Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

ja...men 2x1000rør watt skulle du jo nok være rustet til at spille dødsmetal ved 115dB

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 August 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

hejsa ,,,

lasse skrev : '

Istedet for at komme med den ene selvfede og bedre vidende kommentar efter den anden så kunne det jo være rart at blive ført up to date med hvad jeg/vi ikke ved, alternativt totalt har misforstået. Jeg trode at det var det det her handlede om, altså at tage ved lære af hinanden. Det kan da godt være at alt det der er sagt og skrevet i denne tråd er "totalt griner" for nogle, der åbenbart er bedre informeret eller måske endda har prøvet rør-grej af en vis kaliber. Så hold nu op med jeres gnækkeri før I bliver kvalt i skægget og fortæl, fortæl. Der er sgu' da ikke noget ved at have en viden hvis man ikke kan få lov til at blære sig med den, bare lidt. Kom nu put noget substans på denne tråd før den drukner i fordomme og krampe latter

kwwel :

well som jensen så rigtigt skrev så er det som om at man er mere tilstede med en ordentlig rør sag , og jeg lagde mærke til du skrev at der var mindre " musik " i en rørsag  det forstår jeg simpelt hen ikke ,,,,

jeg synes netop at der er mere rum mere liv og alle facetter af stemmer bliver gjort synlige på en måde som transistor ikke har gjort for mig .

som om at man kan adskille stemmelejet i en masse lag som klart træder frem , hvor at detaljer tit føles mere kliniske med en transistor

jeg fornemmer også flere detaljer generelt men det er nu ikke der jeg lytter mest , jeg gider ikke lytte at uhhh der kom en lille ting der og der hvis resten af billedet ikke hænger sammen ,,,

men det vil altid blive meget subjektivt at beskrive ,,,, det tætteste jeg kommer er som jeg sagde tidligere at lytte og at kroppen modtager musikken som hvis jeg stod til en live koncert ,,,,

eller som at gå rundt i huset ,, end ikke i samme rum og opdage at det dælme lyder som om der faktisk sidder en band i stuen ved siden af ,,, lyder måske dumt at lytte på distancen på den måde ,, men faktisk er det ligeså let at høre forskel om noget virker selv i et andet rum

en anden ting som er fint med rør er at man lever med sit grej på en anden måde,,, idet der er stor forskl på hvilke rør man kommer i hvilken maskine

en anden ting som jeg synes er vigtigt ved rør er så få rør i en forstærker som muligt ,,, i hvertilfælde når det gælder singel end ,,, jo flere flasker der kobles sammen des ringere lyd ,, underligt nok er det ikke en udbredt opfattelse i transistor trin hvor man tit ser mange transistorer side om side der skal arbejde sammen hvilket jeg mener er ligesså stor en problemematik som trafoer er for rør

det underlige ved de her diskutioner er altid at man fornemmer at folk er meget fastlåste i deres mening om hvordan ting lyder !!

iøvrigt så siger du lasse at du mener at det er ok at sovse lyd til på enkelt områder ,,, guitar , mic ,, etc men hvem siger at det ikke er røret der er rigtigt som slutforstærker og transistoren der er forkert !! ?

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

hr tomos !! vi snakkede i en andren tråd for en tid siden jeg tror enddog jeg sagde du kunne lytte mine hørning om du kom på disse kanter !!

det er nu ikke min tå du træder på ,,, jeg synes bare ikke at hørning er exponent for den gængse måde at lave horn på faktisk er der nok mere til fælles med en alm trevejs efterhånden bare den er mere effektiv samt at der deles meget langt i yderfrekvenserne

jegforstår godt at man ikke kan have en se triode sag hvis man har ineffektive højtalere ,,,, men fordelen kunne jo være at med rør på størrelse med rundetårn kunne du nudiste den i tennissokker og stadigt få svedet r.... af

hilsen kwwel

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 August 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:
guitarplayer skrev:
Skorpio skrev:

Men i lighed med Vienna skal man jo bare vente på brugtbørsen

Alt godt kommer til den som venter, men ingen ved hvor lang tid der går

Ja, men Vienna kommer sku' alt for tit, kan de ikke få deres eget brugt forum

(Gaflet fra tidligere indlæg :

Men du sælger jo også tamme transamper med rør ulemper...det værste af to verderner  )

Så kan du godt hidse dig ned, makker! De forekommer ikke oftere end så meget andet på brugtmarkedet, og hvad Jensen ellers sælger kan du diskutere med ham i privatbeskeder - tag dine mudderkastningsforsøg og post dem et andet sted!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 28 August 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Har rodet med mange "gamle" rørforstærker: RCA, Audiomaster, Beam Echo, Fisher og lig., efter at have skiftet modstande, kondensatore, lytter o.s.v. så var de alle "up to date" . En klog mand fortalte mig også engang, at det blik der er i udgangstransformatoren var mere blød (ikke udglødet så meget), og der for bedre til at overføre magnetisme=lyd. Derfor er rørforstærker ikke nødvendigvis blevet bedre med tiden, tænk på de gamle udgangstransformatore Partrig og ikke mindst vores ejen Jørgen Schou det var kram.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 28 August 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

hej med jer.

nu er dev vist tid til at kommen med lidt gode råd til jer rør freaks.

som ortodOks RØR-FREAK.vil jeg lige fortælle jer om nogle sexet detaljer på en ANUIO NOTE.OTO,SE.

jeg så under hjælmen på den ovennævnte intergreret singel endet.

og der havde man monteret små hyggelige SELER på de rør som driver riaa delen så man undgår mikrofoni.meget sød og smart detalje.

Er der nogle af jer som ved om man kan få sådan nogle anordtninger til de andre rør.????

seler,livremme .etc.

en AUDIO NOTE.OTO,SE lyder ellers kanon til prisen.

men den har også trafoer i elefantklassen.

mvh proac(kenn)

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 August 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ja det er nemlig interessant, hvilke forbedringer er der sket med rør de sidste 20-50år?

-Bedre kredsløbs designs?

-Bedre matrialer?

-Delvist anvendelse af halvledere?

Eller er der bare kommet mere guld og messing på kabinetterne....?

Jeg tror at det at man ser de facinerende kolber gløde gør forskellen...så har musikken også varme og glød . Hvorfor ellers altid placerer rørene visuelt markante på produkterne (ja endda lave vinduer så du kan ses)...

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det at man ser de facinerende kolber gløde gør forskellen...så har musikken også varme og glød . Hvorfor ellers altid placerer rørene visuelt markante på produkterne (ja endda lave vinduer så du kan ses)...

ja nogle gør nok , jeg er selv ligeglad med det , men har du tænk over det køler nok bedre .

Jeg ville godt se en BAT blive pakket ind , jeg tro næppe de kan holde den nede i temp .

Her er det lyden jeg er ligeglad med hvordan det ser ud .

ARC de har ders pakket ind med bliver jo kølet med blæser , men de har også haft problemer med stabilitet .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Normen i 60'erne var anderledes, der var der ingen "salg" i at skilte med rør...alle havde det jo. Det kunne ses på apparaterne. Og varmetransmission igennem en rude er jo ikke optimal, men pr. effekten er i top...som du selv skrev før, hvis man ikke kan se/ved det er rør kan man nemt komme i vanskeligheder

Ja, vi kender alle mindre gode elektriske designs også med transistorer...

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

til skorpio :

Jeg har svært ved at se om det er spørgsmål eller statements du kommer af med , men det er vist nærmere lidt troll provokatør du higer efter ,,,

der er sket masser af forbedringer med diagrammer mm , en af de åbenlyse er autobios så man ikke skal småjustere på rørerne når de bliver lidt slidt ,,,,,, det viser tydeligt at du ikke har lyttet til rør over en længere årerække !!

om rørerne skal være synlige eller ej kan der være mange grunde til en af de åbenlyse er varmeafledning , en anden er selfølgelig design

men hvis det var et område du havde kigget på ville du have opdaget at der er masser af kasser hvor rørerne er skjulte ,,,,,smag og behag , biva eller wegner med andre ord !!!

skal jeg give dig lidt ret så har der været en tendens til at råmatrailerne rør , trafoer i perioder ikke har haft samme kvalitet som i gamle dage  , men den tendens er jo også kommet til udtryk i transistortrin ,,,, men det har i nogen grad kunne kompenseres via bedre kredsløb men generelt er kvaliteten blevet så meget bedre at man nu meget nemt kan opnå umodkoblet signal , hvilket var uhyre svært for 40-50 år siden

hilsen kwwel

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 28 August 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

hr tomos !! vi snakkede i en andren tråd for en tid siden jeg tror enddog jeg sagde du kunne lytte mine hørning om du kom på disse kanter !!

det er nu ikke min tå du træder på ,,, jeg synes bare ikke at hørning er exponent for den gængse måde at lave horn på faktisk er der nok mere til fælles med en alm trevejs efterhånden bare den er mere effektiv samt at der deles meget langt i yderfrekvenserne

jegforstår godt at man ikke kan have en se triode sag hvis man har ineffektive højtalere ,,,, men fordelen kunne jo være at med rør på størrelse med rundetårn kunne du nudiste den i tennissokker og stadigt få svedet r.... af

hilsen kwwel

Jeg er bange for, at jeg måske havde sniffet lidt for meget 2 takts benz den dag.
I øvrigt er det faktisk ikke en Tomos du ser på billedet mere, den er nemlig ikke i samlingen for tiden, eftersom politiet skulle "låne" den lidt. (noget med noget lydpotte og en anhænger med lidt for mange dåsepils på, je havde da ellers forsøgt at drikke en del af dem , men sådan kan det jo gå.)
I mellemtiden kan du så nyde de smækre linier og den dekorative franske lillie på min ægte "vintage" Everton med næsten nyt tuningssæt .
Holy knubdæk, hvor skal jeg på langfart!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Er autobias noget nyt

Hvis det er det "seneste" i udviklingen så er det da et klart svar

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 28 August 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev :"well som jensen så rigtigt skrev så er det som om at man er mere tilstede med en ordentlig rør sag , og jeg lagde mærke til du skrev at der var mindre " musik " i en rørsag  det forstår jeg simpelt hen ikke, jeg synes netop at der er mere rum mere liv og alle facetter af stemmer bliver gjort synlige på en måde som transistor ikke har gjort for mig .som om at man kan adskille stemmelejet i en masse lag som klart træder frem , hvor at detaljer tit føles mere kliniske med en transistor jeg fornemmer også flere detaljer generelt men det er nu ikke der jeg lytter mest , jeg gider ikke lytte at uhhh der kom en lille ting der og der hvis resten af billedet ikke hænger sammen ,men det vil altid blive meget subjektivt at beskrive ,,,, det tætteste jeg kommer er som jeg sagde tidligere at lytte og at kroppen modtager musikken som hvis jeg stod til en live koncert ,eller som at gå rundt i huset ,, end ikke i samme rum og opdage at det dælme lyder som om der faktisk sidder en band i stuen ved siden af ,,, lyder måske dumt at lytte på distancen på den måde ,, men faktisk er det ligeså let at høre forskel om noget virker selv i et andet rum en anden ting som er fint med rør er at man lever med sit grej på en anden måde,,, idet der er stor forskl på hvilke rør man kommer i hvilken maskine en anden ting som jeg synes er vigtigt ved rør er så få rør i en forstærker som muligt ,,, i hvertilfælde når det gælder singel end ,,, jo flere flasker der kobles sammen des ringere lyd ,, underligt nok er det ikke en udbredt opfattelse i transistor trin hvor man tit ser mange transistorer side om side der skal arbejde sammen hvilket jeg mener er ligesså stor en problemematik som trafoer er for rør det underlige ved de her diskutioner er altid at man fornemmer at folk er meget fastlåste i deres mening om hvordan ting lyder !! iøvrigt så siger du lasse at du mener at det er ok at sovse lyd til på enkelt områder ,,, guitar , mic ,, etc men hvem siger at det ikke er røret der er rigtigt som slutforstærker og transistoren der er forkert !! ?           ;           ;           ;       hilsen kwwel "

Uha det er dejlig med nogle ordentlige forklaringer så man kan tage stilling til om man synes at der er noget man er gået glip af. Dejligt at også Jensen bidrager med noget håndfast info. Jamen det kan da godt være at jeg skal til at lytte til noget seriøst rør-udstyr, har faktisk overvejet en rør-riaa men hvad skal man vælge hvad er skit og hvad er kanel.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

hejsa

skorio sagde :

Er autobias noget nyt

Hvis det er det "seneste" i udviklingen så er det da et klart svar

kwwel :

ja det er typisk at plukke en sentens ud af en sammenhæng og ikke kommentere resten , autobias er for den almindelige bruger en fin ting da de fleste ikke gider justere på deres grej hele tiden ,,,,, og det har gjort rør tilgængelige for en meget bredere brugerflade

men hvad har du lyttet til ? og hvad er det ved rør du ikke bryder dig om ,,,,, det er vel egentligt det den her tråd handler om

fordele og ulemper ved rør ? hvorfor man skal købe den og hvorfor man ikke skal ,,,,,,, jeg kan ikke se hvad du vil med dine indlæg , hvad er det du vil dele ud af

hvis din opfattelse er at det er udseendet der sælger røramps ,,, så er det ret tydeligt du ikke har lyttet ordentligt efter , for forskellen er åbenlys for alle , måske lige undtaget dig der mener at det er en gimmick gennem et vindue så man kan se lys

så fortæl hellere hvad det er du ikke bryder dig om og gerne hvad du godt kan lide ( ved lyden altså )

hilsen kwwel

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Her er så hele sammenhængen:

kwwel skrev:

der er sket masser af forbedringer (hvilke andre, eksempler?) med diagrammer mm , en af de åbenlyse er autobios så man ikke skal småjustere på rørerne når de bliver lidt slidt ,,,,,, det viser tydeligt at du ikke har lyttet til rør over en længere årerække (nå-da-da  )!!

Autobias er fra rørenes barndom , du er nok blevet forvirret eller vildledt af navnet, men reelt er det bare en seriemodstand i kathoden der danner det negative gitter potentiale.

Rørforstærkere uden feedback (og i god kvalitet) er heller ikke nyt. Olssons fra 1947 er et godt eksempel.

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

til skorpio :

well du angriber istedet for at forsvare dine standpunkter , tråden handler ikke om diagrammer men om lydmæssige fordele/ ulemper  ved rør kontra transistorer

vil du gerne vide noget om diagrammer så start en tråd vedr dette !!

fotæl om dine oplevelser om lyd istedet for om ditto diagrammer

hvis du iøvrigt synes at en ollson er en fed forstærker fra 1947 ,,, hvad er dit problem så med rørgrej ??

ikke meget andet kan holde i over 50 år og stadigt spille godt (hvis du har hørt den altså )

vh kwwel

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 August 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lige må blande mig........

Skorpio skrev:

Her er så hele sammenhængen:

kwwel skrev:

der er sket masser af forbedringer (hvilke andre, eksempler?) med diagrammer mm , en af de åbenlyse er autobios så man ikke skal småjustere på rørerne når de bliver lidt slidt ,,,,,, det viser tydeligt at du ikke har lyttet til rør over en længere årerække (nå-da-da  )!!

Af forbedringer er der vel ikke sket det helt store, de fleste kredsløbstopologier bygger på de samme som eksempelvis Williamson, WE og andre. Jeg synes dog brugen af constantstrømsgeneratorer (CCS) samt regulerede forsyninger er nogle af de ting der i høj grad kan bidrage til bedre performance. Desuden skal jeg nok lige nævne at jeg ikke er tilhænger af cathodebias på udgangen (autobias) foretrækker selv en negativ gitterforsyning.

Autobias er fra rørenes barndom , du er nok blevet forvirret eller vildledt af navnet, men reelt er det bare en seriemodstand i kathoden der danner det negative gitter potentiale.

Det er korrekt.

Rørforstærkere uden feedback (og i god kvalitet) er heller ikke nyt. Olssons fra 1947 er et godt eksempel.

Det er ogå korrekt. Jeg mener dog ikke nødvendigvis at det er en god ting, men eksempelvis Williamson med 30dB feedback er alt for meget, og bidrager nok til den ustabilitet som de kan have. Desuden synes jeg også at fabrikanter er blevet bedre til at DC koble trinene imellem.

tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

hejsa !!

til skorpio :

well du angriber istedet for at forsvare dine standpunkter , tråden handler ikke om diagrammer men om lydmæssige fordele/ ulemper  ved rør kontra transistorer Det syntes jeg ikke, men du er da gået i defensiven for at være diplomatisk  Du bragte diagrammerne på banen, så det er vel rimeligt at du også stikker pipen ind igen

vil du gerne vide noget om diagrammer så start en tråd vedr dette !!  Nej for der er jo intet nyt under solen....og det er ikke nødvendigvis dårligt, men du er jo blevet misinformeret og det ville jeg rette

vh kwwel

feedback
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jamen søde lille Skorpio. Du svarer jo stadig ikke på Kwwel. Men det er jo ikke Skorpioners natur at være konstruktive. Det eneste de kan finde ud af er at stikke! Temmelig fattigt, vil jeg mene
Til top Vis feedback's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af feedback

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

hejsa !!

til skorpio :

jeg er såmend ikke gået i defensiven !! for mig handler det om at dele og få igen

og jeg fornemmer at du ikke har samme interresse , det var iøvrigt ikke undertegnede der bragte diagrammer på bane men dig

der udtaget en del af nye patenter på trods at der er over samme tema ,,,, men det samme gælder vej også transistor , men det er lyden der interresserer mig  og det er det tråden handler om

når jeg trækker bias frem er det fordi at det til stadighed er en opfattelse at man skal justere rør , og tråden blev så vidt jeg kan se startet af en relativ ny rørinterresseret ,,,, at det er gammel nyhed er forsåvidt ligegyldigt det har i de senere år gjort rør mere tilgængeligt som jeg jo også omtalte ,,,

hilsen kwwel

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum