Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: DR - 16:9 - Undertekster (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 August 2004 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
22:9 ??? mener du 2,35:1 ?

jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige ..

EDIT:

og hvad mener du med at film er lavet til 4:3 ?? de færeste film er da lavet til 4:3, de bliver næsten altid lavet til enten 2,35:1 eller 1,85:1 (næsten 16:9)

disse er de mest gænge formater:

1.33:1 (4:3)
1.78:1 (16:9)
1.85:1 (widescreen)
2.35:1 (cinemascope)

Filmen er lavet i cinnemascope 2.35:1-Men bliver vist som 1.33:1-og så tekster man som 1.33.1- og når du vil se den på 1.78:1 vil teksten forsvinde for den nederste linje.

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

MonoTovarisj skrev:

Hvad mener du med at det ikke ser godt ud ? Du kan da bare lade være med at zoome og stretche så ændre man ikke på opløsning og format.

16:9 er vejen frem og jo før folk for skiftet jo før kan vi udryddet alt det der 4:3 knald. Vores øjne er ikke ment til at se i så firkantet et format.

Bare lige for en ordens skyld: 4:3 er ikke mere firkantet end 16:9

Nej undskyld jeg mente kvadratisk.

Jacob AN skrev:

MonoTovarisj skrev:
22:9 ??? mener du 2,35:1 ?

jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige ..

EDIT:

og hvad mener du med at film er lavet til 4:3 ?? de færeste film er da lavet til 4:3, de bliver næsten altid lavet til enten 2,35:1 eller 1,85:1 (næsten 16:9)

disse er de mest gænge formater:

1.33:1 (4:3)
1.78:1 (16:9)
1.85:1 (widescreen)
2.35:1 (cinemascope)

Filmen er lavet i cinnemascope 2.35:1-Men bliver vist som 1.33:1-og så tekster man som 1.33.1- og når du vil se den på 1.78:1 vil teksten forsvinde for den nederste linje.

Jeps, den samme problemstilling har man så når filmen er lavet i 1,85:1 og man gerne vil se den i 1,78:1. Så har du kun den ene linie inde i billedet, og den anden udenfor.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hmm har fået svar fra DR, jeg tror ikke rigtigt man skal satse på hjælp fra den side .. de virker rimelig blanke dem der sidder og svare på mails.

Spørgsmål

Jeg skriver fordi jeg ikke helt forstår svaret i har stående på jeres hjemmeside

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsekti %20on=105&FaqId=1&SearchString=Undertekster der står at:Når DR (og alle de nordiske tv-stationer) modtager 4:3 materiale, bliver det udsendt som sådan, og tekstet som 4:3 materiale, uanset om der er sorte streger foroven og forneden eller ej. Dette er et kompromis mellem de mange 4:3 modtagere, og dem med 16:9.Jeg forstår ikke at man ikke kan vælge at sætte underteksterne enten under eller inde i 16:9 billedet hvorfor skal det placeres med en linie inde og en linie ude, det kan hverken folk med 4:3 eller 16:9 være tjent med. Kunne man ikke vælge at placere underteksterne under 16:9 billedet og så kunne dem som gerne vil se underteksterne bare lade være med at zoome. Jeg tvivler på der er nogen som er interreseret i kun at se 1 linie af underteksterne.
Svar

Tak for din henvendelse.

Jeg tror, at læser du i din tv-manual, vil du få oplysningen, hvordan du regulerer dit tv, så du ikke har problemet med kun en undertekst-linje, for det er selvfølgelig ikke meningen.Og man kan selvæfølgelig ikke svare tilbage da det er en noreply email det er sendt fra ..  GRRRRRR !

(indlæg for bredt, justeret af witzel 13.08.04 kl. 19.41)

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Det format DR nogen gange sender ud er ikke 16:9. Det er bare 4:3 letterboxed. Hvis i vil se ægte 16:9 så slå over på de norske kanaler. De sender en gang i mellem danske serier i 16:9 formatet.

Jeg købte mit widescreen tv helt tilbage i '98, fordi det var "fremtidens format". Jeg venter stadig på den "fremtid" hvor widescreen dvd'er rent faktisk er uden bjælker.

