Uha da da, man kan ikke smutte til en enkelt koncert på Tønder festival før der er nok at skrive om når man kommer hjem. 
Jeg tillader mig at svare alle i dette indlæg, og jeg tillader mig at blande Densen lidt ind i det, da nogle af indlæggene sigter lidt på hvordan vi gør det.
Til Groove,
Nu kan man jo også vælge 1206 og ikke kun 0805, eller mindre… Der er dog fordele ved de helt små typer især f.eks i digitale kredsløb.
Jeg er i øvrigt ikke religiøs omkring det, er der et komponent der er bedre i leaded bruger vi selvfølgelig dette. Men trenden går klart i retning af SMD. Således kan man efterhånden ikke få ret mange gode leaded japanske småsignaltransistorer for nu at tage et eksempel, samtidig er der kommet flere fantastisk gode SMD kondensatorer de sidste 3-4 år.
Men som sagt, man bruger da det der er bedst hvor det er bedst !
Desuden er situationen sådan at der er flere SMD end leadeded komponenter at vælge med, så din sætning ” I vælger komponenter fra væsentlig færre hylder på grund af produktionsprocessen” er faktuel forkert. Og da jeg samtidig siger man jo ikke skal være religiøs men vælge de bedste komponenter uanset type, er antallet af hylder således væsentligt størrere end de fleste af vore konkurrenter (og jeg undskylder jeg decideret fremhæver Densen, men nu argumenterer du jo direkte mod os)
Men når det er sagt, er det sådan at sammenlignelige komponenter er bedst i SMD. Dette gælder f.eks 0.25W metalfilmmodstande for nu at tage et eksempel. Du kan foreksempel granske lidt i Beyschlags metalfilm typer.
Og lad os så lige se på forskellen på montage af sådan en modstand:
Leaded:
a) Monterer man den i hånden, og bukker tilledningerne, for at komponentet kan sidde fast i printet mens man vender printet for at lodde det, stresser man komponentet ved at bukke tilledningerne = dårlige lodninger på sigt.
b) Klipper man benene af komponentet efter lodning = stress af lodning.
c) Klipper man benene af komponentet med en sløv skævbidder (intet ”klik” når tilledningen klippes over) reduceres stresset, men det fjernes ikke.
d) Skærer man komponentbenene over med sav, er stresset reduceret men ikke fjernet.
e) Forbereder man komponenterne på forhånd ved at klippe benene af på forhånd, undgår man stress, men man skal dog stadig IKKE bukke benene i hullerne for at komponentet kan hænge fast mens man lodder, da det stadig introducerer stress.
f) Håndlodning er ikke en ensartet process, og ser man f.eks på lodninger i mikroskop kan man se store forskelle, samtidig er processen udsat for oxydering hvilket medfører kolde lodninger.
g) Der er ikke direkte kontakt mellem tilledninger og print. Kontakten skabes udelukkende gennem loddetinnet, og dette er ikke det perfekte materiale til signaloverførsel.
Den ovennævnte stress og oxydering medfører kolde lodninger i produkterne, hvilket selvfølgelig medfører defekte produkter. Det kan godt være det kun er en lille procentdel af lodningerne –måske taler vi endda om promiller- der decideret bliver defekte, men når man tænker på at en meget enkelt opbygget forstærker som f.eks en B-100 har ca 1500 lodninger, skal der mildest talt intet til før det går galt. Dette er endnu størrere problem i et komplekst produkt med måske 5-10.000 lodninger.
Selv den bedste håndlodder laver altså fejl, og én fejl ud af tusinde er altså peanuts, men nok til et defekt apparat…
Samtidig medfører stresset og oxyderingen at produkterne over tid kommer til at lyde dårligere og dårligere.
De leadeded komponenter der sidder i vores produkter er i øvrigt forberedt for montage som i f) og så loddet i en bølgelodder i en kunstig atmosfære af nitrogen for at undgå oxydering.
Over for dette står SMD montagen, hvor komponentet placeres med robot ekstremt præcist, uden at dette introducerer stress, og de bages i en ovn typisk i en kunstig atmosfære af nitrogen for at undgå oxydering. ! Samtidig er der direkte kontakt fra komponentet til printet, og loddetinnet bruges i højere grad kun til at holde komponentet på plads.
En væsentligt bedre proces.
Så er vi fremme ved komponentkvaliteten, og som sagt, man kan ikke sammenligne æbler og pærer, men må sammenligen ellers ens komponenter hvor forskellen kun ligger i SMD vs Leaded. Og sammenligner man f.eks en Bayschlag metalfilm SMD modstand med en leaded ditto, er det sådan at den leadede modstand er totalt som SMD versionen, men med følgende tilføjelser:
a) Metalkappe
b) Tilledninger
Med andre ord en væsentlig længere signalvej, og flere materiale overgange for signalet.
Grooves signalvejs eksempel har i øvrigt heller intet med forskellen mellem SMD og Leaded at gøre. Hvad enten man bruger SMD eller Leaded, bør man selvfølgelig tilstræbe kort signal vej OG bedst mulige printbaner.
Til gengæld har Groove HELT ret i man ikke skal udvikle produkter efter ens produktionsapparat. Men forsøge at skabe det bedst muligt, og så få det produceret bedst muligt.
MEN der glemmes i denne betragtning én ting, at det er jo ikke os der bruger SMD der går på kompromis men dem der ikke har muligheden, og derfor kun kan få deres produkter håndloddede, og kun kan vælge leadede komponenter. Vi andre har jo fuld valgfrihed på alle hylder ! Det er derimod de helt små producenter der kun kan vælge håndmontage, fordi deres styktal er så små, og der er vi nok fremme ved det centrale i denne debat, nemlig at når disse producenter laver deres hundedyre produkter så siger de selvfølgelig ikke at de bruger inferiøs teknologi, istedet fremhæver de at deres produkter er HÅNDLAVEDE !!!! Vi ser så alle sammen det romantiske værksted hvor den ældre stolte håndværker med stolthed laver disse eksotiske produkter i en kvalitet man ellers kun fik i de gode gamle dage !
Men, hvis det nu passer, at det er så fantastisk, hvorfor kører de fleste af os så ikke rundt i Englands stolthed, den håndbyggede Austin Allegro, men foretrækker en robotfremstillet VW Golf fra Wolfburg ? 
Porsche og Ferrari laves iøvrigt efterhånden også i vid udstrækning ved hjælp af robotter....
Til Kurt Kubik,
Det meste af mit svar til dig, står egentligt ovenover.
Jeg vil give dig ret, wirewrapping er en af de mere ultimative måder at lave apparater på, men hvornår så du sidst et produkt med det ? og når man tager produktionsprisen i betragtning er der nok mange andre steder i et produkt man vil bruge mange penge end på at lade en person stå og lave wrapping.
Du har tidligere sagt at EI kerner er bedre end Ringkerner, nu modificerer du det, og siger det sikkert skyldes at EI har lavere kapacitet, men dertil er jo bare at sige at så er det ikke forskelle på EI kerner og Ringkerner du hører, men forskel i kapacitet, og du kunne sikkert finde en Ringkerne med samme lave kapacitet, og så udfører eksperimentet og så tvivler jeg på du kan høre forskel på EI og Ringkerner.
Min pointe er med andre ord at der ikke er en eller anden tommelfingerregel med at EI er bedre, men derimod tale om at dem der specificerer deres transistorer bedst, får de bedste transformatorer. (og der er VA tallet altså ikke en af de vigtigste specifikationer).
Man kan i øvrigt godt have SMD på begge sider af printet (det har vi f.eks i nogle modeller) så faktisk kan man ENDNU hører grad end normalt placerer komponenterne således at den uønskede indbyrdes indvirkning er minimal.
Til Asbjørn,
Jeg tvivler på at du i forbindelse med din sammenligning har brugt loddepasta til SMD komponentet (og loddet det efter foreskrifterne for SMD) så sammenligningen er sikkert ikke helt fair… men jeg hører da gerne hvilke transistorer du har sammenlignet sådan af ren faglig interesse. Jeg vil så sikkert genskabe testen ved brug af en Martin dispenser, og ovn til lodningen.
Til Kurt Kubik,
Vi har gjort utallige sammenligninger, men vi sørger altid for at de foregår under eens forhold.
Således loddes SMD komponenter HELT efter bogen, og således loddes leadede komponenter HELT efter bogen.
Således er de elektriske data HELT ens for 2 trafotyper når vi sammenligner dem.
Når man skal afdække korrelationen dur det altså ikke med flere variable, især ikke når man ikke kan isolere disse, det vil enhver der har arbejdet med statistik vide. Og det burde især en Prof, dr. pyrotech. vide 
Med venlig hilsen