Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Båt båt... igen.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 August 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Nu er det her ikke for at starte en ny mudderkast kamp mod Raidho / Eben, men for at prøve at komme med en forklaring på det her fænomen som folk oplever som BÅT.

Har lige læst det nye High Fidelity, hvor der testes Eben X-centric.

På frekvensgangen ses et hæv på ikke mindre end 7 dB i 2 KHz området..

Efter hvad der kan ses på nærfelts målingerne, ser det ud som om det er en kombination af, at bas/mellemtonen bryder op allerede fra lidt over 1 KHz, og båndet stort set ikke er dæmpet (lavpas filteret) under de ca. 2,6 KHz hvor delefrekvensen angiveligt skulle ligge.. Hvilket til sammen giver det hæv (BÅT) som folk høre..

Det virker som om, at højttaleren er lavet uden brug af måleudstyr.. Et så stort hæv omkring delefrekvenserne, vidner om manglende optimering af delefilteret.. Faktisk er der tale om en direkte fejl.. Det kan simpelthen ikke passe at de skal måle så dårligt..

HF var da heller ikke, fra start ret imponeret over lyden (Hvad..?  HF med en negativ udtalelse).

Faktisk skrev de, at var chokerede i starten, da det lød forfærdeligt. Mellemtonen gjaldede og råbte (Mon det er et lille båt der her er tale om..?) og det fine bånd kunne man stort set ikke høre..

Forklaringen skulle findes i at højttalerne, trods mange tæv gennem et par måneder (med 25 Hz om natten, og pink noise om dagen) stadig ikke var spillet til...

Manden fra Raidho kom med et nyt sæt, som angiveligt skalle være spillet til, og så var det hele straks meget bedre..

Mon ikke også der var en lille ændring i den nye højttaler..?

Eller har de været spillet til, ved 110 dB vedvarende i to år..?

Mvh Kim     

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

(Hvad..?  HF med en negativ udtalelse).

de er faktisk rimelig positive i deres artikler, men mon ikke det hænger sammen med den prisklasse de anmelder i. Der bør ikke være meget dårligt at sige om højtalere til 500'000 kr for 2 stk. eller en cd-afspillere til 72'000.

angående højtalerne, beviser det bare at man er nødt til at lytte til Hifi før man køber.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 August 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Målte de også på det nye sæt? De plejer at forske lidt hvis tingene skifter....

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

nu er det med hf jo også at der er en generel politik, hvist også her på siderne, om at man ikke bare uforvarende slagter et produkt, der kan jo være tale om en mandagsmodel....

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 August 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
nu er det med hf jo også at der er en generel politik, hvist også her på siderne, om at man ikke bare uforvarende slagter et produkt, der kan jo være tale om en mandagsmodel....

Nu har der jo været en lang tråd - der blev lukket - om dette berømte BÅT. Hvor flere uafhængige personer havde hørt båttet på flere forskellige modeller...

Hvor galt skal det være før et produkt må "slagtes" ??

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Halløj i udblæsningen!

Jamen ser man da bare?
Jeg har godt nok ikke lige fået mit HF endnu, men hvis de blot nævner problemet med et enkelt ord, så er det fordi det er voldsomt. De er normalt yderst diskrete.
7 dB - du milde moster? Men faktisk har jeg hørt om mere end 5 personer, der har været nødt til at forlade demoer med Eben - og jeg overbåtter ikke engang  
Neeper skriver, at de er konstrueret uden måleudstyr, her må jeg tilføje - de har heller ikke brugt ørerne .
Beklager, men de slår altså alle rekorder - og nu var det altså ikke mig, der påbegyndte truttet denne gang.
Når det endda så blot denne gang er exentricén - tænk så lige på, hvordan en hel stribe af de enheder med helt udæmpede problemer kan båtte - det går oven ud af Richterskalaen Brows.
I øvrigt er chokeret det rette ord. Det blev jeg, på ca. 15m aftsand på en KT udstilling. Det slog mig ganske enkelt - det her er umuligt, hvordan kan man komme afsted med at skrue enheder så skævt sammen??? 

Det med opbrydninger i membranmaterialet forsvinder ikke ved tilspilning, tilspilning er fortrinsvist massage af ophænget. Ændringer i materialet kan fjerne opbrydninger, men så skal der være en hærdningsproces el. lign igang, det er der ikke i polypropper - de holder aldrig op med at båtte.

Har nogen hørt dette nummer på dem?
"Båt til you drop" med Ry Trutter.

Nå men sagde testen ellers noget om, hvor længe de kan brænde? Og om de var svære at få ild i?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

nørd

nej ikke på den måde.... det var bare neeper der blev overrasket over en negativ udtalelse fra hf..

jeg går personligt ind for at man slagter hokus pokus produkter, så andre har en fair konkurrence.

det nytter ikke noget at rose en sony forstærker til skyerne, hvis man for 500 kr mere kan få 5 gange så meget strøm, dynamik og musik. så er det jo et direkte dårligt produkt.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Inden denne tråd kommet alt for godt i gang, vil jeg bede alle deltagende om at svarer sobert og med saglige argumenter - vil meget nødigt se at tråden med lign. emne, ender som sidst!

PLZ - hold den nu gående!!!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hmmm, ja der skal noget af en "indbrænding" til før +7dB forsvinder....

Jeg fristes næsten til at genoverveje HF, hvis de kan finde negative pumkter , hvem testede sagerne?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hmmm, ja der skal noget af en "indbrænding" til før +7dB forsvinder....

Jeg fristes næsten til at genoverveje HF, hvis de kan finde negative pumkter , hvem testede sagerne?

Sikkert en der læser herinde på forum
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 August 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er overrasket over at frekvensgangen er så ujævn. Jeg har altid haft den opfattelse at Eben kunne prale med rigtigt gode tekniske data og perfekte måleresultater.

Med hensyn til lyden fra Eben, så oplever jeg den tilsyneladende lidt anderledes end mange andre. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, hører de fleste et BÅT (åh nej - jeg kom til at sige B-ordet) når højttaleren skal spille bestemte frekvenser, f.eks hvis der bliver sunget i et bestemt toneleje.

Hvis jeg selv skal beskrive lyden fra Eben, så oplever jeg det nærmest som om et båthorn kører konstant i baggrunden eller som om alt musikken spilles igennem et båthorn.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Jeg er overrasket over at frekvensgangen er så ujævn. Jeg har altid haft den opfattelse at Eben kunne prale med rigtigt gode tekniske data og perfekte måleresultater.

Med hensyn til lyden fra Eben, så oplever jeg den tilsyneladende lidt anderledes end mange andre. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, hører de fleste et BÅT (åh  nej - jeg kom til at sige B-ordet) når højttaleren skal spille bestemte frekvenser, f.eks hvis der bliver sunget i et bestemt toneleje.

Hvis jeg selv skal beskrive lyden fra Eban, så oplever jeg det nærmest som om et båthorn kører konstant i baggrunden eller som om alt musikken spilles igennem et båthorn.

Hejsa Perøjvind!
Ja trutteriet er der hele tiden, blot sker det ind imellem, at det bliver så ondt, at jeg må slukke for Widexén.
Og nu er den skindbarlige sandhed jeg her fyrer af - helt oprigtigt - jeg har talt med folk, der følte sig nødsaget til at forlade en demo, der foregik på Eben. Tænk - det er ikke engang løgn. De kunne ikke klare den betoning der ligger over alt det den flexenhed gør. Når den så tilmed belv provoleret en kende, så blev den til en rendyrket støjsender.
Jeg tror den spekaer kan kaldes et skud i foden! Ouch

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen!

HF udkommer da først på torsdag, hvor har du læst i det henne?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Abonenter får den vist nogle dage før den er i kiosken....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg er selv abonent og har ikke fået det endnu.
Jeg har aldrig set det ude så tidligt, det skal komme 2. september står der på hjemmesiden, men jeg har vidst et stykke tid, at de var på vej med en test af en Ebeneser, det har Sven Bilén antydet i andre tests - eller lovprisninger om man vil, så oplysningerne fra Neeper skal nok være korrekte.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Han må have hørt båttet

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:

Jeg er selv abonent og har ikke fået det endnu.
Jeg har aldrig set det ude så tidligt, det skal komme 2. september står der på hjemmesiden, men jeg har vidst et stykke tid, at de var på vej med en test af en Ebeneser, det har Sven Bilén antydet i andre tests - eller lovprisninger om man vil, så oplysningerne fra Neeper skal nok være korrekte.

Det er fordi du bor på bøhlandet, jeg fik mit i fredags 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 30 August 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Det må da godt nok ikke være rart at have købt sådan en højttaler. Og endnu mere ærgerligt at brænde inde med den....
Også en "lidt" skidt start for et nyt firma. På den andenside det er vel selvforskyldt?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

lad os nu vente til vi ser "Emilie"...

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

Der er flere guldkorn i testen, som er lavet af Johnny Sørensen og Michael Madsen (målinger)

Citat HF:

"Vi prøvede igen. Mængden af grå hår accelererede, det lød stadigvæk ikke optimalt. Var det tale om en decideret fejl? Der er vel ingen der sætter penge i en højttaler der lyder grimt"

Men senere i testen, efter de fik de nye højttalere som var "spillet til" så går det over i den sædvanlige HF stil..

Højttalerne er gode til noget, ikke så gode til noget andet, der findes andre højttalere på markedet hvis man er til en lidt anden lyd, og man kan ikke bare ukritisk spænde en hvilken som helst forstærker for.. Bla bla bla..

Og ud af denne test kan man konkludere... Absolut ingen ting!

High Fidelity er så gabende kedeligt, at hvis ens hi-fi interesse kun var baseret ud fra dette blad, så kunne man lige så godt begynde at samle på frimærker.. Det da være mere interessant..

Konklusionen i alle test fra HF, er at der ikke er nogen konklusion... De har ikke nogen mening om noget.. Jeg savner det gode gamle Hi-Fi & Elektronik..

Bruno kan du ik` lige starte det op igen . Hvis jeg vinder i lotto, så vil jeg godt smide et par millioner i...

Det var et blad med meninger. Der var altid en klar konklusion, som man kunne forholde sig til.. Og så var det ikke mindst underholdende.. Jeg tror mange af os, som sidder og skriver her i dag, startede vores interesse med HF & E..

Hvad med de unge i dag..? kommer de ved en fejl til at åbne et HF blad, så bliver de da med sikkerhed mindet om, at det der med Hi-Fi, det er kun noget for særlinge, som finder kedelige ting interessant.. Så lever de lykkeligt videre med deres Radionette "High End" surround anlæg fra EL mutanten..

Det eneste man kan trøste sig med, er at de måske falder over denne side.. På en dag, hvor der er en god mudderfri diskussion, om noget interessant..

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes