| Forfatter |
|
Pioneer Lukket konto

Produktchef
Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
|
Du siger regnbueeffekten var "stort set" ikke eksisterende - ja, det tror da pokker, når det er en 3-chips DLP, og hele årsagen til regnbueeffekten, farvehjulet, ikke findes på en sådan. 
|
|
|
Beklager - jeg har lige snakket med en Nordisk film tekniker: Der ER farvehjul i. De 3 chips er for at få større opløsning.
Men hvis man ikke kan se nogen 'regnbuer' så er det vel heller ikke noget problem. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
xbeeps Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var også inde og se den i Imperial i lørdags. Jeg synes billedet var godt, men når filmen kører (og man følger med i handlingen) er det begrænset hvor meget man lægger mærke til det - specielt når det er en film hvor hver anden sekvens er cg. Derimod synes jeg at jeg lagde meget mærke til en anden ting, nemlig at ved en bestemt (meget lav) frekvens lød det som om bagvæggen gik i selvsving. Det skete nok en 5 til 10 gange i løbet af forestillingen. Mon ikke de skal finde den frekvens og dæmpe den en smule ?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
MoWa skrev:
|
Du siger regnbueeffekten var "stort set" ikke eksisterende - ja, det tror da pokker, når det er en 3-chips DLP, og hele årsagen til regnbueeffekten, farvehjulet, ikke findes på en sådan. 
|
|
|
Beklager - jeg har lige snakket med en Nordisk film tekniker: Der ER farvehjul i. De 3 chips er for at få større opløsning.
Men hvis man ikke kan se nogen 'regnbuer' så er det vel heller ikke noget problem.
|
|
|
Det lyder _ekstremt_ ulogisk, det burde ikke være noget problem at få 1920x1080 per chip. Måske skulle det så have noget med farvedybden at gøre, det ved jeg ikke. Én ting er sikker, hvis der sidder et farvehjul og det ikke kører hurtigere end de 300 Hz der er max på hjemmebif-projektorer p.t., så vil jeg kunne spotte det. Ikke nødvendigvis blive generet, men i hvert fald kunne se det. I, Robot bliver desværre ikke vist digitalt her i Århus, så jeg må vente på Shrek 2... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
wizz skrev:
| Hvorfor konverteres der kun til 75 halvbilleder med Pixel Plus... det lyder ringere end 100, Formentlig fordi Pixel Plus så bidrager med noget andet? Men Pixel Plus skulle da give endnu bedre billede end Natural Motion alene, eller hur? |
|
|
Pixel plus forøger opløsningen, og fremhæver detaljer i billedet. Om man kører 75 eller 100 Hz, har ikke så meget at sige, da 75 Hz er nok til at fjerne flimmeren der ses på 50 Hz tv. Derfor nøjes man med de 75, fordi et billedrør har et maksimum for hvor mange punkter det kan tegne per sekund. Ved 75 Hz kan opløsningen derfor være højere. Det betyder også at Pixel Plus ikke kan fungere uden DNM, da man jo ikke bare kan gentage billederne, når man går fra 50 til 75 Hz.
wizz skrev:
| Tillægsspørgsmål: Hvad er fremskridtet i Pixel Plus 2? |
|
|
Samme grundlæggende princip, men bedre billedbehandling, bl.a. med bedre farvedybde. Det betyder at den kornethed som PP1 er blevet kritiseret for er blevet markant mindre, og billedet er derfor noget mere naturligt at kigge på. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
BobDane skrev:
| Jeg har selv oplevet den nævnte hakken både i Imperial og hjemme. Dog finder jeg, at film i NTSC formatet hakker voldsommere end tilsvarende i PAL. ER det indbildning, eller er der en teknisk forklaring på dette? Jeg er efterhånden holdt helt op med at købe film i NTSC, da jeg finder at denne hakken ødelægger filmoplevelsen. |
|
|
Det er der skam en forklaring på. Filmene indspilles som nævnt i 24 Hz. Når filmen konverteres til PAL, speedes den op til 25 Hz, hvorefter hvert billede deles op til to, så du har 50 Hz interlaced. Dette er en ret simpel proces, og påvirker derfor ikke om filmen hakker eller ej.
Ved NTSC er det noget mere kompliceret, da 60 Hz er for meget til at man bare kan speede filmen op. Derfor laver man noget man kalder telecine, eller 3:2 pulldown. Kort sagt splitter man de 24 billeder op til 48 halvbilleder, og gentager så nogle af halvbillederne. Dette betyder i praksis at hvert andet oprindelige helbillede bliver vist ved hjælp af 3 halvbilleder, mens hvert andet bliver vist med 2 halvbilleder. Derved bliver 4 oprindelige helbilleder til 10 halvbilleder, og så rammer man 60 Hz. Den lange forklaring kan du finde her:
http://128.121.62.219/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progre ssive-10-2000.html
Som udgangspunkt hjælper det ikke at vise det i progressive scan, da man her blot vender tilbage til udgangspunktet, de 24 helbilleder, og viser dem hhv. 3 og 2 ad gangen som 60 helbilleder. Bedre end 60 halvbilleder, men 3-2 sekvensen gør stadig at filmen hakker. Derfor kan visse scalere, samt HTPC'ere, vise NTSC i 72 Hz. Dermed vises hver frame 3 gange, og hakkeri udover det der er i filmen fra starten undgås. Dette er dog kun smart ved film-optagelser - video-optagelser som f.eks. mange koncert-DVD'er er skudt i 60 Hz interlaced, og så er det ikke så smart at konvertere til 72 Hz... Som du nok er ved at forstå, så er progressive scan ikke helt simpelt...
Udover disse forhold, så ligger der så nogle faremomenter i at noget udstyr konverterer mellem 50 og 60 Hz, hvilket forværrer problemet drastisk. Nogle DVD-afspillere kan konverte NTSC til 50 Hz PAL. Dette er en fordel hvis tv'et ikke kan vise PAL i 60 Hz, men giver også et forfærdeligt hakkeri. Det samme sker på enkelte progressive scan afspillere med PAL, hvor de 50 Hz konverteres til 60 Hz når der bruges progressive scan. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
| Jeg har som mange andre oplevet hakkeriet både derhjemme og i biografen, og har egentligt troet at sådan var det bare (hvilket jo så også er delvist korrekt) - dog er det værre derhjemme eller i biografen, hvilket nok netop hænger sammen med jeg via. HTPC og min PJ-TX100 kører 60 Hz via. DVI.
Er de 60 Hz så fordi jeg er en klovn og ikke sender det rigtige, eller fordi den bare ikke vil køre 50 eller 75 Hz? (Hvad er for øvrigt at foretrække). |
|
|
Med en HTPC er et optimale som nævnt at køre 50 eller 75 Hz ved PAL (dog altid 50 Hz hvis der er tale om video-materiale), så længe projektoren rent faktisk viser den framerate den får ind. Hvis projektoren allligevel konverterer til 60 Hz, er det muligt at det er en fordel at få HTPC'en til at gøre det, evt. med diverse filtre. Ved NTSC bør det være 60 eller 72 Hz, og som nævnt altid 60 Hz ved videomateriale.
Jeg glæder mig også til at se kvaliteten ved Shrek d. 3. September, om end det nok ikke er den rigtige film at se kvaliteten ved, så bliver det spændende at se.
Binnerup skrev:
| Hvor ligger begrænsningen pt.? - Bliver optagelserne lagret med 24 billeder, eller højere? Problemet er vel at det er meget dyrt at ændre på hvis det ikke "kun" er fremvisningsudstyret der skal ændres, men evt. både optagelses, redigeringsudstyr osv osv. |
|
|
Optagelserne lagres i 24Hz, og ja, det vil være ret dyrt at ændre på. Men netop derfor er jeg lidt harm over at man ikke har sat frameraten op til f.eks. 48 Hz i den digitale udgave, da man jo netop her skal investere i ny teknik alligevel. Nu misser vi muligheden for højere framerate i denne omgang, og så vil der gå ret lang tid før biograferne synes det er sjovt at investere i ny teknik igen. At optage i 48 Hz vil jo ikke forringe oplevelsen af almindelige filmruller.
Man kan jo håbe at selve fremvisnings-apparaterne rent faktisk ER dimensioneret til højere framerates, og det bare er et spørgsmål om hvad filmproducenten vælger, men jeg tvivler lidt... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
MoWa skrev:
|
|
|
|
Men hvis man ikke kan se nogen 'regnbuer' så er det vel heller ikke noget problem.
|
|
|
Jeg nægter ganske simpelt at tro på det. Regnbuer ville være ekstremt tydelige på så stort et lærred. Fra TI's hjemmeside:
1. A digital projector based on DLP Cinema™ technology transfers the digitized image file onto three optical semiconductors known as Digital Micromirror Devices, or DMDs. Each of these chips is dedicated to one primary color-red, green, or blue. A DMD chip contains a rectangular array of over one million microscopic mirrors.
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Agent Cooper skrev:
| Formodentligt fordi, at hvis man ændrer så grundlæggende en standard (biograf, tv, video/dvd osv.) så koster det mange, mange mia. kr i omkostninger for de implicerede partnere - desuden er det de færreste brugere som beklager den 'lave' framerate, så hvorfor ændre den, når langt de fleste er tilfredse? |
|
|
Jeg har faktisk flere gange hørt folk klage over at Natural Motion får billedet til at se "u-filmisk" ud, fordi det ikke hakkede... "Det ligner jo virkeligheden, det skal det ikke".
Ikke et argument jeg deler, iøvrigt...
|
|
|
Indrømmet, første gang jeg så DNM tænkte jeg også at der måtte være noget galt. Det var Matrix der kørte på et Philips plasma TV i Fona og det så meget enkelt ud som om den var sat til fast forward, men det handler nok bare om tilvænning. Jeg er i hvert fald helt klar på at prøve at have at Philips med DNM i huset! __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, fakta. Dejligt. :) Hvorfor har de mon to projektorer? Er den med lav opløsning blot som reserve, og så valgte man den fordi den var billigere?
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg ingen ide om, men man kunne forestille sig at den bliver brugt til reserve som du skriver. Men jeg ved blot at det er dem
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, 1280x1024 versionen kan vise fra 23 til 96 Hz, men der står ikke noget om 1920x1080 versionen. Mon ikke det er det samme? Så er der jo håb forude mht. framerate... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Vildt imponerende.. Klart det bedste billede jeg i mit liv har set. De gamle 35mm filmruller kan godt gå på pension nu.. De når ikke en 2K DLP til sokkeholderne.
|
|
|
Med en forkølet hjemmebio-projector med 100' læred er 500 linier ikke nok, hvordan kan et billed på 2000 linier på et ca. 650' stort læred være "Vildt imponerende". 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Med en forkølet hjemmebio-projector med 100' læred er 500 linier ikke nok, hvordan kan et billed på 2000 linier på et ca. 650' stort læred være "Vildt imponerende".  |
|
|
Blandt andet fordi de projektorer de bruger i biffen ikke er forkølede... Der er meget andet end opløsningen der afgør billedkvaliteten. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige blevet ringet op af Barco.
Det viser sig at min tidligere "kilde" har taget fejl. Der er IKKE farvehjul i deres 3-chips DLP'er! Jeg beklager.
Der er een chip til hver grundfarve.
Jeg kan se at der allerede er andre der har fundet et link til Barco's hjemmeside, men ellers sagde de at man bare skulle henvende sig hvis man havde flere spørgsmål.
Jeg beklager endnu en gang. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Neeper skrev:
|
Vildt imponerende.. Klart det bedste billede jeg i mit liv har set. De gamle 35mm filmruller kan godt gå på pension nu.. De når ikke en 2K DLP til sokkeholderne.
|
|
|
Med en forkølet hjemmebio-projector med 100' læred er 500 linier ikke nok, hvordan kan et billed på 2000 linier på et ca. 650' stort læred være "Vildt imponerende". 
|
|
|
Husk afstanden... Man sidder måske 20 eller 40 meter fra det store lærred, og 3-4 meter fra det lille lærred.
|
| Til top |
|
| |
Jacob AN Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 23 August 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
Nu da der er 2 modeller, så håber jeg seriøst at det ikke er noget med at den lille model står i Århus og den store i København.
|
|
|
Det er den samme projektor som står begge steder- god fornøjelse med digital DLP Cinema.
__________________ Med Venlig Hilsen
Jacob
-----------------------------------
Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
mb1811 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja så kom turen til at jeg skulle ind og se det digital vidunder (29.08.04 kl. 11.30). juhuuu
Ja her sad jeg så spændt og ventede på at filmen skulle starte.
Musikken gik i gang fedt nok, men her kommer så den store nedtur
der kom sgu ikke noget billede, nå nå tænkte jeg den skal nok bare tændes
og slukkes, så køre vi.
Men nej efter 3 forsøg stikker operatøren hovedet ud og fortæller at han lige har nogle problemer med projektoren flot!. Og ikke nok med det så spørger han sørme også om det gør noget at han viser film på ruller.
ahhh hvilken nedtur ,nå men jeg håber at han fik gang i million investering til næste forestilling.
Ja, jeg må håbe det går bedre med Shrek 2.
mvh
Michael
|
| Til top |
|
| |
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto: Hvilke PJ som du kender til kan ikke køre 50Hz?
|
| Til top |
|
| |