Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonofagun.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Status: Offline
Sendt: 27 November 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så sidder jeg her og skal anskaffe mig en 2-kanals stereoforstærker - har solgt min surroundforstærker - budgettet er på 1500 kr.

Apropos NAD3020: Faldt over en nad 3020 inkl. radio 4020 - 1700 kr. Er det et godt køb? Vi antager, at den er i god stand og spiller som den skal.

Og hvis ikke NAD 3020 - hvad så? Jeg søger inspiration.

Med venlig hilsen,

Oliver

Til top Vis sonofagun.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonofagun.dk Besøg sonofagun.dk's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

for bare 24 timer siden var jeg i den tro, at alle der havde hørt 3020 og sagt alle disse positive ting om den, og har valgt den frem for mange andre (i mine øjne, gode forstærkere) var nogle inkompetente hifinørder..

de ord vil jeg gerne tage i mig igen..

Dagens udfordrer: Live21's Belles setup. (pre: 20A, effekt: 350A)

den kan et eller andet den lille NAD, men der er også ting den ikke kan.  Den store KvK havde noget hornmusik, som lød fremragende.
Faithless "Crazy english summer" lød lige som det skulle på NAD, men ikke skidt på nogen måde på Belles.

3020 er 'kontant', du får tingene 'lige på og hårdt' uden nogen særlig indpakning. hvor belles er mere pæn i lyden.
3020 mangler basgengivelse, og dynamik, her er Belles meget bedre, den har det ekstra kraftoverskud som man savner i den lille nazigrå kasse.

Men der var ingen af de to, der kunne gengive Dream Theater som jeg vil have det, dertil måtte vi have hjælp af en ond Dali Effekt.. nøøj den var lækker..

Jeg tror mest af alt vi kan kalde denne dyst for uafgjort.. er vi enige?

EDIT: kunne være spændende at høre 3020 på en anden højttaler end Diva..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 November 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

På diva er det meget rammende.. på de små enheder gør NAD det fantastisk.. men selv den gode Kubik, måtte indrømme at det vist var en smagssag.. FET eller ej...

Men i mit setup gør belles det IMO meget bedre end i kurts..

Var som altid nogle meget spændende timer vi fik brugt derude, og må indrømme at Belles klarede det som ventet fint i kubikkens setup som ellers spytter dem ud hurtigere end de kommer ind

Uafgjort, eller dvs at der kan argumenteres for begge to.. men på mine speakers ville Nad ikke kunne få så meget som et lille piv ud.. desværre havde vi ikke plads til at tage dem med

Witzel velkommen til den mørke side hvor ingen vil tro dig.. hehe ja selv united ku du ikke helt frasige..

og ja den Dali gravity havde jeg gerne taget under armen !!

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 27 November 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Live: Hvilke store enheder spiller du på normalt?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 November 2004 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Hælløjsa i slyngelstuen!

Ja så fik vi sat hjul under den der Belles fidus .
Det er lidt sjovt, at knalede en ny amp på, som man end ikke har hørt i drømmene. Belles er en FET bandit på godt og ondt.
Den spiller smukt og poleret fra øverst til nederst.
3020 er en noget mere rå bandit.
Belles kan få messingblæsere til at blive til fløjlsblæsere, det kunststykke klarer 3020 ikke.
Mit mål er reproduktion - det burde vist være klart for de fleste efterhånden.
Det er der ligesom ikke nogen af de 2 der kan levere. Derfor kommer man så til det punkt, hvor man må beslutte sig for hvilken fortolkning man ørler mindst over.
Med andre ord bliver det en sag, hvor der må lidt smag på bordet.
Belles er en kraftig forstærker med en pæn poleret lyd. NAD er en noget mindre forstærker med en mindre poleret og dog mere nuanceret lyd.

Belles er til de store linier i musikken, som den så serverer på en "glat som en ål" facon. NAD er strammere og kan servere en omgang messingsuppe med mere snert og realisme end Belles kan.

