Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD3020...hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 78
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Mon ikke regulering er en del af hemmeligheden ved den?

Hvad mener du der kan undværes? "rundgang"??? Spolen og noget af det andet snavs i signalvejen kan vel fjernes uden den store risiko?

Kunne være sjovt at vide hvor meget af lyden der skyldes diagramet og hvor meget der skyldes komponenterne.

Tror nu bare de har været heldige, de har jo ikke lavet noget ordenligt siden

Har sådan en sanken 50W klods liggende SI-1050G - http://www.rcrowley.com/Sanken/

Mon ikke den skulle kunne hamle op med nadderen.... eller evt. min defekte Aura VA-40 (self. inden jeg får den reppet...) 

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Nrik, der kan du se, jeg ved stort set intet om emnet!!!

Det er Okay. (Det var bare en venlig oplysning - du må gerne være med)

Jeg byggede engang en Linsley Hood, men jeg skrottede det da jeg var for doven til at lave den færdig ( den brummede). Men jeg har læst mange der var helt vild med lyden fra denne sag. Og den er vel og mærke konstrueret i 1969 og opdateret i 1996. Her er den oprindelige konstruktion, når vi nu er i nostalgi-hjørnet

Figure 3

Læg mærke til at udgangstrinnet ikke er komplementært, men består af to stk NPN'er. Jeg mener at opdateringen i 1996 ændrede ved dette og brugte 2N3055 og 2N2955 fuldstændig som NAD3020.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et godt link (hvis man altså vil vide mere om Linsley Hood):

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/

...og her kan jeg se at 1996 opdateringen stadig ikke var med komplementært udgangstrin, og stadig ikke var med 2N3055/2955.

NU kan jeg huske det: Det var i en NY ELEKTRONIK byggeartikel af ovenstående i mine helt spæde hifi-interesse-dage, hvor konstruktøren havde brugt 2 stk 2N3055. (Hrm hrm - det har jo ikke meget med NAD3020 at gøre.) Nå men det er sq spændende alligevel.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Bikerman skrev:
DarkWing skrev:

Mon ikke regulering er en del af hemmeligheden ved den?

Hvad mener du der kan undværes? "rundgang"??? Spolen og noget af det andet snavs i signalvejen kan vel fjernes uden den store risiko?

Kunne være sjovt at vide hvor meget af lyden der skyldes diagramet og hvor meget der skyldes komponenterne.

Tror nu bare de har været heldige, de har jo ikke lavet noget ordenligt siden

Har sådan en sanken 50W klods liggende SI-1050G - http://www.rcrowley.com/Sanken/

Mon ikke den skulle kunne hamle op med nadderen.... eller evt. min defekte Aura VA-40 (self. inden jeg får den reppet...) 

Held eller ej så har de gjort et eller andet rigtigt.

Hvis du kun har en af de sanken klodser er det jo ikke så sjovt, mono er lidt kedeligt

Men de sanken ic'er ser dejligt simple ud, hvorfor laver man ikke den slags mere? Gain clone skulle jo også lyde rimeligt. I dag skal ic amps absolute proppes til med 42 fetter og andet møj.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Fandt lige et godt link (hvis man altså vil vide mere om Linsley Hood):

http://www.tcaas.btinternet.co.uk/

...og her kan jeg se at 1996 opdateringen stadig ikke var med komplementært udgangstrin, og stadig ikke var med 2N3055/2955.

NU kan jeg huske det: Det var i en NY ELEKTRONIK byggeartikel af ovenstående i mine helt spæde hifi-interesse-dage, hvor konstruktøren havde brugt 2 stk 2N3055. (Hrm hrm - det har jo ikke meget med NAD3020 at gøre.) Nå men det er sq spændende alligevel.

Problemet med single ended er den store grimme elektrolyt i udgangen.  Men KISS prinsippet virker helt sikkert. (Keep It Simple Stupid)

Edit: På side 7 her er der en push-pull udgave http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlh1996.pdf

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Held eller ej så har de gjort et eller andet rigtigt.

Hvis du kun har en af de sanken klodser er det jo ikke så sjovt, mono er lidt kedeligt

Men de sanken ic'er ser dejligt simple ud, hvorfor laver man ikke den slags mere? Gain clone skulle jo også lyde rimeligt. I dag skal ic amps absolute proppes til med 42 fetter og andet møj.

[/QUOTE]

Ja det havde jeg faktisk ikke tænkt over... de der philips dimser er jo med FET'er..

Mono har været nok for folk i mange år  - (måske kunne man switche ind- og udgangen fra højre til venstre hurtigt, så er det jo næsten som stereo

prosound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 December 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

hmm. folk griner lidt. sandheden gør ondt. det er ikke rart når folk prøver at knuse ens barndoms illusioner. men okay, startede selv med en nad 312 og har da stadigvæk lidt følelser for netop denne model. men har tørret øjnene og solgt skidtet. spiller jo ærlig talt ringe sammenlignet med ordentligt udstyr. men til prisen okay. jeg mener at man kommer til at betale lidt penge for ordentligt udstyr. hvis folk var interesserede i at få åbnet øjnene for noget de måske ikke kender der muligvis spiller bedre end det de er vant til, må de lytte istedet for at gemme sig bag illusioner og fantasier!  http://www.crownaudio.com/. nu er der måske nogen der griner lidt når de tænker på professionelt udstyr til hifi. men hvad bruger de professionelle der rent faktisk skaber den musik vi hører? gi det et forsøg! det er et lyt værd.

Til top Vis prosound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prosound

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 December 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

der ingen der griner... prof udstyr til musikere.... er det ikke det egentlig søger? jeg har pt selv en Crown Powertech 2.1 stående i stuen... dog kun til låns, men tro mig, der skal ikke grines.....

prosound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

jeg ved det har selv pt en macro tech 2400 plus en macretech 1200. 

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 December 2004 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
der ingen der griner...

Jo lidt, men helt afhængigt af brugsformålet

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

prosound skrev:

hmm. folk griner lidt. sandheden gør ondt. det er ikke rart når folk prøver at knuse ens barndoms illusioner. men okay, startede selv med en nad 312 og har da stadigvæk lidt følelser for netop denne model. men har tørret øjnene og solgt skidtet. spiller jo ærlig talt ringe sammenlignet med ordentligt udstyr. men til prisen okay. jeg mener at man kommer til at betale lidt penge for ordentligt udstyr. hvis folk var interesserede i at få åbnet øjnene for noget de måske ikke kender der muligvis spiller bedre end det de er vant til, må de lytte istedet for at gemme sig bag illusioner og fantasier!  http://www.crownaudio.com/. nu er der måske nogen der griner lidt når de tænker på professionelt udstyr til hifi. men hvad bruger de professionelle der rent faktisk skaber den musik vi hører? gi det et forsøg! det er et lyt værd.

Dem har jeg lyttet til???
De befinder sig i en helt anden boldgade.
De har intet at gøre i selskab med en 3020.
De kan spille højt og det er så det.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:
Problemet med single ended er den store grimme elektrolyt i udgangen.  Men KISS prinsippet virker helt sikkert. (Keep It Simple Stupid)

Præcis. Men det løser også nogen problemer med den der kondensator. I 1969 var det vist ganske normalt, men slevfølgelig skulle man vælge nyeste DC-koblede version.

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Den gang var det vist noget med at PNP'er ikke var så nemme at lave til store strømme/høje spændinger - derfor den grime lyt i udgangen...

Noget nadder jo stadig gør i, i deres "soft clipping"

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Bikerman skrev:
Den gang var det vist noget med at PNP'er ikke var så nemme at lave til store strømme/høje spændinger - derfor den grime lyt i udgangen...

Noget nadder jo stadig gør i, i deres "soft clipping"

Naaarh ikke helt. Kondensatoren i serie med udgangen gør :

1) At man er fri for at justere til præcist ½ forsyningsspænding på udgangen

2) At man slipper for problemer pga. DC-drift. Det var lidt værre i gamle dage.

3) At man kan nøjes med en single-supply (altså kun + og ingen - spænding)

Men både PNP'en og NPN'en skal stadig kunne levere lige meget strøm. Men man valgte ofte at bruge to NPN'er fordi som du skriver at PNP'er ikke var så kraftige, og at det svært at lave komplementære par, altså et sæt med næsten ens Hfe, og effekt-tålelighed.

Ret skal være ret: Jeg er heller ikke ubetinget fan af NADs forstærkere, men deres soft-clipping virker nu altså ved en signalafhængig justering af modkoblingen. Feedback modstanden parallelkobles af en anden modstand(=lavere forstærkning) ved en bestemt spænding over udgangen (i praksis to zenerdioder ryg mod ryg  i serie med den ekstra modstand).

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske jeg reppet en nadder engang, hvor switchen bag på (soft clipping) bare satte en 1Uf (mener jeg det var) kondensator på udgangen (ikke i signal vejen, men fra udgangen til stel)

prosound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik: griner lidt, sammenligne et  discount produkt fra starten af 80erne med prof udstyr anno 2004. de kan spille højt og det er det, måske skulle du sætte udstødningen på din puch igen, larmen har vist ødelagt dine ører. tror ærlig talt kke du har lyttet til en crown, eller en hvilken som helst forstærker til en værdi over 1500 kr. eller er det det der med barndoms illusioner igen? men benægtelse er en stærk ting, så du er undskyldt. synes egentlig bare det er synd for dig. men okay man har heller ikke penge til ordentligt udstyr hvis man skal ha tuning til puchen  

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

prosound skrev:
Kurt von Kubik: griner lidt, sammenligne et  discount produkt fra starten af 80erne med prof udstyr anno 2004. de kan spille højt og det er det, måske skulle du sætte udstødningen på din puch igen, larmen har vist ødelagt dine ører. tror ærlig talt kke du har lyttet til en crown, eller en hvilken som helst forstærker til en værdi over 1500 kr. eller er det det der med barndoms illusioner igen? men benægtelse er en stærk ting, så du er undskyldt. synes egentlig bare det er synd for dig. men okay man har heller ikke penge til ordentligt udstyr hvis man skal ha tuning til puchen  

Hej Prosound.

Jeg synes alvorligt du skal tage det bedste du ejer med ud til KvK og prøve.

Jeg havde det som dig inden jeg hørte det. Prøv det, du får et chock, ellers kan du ikke høre.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

prosound skrev:

Jeg har hørt 2 stk. forskellige Crown amps.
Aner ikke hvad de hedder, men tro mig.
En 3020 vil ganske enkelt pulverisere dem på lydkvalitet - endda med knude på netledningen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Det lyder da lidt til at der er øretæver i luften, mellem den Crown ( hvis den altså tør stille op ) og 3020 ?

Eller er det bare mig ?

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 December 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Det lyder da lidt til at der er øretæver i luften, mellem den Crown ( hvis den altså tør stille op ) og 3020 ?

Eller er det bare mig ?

Spørgsmålet er om den overhovedet får lov at komme til Århus

Ej, har også hørt Crown, og jo det er helt sikkert fedt til en have fest og hvis man godt kan lide den lyde Crown kan have. Men jeg mener nu 3020 har anderledes langt mere indsigt i tingene på mange helt basale punkter.

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

<< Forrige Side af 78 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes