| Forfatter |
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer, hvis dine kabler lyder meget er det tænkeligt at dommen er klar allerede nu og du ikke skal spilde mere tid på dem. Prøv at sammenligne med noget almindelig ledning (evt. gummikabel) hvis det lyder bedre, så er det bare ud med det du har købt.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Acer, hvis dine kabler lyder meget er det tænkeligt at dommen er klar allerede nu og du ikke skal spilde mere tid på dem. Prøv at sammenligne med noget almindelig ledning (evt. gummikabel) hvis det lyder bedre, så er det bare ud med det du har købt.
Mvh,
Karsten
|
|
|
hmm...nu er det ikke hver dag jeg kyler for 1500 kr. ht kabler i skralderen, det har jeg sgu for få penge til. Jeg kan heller ikke levere det tilbage da det er metervarer, hvem skal forretningen sælge 2 x 5 mtr. kabel uden terminering til ?
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
hmm...nu er det ikke hver dag jeg kyler for 1500 kr. ht kabler i skralderen, det har jeg sgu for få penge til. Jeg kan heller ikke levere det tilbage da det er metervarer, hvem skal forretningen sælge 2 x 5 mtr. kabel uden terminering til ?
|
|
|
De kan vel evt. sælges til en der har Naim udstyr i forvejen, der skulle det være fint nok. Under alle omstændigheder er der ikke nogen grund til at pine sig selv hvis de ikke lyder godt. Så er det bedre at tage konsekvenserne af et fejlkøb...
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound...du har nok ret   , men jeg har ikke råd til de her "fejlkøb". Jeg må bare se at få det spillet til og enten kan jeg leve med det ellers må det ud til en eller anden gut med Naim-grej. Jeg kan bare ikke forstå at et Naim kabel ikke kan/vil fungere med andet...jeg hørte det jo på Arcam og AV
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
StudioSound...du har nok ret  , men jeg har ikke råd til de her "fejlkøb". Jeg må bare se at få det spillet til og enten kan jeg leve med det ellers må det ud til en eller anden gut med Naim-grej. Jeg kan bare ikke forstå at et Naim kabel ikke kan/vil fungere med andet...jeg hørte det jo på Arcam og AV  |
|
|
Det er surt, helt enig. Har du prøvet at tale med butikken hvor du købte det? 2 x 5 meter burde ikke være helt håbløst at komme af med. Naim forstærkere skal have relativt lange kabler, da kablet samtidigt virker som stabilisering af udgangstrinnet.
Kabler er lidt at en jungle, det bedste er naturligvis at låne før køb, så situationer som den du er i nu kan undgås. Desuden kan det være en god idé at bruge et simpelt kabel som referance så du kan høre på hvilke punkter der er ændringer/forbedringer. Prøv evt. med 1,5 mm2 solid core installationskabel, det er billigt og i mange tilfælde lige så godt eller bedre end meget der sælges for relativt store penge.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt råd ... køb og lyt brugt!
Prøv at låne nogle kammeraters kabler ... eventuelt tilspillede kabler fra en forhandler ... Så kan du høre om det er noget for dig.
Kabler er en af de ting der er rigtigt nemme at købe brugt og man sparer 50% mindst.
Tilspilning kan ... ændre lyden ... men det kan også være dine ører der vender sig til den nye lyd. Hvad der i starten lyder trættende/skarpt ... ja det lyder senere mere normalt! Så medmindre man laver en egentlig break-in i en Nordost maskine ... eller spiller på dem (uden at lytte med) så tror jeg man har et meget uklart billede af effekten af tilspilning. En AB test med tilspillede/utilspillede kan dog afklare dette.
Endelig ... hvis en butik sælger f.eks. Nordost ... og tilbyder break-in i maskinen ... hvorfor kører de så ikke alle kabler gennem denne maskine ... inden kunderne køber dem/lytter til dem. På den måde må man da kunne sælge mere ... hvis de faktisk lyder bedre!!!!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem har sådan en break-in toastmaster der til kabler ?
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at KT i København har sådan en bandit ... Det er en Nordost gimmick så kig efter Nordost forhandlere af en vis størrelse ... de ved om ikke andet hvor sådan en findes.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
De første lytteindtryk, efter en 3-4 gange Demagic og noget heavy, er at jeg tror minsandten kablet er begyndt at spille musik - eller også er det bare indbildning. Det har nu fået en små 35 timer og toppen er ikke åbnet mere op men musikken "flyder" ligesom lidt bedre. Der er lidt flere detaljer end før og lidt større og noget dybere soundstage. Til gengæld en min kanon bas blevet lidt "tam" i det, eller rette nok strammet lidt mere op i retning af audiophil niveau. Trykket er der skam stadig, men det er blevet mere kontrolleret. Men den mørkere klang kræver tilvænning..... jeg er dog fortrøstningsfuld og fortsætter break-in kuren. Det virker åbenbart, eller også snyder mine ører mig ....
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er der håb forude Toppen kan godt udvikle sig i positiv retning, men du risikerer at det tager en del timer....
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke helt frigøre mig fra den tanke, at et firma som
A) Forhandler kabler til endog meget høje priser
og
B) Forhandler en såkaldt "kabel-indbrænder"
selv burde have den ulejlighed at "brænde" kablerne ind (hvis noget sådant skulle være nødvendigt). Da specielt for de extremt dyre kablers vedkommende...
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er begyndt med burn-in på kabler (samt på alle mere kostbare forstærker modeller og line sourcen og subwooferen), fordi nogle tror det med tilspilning er en and, og DET ER DET IKKE. Det har intet at gøre med at man skal vende sig til lyden, men simpelthen fordi krystallerne i interne, eksterne kabler, samt interne og eksterne stik, samt komponenter, ikke vender sig korrekt før et vist antal timer.
Som en har sagt i denne tråd: Brug en FM Radio, stil den ind imellem to kanaler med sus, det virker næsten lige så godt som en CD med flat pink noise.
Jeg tror ikke man kan overbevise nogen om burn-in før man virkelig selv har oplevet hvor vigtig det er for lyden, men jeg kan kun sige det betyder ALT for en audio enhed, uanset om enheden er et nyt kabel, en ny forstærker eller en ny CD afspiller.
For dem der ikke føler sig overbevist, så vil jeg anbefale følgende test, som ikke koster mere end vel ca. 50 dkr.:
1) Køb noget stiv kobber-ledning af det vi bruger til installationer i huse hos din lokale elektrikker. Køb. f.eks. 12 meter hvid og 12 meter sort ledning.
2) Gå hjem og lav TO SÆT højttaler kabler til denne overbevisningstest. F.eks. en hvid og en sort stykke ledning på 3 meter pr. stk. vikles med en borremaskine, af-isoleres og så har vi et sæt kabler til denne overbevisningstest!
3) Det ene sæt kabler gemmes til overbevisning af dig, det andet sæt sættes nu til effektforstærkeren og til højttaleren.
4) Derefter indsættes en CD med flat pink noise og CD-afspilleren sættes på repeat. (Hvis du ikke har en sådan CD, så brug en gammel FM tuner og stil den ind på "støj"). Lydstyrken på forforstærkeren sættes til moderat styrke, relativ højt, dog uden at genere nogle i huset.
Hele chancen skal nu kører i fem døgn uden afbrydelser. Det vil være fint, hvis man evt. starter denne overbevisningstest lige før en uges ferie, hvor man alligevel ikke er hjemme.
Efter fem døgn, så er tiden kommet til lyttetest.
5) Først lyttes lidt på kablerne, som er spillet til i fem døgn. Derefter tilsluttes de kabler man lavede 100% ens med de, som er blevet tilspillet i 5 døgn.
Når denne lyttetest er overstået, så behøver jeg ikke at sige mere, fordi sådan blev jeg selv for mange år siden overbevist, men er i dag trænet i at lytte og er helt klar over tilspilning betyder ALT.
Prøv det, prøv det....
(Her er en stak ttttt-er til G&S. Så må du selv fordele dem, jeg er jo Jyde :-) )
________________________ De bedste hilsner, Peter
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikke skrev:
|
Jeg kan ikke helt frigøre mig fra den tanke, at et firma som
A) Forhandler kabler til endog meget høje priser
og
B) Forhandler en såkaldt "kabel-indbrænder"
selv burde have den ulejlighed at "brænde" kablerne ind (hvis noget sådant skulle være nødvendigt). Da specielt for de extremt dyre kablers vedkommende...
|
|
|
Der er skam nogen der gør sig den ulejlighed A******* f.eks
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige nærlæst en af obi jon kenobi's tråde (jeg mener at huske han kører med Naim HT-kabler) og her kan jeg godt genkende hans udsagn om at bassen er lidt "blød" i det, jeg vil nu betegne den som en anelse "tør". Men der er mange detaljer, langt flere end i lavpris kablet så i den disciplin samt dybdeperspektiv giver det baghjul til det billige. Mangler dog lidt "boom boom"-effekt, men jeg er mentalt på vej væk fra CV så jeg kan vel ligeså godt vænne mig til den...øhrm...lidt tørre bas
|
| Til top |
|
| |
Emil Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR:
Citér:
| 4) Derefter indsættes en CD med flat pink noise og CD-afspilleren sættes på repeat. (Hvis du ikke har en sådan CD, så brug en gammel FM tuner og stil den ind på "støj"). Lydstyrken på forforstærkeren sættes til moderat styrke, relativ højt, dog uden at genere nogle i huset.
Hele chancen skal nu kører i fem døgn uden afbrydelser. |
|
|
Kunne man ikke montere en effekt-modstand istedet for højttalere? Fem dages støj lyder ikke rart!!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg skrev og ligeledes nu også Peter-AR; kabler skal tilspilles i 50 timer og nogen gange helt op til 200 timer, grundet disse krystalovergange!!!
Acer: Du hørte kablerne på Arcam (meget frisk i tandkødet) og Audio-Vector (åben, korrekt og detaljeret), det kan nok ikke helt overføres til dit set-up og du vil derfor heller ikke kunne forvente et sammenligneligt resultat; ergo kan det være et fejlkøb!!! Meeen tillykke med at lyden trods alt åbner op hen af vejen, det går åbenbart bare lidt langsommere end først antaget!!!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Som jeg skrev og ligeledes nu også Peter-AR; kabler skal tilspilles i 50 timer og nogen gange helt op til 200 timer, grundet disse krystalovergange!!!
Acer: Du hørte kablerne på Arcam (meget frisk i tandkødet) og Audio-Vector (åben, korrekt og detaljeret), det kan nok ikke helt overføres til dit set-up og du vil derfor heller ikke kunne forvente et sammenligneligt resultat; ergo kan det være et fejlkøb!!! Meeen tillykke med at lyden trods alt åbner op hen af vejen, det går åbenbart bare lidt langsommere end først antaget!!!
|
|
|
Nok meget rigtigt med din karaktestik af grejet jeg hørte dem på, men hvad ville du vælge hvis du havde mit grej ? Supra...Nordost ? Nu skal det jo siges at mine cv'ere er på vej mod outsourcing mens H/K'eren består. Hvad jeg vælger af HT er jeg ikke klar over endnu, måske noget Dali som også ligger lidt til den lyse side...generelt syntes jeg det er svært at få vurderinger / anmeldelser af det lidt "lettere" grej, herunder kabler til eks. 150 kr/m.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at låne DNM-reson!!! Uden at jeg dog vil give en garanti for, at det virker for dig!!!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Prøv at låne DNM-reson!!! Uden at jeg dog vil give en garanti for, at det virker for dig!!! |
|
|
Hvor får jeg fat på sådan en fætter henne ? 
|
| Til top |
|
| |