Af de 2 ville jeg helt klart vælge "ingen af dem".
Den ene fordi den er for lille og lettere klemt, den anden fordi den er for glat og ville i længden kede mig.
Så jeg tror jeg beholder min monster 3020 og spiller lidt på den.

I øvrigt hilser jeg fra Asbjørn, som ikke nåede at være med, men vi lavede lidt 3D shaping efterfølgende med et meget lille stykke tæppe i loftet. Det var sjovt, man kan virkeligt dyrke perspektiviske aspekter med meget små midler og indgreb, så klangkarakteren bevares.

Belles fik lov at komme hjem til Silkeby igen, jeg havde ellers tilbudt at sprænge den i luften, men Live 21 mente 3020éren skulle med, men der satte jeg alligevel grænsen. Så vi nøjedes med lidt synkronørl til de begge løb over.

Harfra takkes for god ro og orden - skammeligt at de der spilledåser ikke kom med, det må vi prøve sidenhen.

Og i øvrigt - Ja!
Kun en tåbe frygter ikke en 3020.
Den lille møgkasse kan ting de færreste drømmer om.
Faktisk er den ikke rigtigt blevet voldtæsket af nogen der har været her. Og prisskiltene har da ikke fejlet noget.
Hvem kommer først med noget ML, Krell, Gryphon eller Classé som den kan voldkværne ?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jensen var ude med en udfordring på et tidspunkt...men han er nok blevet lidt bekymret...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Eftersom den oprindelige udfordring lød på hvem der kunne lammetæve en gammel NAD, må konklusionen indtil videre være at det er der ingen der gør

En udfordrer må vinde, uafgjort betyder at den regerende mester fortsætter

For at blive i analogien ligner de seneste dyster at Johnny Bredahl har fået uafgjort imod Mike Tyson i 15 omganges infight   

Trådens oprindelige tanke om en moderne 3020 konkurrent er lidt overskredet, men naturligvis fordi der ikke er nogle naturlige konkurrenter...eller hvad?

Hvis jeg havde postuleret at en Alfasud fra halvfjerdserne var en sublim køremaskine i klassen og endnu ikke overgået....og så en kom anstigende med Ferarri Mondena eller Porsche ville alle jo sige at det var ude af propertioner. Men hvis de så fik samme omgangstider på Nurnburgring...så....ja det ville jo være en revolution, hovederne ville rulle i Tyskland og Italien

Jeg syntes 3020 er et udmærket bevis på branchens uheldigheder. Lydkavliteten er tilsidesat for isoleret salg. Frontplader, guld, vægt, ja visuelt indtryk er styrende. Og high-end er prissat som om hver enhed i sig selv skal kunne bære samtlige omkostninger...ingen langsigtede løsninger..ingen evolutioner....

Det interessante nu er hvordan vi kunne forsttille os at en moderne 3020 skulle udformes. HVordan løftes konstruktionen op endnu et trin? Den laver jo grin med alle konkurrenter og fordomme....på stort set samtlige områder!

Og en sidste væsenlig ting. Det psygologiske. NAD har alt i mod sig. Den er grim, billig, lusede komponenter, billige tilslutninger.....ingen hjælp fra hjernens glædescentre .....og så er den uberejret aligevel......

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at vi skal lade den 3020 komme på udebane! hva sir du til det kubik?

Den trænger til at prøve nogen diy højtalere der kan vise dens dyder!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Der er jo masser af 3020'er derude....og der har da været input fra København...der er lavet over 1.000.000 stykker, så det skulle jo være muligt at finde noget brugbart...

Det som selvfølgelig gør KurtK interessant er det at han som få kan identificere testobjektet fordi han kender hans setup...hvor mange andre gør det?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 28 November 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Eftersom den oprindelige udfordring lød på hvem der kunne lammetæve en gammel NAD, må konklusionen indtil videre være at det er der ingen der gør

En udfordrer må vinde, uafgjort betyder at den regerende mester fortsætter

For at blive i analogien ligner de seneste dyster at Johnny Bredahl har fået uafgjort imod Mike Tyson i 15 omganges infight   

Trådens oprindelige tanke om en moderne 3020 konkurrent er lidt overskredet, men naturligvis fordi der ikke er nogle naturlige konkurrenter...eller hvad?

Hvis jeg havde postuleret at en Alfasud fra halvfjerdserne var en sublim køremaskine i klassen og endnu ikke overgået....og så en kom anstigende med Ferarri Mondena eller Porsche ville alle jo sige at det var ude af propertioner. Men hvis de så fik samme omgangstider på Nurnburgring...så....ja det ville jo være en revolution, hovederne ville rulle i Tyskland og Italien

Jeg syntes 3020 er et udmærket bevis på branchens uheldigheder. Lydkavliteten er tilsidesat for isoleret salg. Frontplader, guld, vægt, ja visuelt indtryk er styrende. Og high-end er prissat som om hver enhed i sig selv skal kunne bære samtlige omkostninger...ingen langsigtede løsninger..ingen evolutioner....

Det interessante nu er hvordan vi kunne forsttille os at en moderne 3020 skulle udformes. HVordan løftes konstruktionen op endnu et trin? Den laver jo grin med alle konkurrenter og fordomme....på stort set samtlige områder!

Og en sidste væsenlig ting. Det psygologiske. NAD har alt i mod sig. Den er grim, billig, lusede komponenter, billige tilslutninger.....ingen hjælp fra hjernens glædescentre .....og så er den uberejret aligevel......

ja det lyder underligt at denne lille forstærker, kan så meget.. men hvad hvis vi smed den på andre højttalere end de diva KvK har.. jeg tror at der ville komme andre resultater ud af det.

jeg tror stadig det er noget med den sammensætning KvK har fundet, måske er de diva den perfekte højttaler til 3020. og med den forforstærker, er der heller ingen undskyldninger.

Jeg tager glædeligt til Århus igen, for at høre den 3020 på andre højttalere..

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 November 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Ja så oprandt dagen hvor den lille frække skulle have en ægte omgang amerikansk bøllebank - men det skete ikke ! Det lille uhyre bider godt fra sig og man kan kun imponeres over den. Belles slap nogenlunde helskindet fra mødet med den lille grå så resultatet må være uafgjort. 

Der hvor NAD'en især får hjul er basgengivelsen, hvor dens kræfter slipper op noget før Belles. Det blev tydeliggjort på Jennifer Warnes nummeret "Way down deep" hvor den lille 3020'er ruller af noget før Belles og den kommer heller ikke så langt ned. Den gode professor udbrød flere gange "glansbilleder" når Belles var på og 3020'erens gengivelse er også noget mere upoleret og rå end Belles. I mine ører vandt Belles i stort set alle discipliner pga. dens mere behagelige lyd, men den lille grå er med et godt stykke hen ad vejen

Man må tage hatten af for dette lille uhyre - den er en killer . Tvivlere bør lægge vejen forbi Kubikken, men tag jer i agt for den æder næsten alt råt  

NAD 3020 skal slåes på udebane og gerne på nogle tunge speakers med store enheder - så falder den igennem

Kubikkens monster Dali-effekt er ganske enkelt imponerende  . Kraft, saft og et imponerede overskud men igen en ganske upoleret gengivelse   

Kubikkens Diva'er bryder sig ikke om tung rockmusik, hvor gengivelsen må betegnes som bundløs og uden den ønskede vægt og fylde i trommerne.     

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

HVis man er til Deep Purple, Led Zeppelin, etc. så er det vel ikke en poleret gengivelse man søger?

Nej, neutralt....en del pop produktioner er i forvejen alt for polerede...mere vil være frygteligt....

Lad matrialet være råt, poleret, blødt, etc..og så kæden gengive det....

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 28 November 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

hmm

problemet ligger i at finde en 3020 killer der kan gøre det til prisen...

pointen i 3020 er vel netop den megen lyd til ganske få penge... 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

ja det lyder underligt at denne lille forstærker, kan så meget.. men hvad hvis vi smed den på andre højttalere end de diva KvK har.. jeg tror at der ville komme andre resultater ud af det.
Det vil være unaturligt at parre 3020 med tungtdrevne HTér.
Men ellers er der overhovedet ikke gjort noget for at få 3020 til at fungere med Divaérne - nærmest tværtimod.

jeg tror stadig det er noget med den sammensætning KvK har fundet, måske er de diva den perfekte højttaler til 3020. og med den forforstærker, er der heller ingen undskyldninger.  Igen! Divaerne er ikke trimet til at yde nogen speciel amp retfærdighed. Den er usædvanlig af den grund, at det svingende system i basserne vejer ca. 1/4 af de fleste andre. Samtidig er ophænget så blødt, at den alligevel kan levere brugbart output til ca. 30Hz. Den hurtighed det giver, nyder NAD selvfølgeligt godt af, men det gjorde Belles også.

Nu ved jeg ikke hvad du tænker på, men 250Watt op mod 30watt vil ikke kunne lade sig gøre på fair vis, hvis ikke effektiviteten er rimelig. Men er den det, så kører 3020 klatten hver gang. Det er jo ikke sjovt at køre en amp på klippegrænsen og en anden langt fra. Så er det ikke lydkvaliteten man får et billede af.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Ja så oprandt dagen hvor den lille frække skulle have en ægte omgang amerikansk bøllebank - men det skete ikke ! Det lille uhyre bider godt fra sig og man kan kun imponeres over den. Belles slap nogenlunde helskindet fra mødet med den lille grå så resultatet må være uafgjort. 

Der hvor NAD'en især får hjul er basgengivelsen, hvor dens kræfter slipper op noget før Belles. Det blev tydeliggjort på Jennifer Warnes nummeret "Way down deep" hvor den lille 3020'er ruller af noget før Belles og den kommer heller ikke så langt ned. Den gode professor udbrød flere gange "glansbilleder" når Belles var på og 3020'erens gengivelse er også noget mere upoleret og rå end Belles. I mine ører vandt Belles i stort set alle discipliner pga. dens mere behagelige lyd, men den lille grå er med et godt stykke hen ad vejen
Ja Acer var nok den eneste der var til den behagelige gengivelse.
Men det med bunden er jeg på den ene side enig i og på den anden side - så nej.
Den FET fætter gik bare ikke dybt, den blev i stedet løs.
Nu er det ikke sådan at 3020 har fuld kontrol over alting, men på én eller anden vis så prøver den da.
Beviset på det kom da orgelet blev trykket af, den ruller ikke en skid af, den har bare ikke verdens højeste dæmpningsfaktor.

Man må tage hatten af for dette lille uhyre - den er en killer . Tvivlere bør lægge vejen forbi Kubikken, men tag jer i agt for den æder næsten alt råt  

NAD 3020 skal slåes på udebane og gerne på nogle tunge speakers med store enheder - så falder den igennem  Det vil alle 30 wattere gøre, lidt ligesom faktisk alle forstærkere ville. Tunge enheder er bare for langsomme, og er de først kommet i gang, så er de ikke færdige før til jul .

Kubikkens monster Dali-effekt er ganske enkelt imponerende  . Kraft, saft og et imponerede overskud men igen en ganske upoleret gengivelse   Heldigvis! Jeg kan ikke tro nogen i længden vil kunne klare de messingblæsere, som FETér medfører.

Kubikkens Diva'er bryder sig ikke om tung rockmusik, hvor gengivelsen må betegnes som bundløs og uden den ønskede vægt og fylde i trommerne. Vægt og fylde???? Hørte du ikke orgel og stortrommer nok. 
Copland 100 smasker igennem med langt dybere frekvenser end du kan finde på rockplader an den slags. Typisk så er der intet under 80Hz på en alm. plade (Safri due til eksempel). Dream Theater er da slet ingen undtagelse. Det er kun når nogen går totalt amok som f.eks. Massive Attack, som vi jo også fik fornøjelsen af, den har bund under 80 Hz.
Der kan slet ikke gengives lavere frekvenser i mit lytterum end det du har hørt, det bliver bare til øget tryk. Så hvis du lige på Dream Theater mangler bund i forhold til andet, så må det være noget der spiller af sig selv. Det er der nu også ret meget der gør - skulle jeg hilse og sige.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hmm

Nej!
Hold prisen helt udenfor.
Find bare noget der æder den råt, helt uden hensyn til hvad det koster.
Det er det der er sjovt.
3020 er stadig ikke en superforstærker, men dem er der heller ikke mange af i verden.
Og når man taler om superforstærker, så bliver man igen nødt til, at få defineret målet, så begreberne ikke blandes.
ACER vil gerne have bahagelig lyd - fint med mig - men reproduktion er det ikke.

På vejen mod en reproduktion, vil man være nødt til at snuppe et par holdepladser. 3020 kan udmærket være en sådan.
Jeg ville ganske enkelt ikke købe en ny amp, før jeg havde testet den op mod min gamle slæde, af den simple grund, at jeg er ualmindeligt uinteresseret i en eller anden imponator top eller rund og behagelig gengivelse. Jeg vil gerne have at tingene hænger sammen, således at en ny amp rykker på ALLE måder.
Den skal ikke bare være mere det ene eller det andet. Den skal jævnt, homogent og over et bredt frekvensområde bringe mig nærmere optagelserne. Det er bare det.
Hvis man tilmed skal til at skele til prisen, så bliver opgaven nærmest helt umulig.

Hvem kommer først forbi med en Plinius ting, eller Audia dimmer?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Jeg synes at vi skal lade den 3020 komme på udebane! hva sir du til det kubik?

Den trænger til at prøve nogen diy højtalere der kan vise dens dyder!

Hvis 30 watt er nok, så skal 3020 nok dukke op.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Der er jo masser af 3020'er derude....og der har da været input fra København...der er lavet over 1.000.000 stykker, så det skulle jo være muligt at finde noget brugbart...

Det som selvfølgelig gør KurtK interessant er det at han som få kan identificere testobjektet fordi han kender hans setup...hvor mange andre gør det?

Der er faktisk et problem mere.
3020 kan stå sammen men en ægte satan af en preamp uden at falde igennem.
Og indrømmet, det er selvfølgelig en del af setuppet her hos mig.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 28 November 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
witzel skrev:

Det vil være unaturligt at parre 3020 med tungtdrevne HTér.
Men ellers er der overhovedet ikke gjort noget for at få 3020 til at fungere med Divaérne - nærmest tværtimod.

jeg tror stadig det er noget med den sammensætning KvK har fundet, måske er de diva den perfekte højttaler til 3020. og med den forforstærker, er der heller ingen undskyldninger.  Igen! Divaerne er ikke trimet til at yde nogen speciel amp retfærdighed. Den er usædvanlig af den grund, at det svingende system i basserne vejer ca. 1/4 af de fleste andre. Samtidig er ophænget så blødt, at den alligevel kan levere brugbart output til ca. 30Hz. Den hurtighed det giver, nyder NAD selvfølgeligt godt af, men det gjorde Belles også.

Nu ved jeg ikke hvad du tænker på, men 250Watt op mod 30watt vil ikke kunne lade sig gøre på fair vis, hvis ikke effektiviteten er rimelig. Men er den det, så kører 3020 klatten hver gang. Det er jo ikke sjovt at køre en amp på klippegrænsen og en anden langt fra. Så er det ikke lydkvaliteten man får et billede af.

nej, bare rolig.. jeg har ingen intentioner om at parre 3020 med en 'tung' højttaler, det ved jeg godt ville være uretfærdigt .. jeg tænker mere på om andre letdrevne højttalere vil give samme resultat?

beklager mit -måske- snørklede indlæg..

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 28 November 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hmm

Her er jeg helt enig med KvK .. hold prisen udenfor.. så er det vel kun et dantaxanlæg du kan spille mod, og så ved vi allerede inden det er sat til, hvem der vil ende som vinder..

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes