Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Switch-Mode strømforsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 August 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!
Jeg har læst brochuren og kan ikke finde noget om SMPS, selvom performance fra disse amps, godt kunne tyde på smps.

Jeg talte dog med Peter AR for et års tid siden, og spurgte om han brugte smps. Svaret var: "jeg kan ganske enkelt ikke få det til at virke"

Jeg bøjer mig gerne om du har ret, men vis mig lige hvor han skriver det - måske jeg skal have afleverpostejet mine hinkestene

Det kan han heller ikke, men b&o kan Det er b&o's nye asp moduler. ICEpower og smps på samme print.

http://www.medicom.bang-olufsen.com/sw1858.asp

PS. Ifølge databladet switcher de ved 100KHz

Og de skulle efter sigende lyde godt!

Hvis man så bare kunne købe sådan nogle

HilseN

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 21 August 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Jeg mener altså stadig ikke AR bruger SMPS.
Faktisk tror jeg det er ét af de punkter han adskiller sig fra B&O og JR.
Men vi kan jo spørge ham selv  hvem gider?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Peter AR skrev i en anden tråd (skal nok lie prøve at finde den!) at der i den nye amp blev brugt SMPS og at der ikke var anden forskel på JR og AR end udseendet!

HilseN

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

så fandt jeg det, topic: "EAR vs. ZAPpulse"

http://64.4.46.250/cgi-bin/linkrd?_lang=DA&lah=ddbb797dc c451890381b7c966e13bf50&lat=1093092398&hm___action=h ttp%3a%2f%2fwww%2ehifi4all%2edk%2fforum%2fforum_posts%2easp% 3fTID%3d13490%26TPN%3d2

Der står der sort på hvidt at jeg citerer:

Tjaaa,

Nu introducerer vi eAR One SMPS mono-blokke, samt eAR One Extreme mono-blokke.

De erstatter eAR One MKII og eAR Two MKII, som nu har været på markedet i over 1,5 år, og... det går stærkt inden for denne teknologi.

De nye eAR One SMPS mono-blokke har 500 Watt RMS i 4 ohm og 250 Watt RMS i 8 ohm, med WBT højttaler stik, balanceret XLR og single-ended RCA phono inputs. Højttaler udgangene er kontslutningssikret.

Prisen er 7400 dkr. pr. stk. med dansk moms eller 14800 dkr. pr. sæt eller EURO 1998.

Det er vel denne model, som bør sammenlignes med andet i prisklassen; det som nu denne tråd drejer sig om.

Jeg kan oplyse at indholdet af eAR One SMPS er 100% identisk med Jeff Rowland 201 mono-blokkene til 50000 dkr. pr. sæt, en test kan læses her på siden.

Mvh,
Peter

HilseN

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 August 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

Peter AR skrev i en anden tråd (skal nok lie prøve at finde den!) at der i den nye amp blev brugt SMPS og at der ikke var anden forskel på JR og AR end udseendet!

HilseN

Well OK!
Hvis han har givet efter for presset, så er det jo nok det!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
no-limit skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!

HilseN

Well OK!
Hvis han har givet efter for presset, så er det jo nok det!

heh  

HilseN

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 August 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!Jeg mener altså stadig ikke AR
bruger SMPS.Faktisk tror jeg det er ét af de punkter han adskiller
sig fra B&O og JR.Men vi kan jo spørge ham selv  hvem gider?

Det er dem her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=742&zoneid=1

De bruger ICEPower ASP modulerne lige som Jeff Rowland 201 og
501. Der er jo slet ikke plads til en veldimensioneret trafo i de
kasser :-)

Hvilke erfaringer har i med amps med SMPS (både PWM og alm.
liniære amps) -- hvad har i hørt? Hvordan lyder det?

Jeg har hørt JR 201 og umiddelbart fejlede lyden ikke noget...
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 21 August 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Til Kurt:

Du ved godt at en smsp ikke har andet til opgave end at levere DC til udganstrinnet ? for mig lyder det som om du ligger mere i det end det.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 August 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselhof!
Det er lige det den skal, men det er også ALT.
Faktisk skal du vide, at du sidder og lytter direkte ned på din PSU.
Den er lige så kritisk som udgangstranserne og resten af ampen.
Den udgangsimpedans PSUén har, er tillagt udgangstrinnets udgangsimpedans, forstærkerens samlede udgangsimpedans.
Den er ekstremt kritisk ganske enkelt!

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 21 August 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Tror du lober lidt i ring her Jeg er enig i alt det  du siger i din sidste post her, men din oprindelige poiente var at en lav switch freq gor at bredbands audio ikke kan reproduceres, og det er ikke rigtigt. Du siger ogsa at switch frekvensen skal ned pa meget lave verdier for at der kan "tygges noget power igennem" hvor det i virkligheden er lige modsat (op til en vis grense, som tidligere omtalt)

Hvis du ser pa en smps sa har du en frekvensmodulator der hakker AC op til en hojere frekvens sa nar den skal gennem en trafo er omsatningsfaktoren hojere, efter trafoen kommer strommen igennem en "traditionel" ensretter..derefter i lyttebanken og vupti du har DC til udgangstrinnet. Hvilken frekvens ac bliver sat op til for trafoen er uden betydning for forstarkerens audio output, den kan i princippet settes ned, salange du har ac  vil trafoen virke.

Det du siger om high switch rate og hvordan det korrelere til en hojere udgangsimpedans ved hoje frekvenser,pga filtrering tror jeg blander du sammen med den genetiske problematik som sm outputs har.Den type filtrering der bruges i en smps er ikke sa forskellig for den filtrering som der bruges i alm linare forsyninger, high frek ac stoj er tilstede i alle alm stikkontaker sa psuer skal tage hensyn til high frek stoj uanset om det er et linart eller smps design.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Hej Kurt

Tror du lober lidt i ring her Jeg er enig i alt det  du siger i din sidste post her, men din oprindelige poiente var at en lav switch freq gor at bredbands audio ikke kan reproduceres, og det er ikke rigtigt. Du siger ogsa at switch frekvensen skal ned pa meget lave verdier for at der kan "tygges noget power igennem" hvor det i virkligheden er lige modsat (op til en vis grense, som tidligere omtalt)

Hvis du ser pa en smps sa har du en frekvensmodulator der hakker AC op til en hojere frekvens sa nar den skal gennem en trafo er omsatningsfaktoren hojere, efter trafoen kommer strommen igennem en "traditionel" ensretter..derefter i lyttebanken og vupti du har DC til udgangstrinnet. Hvilken frekvens ac bliver sat op til for trafoen er uden betydning for forstarkerens audio output, den kan i princippet settes ned, salange du har ac  vil trafoen virke. Hvis du vil sende støj ind i ampens forsyningsbaner, så er det da OK! Men det vil jeg ikke, derfor skal Switcen køre hurtigt. Hvor finder du den slags switcehes henne?
Høj switch rate kombineret med high power leveres ikke i disse dage, ellers er det rigtigt - jo højere jo bedre og jo mindre trafo og udglatningslytter.
Hvis du switcher ved f.eks. 66KHz så prøv at kigge på den støjmåling jeg tidligere linkede til. Den støj vil dræbe ethvert fornuftigt konstrueret forstærkertrin. Så der skal filtreres på udgangen af PSUén. Induktive komponenter øger impedansen proportionalt med frekvensen. Og så ødelægger du ampens udgangsimpedans ved høje frekvenser, fordi supplyen bliver blød.
Det hele skyldes i bund og grund reaktionstider, en SMPS er skodlangsom, så langsom at reaktionerne på ændringer i strømkrav støjer mere end 20 gange mere end en lineær PS! Dertil snasker den nettet til med støj også, således at dine øvrige apparater også bliver fodret med snavs på primærsiden. Men indrømmet, idéen er besnærende. Når det lykkes med ultrahøj frekvens og lynende hurtig reaktion og lav støj samtidig, så er der måske muligheder i det til audiobrug.
Rowland er sopm sagt nået op på 1MHz, hvem bliver den første til at ramme 10.

Det du siger om high switch rate og hvordan det korrelere til en hojere udgangsimpedans ved hoje frekvenser,pga filtrering tror jeg blander du sammen med den genetiske problematik som sm outputs har.Den type filtrering der bruges i en smps er ikke sa forskellig for den filtrering som der bruges i alm linare forsyninger, high frek ac stoj er tilstede i alle alm stikkontaker sa psuer skal tage hensyn til high frek stoj uanset om det er et linart eller smps design.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 August 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Det kurt siger er at jo lavere switch frekvens jo størrer spole skal du have i serie med udgangen for at filtrere switchfrekvensen fra. Og en stor spole i serie ødelægger jo udgangs impedansen.