Til top Vis Sinan_Tamer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinan_Tamer

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Nogen gange sender de også ud i 16:9, men det er ikke pointen, pointen er at de ikke kan finde ud af at placere underteksterne rigtigt.

Man kan sagtens få dvd'er som ikke er 4:3 letterboxed.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 August 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk mange steder at dr. sender to kanaler ud en 4:3 og en 16:9. så prøv at søge, jeres kanaler igennem.

Personligt venter jeg stadig lidt med 16:9.....

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

siger du at man kan finde DR på en anden frekvens, hvor de sender i 16:9 ??

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:

Der er faktisk mange steder at dr. sender to kanaler ud en 4:3 og en 16:9. så prøv at søge, jeres kanaler igennem.

Personligt venter jeg stadig lidt med 16:9.....

Hmm .. kan ikke finde noget om det på dr's hjemmeside om det.

Og jo længe du venter, jo mere lider vi! 

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

ja, nogen steder har de to frekvenser! ved dog ikke om det kun er på kabeltv...

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

ved du om de har det på stofa kabeltv ?

callme911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 August 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke lige hvorfor DR gör som de gör, men man bör, med al rimelighed, forsöge at give folk det fulde udbytte af kildematerialets oprindelige format. Når en film således sendes i 16:9 eller andet widescreen format, ville det derfor give rimelig god mening at flytte teksterne OP(altså over den sorte underbjälke), så folk med et 16:9 fjernsyn kan udnytte deres fjernsyn til fulde. Her i Sverige eksisterer problemet dog ikke i et specielt stort omfang, i al fald ikke hvis man bruger det digitale sendenet - her kan man på modtagerboksen välge TV-format, så sörger modtageren automatisk for at teksten havner det rigtige sted i forhold til fjernsynet. Värre er det straks hvis teksten ligger i billedsignalet, så kan man ikke göre så meget - det gör den(teksten altså) ALTID på TV3 og Kanal5.

Umiddelbart vil jeg tro at DR i störst mulige omfang tilgodeser "fremtidens tv-seere", altså dem med 16:9-fjernsyn, i al fald n¨år der er tale om materiale der er produceret i 16:9. Problemet kan väre at en del af det materiale de bruger(i ligmed med visse dårligt producerede DVDer) IKKE er "anamorft", altså ligger e sorte bjälker fast i billedet, og så kan DR ikke göre så frygteligt meget. Tekstningsmaskinerne kunne muligvis rykke teksten op, men hvis jeg ikke tager meget fejl, så er også teksten "skaleret" til en anden störrelse i de udsendelser hvor teksten ligger "inde i" 16:9 billedet.

Problemet er dog nok kun et spörgsmål om tid. I fremtiden vil det analoge net blive pillet ned, teksterne vil IKKE ligge i billedet og de fleste programmer vil blive sendt i 16:9.

Til top Vis callme911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callme911

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

der er faktisk et svar fra music4all på side 1.... så det er bare at prøve at søge..

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i centrum af københavn og har kabelTV fuldpakke, og har kun DR1 på en frekvens.

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Synes faktisk at DR1 og DR2 er nogle af de bedste kanaler med hensyn til widescreen. TV2 er fuldstændig håbløse! Se det her brev jeg sendte til TV2:

Hej TV2.

Først vil jeg sige tak for en god kanal og de mange timers gode,underholdende og informative programmer.

Jeg er dog lidt skuffet over at i endnu ikke er begyndt at sende film i 16:9 format som DR1, DR2 og de fleste svenske kanaler. Forleden da i sendte Saving Private Ryan havde jeg valgmuligheden mellem at se en tyk Tom Hanks, en lille Tom Hanks eller undvære undertekster.

Jeg forspørger derfor om i ikke kan sætte underteksterne så langt op på billedet at os med widescreen tv'er også kan være med?

Her er så svaret:

Kære Mikkel

Tak for din henvendelse.

TV 2/DANMARK sender i dag udelukkende programmer i 4:3 format. Alle bredformatprogrammer sender vi i en konverteret form (letterbox), hvor der bliver lagt sorte bjælker i toppen og bunden af billedet. Vi placerer undertekster og logo i de sorte bånd, så de passer til 4:3 modtagerne. På den måde udnytter vi så meget af 4:3 skærmen som muligt.

Folketinget har besluttet at TV 2 og Danmarks Radio sammen skal opbygge et digitalt jordbaseret sendenet. Dette sendenet skal være fuldt udbygget og tages i brug senest 1. juli 2005, idet kulturministeren om nødvendigt og efter ansøgning kan forlænge denne frist.

Det diskuteres løbende, men lige nu er der ingen planer om at sende 16:9 på det nuværende sendenet.

Med venlig hilsen

Informationsafdelingen

TV 2/DANMARK

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo fantastisk .. der er ikke nogen af tv stationerne der fatter en brik ..

Ingen af dem kan finde ud af at svare på hvorfor de ikke bare smider underteksterne op i billedet eller rykker billedet op så underteksterne kan være nedenunder.

De kan ikke forstå at vi bare gerne vil have det udsendt så man ikke behøver se på halve undertekster.

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke forstå hvorfor i ikke bruger super-zoom (eller et tilsvarende zoom-format), som det hedder på mit philips tv. Er det ikke det, der hedder smart-zoom hos sony tv ?? Det er jo den eneste zoom tilstand, der holder.

wizz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004
Sendt: 16 August 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

På mit lille Philips 17" 16:9 hedder funktionen "Text zoom", og det virker. Men det er jo stadig en betydelig tilpasning af formatet, og ligger synsmæssigt temmelig langt fra rigtigt 16:9 format.

Efter indkøbet af mit lille 17" til køkkenet, har jeg faktisk udskudt en nært forestående udskiftning til 16:9 i stuen. Jeg ser en del alm. TV, og undrer mig over, at de klassiske sorte striber foroven og -neden på mit 4:3 når der vises spillefilm, faktisk også optræder på mit nye 16:9. Sådan troede jeg ikke det foregik, øv.

Tåbeligt kompromis... Som 4:3 seer er det da aldeles underordnet, om begge tekstlinier står i billedet, i stedet for den ene af linierne i den storte bjælke??

Med al ære og respekt, ligner det altså en beslutning truffet af nogle - nu pensionerede - DR medarbejdere, som uheldigvis er smittet af på andre stationer... Jeg kan ikke rigtig få øje på fordele ved løsningen i 4:3, men i højeste grad på ulemperne i 16:9. Ak... 16:9 er i sandhed stadig fremtidens standard.

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jacob AN skrev:

Hmm .. det er faktisk ikke det store problem når filmen er i 2.35:1 da man bare kan rykke billedet helt op så har du både tekster og det fulde billede med.

Sinan_Tamer skrev:
Jeg kan ikke forstå hvorfor i ikke bruger super-zoom (eller et tilsvarende zoom-format), som det hedder på mit philips tv. Er det ikke det, der hedder smart-zoom hos sony tv ?? Det er jo den eneste zoom tilstand, der holder.

Fordi så ændre du jo på billedets propertioner (feks folk bliver for tynde) og så kan man efter min mening ligeså godt se det i 4:3

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Fordi så ændre du jo på billedets propertioner (feks folk bliver for tynde) og så kan man efter min mening ligeså godt se det i 4:3

njaaah, jeg tror ikke vi taler om den samme funktion. Den jeg taler om, er faktisk ret intelligent; Den strækker ikke i midten af billedet, kun ude i siderne, hvilket man sjældent sider og stirrer på. Jo længere det kommer ud i siden, desto mere er billedet strukket. Men det er virkelig godt lavet så man skal faktisk se godt efter på det rette (forkerte) tidspunkt, hvis man vil finde eksempler på, hvor det ser dårligt ud.

og desuden

tChAd skrev:
Folketinget har besluttet at TV 2 og Danmarks Radio sammen skal opbygge et digitalt jordbaseret sendenet. Dette sendenet skal være fuldt udbygget og tages i brug senest 1. juli 2005

Det er sku da en fantastisk nyhed!!!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være jeg lyder en anelse firkantet .. men du strækker jo stadig billedert og ændre på billedets proportioner ..

Min smart function laver bare en mellem ting ...

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes