Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 August 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

hejsa ,,,

lasse skrev :

Jeg er af den tro at det mere er konstruktionerne, altså de sammenhænge rørene indgår i der er "synderen" og er skyld i den omtalte rørlyd. Jeg har hørt nogle forforstærkere hvor i der var rør, der overhovedet ikke lød af rør og endda var mere hidsige end deres transistor brødre og søstre. For nu at provokerer lidt så tror jeg ikke at rør kan noget der er positivt som man ikke kan opnå med en god og fornuftig konstrueret transistorforstærker.

kwwel :

så er det jo besynderligt at der i de sidste årtier dukker flere og flere trioder frem hvis man kan opnå samme lyd med transistor gjorde man vel det

iforhold til den gamle sumpede rørlyd du omtaler så er det ikke så kendetegnede for rør mere , og iøvrigt kan rør som du jo selv skriver lyde ligeså skarpe som en minitrans,,,,

jeg bevæger mig ikke i de meget dyre luftlag men i de forskellige forstærkere fra 4000,- til omkring de 30.000 jeg har ejet har jeg ikke været i tvivl  ,,,, rør gør på trods af trafoens fejl og mangler noget jeg særdeles godt kan lide specielt omkring liv og musikalitet ,,, så kan der være lidt i den meget dybe bas som kan gøres en kende bedre med trans !!

som jeg omtalte tidligere i tråden har jeg hørt en 300b sag som totalt har slået benene væk under mig !!den måde musikken ramte kroppen på var som en livekoncert og fornemmelsen i min krop var som at stå der ,,, med små tårer og hele svineriet som følge svende ,,,, det har jeg aldrig oplevet men en transistor

sådan er det når det er bedst for mig at lytte at jeg bliver ramt på samme måde i kroppen som hvis jeg var tilstede

iøvrigt hr kubik ,, så kan en lille 8watter med trioder godt styre 2X12 tommerbasser pr side med godt resultat

goo weekend kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen Lasse!

Du har min uforbeholdne opbakning omkring rørlyd - det er simpelthen for afrundet.
De allermest fundamentalistiske freaks er da også til rør OG horn.

Det er vist et forsøg på at få forkanterne på plads igen, som jeg har fattet det.
Det er da også en lidt speciel oplevelse, at få en 4,5watt single ended rørbørge trykket af ind i et truthorn, der giver mere end 100dB ved 2,83V.
Prøvede det engang hos Tommy Hørning - du milde!
Dancing Moonwalker Famous 18
Der var smæk på lige der i mellemtonen og så ikke ret meget mere.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Uhadada,

Sikke nogle udmeldinger der kommer her Wink.

Afrundet ?? er det så transformatorerne der klare den sag ??? Eller måske kondensatorer i signalvejen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

chrhansen skrev:

Hej Kurt Von Tomos.

Når man læser dine indspark i forskellige sammenhæng, virker du som om du virkelig ved hvad du taler om. Respekt for det. Men mange i brancen kan lyde meget lærte og jeg-ved-præcist-hvad-der-er-rigtigt-og-forkert-med-hensyn-ly d-og-teknik typer er der særdeles mange af. Så var det jeg tænkte. Er ham knallertkurt uddannet i elektro brancen, eller? Jeg skriver ikke dette fordi jeg betvivler din viden. bare for at blive klogere på dig, min ven hr. Kubik.

Hejsa Chr. den første Hansen! .

Nej nej!
Jeg kloger mig bare!
Jeg spørger rundt omkring hvordan og hvorledes og så har jeg anskaffet mig lidt bøger af de bedre, som jeg af og til læser lidt i. Dernæst har jeg været Nørd med stort N i 31 år ud af 45 mulige. Dertil har jeg studeret diagrammer en masse og jeg har kørt kage i et hav af modifikationer og projekter.
Der er ikke meget der er lykkedes, skulle jeg hilse og sige, men jeg er blevet erfaringen rigere .
Jeg er således et velplejet medlem  af "Nordisk sammenslutning af autodidakt selvbestaltet bedreviden"
Måske du kan blive medlem også, det koster 7K pr. måned, som afleveres til kassereren (mig) senest den 30 i hver måned. Det giver dig ret til, at forlange at få ret 2 gange dagligt.
Har du brug for mere, så skal du have et guldmedlemsskab, det koster dobbelt op. Send mig en PB, så får du et kontonummer.

Lige nu kan du læse om et projekt, som jeg i fællesskab med Miju og en teknisk skribent hos et kendt dansk blad, er i gang med omkring montering af nye DAC chips i Denon 3560.
Det er et hamrende spændende projekt, som sikkert får maskinen til at gå op i røg, eller spille mærkeligt, det er temmeligt risikofyldt for maskinen, til gengæld er det dyrt .

Det med rørene har jeg prøvet i mine unge dage. Nu for tiden er det trioder, de lyder ganske vist anderledes, men den runde lyd er stadig varemærket. Det spidse i toppen der tales om, er mere spids melemtone, man kan simpelthen ikke få top igennem en transformer.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

welwel hr tomosberider ,,,, jeg har haft ca 3 sæt horn fra hørning , og dette her er et sæt alkibiades ,

vi har snakket om det før og blev vist enige om at dem du havde lyttet til var et " rigtigt horn " og ikke som de er pt aka en lidt speciel 3vejs konstruktion ,,,, at en lowther kan skrige er ikke en hemmelighed, iøvrigt erindrer jeg ikke hørning har lavet en 4½ watter

jeg synes det er helt fair ikke at bryde sig om et produkt , men jeg synes ikke det er fair at snakke mod bedrevidene , når du ved at der er lavet nye ting som ikke har samme konstruktion som den du har hørt,,, det svarede til jeg snakkede om jbl sound lød skod,,,,, på trods af jeg ikke har hørt den i 15 år

iøvrigt er det besynderligt at man godt må spille på guitar med en røramp eller bruge rørmikrofoner ,,, men ikke kan bruge dem til ordentlig lyd i forstærkere i hjemmet ??

hilsen kwwel

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Uhadada,

Sikke nogle udmeldinger der kommer her Wink.

Afrundet ?? er det så transformatorerne der klare den sag ??? Eller måske kondensatorer i signalvejen.

Tjah!
Who knows!
Jeg har engang hørt et par Acoustat HTér tror jeg de hed. De var aktive med direkte koblede rørbørger på. De sang lidt af sig selv, men definitionen var væsentligt bedre end på andre rørbørger jeg har hørt, men nu kunne h´jeg jo kun høre forstærkeren med disse HTér på, de var jo uadskillelige, så jeg ved ingenting med sikkerhed.

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

hmmmmm

og hejsa !!

hr tomos :

man kan simpelthen ikke få top igennem en transformer.

hr tomos slut :

sikke da noget vås,,,, vil du ikke lige fortælle hvor du mener at trafoer stopper med at sige noget ?

hilsen kwwel

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

welwel hr tomosberider ,,,, jeg har haft ca 3 sæt horn fra hørning , og dette her er et sæt alkibiades ,

vi har snakket om det før og blev vist enige om at dem du havde lyttet til var et " rigtigt horn " og ikke som de er pt aka en lidt speciel 3vejs konstruktion ,,,, at en lowther kan skrige er ikke en hemmelighed, iøvrigt erindrer jeg ikke hørning har lavet en 4½ watter

jeg synes det er helt fair ikke at bryde sig om et produkt , men jeg synes ikke det er fair at snakke mod bedrevidene , når du ved at der er lavet nye ting som ikke har samme konstruktion som den du har hørt,,, det svarede til jeg snakkede om jbl sound lød skod,,,,, på trods af jeg ikke har hørt den i 15 år

iøvrigt er det besynderligt at man godt må spille på guitar med en røramp eller bruge rørmikrofoner ,,, men ikke kan bruge dem til ordentlig lyd i forstærkere i hjemmet ??

hilsen kwwel

Jamen hejsa!
4,5 watteren var nu heller ikke en Hørning ting. Jeg husker slet ikke hvor den kom fra.
Jeg har da ikke skrevet at det lød dårligt. Der var sådan ca. 231% knald på et bigband. Det har jeg da aldrig hørt mere overbevisende.
Ja det var en Lowther enhed i et foldet bagladerhorn medhjemmelavet phaseplug og fronthornladning af noget kompositmateriale eller lign.
Flotte og helt ualmindeligt effektive.
Hvad han laver d.d ved jeg slet ikke, jeg anede end ikke han lavede noget, så jeg undskylder straks, om jeg har fornærmet nogen.
Mht om vi har diskuteret dette før, så må jeg sige, at det er ikke blevet hængende i min hukommer - kan du hjælpe lidt?
I øvrigt synes jeg med al respekt, at det er skægt, at nogen er rørfreaks.
Hold gløden varm please!

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

bommelum

Jeg er sku selv noget facineret af triode-lyden ... men det er sku sin sag at skaffe en der er driftstabil og som yder mere end de der 20-30 W.

Der sker meget i Japan på dette område ... de har jo en sjov .. ja jeg vil næsten kalde det en perversion ... med at de skal spille på JBL eller andet hornbefængt udstyr i små rum på 30x30cm drevet af en triode der står og gløder på altanen.

Der er bare et eller andet over den lyd fra Trioder som ikke findes så mange andre steder. Kunne godt tænke mig at lægge øre til Wavac forstærkerne .. det er sku sejt med 150W fra en triodefætter!

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hmmmmm

og hejsa !!

hr tomos :

man kan simpelthen ikke få top igennem en transformer.

hr tomos slut :

sikke da noget vås,,,, vil du ikke lige fortælle hvor du mener at trafoer stopper med at sige noget ?

hilsen kwwel

En trafo er en induktiv komponent, som har stigende udgangsimpedans som funktion af frekvensen. Det betyder at HF har det lidt svært i sådan en fætter.
der skal ikke meget til, før der er tale om hørbar afrulning.
Om der kan komme tilstrækkeligt igennem ved høje frekvenser i én eller anden trafo ved jeg ike, men jeg har aldrig oplevet det på egne ører. De har altid været runde og bløde i lyden de røramps jeg har hørt, på nær den der sad direkte på Acoustaterne. den havde lidt flere Cojones!
MacIntosh har lidt det samme fænomen, så jeg tror det er trafoerne der gør det.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 27 August 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev: "iøvrigt er det besynderligt at man godt må spille på guitar med en røramp eller bruge rørmikrofoner ,,, men ikke kan bruge dem til ordentlig lyd i forstærkere i hjemmet ??"

Det vil jeg da vældig gerne svarre på. Jo ser du, det kan være vældigt charmerende at få den der "fede" lyd ud af en guitar ved at drive en rør-børge ud i forvrængning eller den der "bløde" stemme fra rørmikrofonen, men at få det væltet ud over hele lydbilledet mener jeg tiværtifald ikke bibringer noget positivt, men sådan er vi så forskellige. Der findes derude masser af eksembler på at rørudstyr kan spille glimragende og der er mindst lige så mange eksembler der beviser at det kan transistor grej også, så ud og lyt så kan det jo ende med at du skifter til nyt. (Hjælp der er jo gået en poet tabt i mig)

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 27 August 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Kobik

Beveridge lavede også direkte drevne elektrostater tror jeg nok. Det var sådan nogle banditter Forsell havde i midten af 1980'erne da HF besøgte ham.

http://beveridge-audio.com/Front_Page.htm

Sjov læsning i øvrigt!

SATMIT

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Det der med en at rørudstyr har en slatten bas, er en gammel skrøne.

Tag 2 stk. Audio Research M300 mk. II, varm dem op, knald op for forforstærkeren... UHAUHADA... Der er ikke mange transer der kan følge med bassen her...

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 27 August 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

halløjsa i skuret

Det er altså ikke særligt rart at få justeret på sine fordomme, kan du så lige lade være med det Milu  

Jamen man kan da få rørudstyr der dækker hele spektret af forskellige lydphlisofier og det samme gør sig gældende for transistor grej.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 August 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Det der med en at rørudstyr har en slatten bas, er en gammel skrøne.

Nemlig ja. Det er rigtig som Kurt skriver, at udgangstrafoen er det største problem ved rørforstærker, men en transforstærker er jo heller ikke perfekt.

Hvis jeg skulle vælge imellem kranen der hjemme eller mine BOFA rørforstærker, ja så.......... nej det tør jeg sku' ikke skrive ( tænk hvis hun læser det!)

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad er rørlyd ??  Mange musikere bruger rørgrej som i lytter til på jeres transistorgrej  

Jeg har selv en Spark Tri88 med 8 6550 rør i stedet for Kt88 det giver en god balance mellem rør og transer

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 27 August 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:

Hvad er rørlyd ??  Mange musikere bruger rørgrej som i lytter til på jeres transistorgrej  

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har egentligt ikke rigtigt forstået det tror jeg. Jeg kan godt følge at en MA6900 hørt mangler forkanter, sådan en har jeg nemlig haft lånt. Men at der ikke skulle kunne komme noget højfrekvent gennem en trafo kan jeg ikke forstå, de fineste er da eller opgivet til 2-200.000hz +-2db det er de færeste transistor forstærkere der har den båndbredde.

Er det så et fænomen der optræder på de billige af slagsen ??

Med Venlig Hilsen

Troels

- der ellers tror han mest er til transistorer, men har fået et mindre chock med en rør-børge af mærket BAT.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hej,

Jeg har egentligt ikke rigtigt forstået det tror jeg. Jeg kan godt følge at en MA6900 hørt mangler forkanter, sådan en har jeg nemlig haft lånt. Men at der ikke skulle kunne komme noget højfrekvent gennem en trafo kan jeg ikke forstå, de fineste er da eller opgivet til 2-200.000hz +-2db det er de færeste transistor forstærkere der har den båndbredde.

Er det så et fænomen der optræder på de billige af slagsen ??

Med Venlig Hilsen

Troels

- der ellers tror han mest er til transistorer, men har fået et mindre chock med en rør-børge af mærket BAT.

En fornuftig transistor konstruktion har båndbredde laaaangt ind i megaherzområdet.

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Arthur Dent skrev:

Hey...

Hvad skal man vælge hvis man virkelig vil have god lyd!? Rør eller almindelig!?

Hva er fordelene ved rør vs. almindelig!?

Mvh. Arthur

Helt ærligt Arthur Dent: Rør er almindeligt!

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes