Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tror egentligt ikke at der var nogen der udskiftede en 3020 i tidernes morgen pga. lydkvaliteten, men fordi der ikke var smæk nok i. Og det har der jo aldrig været.

Den forstærker kan ikke klare en sløj fest. Ikke engang på et par dali 104. Sådan en forstærker kan ikke bruges til noget i længden. Man bliver jo aldring fuld.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Har også haft en NAD 7020. Udemærket forstærker.  Brugte NADén sammen med et par Rogers LS3/5 A. Disse højtallere må også katagorieseres som klassikere. Tror de på mange områder kan slå mange højtallere idag.

Hvis jeg tænker tilbage på en forstærker som imponerede mig, så er de Quicksilver Mono blokke...Er der nogen som kender dem ???

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

BBC-monitorer af typen LS3/5A har vel en følsomhed på 81-84dB, driftseffekt 16-32watt, så der kan da ikke have været ret megen volume på det set-up!!! Eller hvad???  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
BBC-monitorer af typen LS3/5A har vel en følsomhed på 81-84dB, driftseffekt 16-32watt, så der kan da ikke have været ret megen volume på det set-up!!! Eller hvad???  

Nej der var ikke meget drøn på. Men var udemærket til et lille kollegie værelse. Var ingen nabo klager ..

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

For at fare med sandhed, som det hedder, har jeg netop idag købt en brugt NAD 3020A, fuldt funktionsdygtig. Modtager den indenfor 10 dage og når jeg har hørt den her i mit setup vil jeg meget gerne fortælle hvad den kan.

Og samme dag vil den være til slag i markedspladsen, DBA og andre sider.

Jeg synes jeg er nødt til at genhøre møgdyret for i det mindste at føle mig sikker i min sag. Men jeg gør det i mit setup, ikke KVK´s

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Sådan dige, godt gået. Der har da aldrig været nogle der ville tvinge dig til et møde og hos Tomos-fetichisten i de Århusianske randområder.

Husk nu at det er effektdelen der besidder kvaliteterne så en velkvalificeret forforstærker er et must. I sin hele og fulde figur gør den sig ikke særlig godt, lettere tåget og meget kedelig eller er det omvendt.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hælløj!

Jeg må med skam indrømme, at jeg har tunet min med en ny netledning .
Men det er jo også en I model
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jeg må indrømme at jeg også har lidt svært ved at se at eks. live, troels, lasse og hurtig skulle være faldet på halen for den gamle svend.. der er ikke ligefrem nogle personer der er kendt for at være ukritiske....

Havde jeg ikke haft mine originale amerikanske ørkenkrigsstøvler på den aften hos Kubikken, tror jeg faktisk jeg var faldet på halen over den gamle svend. Specielt da jeg blev spændt efter Tomosen i en vandskisnøre....

Jeg var dybt rystet, da jeg havde hørt hvad 3020'eren kan... sikkert derfor jeg i lang tid sad helt tavs. Den kan nogle tricks den lille. Det er helt rigtig som Kubik beskriver det. 3020'eren har MASSER af fejl! Men de er nydelig fordelt over hele spektret, og ingen af dem er særlig voldsomme. Når jeg ser en Mark Levinson eller Gryphon, så er jeg sgu imponeret (tror jeg også Kubik er), men det er rimært over den lækre forarbejdning. Disse amps har masser af kræfter, og kan holde højtalerne i jerngreb. Det er totalt overdrevet! Til gengæld mangler de en, i mine øjne, ret basal egenskab. De kan ikke spille musik. De kan sikkert finde alle fejlene i hele dit anlæg, dine kabler og påpege at manden på elværket er faldet i søvn under arbejdet med justering af netfrekvensen. Men musikalitet har de IKKE.

3020'eren kender sine grænser. Den fortæller måske 90% af sandheden på alle aspekter. Både detalje, kontrol, korrekt gengivelse og musikalitet. Og det er sgu svært at overgå. Oftest ser man en kæmpe amp, der har 100% detaljer, 100% kontrol, 100% korrekt gengivelse og 5% musikalitet. Det kan jeg ikke bruge til noget. Men der er andre der er ligeglede med mudikalitet, bare de kan finde en masse fejl på pladerne.... De må virkelig nyde at høre musik... Bvadr!

En skam at der ikke var flere der overværede den lille session... Som tidligere skrevet, så var der meget stor forskel på 3020'eren og min medbragte Sugden. Men der var lidt besvær med at finde ud af hvad der var bedst. De spillede dybt forskelligt. Til gengæld tog det vel under 2 minutter at konkludere, at den Rotel vi også lyttede til, ikke magtede at spille musik.... sikkert meget fin som måleinstrument i et målelab.

Kubik har helt ret i, at den medbragte Sugden er meget efter min smag. Jeg er helt vild med musikalitet. Og det var vel hvad Sugden forsøgte.... den charmerede sig fra det hele. Til gengæld er jeg også opmærksom på kvaliteterne denne amp mangler... sjovt nok var det lige det 3020'eren besad. Til gengæld manglede 3020'eren lidt af de charme-gener Sugden besidder. En kombi af disse kunne være et hit!

Men nu stiller jeg jo op med min Linsley Hood single endede klasse-A forstærker af egen avl....Den yder kun 2x10 watt, men den kan spille musik!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

AK ja, så længe vi sidder fint beskyttet i hver vores skyttegrav og pådutter hinanden holdninger og meninger vi ikke har, så kan man til en hver tid afsporer debatten. Dige mener at han hører musik, go' daw' do' hvad fan' tror han vi andre gør, hører lyd der består af top, mellemtone og bund ?????. Det er simpelthen et for lavt plan at synke ned på og dige burde holde sig for god til at prøve at genoplive den gamle krikke hvor dogmerne i tilfældig orden lyder "Jeg lytter musik" ; "Sammenhæng er der fra starten og kan kun mistes ned gennem kæden" ; "Alle I andre sidder på ørene" og hvad har vi ellers. Jeg forstår egentlig ikke hvad dige laver i denne menings udveksling, "man" er jo kun interesseret i sin "egen" mening. Jeg mener virkelig at denne tråd kan sætte nogle ting på plads, f.eks. hvor meget er der egentlig sket de sidste 20-25 år af virkelige fremskridt. Kurt har nogle helt specifikke ankepunkter i forhold til FET's i udstyr, jeg har FET's i alt mit udstyr men jeg brækker mig da ikke 3 gange om dagen ved lyden af dan slags udstyr, så havde jeg det nok ikke. Men jeg kan da sagtens høre hvad det er FET's gør i forhold til bi-polare effekt-bolcher men synes ikke at man af den grund kan tale om rigtigt og forkert, det er højest forskelligt. Der hvor jeg mener at denne undermåler af en forstærker, altså NAD 3020, gør det godt er den umiddelbare sammenhæng der er i det den præsterer. Den er som den er, der er ikke noget der stikker ud, der er ikke noget der virker kantet eller forkert i sammenhængen. Her ud over må enhver der begriber effektopgivelsen på ca. 30 watt tabe underkæben, når man hører den ubesværrenhed med hvilken den afleverer voldsomme energiudladninger i bas-området.

Hvor Herre til hest, hvis der er nogle derude der sidder og får det indtryk at vi her har at gøre med verdens bedste forstærker, det er slet ikke tilfældet, den besidder bare kvaliteter der burde være et minimums-krav for alle forstærkere. Det forholder sig desværre sådan at der i dag er meget langt mellem de forstærkere der lever op til den sammenhæng i præstationer der i den grad kendetegner 3020'erens effektdel. Man kan sagtens finde forstærkere der gør det fantastisk på enkelt områder og så sidder man der og drømmer om at hvis den gjorde det ligeså godt på alle andre områder så sad man og lyttede til verdens bedste forstærker. Jeg sidder her med en tanke om, at hvis konstruktørerne der ude i stedet for top præstationer på enkelt områder, ville gå efter sammenhæng så ville vi alle have vundet noget, desværre tror jeg ikke at det nogensinde bliver sådan, simpelthen fordi at sammenhæng i bedømmelse af forstærkere kun er én ud af mange parametre man bedømmer udfra, jeg mener at det burde være den vigtigste.

Det var da et herre indlæg min gode Lasse!
Jeg kan jo næsten kun klappe i hænderne over dit særdeles velformulerede disput oplæg/respons.
Mht. 3020 og dens performance, tjah så har du selv hørt den, man kan være enig eller uenig i om det er en fin forstærker - det er ikke det jeg mener er det afgørende.
Nogen vil gerne ha plingeling, andre bummelum og så de helt specielle der gerne   vil have dak dak .
Sådan en ting er 3020 ikke. Og i discipliner som detaljer, dynamik, gennemsigtighed m.m. får den bank af det bedre udstyr. Men det er der ikke meget af. Når det så er rigtigt godt, så er der SOM REGEL ingen FETTER i sådan   en fætter .
  Mht. Dige, så må jeg da ønske mange gange tillykke med nyerhvervelsen. Pas på den ikke bliver hængende.
Jeg tror bare ikke rigtigt at Dige er på rette spor. At indkøbe en NAD 3020 for at forklare vi andre hvor ringe den er, er ikke en "unbiased og redelig fremgangsmåde" Det rigtige er at gå til opgaven med et åbent sind, gerne i selskab med andre.
Jeg har da stukket hovedet i løkken adskillige gange nu - holy Tolino hvor   kunne jeg dog være blevet til grin. Men heldigvis for mig er det jo Dige der er det lige nuTeethy.
I øvrigt tror jeg at entusiaster der er bidt af rør også nok betakker sig for 3020, den lyder jo ikke rigtigt slasket Goofy.

Den udmærkede tråd vi her befinder os i, er jo oprindeligt påbegyndt af M/K Groove. Måske inspireret af andre, men det er hans/hendes idé med tråden her. Jeg finder den fremragende, egentlig også selv om 3020 måske skal råbankes af et eller andet i fremtiden. Det ville da være dejligt.
Men indtil da, synes jeg da den er det mest glimrende redskab til at tage temperaturen på den tekniske udvikling indenfor audio.
Man læser jo at det går så stærktToo Funny.
Det er vist mest i marketing afdelingen de siger det.
Anyway! at måle vandstanden, om man så må sige, kan der da intet galt være i, efter min opfattelse. At jeg så måske er en lettere kontroversiel provo, der blev smidt ud hjemmefra, da jeg var 3 pga. utugt med mit marsvin. Jeg gik 9 år i skole, 4 år i 1. klasse 5 år i 2. . Og nu hutler jeg mig igennem sammen med så mange andre stakkels danskere.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt....

M/K Groove

Ja, tråden er for oplysningens skyld....hvad er gjort godt og skidt de sidste 25år inden for forstærker udvikling. NAD er med for eksemplets skyld og selvfølgelig også af praktiske årsager. Alle har eller kan skaffe sig tilgang til en... (altså før de blev liebhaver emner). Men om 1/2 år er de nok billige igen

Det sjove/mærkelige er nogles tilsynedeladende forarvede og personlige syn på denne status. Det giver mig dyb undren.

Kurt: Fortæl lidt om dine monoblokke og gerne om andre forstærkere du har mødt som giver baghjul til NAD .

Dinosaurus dysten imellem NAD og JLH bliver da spændende, men mon ikke den er til Sugden siden?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hej Kurt....

M/K Groove

Ja, tråden er for oplysningens skyld....hvad er gjort godt og skidt de sidste 25år inden for forstærker udvikling. NAD er med for eksemplets skyld og selvfølgelig også af praktiske årsager. Alle har eller kan skaffe sig tilgang til en... (altså før de blev liebhaver emner). Men om 1/2 år er de nok billige igen

Det sjove/mærkelige er nogles tilsynedeladende forarvede og personlige syn på denne status. Det giver mig dyb undren.

Kurt: Fortæl lidt om dine monoblokke og gerne om andre forstærkere du har mødt som giver baghjul til NAD .

Dinosaurus dysten imellem NAD og JLH bliver da spændende, men mon ikke den er til Sugden siden?

Hejse Groove!
Monoblokkene du ser på billederne er "snydemonoblokke".
Det er nemlig stereoforstærkere på 2X70 Watt pr. stk.
De er pænt dimensionerede og leverer et par af de 70 watt i klasse A.
De bliver med andre ord ganske lune.
De er kun svagt modkoblede og så er de behageligt fri for FET´s.
Ellers er designet af den rimeligt simpelt.
Den har 2 meget velvalgte paralelkoblede kondensatorer i indgangen.
Lyden af dem er en kende til den varme side.
De bruges her til biamping.

Men nu skal du høre.
De er lige blevet arbejdsløse.
Jeg har fået sådan en bandit her: http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/Dali_amplifier.pdf

100 watt pr. kanal, 100 Kilo og et effektforbrug på kontinuerlige 1.200Watt.
Den er så monster stor, at man kommer til at grine lidt .
Den er lidt grotesk.
Hvis man bliver sur på den, og smider den fra 11m højde, får man en ultra kortvarig hovedpine.
Smak! og så er den gået over .

Den må I ikke få lov at nakke, ligesom der heller ikke skal ørles mere end højest nødvendigt ned i den.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hvis den bruger så meget strøm så er der vist noget galt, såvidt jeg kan læse mig til så er det noget med 150W i tomgang....

Kommer den på højde med 3020?

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hvis den bruger så meget strøm så er der vist noget galt, såvidt jeg kan læse mig til så er det noget med 150W i tomgang....

Kommer den på højde med 3020?

Mvh,

Karsten

Det er alene drivertrinnet der trækker 150W.

Tomos'en kommer vist slemt på overarbejde når den skal slæbes hjem.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

MOUSEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hvis at det passer med de 1200w så kan du jo slibe knive på din elmåler, så sparer du jo også pengene til strygestål.

Spøg til side, Hvordan spiller den i forhold til 3020. Er den ligeså fed som den ser ud den gravity.

83 cm i dybten det er sgu da noget af et monster. 

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jo det kan jeg da godt se ved nøjere gennemlæsning. Så er der lidt at varme fødderne på i den kolde vinter 

Jeg har såmen selv et sæt forstærkere der trækker 1 kW kontinuerligt, det er fint nok om vinteren, men de får pænt lov til at holde sommerferie. Fornøjelsen ved at lytte til musik går lidt af fløjten når temperaturen kommer op mod de 40 grader i lytterummet....

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:

Hej Kurt....

M/K Groove

Hejse Groove!
Monoblokkene du ser på billederne er "snydemonoblokke".
Det er nemlig stereoforstærkere på 2X70 Watt pr. stk.
De er pænt dimensionerede og leverer et par af de 70 watt i klasse A.
De bliver med andre ord ganske lune.
De er kun svagt modkoblede og så er de behageligt fri for FET´s.
Ellers er designet af den rimeligt simpelt.
Den har 2 meget velvalgte paralelkoblede kondensatorer i indgangen.
Lyden af dem er en kende til den varme side.
De bruges her til biamping.

Men nu skal du høre.
De er lige blevet arbejdsløse.
Jeg har fået sådan en bandit her: http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/Dali_amplifier.pdf

100 watt pr. kanal, 100 Kilo og et effektforbrug på kontinuerlige 1.200Watt.
Den er så monster stor, at man kommer til at grine lidt .
Den er lidt grotesk.
Hvis man bliver sur på den, og smider den fra 11m højde, får man en ultra kortvarig hovedpine.
Smak! og så er den gået over .

Den må I ikke få lov at nakke, ligesom der heller ikke skal ørles mere end højest nødvendigt ned i den.

Tsk tsk kubik - den er på 120 watt pr. kanal, eller du ved måske noget Dali-folkene ikke ved?

Tillykke med kummefryseren....

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

det var godt nok noget af et l**um

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Tsk tsk kubik - den er på 120 watt pr. kanal, eller du ved måske noget Dali-folkene ikke ved?

Tillykke med kummefryseren....

Der står 2X100 Watt på fronten.
Men efter at have lyttet til den et par timer, så mener jeg den er omkring 2X104 watt

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
det var godt nok noget af et l**um

Den er monster lun at sidde på, men jeg tør ikke at dumpe noget. Den ser ud til at være i stand til at spy mere ild end mit kæreste eje skal udsættes for lige pt. Måske senere, hvis den lige skal "jumpstartes" på en grå novenmberdag

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
LGrau skrev:

Jo det kan jeg da godt se ved nøjere gennemlæsning. Så er der lidt at varme   fødderne på i den kolde vinter 

Jeg har såmen selv et sæt forstærkere der trækker 1 kW kontinuerligt, det er fint nok om vinteren, men de får pænt lov til at holde sommerferie. Fornøjelsen ved   at lytte til musik går lidt af fløjten når temperaturen kommer op mod de 40 grader i lytterummet....

Hæ hæ Karsten!
Du forstår da heller ingen ting.
Det gælder om at vende en ulempe til en fordel.
Jeg har da tænkt mig, at invitere alle mine yndlingshustruer/kvindelige naboer under 20 og deres veninder til 4 timers nøgenlytning BrowsBrows
Hvis du ønsker nærmere detaljer om, hvordan man gør, så giv mig et vink.
Vi kan jo holde en lille generalprøve med din kone og ældste datter Big Smile(håber hun er konfirmeret - konen altså) Goofy.

Men det er da i øvrigt fuldstændigt rigtigt, selv nu må man min. 1 gang hver time, forsøge at få temparaturen ned fra 26- 27 gr. Det er så galt, at når det går hedest til, så vil mit løbeværk ikke læse CDérne rigtigt mere.

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes