Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

iøvrigt er det besynderligt at man godt må spille på guitar med en røramp eller bruge rørmikrofoner ,,, men ikke kan bruge dem til ordentlig lyd i forstærkere i hjemmet ??

ja må vi få et svar på det , jeg har meget der er indspillet med rør udstyr skal man smide det ud .

Det er altid en griner at læse om rør indlæg herinde .

Jeg giver intet for dem der læser lyt og lær .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hørt !!!!!

Man har nogle gange indtryk af at folk taler udfra nogle erfaringer, som de har dannet til engang i starten af 70-erne. Ego lyder rør sådan den dag idag  

Nej vel ! rør lyder ligeså forskelligt som transistorgrej. Smid fordommene på hylden og brug lyttelapperne

Jeg gentager: "Tupes for the passion and love of music"  

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg må bare give Jensen og Holberg ret       næsten.

Der er rør i alt mit udstyr, selv tuneren der er en McIntosh MR71 fra 1964 og

DEN sparker R**

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Det interessante her for mig er at MacIntosh stadig bruger udgangstrafoer? Sikkert for at fastholde et lydideal...respekt for det!

Men giver det samme lydkarakter som en "gammel" rørslæde?

Er ikke rør freak, men har da haft Dynaco-70 og Audio Innovation S800, samt lyttet en del til Audio Reseach....

Nu er det ren trans, men rør i pre er måske på vej

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Der er sket en stor udvikling i rør forstærkere ligesom der er i transistor forstærkere.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

iøvrigt er det besynderligt at man godt må spille på guitar med en røramp eller bruge rørmikrofoner ,,, men ikke kan bruge dem til ordentlig lyd i forstærkere i hjemmet ??

ja må vi få et svar på det , jeg har meget der er indspillet med rør udstyr skal man smide det ud .

Det er altid en griner at læse om rør indlæg herinde .

Jeg giver intet for dem der læser lyt og lær .

Hmmm, ikke særligt gennemtænkt indlæg. Hvis alt konstruktion skulle baseres på egne erfaringer, slog vi nok stadig med køller og hjulet var en uopnåelig drøm....

Men du sælger jo også tamme transamper med rør ulemper...det værste af to verderner

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 27 August 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej Skorpio !

Husk !

Udvikling er til det gode, men det er ikke ensbetydende med at man for enhver pris skal fornægte de ting som virker og i dette tilfælde spiller røven ud af baghosen på dig  

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Slet ikke, jeg finder det underholdende . Ved at Tordensskjolds soldater springer op når man trykker på de rigtige knapper. Føromtalte indlæg vandt jeg en dobbelt plovmand på...eller rettere dit svar

Men i lighed med Vienna skal man jo bare vente på brugtbørsen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 August 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Men du sælger jo også tamme transamper med rør ulemper...det værste af to verderner

[/QUOTE]

Ja og jeg er glad for det , ret sikker på du ikke kan høre .

Bare det du kan skrive at en MC602 eller MC402 skulle lyde som en gammel rør slæde siger bare lidt om hvad du ved og har hørt .

Den er for lang ude

En sund ML er mere sløv end de nye MAC

Prøv at lyt på de gammel pas th krel ja mange trans amps de er meget sløver end de dårligste rør amps de laver i dag .

så der er sket noget , men også med trans amps .

Men alt det snak om rør og ikke rør kan blive ved for nogle mennsker vil bare ikke høre på rør de lever i et spor og omvendt , har tit set folk ikke engang vil lytte men de er der når der skal snakkes om det haha .

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Enig, ML er da overvurderet potensforlænger grej.....

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 August 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

ja altid godt , der kan laves nogle gode køb

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 August 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Enig, ML er da overvurderet potensforlænger grej.....

Ja ikke helt , det kan noget folk er glade for , men heldigvis for det , det er det der gør folk glade for at høre musik .

jeg har hørt et ML setup der spiller kanon hvordan han har gjort det , ja det ved jeg ikke , men han kunne blive rig på det haha

ej ikke mere drille herfra , man lader sig jo rive med

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hov hov, skulle vi nu ikke lige slå hesten,  klappe koldt vand i hovedet og så i det hele taget tage en pose for næse og mund før vi får hyperventilleret os selv op i en selvforstærkende ilt-rus.

Forøvrigt velkommen tilbage Jensen, var det for kedeligt på Hifi Link, eller hvor du nu futtede hen.

Istedet for at komme med den ene selvfede og bedre vidende kommentar efter den anden så kunne det jo være rart at blive ført up to date med hvad jeg/vi ikke ved, alternativt totalt har misforstået. Jeg trode at det var det det her handlede om, altså at tage ved lære af hinanden. Det kan da godt være at alt det der er sagt og skrevet i denne tråd er "totalt griner" for nogle, der åbenbart er bedre informeret eller måske endda har prøvet rør-grej af en vis kaliber. Så hold nu op med jeres gnækkeri før I bliver kvalt i skægget og fortæl, fortæl. Der er sgu' da ikke noget ved at have en viden hvis man ikke kan få lov til at blære sig med den, bare lidt. Kom nu put noget substans på denne tråd før den drukner i fordomme og krampe latter.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Alt godt kommer til den som venter, men ingen ved hvor lang tid der går

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 August 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hov hov, skulle vi nu ikke lige slå hesten,  klappe koldt vand i hovedet og så i det hele taget tage en pose for næse og mund før vi får hyperventilleret os selv op i en selvforstærkende ilt-rus.

Forøvrigt velkommen tilbage Jensen, var det for kedeligt på Hifi Link, eller hvor du nu futtede hen.

Istedet for at komme med den ene selvfede og bedre vidende kommentar efter den anden så kunne det jo være rart at blive ført up to date med hvad jeg/vi ikke ved, alternativt totalt har misforstået. Jeg trode at det var det det her handlede om, altså at tage ved lære af hinanden. Det kan da godt være at alt det der er sagt og skrevet i denne tråd er "totalt griner" for nogle, der åbenbart er bedre informeret eller måske endda har prøvet rør-grej af en vis kaliber. Så hold nu op med jeres gnækkeri før I bliver kvalt i skægget og fortæl, fortæl. Der er sgu' da ikke noget ved at have en viden hvis man ikke kan få lov til at blære sig med den, bare lidt. Kom nu put noget substans på denne tråd før den drukner i fordomme og krampe latter.

Ja fordomme .

Kan huske for en del år siden i en klub , der var vi til demo , der var noget rør og noget trans udstyr , der blev spiller musik , lige med et begyndte to at øffe op om lyden og det var den rør slædes skyld ? hallo den var slet ikke sat til .

Og sådan er det tit ikke kun med hifi .

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Ja, Ja, fordomme kan blive hver mands herre og spænde ben for mange gode oplevelser, men det kunne man jo prøve at komme i forkøbet ved at fortælle om rør-teknologiens fortræffeligheder, f.eks. her ville være et godt sted. Som jeg før har skrevet så kan rør lyde på 1000 forskellige måder alt efter hved det er for loddekolbeartister der har svejset dem sammen. Men, Jensen prøv at beskrive det du mener at rør kan gøre bedre end alle de transistor og FET befængte forstærkere du har hørt, så kan vi måske komme en eller anden sandhed nærmere.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 August 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Ja, Ja, fordomme kan blive hver mands herre og spænde ben for mange gode oplevelser, men det kunne man jo prøve at komme i forkøbet ved at fortælle om rør-teknologiens fortræffeligheder, f.eks. her ville være et godt sted. Som jeg før har skrevet så kan rør lyde på 1000 forskellige måder alt efter hved det er for loddekolbeartister der har svejset dem sammen. Men, Jensen prøv at beskrive det du mener at rør kan gøre bedre end alle de transistor og FET befængte forstærkere du har hørt, så kan vi måske komme en eller anden sandhed nærmere.

Det først du ligger mærke til er stemmer de virker mere naturlige på de rigtig rør amps.

Jeg synes især liveoptagelser på rør er meget bedre , mere rum , når folk klapper ja du fornemmer bare du er der .

Jeg har en del cd jeg aldrig spiller på trans amps de lyder ikke godt , og meget af mit muddy og art blakey samt en del andet , det høre jeg kun på rør amps .

Men jeg vil så også sige jeg kan lide begge del , jeg er ikke rør mand jeg er musik mand og når det synger så tænker jeg ikke over hvad der spilles på mere .

det er udfra mit egen setup og det er ikke hygge musik jeg søger og hygge lyd .

imorgen kan det være jeg lytter til en trans amp hvem ved .

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

guitarplayer skrev:
Skorpio skrev:

Alt godt kommer til den som venter, men ingen ved hvor lang tid der går

Ja, men Vienna kommer sku' alt for tit, kan de ikke få deres eget brugt forum

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad folk mener om rør, så er det jo tydeligt at rør er ved at få lidt af et come-back. Jeg tror dette come-back skyldes at det er ved at gå op for mange audiofiler at en forstærker ikke behøver at være på 2*700 watt for at være anvendelig. Jeg vil påstå at 2*20 watt er mere end rigeligt til de allerfleste, medmindre man lytter til dødsmetal ved 115 db lydstyrke eller er blevet døv af at gå på diskotek hver uge.

Jeg spiller i øjeblikket på en transistorforstærker i form af en NAD Silverline S300 forstærker, men jeg har besluttet at min næste forstærker skal være en rørforstærker. En god rørforstærker formidler musikken med en sjæl og atmosfære, som jeg aldrig har hørt på transistorgrej uanset pris. Og så skader det jo heller ikke at prøve noget nyt

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 August 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=perejvind] Uanset hvad folk mener om rør, så er det jo tydeligt at rør er ved at få lidt af et come-back. Jeg tror dette come-back skyldes at det er ved at gå op for mange audiofiler at en forstærker ikke behøver at være på 2*700 watt for at være anvendelig. Jeg vil påstå at 2*20 watt er mere end rigeligt til de allerfleste, medmindre man lytter til dødsmetal ved 115 db lydstyrke eller er blevet døv af at gå på diskotek hver uge.

ja og dog , nu bedre det lyder , nu højre spiller jeg .

her kan jeg godt bruge mere power , har en stor stue der skal noget til at spille den op , men der kommer også mere power ind snart .

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes