Emne: NAD3020...hvorfor? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne jo tage min DOXA med igen.... Men så får 3020'eren bare klø....   __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Jeg kunne jo tage min DOXA med igen.... Men så får 3020'eren bare klø.... 
 |
|
|
Hej hurtig , hvad yder sådan en Doxa, da __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu prøver jeg lige denne tråd også. Kan det KUN være på grund af defekt BIAS (eller hvad man skulle kalde det), at min 3020i bliver varm som Kl. A? Og om det hænger sammen med den brummende trafo.
Jeg sendte på opfordring en privat besked til Kurt Kubik, men herren ønsker ikke at svare, selvom han har set min besked.
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
|
Nu prøver jeg lige denne tråd også. Kan det KUN være på grund af defekt (eller hvad man skulle kalde det), at min 3020i bliver varm som Kl. A? Og om det hænger sammen med den brummende trafo.
Jeg sendte på opfordring en privat besked, men herren ønsker ikke at svare, selvom han har set min besked.
|
|
|
Ja, hvis BIAS står så højt at trafoen har problemer med at levere strømmen, så er det logisk at det giver noget brummeri.
Nu kan det være at dit svar er under opbygning, men kan være blevet midlertidigt forsinket af gløgg og æbleskiver ? Ren spekulation naturligvis, men mange weekender op til jul, er jo præget af den slags fjollede traditioner. Det er vel en tiendedel af hele éns liv der går med alt det nisseri og julestads. Godt og vel 8 år af éns liv går med latterligt juleri, kravlenisser og klejner. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
rockforlife skrev:
|
Nu prøver jeg lige denne tråd også. Kan det KUN være på grund af defekt (eller hvad man skulle kalde det), at min 3020i bliver varm som Kl. A? Og om det hænger sammen med den brummende trafo.
Jeg sendte på opfordring en privat besked, men herren ønsker ikke at svare, selvom han har set min besked.
|
|
|
Ja, hvis BIAS står så højt at trafoen har problemer med at levere strømmen, så er det logisk at det giver noget brummeri.
Nu kan det være at dit svar er under opbygning, men kan være blevet midlertidigt forsinket af gløgg og æbleskiver ? Ren spekulation naturligvis, men mange weekender op til jul, er jo præget af den slags fjollede traditioner. Det er vel en tiendedel af hele éns liv der går med alt det nisseri og julestads. Godt og vel 8 år af éns liv går med latterligt juleri, kravlenisser og klejner.
|
|
|
Den teknikker jeg overleverede 3020eren til, sagde at det ikke var sikkert, at BIAS kunne indstilles manuelt. Nogen der ved noget om det? __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydre som løbsk bias. Der er ingen emittermodstande i den, så manskal lodde emitteren ud og montere en 0,2 ohm modstand og justere den på plads. Alternativt så skru den ned, indtil der ingen snerren er mere, og til temperaturen er OK! Så har du nok endda tilmed ramtdet lydmæssigt optimale punkt.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Lydre som løbsk bias. Der er ingen emittermodstande i den, så manskal lodde emitteren ud og montere en 0,2 ohm modstand og justere den på plads. Alternativt så skru den ned, indtil der ingen snerren er mere, og til temperaturen er OK! Så har du nok endda tilmed ramtdet lydmæssigt optimale punkt. |
|
|
Så tilspørger jeg dig (og andre) Kan denne BIAS gå i stykker, eller er der pillet i min 3020er? Jeg mener, kan den lige pludselig begynde at løbe løbsk? Der er et stempel i låget, hvor der står en dato og et år. Datoen kan jeg ikke huske, men jeg kan huske årstallet, og det var 1991, så den er da ikke SÅ gammel endda. __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 18 December 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt kan jo gå i stykker....det kan også være selvsving der gør det....som vis du har en gammel bil, bør du være i stand til at lave noget selv...ellers kan det blive dyrt...  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe sikken debat om en Bvad 3020  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må tråden se at komme vidre  Min 3020 har fået trimmet BIAS strømmen, men desværre brummer den stadig. Dog ikke mere, end jeg kan leve med det. Jeg har faktisk ikke kørt med den som integreret, men som effekt kun. Man må måbes.......... At en rodekasse som den, kan spille SÅ godt, er HIFI-verdens menst pinlige sandhed! (efter min mening  ) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har besluttet, nu mine ICE skal have et nyt hjem, at nu MÅ jeg altså prøve denne legendariske lille kæmpe.
Hvor meget koster sådan en fætter, i almindelig brugt tilstand? __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Nu må tråden se at komme vidre Min 3020 har fået trimmet BIAS strømmen, men desværre brummer den stadig. Dog ikke mere, end jeg kan leve med det. Jeg har faktisk ikke kørt med den som integreret, men som effekt kun. Man må måbes.......... At en rodekasse som den, kan spille SÅ godt, er HIFI-verdens menst pinlige sandhed! (efter min mening ) |
|
|
Båt der Sten for liv! Se det er jo lige netop det tråden handler om. Hvor er det slapt, at så mange har så få ambitoner. Man fristes til at fortælle en historie om en monsternørd med mangepenge, der fik besøg af et par konstruktører, der havde lommerne fulde af funklende nye opamps med svimlende numre og lige så svimlende data. Byg mig da en forstærker der er verdens niende vidunder (nummer 7 og 8 er bygget  ). De byggede og byggede og alle der kom forbi og kiggede, nikkede anerkendende til måden de byggede på, thi sådan gjorde alle andre jo også,men her byggede man dobbelt så meget eller halvt så lidt. Da ampen var færdig blev den leveret med postulatet, hvis du ikke kan høre det er verdens bedste og det 9-ende vidunder, så er du enten dum, eller du duer ikke til dit arbejde. Og selvfølgelig kunne vor monsternørd høre den var verdens bedste. Anmeldere fra den ganske klode afprøvede vidunderet, og alle fandt de stort behag derved, thi den var bygget som en rigtig amp skal bygges, de fineste opamps, de fineste transformere fra Lundfidus, Black gate i rigelige mængder, Vishay (eller Phillips som de jo også hedder) osv. Se det var det helt rigtige. Kiropraktorerne i den ganske union fik rasende travlt, eftersom alle fik ond i nakken af at nikke. Men en aften i vor monsternørds residens, gik rengøringskonen rundt og svabrede, pludselig udbrød hun >hvad er dog det for noget skingert pis?<. Se det var enden på den historie - og den er såmænd ganske sand. Effektforstærkeren i en gammel udtrådt 3020 er ikke helt nem at tvære ud med nutidens elektronik - nemlig og skammeligvis. Det må efterhånden kræve hele musikhuset til at holde generalforsamling i "hørehæmmede konstruktørers klub"
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
rockforlife skrev:
Nu må tråden se at komme vidre Min 3020 har fået trimmet BIAS strømmen, men desværre brummer den stadig. Dog ikke mere, end jeg kan leve med det. Jeg har faktisk ikke kørt med den som integreret, men som effekt kun. Man må måbes.......... At en rodekasse som den, kan spille SÅ godt, er HIFI-verdens menst pinlige sandhed! (efter min mening ) |
|
|
Båt der Sten for liv!
Se det er jo lige netop det tråden handler om. Hvor er det slapt, at så mange har så få ambitoner.
Man fristes til at fortælle en historie om en monsternørd med mangepenge, der fik besøg af et par konstruktører, der havde lommerne fulde af funklende nye opamps med svimlende numre og lige så svimlende data.
Byg mig da en forstærker der er verdens niende vidunder (nummer 7 og 8 er bygget ). De byggede og byggede og alle der kom forbi og kiggede, nikkede anerkendende til måden de byggede på, thi sådan gjorde alle andre jo også,men her byggede man dobbelt så meget eller halvt så lidt. Da ampen var færdig blev den leveret med postulatet, hvis du ikke kan høre det er verdens bedste og det 9-ende vidunder, så er du enten dum, eller du duer ikke til dit arbejde. Og selvfølgelig kunne vor monsternørd høre den var verdens bedste. Anmeldere fra den ganske klode afprøvede vidunderet, og alle fandt de stort behag derved, thi den var bygget som en rigtig amp skal bygges, de fineste opamps, de fineste transformere fra Lundfidus, Black gate i rigelige mængder, Vishay (eller Phillips som de jo også hedder) osv. Se det var det helt rigtige. Kiropraktorerne i den ganske union fik rasende travlt, eftersom alle fik ond i nakken af at nikke. Men en aften i vor monsternørds residens, gik rengøringskonen rundt og svabrede, pludselig udbrød hun >hvad er dog det for noget skingert pis?<. Se det var enden på den historie - og den er såmænd ganske sand.
Effektforstærkeren i en gammel udtrådt 3020 er ikke helt nem at tvære ud med nutidens elektronik - nemlig og skammeligvis.
Det må efterhånden kræve hele musikhuset til at holde generalforsamling i "hørehæmmede konstruktørers klub" |
|
|
Ganske underholdende indlæg, Søren. Det har endda efter min mening en stor sandhedsværdi. Din skarpe tunge er da heldigvis ikke blevet slap af julefedt og halvdårlig rødvin de forløbne dage i familiens skød. Keep on the good work...
Mange julehilsner.
Lars37
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som man kan se i min profil, bruger jeg Dali Diva. De skulle være nemme at sætte fut i. Faktisk er Diva så nemme at drive, at den lille 20 watts 3020ier næsten er nok til mit forbrug Trafonen i 3020eren er ikke særlig stor, og lytbanken....... Ja, den er mildt sagt ikke særlig voldsom Min stue er en vinkelstue, og jeg spiller på den korte led i stuen. Der er måske fire meter fra højttalere og til min sweetspot, og Diva står ca. 45 cm. fra bagvæggen. I dag har jeg presset den lille grå kasse lidt. Den fik lidt med Fiona Apple, Bliss, Depeche Mode, Death Angel, James Blunt, + det løse. På Fiona Apple pladen - som er meget lækkert optaget - er der også noget dræberbas. Det skulle 3020 udsættes for. Selvfølgelig har den sine begrænsninger, det har alt jo, men for dælen hvor den rodekassen er sej. Den lader til at følge godt med ned i det byybe toneleje, uden at kny forstås. Og vi snakker højt lydniveau, hvor jeg ikke følte jeg manglede power. Kæben blev samlet op fra gulvet, og næste plade røg på. Nu skulle den satme have med noget tråd!! Death Angel blev kastet i maskinen, og op med volumen. Selvom det er den nyeste skive med de døde engle, så lyder meget firser agtigt. Masser af smadder på. Jeg ville høre om 3020eren ville rode og blive grim i lyden, når den skulle arbejde under SÅ ekstreme forhold. Hvad tror du jeg vil sige nu?? Jeps, nemlig, den bestod med glans Igen var der godt skuget op, og der var bare tryk på. Rigtig fræs på, som der skal være på sådanne musik. til BEE!!!
Hvad vil jeg så med denne skamrosning af 3020i?? Jeg vil såmænd ikke andet end at bidrage til de positive toner, omkring denne lille kæmpe. Jeg vil i samme håndevending sige, at jeg KUN har brugt 3020i som effekt. Min Classé CAP 101 er brugt som pre. (hvilket den i øvrigt gør temlig godt)
Fortsættes......... __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, måske skulle man anskaffe sig et sådant "bæst" bare for at have denne "reference" også...
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spørger igen, hvad koster en sådan..?  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal altså ikke meget til at nå jeres "grænse" mht lydtryk.
Ikke at jeg selv vælter vægge eller det der ligner - de 20 Watt der ligger i den "lille kæmpe" er skruet ret godt sammen og den spiller fint fint fint, men til dem der godt kan li at det siger SLAM i bassen er den 3020´er ikke nok.
Hvorfor jeg skriver dette er, godt nok er den imponerende i sig selv, men som den er beskrevet og rost til skyerne her, KAN folk jo gå ud og købe en til 4-700,- kr. i den tro at så har de alt.
Den "lille kæmpe" - 3020´eren - har altså sine begrænsninger, også selvom man er i besiddelse af et sæt højttalere med en følsomhed på 90-93 db.
Jeg vil EFFEKTMÆSSIGT (hvor højt den spiller) sammenligne den med stort set alle andre 50-Wattere - og er 50 watt ikke nok til jer og jeres kombination, så glem "lille kæmpe".
God er den, men så heller ikke mere. __________________ Behandler man det digitale signal ordentligt - lyder det analogt.
Sølv de rigtige steder - er guld værd.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
|
Der skal altså ikke meget til at nå jeres "grænse" mht lydtryk.
Ikke at jeg selv vælter vægge eller det der ligner - de 20 Watt der ligger i den "lille kæmpe" er skruet ret godt sammen og den spiller fint fint fint, men til dem der godt kan li at det siger SLAM i bassen er den 3020´er ikke nok.
Hvorfor jeg skriver dette er, godt nok er den imponerende i sig selv, men som den er beskrevet og rost til skyerne her, KAN folk jo gå ud og købe en til 4-700,- kr. i den tro at så har de alt.
Den "lille kæmpe" - 3020´eren - har altså sine begrænsninger, også selvom man er i besiddelse af et sæt højttalere med en følsomhed på 90-93 db.
Jeg vil EFFEKTMÆSSIGT (hvor højt den spiller) sammenligne den med stort set alle andre 50-Wattere - og er 50 watt ikke nok til jer og jeres kombination, så glem "lille kæmpe".
God er den, men så heller ikke mere.
|
|
|
Grunden til 3020 erså fantastisk, er dens størrelse og ikke mindst dens pris, og de audiofile egenskaber den er i besidelse af, netop set i lydet af det. Nej man får ikke alt i en 3020er. Det tror jeg i øvrigt aldrig der nogen der havde lovet dig. I 3020i får man en lille kæmpe, der frem for alt, spiller meget "ærligt" og "musikalsk". Som jeg kan bedømme den, er den særdeles homogen, transientvillg, detaljeret og alle de andre superlativer du ved. Man skal huske at det ER en lille amp med et lavt watt antal. Skal man have det bedste ud af den, kræver det nok særdeles "venlige" højttalere. Mange ville givet vis blive slemt skuffet over den, men andre (som mig) er sindsygt begejstret. Man skal vide om 3020i, INDEN man køber:
1. Få watt
2. Så godt som ingen egenlyd
3. Ingen remote
4. Er gammel
5. Ingen imponator effekt
6. Fungerer efter sigende bedst som effekforstærker
Det får man:
1. Value for money (big time )
2. Neutal, men Alligevel musikalsk forstærker
3. Mulighed for pre out/main in
4. Ikke rippet sin konto
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
Jeg spørger igen, hvad koster en sådan..?  |
|
|
Alt for meget Ca. 5-600,- for en i god stand. Gav selv 650,- (den var nemlig ikke helt i orden) __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@skruerselv
hehe - du siger altså kort og godt, at 50W ikke er nok til noget som helst ? 
Måske vi skulle lave et lille eksperiment hvor vi lader 3020'eren styre et elhegn, og så lader dig indtage en større mængde julebryg, og herefter se om du kan holde masken når du tester om der er nok power i 3020'eren... 
Der er en del højttalere der nok kan give permanent tinitus med under 10W ind, så jeg tror nok at en 3020'er kan spille op til kollegiefest uden de store problemer.
Du skulle lave en tråd med den provokerende overskrift "50W er ikke nok til noget som helst". 
Lydtryk og watt har i øvrigt ikke noget med hinanden at gøre, andet end at det er et problem hvis man matcher forkert.
Forskellen imellem 50W og 100W er kun 3dB, så hvis 50W er for lidt, så er 100W det nok også. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|