Prøv at kigge på side 9 og 10 af databladet for ICEpower500ASP http://bogo-united.oeb.tdk.net/graphics/powerhouse/user_grap hics/pdfs/ICEpower500ASP_datasheeet_1-2.pdf  Der ses det ret tydeligt hvad der sker.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Det kurt siger er at jo lavere switch frekvens jo størrer spole skal du have i serie med udgangen for at filtrere switchfrekvensen fra. Og en stor spole i serie ødelægger jo udgangs impedansen.

Prøv at kigge på side 9 og 10 af databladet for ICEpower500ASP http://bogo-united.oeb.tdk.net/graphics/powerhouse/user_grap hics/pdfs/ICEpower500ASP_datasheeet_1-2.pdf  Der ses det ret tydeligt hvad der sker.

Det kan slet ikke siges mere præcist.
Dog tror jeg alm. analoge forstærkere er meget mere følsomme overfor den støj smps afgiver end en PWM amp som ICEPOWER. Den støjer jo lystigt selv.
f.eks. en preamp eller phonoamp, med stor båndbredde kan ikke bruge så støjfyldte spændinger, ligesom en effektting, der er bredbåndet, vil få en dårlig dæmpningsfaktor ved høje frekvenser som følge af den nødvendige filtrering.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen i øvrigt!

eAR Xtreme

eAR® One Xtreme and eAR® Two Xtreme are super-luxury versions of the eAR® One Plus and the eAR® Two Plus amplifiers. The finish of the eAR® Xtremes is glassy shining.

The eAR® Xtremes are wired with plastic-free, handcrafted and flat 99,999% fine-silver super-conducting cables through the whole audio signal path. The eAR® Xtreme amplifiers contain a proprietary and a special version of ICEpower®. It is the already known proprietary Acoustic Reality tweaked ICEpower® circuit from the eAR® One Plus and the eAR® Two Plus power amplifiers, but is further optimized for even lower distortion, better performance and musicallity. To reduce static electricity to an absolute minimum as much as possible of all plastic has been removed. All eAR® Xtreme amplifiers have dual toroidal transformers (800VA). The cabinet has been dampened to be resonance free. The weight of a single eAR® Xtreme amplifier is the double of the eAR® One Plus or the eAR® Two Plus amplifiers. The eAR® Xtremes are shipped with SoundCare superspikes (see picture) and gold-plated spikes too. Choose what you prefer.

The eAR® Xtreme amplifiers are very time-consuming to hand-craft, typical 150 working-hours to hand-craft a single amp. Remember, we are very trained indeed. The eAR® Xtreme amplifiers were released June 2004. Since then we have shipped "many" eAR® Xtremes. The eAR® Xtremes have no competitors, regardless price. They are the absolutely most musical amplifiers ever made at Acoustic Reality.

eAR Extreme har ikke SMPS, men 2 800VA ringkerner. Det er jo lidt en anden sag end en switch.

Jeg prøver at sende peter AR en PB om emnet.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 August 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fra EAR vs. Zappulse er dette citat snuppet fra PeterAR

PeterAR:

"Lad mig sige det på den måde:

De nye 500 W rms mono-blocks er udmærket til Home Theatre, absolut, men der er altså mega forskel fra en forstærker, som benytter sig af Switch Mode power supply til en der benytter sig af ægte analog power supply."

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Sendt: 23 August 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg står ved mit ord:  Analog power supply er det bedste til MUSIK og for ikke så lang tid siden ville jeg sige at forskellen imellen analog forsyning og SMPS er som dag og nat. Det er den stadigæk, hvis man ikke gør noget, men blot bruger en plug-and-play standard ICEpower med SMPS. Det skal dog siges de er meget fine til HT og alm. baggrunds-musik, men vil man nå audio nirvana, så skal der gøres mange ting:

SMPS kan også godt bringes til at spille rigtig MUSIK, men det kræver en hel del ekstra kostbare komponenter og kredsløb. Dette siger jeg efter 1,5 års arbejde med SMPS optimeringer. I dag er jeg rigtig godt tilfreds med resultatet af en ny forstærker, som bruger SMPS, lydkvaliteten kan jeg stå inde for er 100% i orden.

NORMALT er fordelen ved SMPS prisen og størrelsen.
Fordelen med prisen gælder dog kun hvis man ser bort fra lydkvaliteten.

Ulempen er støj, som er næsten umuligt at slå ihjel.

Det viste sig der skulle tages helt utraditionelle midler i brug til at fjerne støjen, det kan ikke fjernes med div. afkoblinger, m.m.. Hvordan vi gjorde, det er vores hemlighed. (Ja, der skal forresten også gøres mange andre ting før den opfylder vores kvalitetskrav til lyd.)

Resultatet af arbejdet har ført til en forstærker med masser af power til MUSIK. Den er dog blevet noget mere kostbar at fremstille end en forstærker, som anvendelser analog forsyning, ja, ak, den koster godt det dobbelte i blot komponentpris sammenlignet med forstærkeren med standard ICEpower+SMPS. Derefter kommer den ekstra tid til montering og modificering, men:

Jeg kan 100% stå inde for lyd-kvaliteten. Forstærkeren har ikke en mikro-snært af de typiske ssshh-lyde man meget nemt hører fra forstærkere med SMPS, men den har en helt og aldeles analog lydkvalitet, også uden den kolde bas-lyd, som også kendetegner forstærkere med SMPS.

Hvad er så fordelen:
Vi kan tilbyde en ultra-kompakt forstærker der giver op til 1200 Watt RMS i 4 ohm, som virkelig kan spille MUSIK.

Andre fordele kan jeg ikke få øje på. Effektiviteten er ikke så høj som i de forstærkere vi fremstiller med analog forsyning. 

Når det så er sagt, så kunne det godt lade sig gøre at få en forstærker med SMPS til at spille MUSIK, men økonomisk er der overhovedet ingen fordele, så godt som tværtimod. Tiden til at håndfremstille forstærkeren er blevet forlænget med adskillige dage. Vi har bevaret en standard-model til  folk der ikke forstår eller tror på det kræver en hel del ekstra arbejde at få en forstærkers ydelse op i verdensklassen, samt  til de der vil bruge forstærkeren til HT. Sammenligner man "Standard" og "Ultra" modellerne, så burde enhver kunne høre forskel indenfor få sekunder.

Jeg ser slet ingen grund til at konvertere den analoge forsyning på de forstærkere vi har i trekantet design, da der ikke er noget at hente.

Til sidst kan jeg sige, at man ikke bare kan smide et færdig modul med SMPS i en kasse og så tro den kan spille det jeg forstår ved musik. Der skal altså noget mere til hvis man vil nå audio nirvana.

De bedste hilsner,
Peter

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

AR - Ingen over, ingen ved siden af!

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 August 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

SMPS kan også godt bringes til at spille rigtig MUSIK, men det kræver en hel del ekstra kostbare komponenter og kredsløb. Dette siger jeg efter 1,5 års arbejde med SMPS optimeringer.

Halløj dær i Holstebro!

SÅ svært er det altså heller ikke. Mon ikke du er gået over åen efter vand...? ;-)

Med en (i øvrigt helt logisk) afskærmining de rigtige steder, kan der opnås endda særdeles gode resultater med ASP modulerne.

Man skal blot fokusere på det , så kommer det såmænd (næsten) helt af sig selv ;-)

Med høvisk hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Sendt: 24 August 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej G&S

Skærm kan altså komplet UMULIGT løse problemet med støj på et ASP board. Til det kan jeg kun sige basta, punktum.

Hvis du kan stilles tilfreds med sssh-h, t-lyde og kold lyd i toppen, samt kold bas, så har du ret, men hvis du vil høre MUSIK, så har du 100% ikke ret.

PS: Det letteste er vel at sammenligne og så er du slet ikke i tvivl! Nej, der findes ikke en billig genvej, hvis man vil have det ultimative. De fleste kan dog stilles tilfreds med meget mindre, og sådan er det.

Bedste hilsner,
Peter

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 August 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Halløjsa dær i Holstebro!

Skærm er blot en skærm. Der er også andre muligheder!

Hvis man vælger blot at sige "basta-punktum" til problemet, ja, så forbliver det... et problem ;-)

Det KAN lade sig gøre, men løsningen er seriøst Patent Pendning - herfra.

Med meget hemmelig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes