgangsvælgeren afbryder både + og -   I gamle dage var det ikke ualmindeligt at der fulgte en håndfuld lus med til at kortslutte uanvendte indgange (f.eks. Luxman)

Værdien vil dog i de fleste tilfælde være tvivlsom men på den anden side er udgiften overkommelig

Jeg har forgæves søgt erfaringer med dette tweak i http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19679&PN=1 men folk står ikke lige frem i kø for at fortælle om tweakes formidable effekt eller mangel på samme.

Prøver her i stedet... VIRKER DET??

Og hvor kan man evt købe sådan nogen billigt?

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

bjørn skrev:

Jeg har forgæves søgt erfaringer med dette tweak i http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19679&PN=1 men folk står ikke lige frem i kø for at fortælle om tweakes formidable effekt eller mangel på samme.

Min erfaring er at det bestemt virker!! lyden bliver klarere og stereoperspektivet dybere

stikkene kan købes i alle elektronik forretninger til rimelige priser, men jeg har også nogle til overs, så du kan evt. skrive en PB

mvh Thomas

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

søgt erfaringer med dette tweak i http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19679&PN=1 men folk står ikke lige frem i kø for at fortælle om tweakes formidable effekt eller mangel på samme.

Hvorfor deltager du bare ikke i denne tråd (som du også selv henviser til) i stedet for at lave endnu en tråd om det selvsamme emne der allerede er blevet oprettet ?

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

HPH Man skrev:

Hvorfor deltager du bare ikke i denne tråd (som du også selv henviser til) i stedet for at lave endnu en tråd om det selvsamme emne der allerede er blevet oprettet ?

Der var vist en dybere mening, men kan heller ik selv få øje på den. Tror bare jeg tillægger den en mindre hjerneblødning fra min side, beklager

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

hahahaha Go4it, jeg måtte holde mig på maven af grin over at forestille mig dig talende til tæpperne i butikken. Herligt!   Tak for dette humørløft!  Og helt seriøst er jeg med på at der kan være stor forskel. Normalt vil et tykt materiale med tæt struktur, som stadig er åben, nok virke bedst. Tænk bare på Rockwool og glasuld, som egner sig glimrende til at bygge lyddøde rum af.

Og så kan jeg altså ikke lade være med at komme ind på mit yndlingsemne om indtagelse af diverse nydelsesmidler som lytte-booster eller tweak. Nu er det jo nævnt med alkohol (både for og imod), og det er da osse ret almindeligt at tale om god rødvin og den slags, selv i hi-fi blade. Det er muligt at alkohol virker godt for nogen, men personligt synes jeg nærmest det er kontra-produktivt. Min koncentration forringes, og det kræver større kraft at holde den fast på musikken, synes jeg. Som det blev nævnt herinde, kan det skyldes at høresansen bedøves. (Jeg mener nu ellers at have læst at alkohol netop er farligt i forbindelse med live musik, fordi den beskyttelses-funktion som ørerne har indbygget sættes ud af kraft, så man lettere får høreskader). Mit råd vil være at indtage (spise, drikke, ryge) en passende mængde fy-tobak, hvis man kan tåle det og ikke bliver bange af det. God instruktion af en øvet bruger kan være fornuftigt, hvis man er nybegynder. Jeg kan altså ikke forstå at man ikke må, men under alle omstændigheder er virkningen fænomenal for mig. Først og fremmest i form af stærkt forøget perception helt uden kraftanstrengelser eller bevidst viljesindsats for at koncentrere sig. Men også at man trækkes mere ind i en indre oplevelsesverden, hvor alkohol for mig styrer udad i retning af højrøstet tale, latterbrøl og dårlig fysisk kontrol. Det er lige det, jeg ikke har brug for til at opleve god musik. Selvfølgelig kan fygræs også give tale-flip, ædetrang og få en til at falde i søvn. Men i betragtning af, hvor stor indvirkning humøret og dagsformen har på graden af musiknydelse, uanset hi-fi systemets kvalitet, synes jeg at det er et rigtig godt sted at gribe ind. Hvad siger I andre?

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hva så drenge  Nu har farmand igen været ude at tale til tæpper (folk tror stadig at jeg er tosset  )

Nu til det bedste: jeg har fundet det ultimative "akustikregulerende" tæppe i IKEA... Tæppet hedder "Rislev", koster 1295,- for 140 x 200 cm (se evt. i kataloget). Tæppet er lavet af ren uld. Tæppet har en lang, tyk men åben luv som gør den perfekt til at "suge" lyden til sig - og det virker:

Det er et helt nyt anlæg jeg har fået. Det er mindst en klasse bedre nu  Hvis i kender Madonnas "ray of light" ved i også at der er en del tunge/dybe basgange på cden. De var noget uldne (udtværet) i lyden, plus der var nogle ikke rare peaks - før. Nu står bassen SÅ flot: ren/tør, med helt skarpe konturer = gåsehud  Og det var kun bassen... Resten af frekvensområdet har også fået en opstramning: lyden er blevet mere ren og dynamisk   Der er ingen tvivl om, at nu får jeg stort set kun den direkte lyd fra ht., dvs. ingen reflektioner fra gulvet... 

Jeg har købt 2 tæpper og lagt dem sammen så de bliver 200 x 280, i alt 4.8 m2 foran mine ht.

Anbefales på det varmeste

PS. vil se om jeg kan vise foto af dem - det bliver nok først i weekenden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes