Emne: Jamo fyrer ansatte ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 17 August 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
All4HIFI skrev:
Acer skrev:
jensen skrev:
| [QUOTE=ctacta]
Jamo-krisen er ikke bare midlertidig, den er dyb og kræver en total rekonstruktion af selskabet. Det er vist med kniven for struben.
Det får mig til at tænke på hvad vi egentlig skal leve af herhjemme i fremtiden. Flere og flere arbejdspladser ryger til udlandet, og vi har jo trods alt stadig mange arbejdsløse akademikere, så det hjælper jo ikke engang at sige til de ufaglæfte, tag en lang uddannelse.
Husker I den gamle kampagne "køb dansk!" ? 
|
|
|
ja kan sige indefor mit job er der smuttet 20000 jobs de sidste 15 år , bare vent det bliver meget værre nu .
 |
|
|
Ja, og så udtaler IDA og DI fandme skulder ved skulder at der om 5 år mangler 5.000 ingeniører her i DK....det er sgu da smagløst at komme med sådanne postulater . Øhmm....det er godt nok noget off-topic det her så jeg får sgu nok en begmand af Admin
|
|
|
Det danske erhvervsliv vil gerne have en overproduktion af ingeniører. Så kan erhvervslivet presse lønnen og udvælge de bedste. Se blot hvordan læger skovler penge ind, da der er mangel på læger i det danske samfund. Håber vi kommer til at mangle ingeniører, så vi kan fordoble vores løn og købe noget ordentlig HI-FI....
Yeee.... og så ryger konkurance evnen lige ud med toilet vandet! og lille DK her bliver atter agterude sejlet!!... så kommer der af den grund bestemt ikke flere inginøre i arbejde!1 snarre tværtimod!.. kun de få der så er mega hældige at have job eller af få et i et af de ganske få firmaer der så overlever nyder godt af den løn opgang!...
Face it boys!!... DK er et falit bo!!... vi skal profilere os på intelligens og design og hjerne "kraft" her i verden! siger nogle "kloge" hoveder!...
HA!!!! Som om resten af verden var idioter!???... 
Sørgeligt men sandt er at vi her hjemme snart ikke har en skid at komme med i forhold til andre lande, stor set!!... og bare vent til kina kommer RIGTIG! op i gear!!... vi bliver ganske stille og roligt indhæntet på ALT! og til sidst overhalet!! sådan som tingene er nu..
Vores løninger er for høje, skatter for høje, udgifter for store!!... opskriften på falit!!... og det er sgu lige meget HVEM! der sidder ved roret!.. højre side eller venstre side af "salen"....
Løsningen???? f**k knows!??? havde jeg den sad jeg ikke HER! men i folketinget!!! 
Gå ned i løn arbejde mere og længere, mindre velfærd?? NEJ! VEL!!!!! ikke hvis jeg bestemmer... men hva så????....... i dont konw!!????
Tror sgu desverre at vores velfærd langsom ædes væk... væk med efterløn... senere... væk med folkepension... ( arbejd til du DØR!!... ) betaling for ALT!!... ( hospitaler, læger, skole & uddannelse, ældre pleje mm. ) og f**k! de svageste!... synd for dem!... kun de aller klogeste og de med de skarpeste rundsave på albuerne bliver til noget!... ( ser allerede nu tendensen klart og tydeligt!..)
Er det fremtiden!??? er JEG! den der er skredet!!... min familie skal ikke vokse op i sådant l**t!! og jeg gider ik blive gammel i et sådant system... ( New Zealand ser ud til at være et godt sted pt.... men hvem ved??)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 17 August 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja ... kunne også være at ikke ret mange ville købe Jamo's speakers!!
Ud over det skal jeg ikke ud i en politisk debat. Ud over ... folk skal lave det de er gode til - og som få elelr ingen andre kan!.
Tag B&O der er lige skrevet en bog om deres bevidste valg af strategi tilbage i 1970'erne. De vidste at massefabrikation af apperater, der lignede de japanske, aldrig ville kunne sikre virksomhedens overlevelse. Man skal have langt større produktion og dermed lavere omkostninger for at deltage i det marked. De valgte derfor at lave flade og anderledes apperater, med et lækkert design, til en højere pris.
Derfor er B&O der idag. Alle danske virksomheder der tror de kan lave billige masseproducerede varer i DK ... de vil blive klogere. Det er muligt de kan udvikle produkterne her ... men producere dem nænønej!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Er det fremtiden!??? er JEG! den der er skredet!!... min familie skal ikke vokse op i sådant l**t!! og jeg gider ik blive gammel i et sådant system... ( New Zealand ser ud til at være et godt sted pt.... men hvem ved??)
mvh.
|
|
|
Globaliseringen kommer vel også til New Zealand på et tidspunkt .....hvis ikke den også allerede er igang derude, de er trods alt endnu tættere på Kina og har dermed endnu lavere fragtudgifter i forhold til DK
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa da da!
Jamo står PT med nøjagtigt de samme problem, som alle andre der også fabrikerer bokshøjttalere. Markedet er stærkt vigende. Nu vil Lillemor have surround i bittesmå bokse, som er supleret af en subwoofer, der ligner et møbel, eller er så lille, at den kan gemmes. Det er den rambuk, der har ramt Jamo og alle andre mærker, der satser hårdt på bokshøjttalere og ikke ret meget andet. JBL lukkede for et år siden sin fabrik i Ringkøbing, som i øvrigt var én af Europas største, hvor der muligvis også blev fremstillet visse Infinity modeller, men det er jeg ikke alt for sikker på. Nu er det egentlig et spørgsmål om, hvem den næste bliver, der må droppe produktionen af bokshøjttalere helt og aldeles. Det er specielt de fabrikker der har "vænnet" sig til et vist volumen, og har investeret derefter. De bittesmå mærker skal nok klare sig, måske med lidt slankepulver. Det er de store der virkeligt er i farezonen. Hvis ikke de besidder teknologien til, at lave komplette systemer med et attraktivt design, så går det ikke mere, hverken her eller i det i øvrigt langt mere liberale NZ.
High end producenterne, der altid kun har produceret dyre ting, tror jeg ikke bliver klemt så hårdt, nørderne afskyer jo nærmest kompakte systemer.
Der er ingen tvivl om, at vinderne i denne sammenhæng bliver dem der kan fremstille varen meget billigt, og så lige B&O, der ikke alene har læst situationen rigtigt, men de har nærmest været katalysatoren. Bose er måske også én af dem, som jeg tror kommer ud som vinder. Mht. B&O så håber jeg de finder på noget ægte smart omkring fladskærme, fordi det er ikke længere nogen stor kunst, at få en fladskærm til at tage sig enkel og lækker ud. Kun materialerne og billedet gør støre forskel. Det håber jeg de finder en flot løsning på, så skal det nok gå i Struer. I mine øjne er det for sent for Jamo, de har udelukkende satset på et marked, der ikke eksisterer mere. Dynaudio og Dali har måske en chance, eftersom de har solide ejere, der ikke godvilligt lukker biksen, ligesom de er kendt for produkter i de vilde prislag, jeg tror dog ret hurtigt, at produktionen af lavprismodellerne ryger til et lavtlønsland, men det øger samtidig også mulighederne for et godt marked derude.
Meget tyder i disse dage på, at al produktion snart flytter til Kina eller Indien, men prøv så lige at tænke på f.eks. Toyota, der til stadighed fremstiller sine biler i enten japan, USA eller england - ikke lige lavtlønslande vel. Det kan de fordi de ganske enkelt er så effektive som de er. de opfandt begrebet Lean production, som bl.a. indebærer "Just in time" og "One piece flow". Der findes eksempler på produktionsenheder, der har en produktionstid pr. enhed, der er belvet sat ned fra måske 50 dage til 20 min. i øvrigt uden, at medarbejderne er blevet mere stressede af den grund. Det er mere et spørgsmål om, at man ikke skal flytte på en ting, der skal indgå i et produkt, før den skal indgå i produktet. Vi må håbe det bedste for dem allesammen.
|
| Til top |
|
| |
Zanetti Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvordan det går hos Dali?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zanetti skrev:
| Nogen der ved hvordan det går hos Dali? |
|
|
De offentliggør ikke regnskaber, men jeg tror de akkurat holder skindet på næsen, hvilket er ganske flot i disse tider.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun en at takke for at de ikke kan klare sig. Ledelsen, og ingen andre.
Deres pis med at vi ikke kan konkurrer med den lave løn osv.
Pis. Lav noget kineserne ikke kan, og så er det ikke et problem.
Uduelige ledelse med dårlige undskyldninger, det er hvad det er.
Der er masser af produktion i vesten, men hvis man kun har evner og ambitioner til at konkurrer på prisen, så gå det som med Jamo, Peerless, Vifa, osv. osv. (for at blive i branchen)
Men har man lidt visioner, evner og ambitioner så er det ikke noget problem. ALLE kan flytte til den lave løn i Kina, men ingen andre kan lave B&O, Scan-Speak osv. osv.
Bevares alle, eller næsten alle underkomponenter kommer fra Kina, Men de bliver altså samlet her i landet. Så de der dårlig undskyldnings ledelser, de har kun sig selv at takke. Bare surt at deres manglen evner går udover så mange andre.
|
| Til top |
|
| |
Mullefar Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred være med deres skod-produkter.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mullefar skrev:
| Fred være med deres skod-produkter. |
|
|
Kammertone - tak!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
|
Der er kun en at takke for at de ikke kan klare sig. Ledelsen, og ingen andre. Sådan er det vel.
Deres pis med at vi ikke kan konkurrer med den lave løn osv. Den er nu go´nok, når der er tale om de produkter der laves i glyngøre.
Pis. Lav noget kineserne ikke kan, og så er det ikke et problem. De kan lave hvad som helst, nårsomhelst til levering hvorsomhelst.
Uduelige ledelse med dårlige undskyldninger, det er hvad det er. Tjah de burde for årevis siden have indset, at surround med små "Bose lignende" satelitter i plast er vejen frem, ligesom der helst burde have været et komplet program af diverse snurrerundt apparater til rådighed.
Der er masser af produktion i vesten, men hvis man kun har evner og ambitioner til at konkurrer på prisen, så gå det som med Jamo, Peerless, Vifa, osv. osv. (for at blive i branchen) Jamen det var jo netop det der førte til Jacobsen og Mortensens succes i tresserne engang, de har altid leveret en rimelig sober kavlitet til en overraskende lav pris.
Men har man lidt visioner, evner og ambitioner så er det ikke noget problem. ALLE kan flytte til den lave løn i Kina, men ingen andre kan lave B&O, Scan-Speak osv. osv. Det har de da forsøgt mange gange uden held. Oriel er det seneste forsøg jeg husker. Det er aldrig lykkes for dem, at få slået Jamo navnet fast som et højkvalitetsprodukt.
Bevares alle, eller næsten alle underkomponenter kommer fra Kina, Men de bliver altså samlet her i landet. Ja! Så de der dårlig undskyldnings ledelser, de har kun sig selv at takke. Bare surt at deres manglen evner går udover så mange andre. Well! Jeg mener da de gør det rigtige lige nu - ud til østen med produktionen og så bare på med pilen Palle. Evt. kunne de prøve at lancere et højkvalitetsmærke, som kunne løfte Jamo navnet lidt, f.eks. en Jamo Gold serie el. lign.
Men se da i øvrigt på JBL, det kan da vist ikke kaldes succes. Bose er én af verdens største fabrikant af højttalere - tro det eller ej - de overlever på, at de får en rimelig høj pris for et produkt, der koster 0,næsten 0 dut at fremstille. Komponenterne i deres produkter er så tarvelige, at det ingen ende vil tage. Jeg forstå godt Jamo ikke vil den vej - no matter what.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mullefar skrev:
| Fred være med deres skod-produkter. |
|
|
Hvis du kigger lidt på pris/kvalitetsforholdet i Jamos produkter, så mener jeg nok du kan finde andre der er betydeligt værre. Jamo har aldrig lavet deciderede fejlkonstruktioner, det er der op til adskillige High end producenter der godt kan finde på, endda med dyre enheder og komponenter.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
sam25 skrev:
|
Der er kun en at takke for at de ikke kan klare sig. Ledelsen, og ingen andre. Sådan er det vel.
Deres pis med at vi ikke kan konkurrer med den lave løn osv. Den er nu go´nok, når der er tale om de produkter der laves i glyngøre.
ja, netop. intet nyt. så graver man sin egen grav. find på noget nyt, udvikling hedder det. det er som Intel siger "hvis du går i andres fodspor, kommer du aldrig foran" lær det dog for fanden.
se nu Vifa international endnu en gang Kina plast. Det er kun navnet der adskiller dem fra Eltax, Denver, osv osv.
Pis. Lav noget kineserne ikke kan, og så er det ikke et problem. De kan lave hvad som helst, nårsomhelst til levering hvorsomhelst.
ja, hvis der er nogen der viser dem hvad, hvordan, hvorlænger osv. det er ris bønder, ikke udviklere med lang erfaring (groft sagt)
Uduelige ledelse med dårlige undskyldninger, det er hvad det er. Tjah de burde for årevis siden have indset, at surround med små "Bose lignende" satelitter i plast er vejen frem, ligesom der helst burde have været et komplet program af diverse snurrerundt apparater til rådighed.
Der er masser af produktion i vesten, men hvis man kun har evner og ambitioner til at konkurrer på prisen, så gå det som med Jamo, Peerless, Vifa, osv. osv. (for at blive i branchen) Jamen det var jo netop det der førte til Jacobsen og Mortensens succes i tresserne engang, de har altid leveret en rimelig sober kavlitet til en overraskende lav pris.
Men har man lidt visioner, evner og ambitioner så er det ikke noget problem. ALLE kan flytte til den lave løn i Kina, men ingen andre kan lave B&O, Scan-Speak osv. osv. Det har de da forsøgt mange gange uden held. Oriel er det seneste forsøg jeg husker. Det er aldrig lykkes for dem, at få slået Jamo navnet fast som et højkvalitetsprodukt.
nej men så find på noget selv
Bevares alle, eller næsten alle underkomponenter kommer fra Kina, Men de bliver altså samlet her i landet. Ja!
Så de der dårlig undskyldnings ledelser, de har kun sig selv at takke. Bare surt at deres manglen evner går udover så mange andre. Well! Jeg mener da de gør det rigtige lige nu - ud til østen med produktionen og så bare på med pilen Palle. Evt. kunne de prøve at lancere et højkvalitetsmærke, som kunne løfte Jamo navnet lidt, f.eks. en Jamo Gold serie el. lign.
ja, de kan vel få lavet nogen Jamo klistermærker, og sætter hendover Eltax eller Denver navnet. 
Men se da i øvrigt på JBL, det kan da vist ikke kaldes succes. Bose er én af verdens største fabrikant af højttalere - tro det eller ej - de overlever på, at de får en rimelig høj pris for et produkt, der koster 0,næsten 0 dut at fremstille. Komponenterne i deres produkter er så tarvelige, at det ingen ende vil tage. Jeg forstå godt Jamo ikke vil den vej - no matter what.
du glemme en ting. det vigtigste. de kan tilbyde noget de andre ikke kan. Derfor overlever de.
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad være med at tro at de kan så meget de der kinesere.
Områder hvor de ikke bare kan se vognen:
Hører apparater. Her er sgu nok pille arbejde som en kineser til 5kr. i timen kunne lave. Men de gør det ikke, for de kan det ikke.
Vindmøller. Her er faktisk meget løn arbejde, Men de gør det ikke, for de kan det ikke.
De er billige, og intet andet.
Jeg har set massere fra Kina, og i guder det er godt de er billige. De skal jo lave det om 10 gange.
Gundfoss direktøren sagde det meget klogt. ”Slå dem på teknologi”.
Og lad dem så lave alt vores håndarbejde. En billige kineser har ikke en chance mod teknologi. Men han har alle chancer mod lav teknologi.
Hvis Jamo bare flytter til Kina, ryger de sidste 40 mand i Danmark. Det er nemlig det eneste sted der til sidst er at spare. Og med den ledelse og administration, er det nok heller ikke noget tab.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erhverslivet har råbt efter ingeniører lige siden midt-80'erne, og det resulterede i en overproduktion af ingeniører. Der er mange fra den tid som aldrig fik et ingenørjob. Det opfanger de unge som skal vælge uddannelse, og derfor vælger de selvfølgelig ingeniørfaget fra (hvem kan bebrejde dem). Ingen job og måske stor studiegæld er ikke særlig sjovt.
Selvfølgelig flytter der flere og flere virksomheder til udelandet. Udgifterne er simpelthen blevet for store herhjemme.
Men det er vores egen skyld:
høj skat + høje boligudgifter + høje bilpriser = høje lønninger
høje lønninger = høje priser på produkter
høje priser på produkter = dårligere konkurrenceevne
dårligere konkurrenceevne = mindre salg
mindre salg = lukning af virksomheder
Og sådan kan jeg blive ved.
mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Selvfølgelig flytter der flere og flere virksomheder til udelandet. Udgifterne er simpelthen blevet for store herhjemme.
mvh
Flemming
|
|
|
Næh! Prøv lige at læse lidt her! http://www.1000ventures.com/business_guide/lean_production_m ain.htmlIkke engang en timeløn på 0, kan konkurrere på Lean systemet. Det hænger sammen med, at man producerer den rigtige vare på det rigtige tidspunkt med et minimum af spild og med den højest tænkelige kvalitet og mindst mulige fejlprocent. Enkelt og ligetil, man har faktisk kunnet gøre dette med så kompliceret et produkt som biler. Toyota fandt på det og se dem nu - verdens 3. største og bilerne kommer fortsat fra højtlønslande.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
|
Erhverslivet har råbt efter ingeniører lige siden midt-80'erne, og det resulterede i en overproduktion af ingeniører. Der er mange fra den tid som aldrig fik et ingenørjob. Det opfanger de unge som skal vælge uddannelse, og derfor vælger de selvfølgelig ingeniørfaget fra (hvem kan bebrejde dem). Ingen job og måske stor studiegæld er ikke særlig sjovt.
mvh
Flemming
|
|
|
Vi hørte samme sang med japanerne i sin tid. Og se hvor de er nu. Deres Finans minister tallet om stats bankerot for et par år tilbage.
Det der arbejdsgiver sluder med de høje omkostninger osv. -Så skrid, og overlad det til de bedste.
Der er masser af arbejde og job i vesten, men ikke ledet af den slags middelmådige uduelige ledere, der bare leder efter en undskyldning for at de ikke kan finde ud af det.
Hvis det var så stort et problem, så havde Japanerne, Taiwaneserne, Koreanerne osv. osv. taget livet af os for lang tid siden. Det eneste det gjorde var at sortere fårene fra bukkene blandt ledere og virksomheder.
Vi er her endnu, og de prøver alle at blive som os. 
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
mvh
Flemming
Precis problemet!!!
MEN! vores velfærds system koster jo penge!! derfor skatter!.. derfor den høje løn osv osv...
Men at skrotte eller forringe velfærdssystemet er jo ikke en god løsning!!
Hvem vil da det?? så er landet jo kun for de rige og stærke som visse andre lande ude i verden hvor jeg nødig ville leve!!...
Så hvad gør vi??
Tjaa.. jeg aner det ikke!!
Kan kun se at det går a H til!!..
Godt man er født før 65 ( 64 ) så man kan få sin førtidspension og folkepension.. ( det har de jo lovet for de fra før 65!! hvis man da tør tro det???)
For fremtiden ser ud til at blive godt og grundigt "barberet" for de goder vi har i dag og har kæmpet for.. hvis ikke et og andet radikalt sker!!! og hvad det sku være ved jeg sgu ikke??
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må nogle af jer altså lige stoppe en gang...! i burde skamme jer.. Og begynde at se på jeres liv!? I betaler ca. 50% i skat plus 25% i moms, går stadig smelfede i seng uden at fryse, og vores største problem i den vestlige verden er sku`at vi dør af fedme. Og når vi så kommer på job logger vi ind på et forum, hvor vi anbefaler hinanden kopi-produkter som vi i fællesskab, gør lige så gode som de dyre konkurrenter. Uden skelen til det moralske i at de kommer fra nærmest slave lignende tilstande i Kina, hvor små børn og andre der ikke kan komme ud af deres arbejdes kontrakter, må arbejde med farlige opløsnings midler des lige i fremstillingen af den DVD afspiller vi køber billigst muligt over nettet. Vi burde stå op om morgenen! Kikke op og sige tak.
Have ondt af JAMO tja... hvorfor, markedet er vigende for boks højttalere..? Indenfor de sidste 4 år, har markeder som Kina, Indien, Øst Europa lukket op og her taler vi om mere en halvdelen af jordens befolkning. Disse folk vil have brandet produkter. Hvor vi i den vestlige verden vil have billigt og mener at mærke DVD er den samme som pling-plang modellen. Ja så det er vigende i den vestlige verden. For vi er ikke til at begejstre i Europa! I USA og Asien er de gode til at dyrke ny teknologi, og vil have den, her vil vi lige se tiden an først, vi kunne ikke drømme om at få noget nyt før det er slået an i US eller Asien først. Men når vi når der til er løbet som regel kørt. At firmaer som Jamo, JBL satser på hurtige penge for pakke løsninger i en boks, som skal sælges i de store kæder i US og Europa, og dybest set indeholder ting fra Kina, det da vist mest deres egen skyld.
Når jeg i min hver dag arbejder sammen med ingeniør fra US, så bliver jeg altid imponeret over, at hvis de udvikler noget! Så kan det ikke gå hurtigt nok med at lægge det ud på nettet eller blive publiceret, og derved kommer der flere inputs til produktet. Hvis det kommer herovre fra, så det som regel støbt ned og helt hemmeligt..? det sku ikke udvikling. Og økonomisk taber vi på sigt. Og nu vil JAMO til at konkurrere på Kinesernes præmisser, med at købe billige højttaler i Kina og bruge dyr fragt og lægge lidt indtjening på og sælge dem her??? Deres bestyrelse er vist ikke de skarpeste knive i skuffen” JAMO var jo så automatiseret at de faktisk kunne lave en træ boks lige så billigt som Kineserne, Jeg tror nærmere at de havde et innovations problem.
Jeg husker da jeg flyttede til København i 90èrne...! hylede alle Københavner op om hvor forfærdeligt det var at IRMA skulle lukke, og alle ville savne den??? Hvortil jeg kun kunne sige ”Så begynd at handle der”
Vi kan kun bebrejde os selv. Eller også må vi jo håbe på at Kineserne køber os en dag..! så vi kan lære at tjene penge.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
flpdk skrev:
|
mvh
Flemming
|
|
|
Vi hørte samme sang med japanerne i sin tid. Og se hvor de er nu. Deres Finans minister tallet om stats bankerot for et par år tilbage.
Det der arbejdsgiver sluder med de høje omkostninger osv. -Så skrid, og overlad det til de bedste.
Der er masser af arbejde og job i vesten, men ikke ledet af den slags middelmådige uduelige ledere, der bare leder efter en undskyldning for at de ikke kan finde ud af det.
Hvis det var så stort et problem, så havde Japanerne, Taiwaneserne, Koreanerne osv. osv. taget livet af os for lang tid siden. Det eneste det gjorde var at sortere fårene fra bukkene blandt ledere og virksomheder.
Vi er her endnu, og de prøver alle at blive som os. 
|
|
|
Det er nok rigtigt at vi er her endnu, men tingene har ændret sig meget siden dengang, og idag er pristrykket så markant at det ikke længere kan overses. Se på udfasningen af de mange job - det var slet ikke så slemt dengang.
Desværre er det ikke kun et resultat af priserne, men også på at der sidder nogle folk i toppen som har tjent masser af penge på den bølge vesten har redet på i 90´erne - et kæmpe opsving. Pludselig begynder bøtten at vende, men de vil stadig tjene ligeså mange eller endnu flere penge, og så øjner de østen hvor de kan få produceret alle deres ting til en brøkdel af normalen. Derefter skider de på arbejdskraften, natinalitetsfølelsen og ikke mindst know-how, så det hele bliver udfaset. Det tragiske i det er, at flere udvalgte produkt-genrer IKKE bliver billigere i salg, men dem på toppen sidder stadig og skovler penge ind som aldrig før fordi nok ikke er nok. Der skal være resultater og de skal hele tiden være bedre og bedre - at det så skal gå ud over alle dem der bare kommer til at gå arbejdsløse, er jo ikke vigtigt sålænge de river millioner af kroner ind på deres konti. Pga. de satsninger fra mange firmaer trækker det desværre mange andre med ned og nu er turen så kommet til bl.a. Jamo!
Den udvikling stopper desværre bare ikke her.
Der var iøvrigt et interessant program om Flextronics og deres kinesiske eventyr over sverige 1 her for nyligt. Det eneste sted i verden de investerer, er i Kina. Alt andet får lov at stå til indtil det kan lukkes og flyttes. Alt hvad der hed Ericsson er stort set væk fra Sverige - nu laves det i Kina og Ungarn. Ungarn er endda også truet på eksistensen fordi de nu heller ikke kan lave tingene billigt nok.
I Kina får en arbejder - arbejdere der iøvrigt primært er piger på omkring 17-18 år - ca. 2000 kr. om måneden og fri logi. De bor i snit 8 på et værelse i nogle boligområder som Flextronics har bygget til formålet. Herfra kan de vade direkte på arbejde. Når de er 22-23 år ryger de som regel ud, fordi de der er blevet bekendt med vilkårene på arbejdsmarkedet, og for ikke at risikere at de kan opfordre til strejker osv. ryger de ud, og nye kommer til. Der er 2-3 fabrikker i Kina med ca 10-12000 ansatte på hver, og nye fabrikker er under opførelse.
Ingen fagforening, ingen ingenting...
Sådan er vilkårene blevet - desværre! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 18 August 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at det er gået op for regeringen at der skal satses meget hårdt på grundforskning så DK i fremtiden har noget at hænge sin industri op på, og så forretningen "Danmark" kan fortsætte.
Det foreløbige udspil ser dog meget ringe ud, det når jo ikke det som Korea gjorde for mange år tilbage, og som idag banker der ud af.
Man kan jo spørge sig selv hvorfor vi ikke har chipudvikling herhjemme og anden hitech industri. Det hjælper da lidt at vi er førende på vindmøller, rederidrift og medico-teknologi, men det er ikke nok til at holde landet kørende i fremtiden.
Der skal investeres langsigtet og med store midler. Men folketinget er jo mere optaget af hvordan finanslovens skal sammensættes, og her tænker man ofte kun 1 år frem. Det er så uambitiøst at det skriger til himlen.
Hermed en opfordring til dansk politik, tænk stort og langsigtet, men det er nok ønsketænkning herfra. Imens må vi se den ene arbejdsplads lukke efter den anden.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|