Emne: DVD Priser ?? godt nyt måske ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Piratkopiering er en torn i øjet på industrien !! ingen tvivl ! men hvis man ser realistisk på det så er hovedparten af "piraterne" altså hjemmeboende eller på su !! de havde aldrig købt dem ! de har dem kun fordi de er gratis ! (næsten)
at pladesalget er faldende kan de ik forstå fordi de sender jo mange flere albums på gaden end tidligere folk kan jo næsten selv optage dem derhjemme, alle der gider kan få udgivet en plade !! skidt med hvad der er på den, men 150 kr skal den koste ! der er problemet !! ik i kopier, angående film hvorfor købe en film til 250 kr man ser to gange det er jo dumt ! men sjovere at give piraterne skylden..
enig filmene koster x antal milioner at lave ligemeget hvad !!!!! det der kommer bagefter koster ik ret meget (undtagen reklamerne måske) så ja de ville sælge langt flere hvis de kostede 100 kr for premiere film ! for at det er rentabelt skal de finde den pris hvor kunderne køber deres produkter og butikkerne tjener på at sælge dem, samt de får overskud.. de har udentvivl kørt mange forsøg rundtomkring med forskellige priser, og mon ik det er den nuværende de tjener mest på ?
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 03:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessante meninger/holdninger.
At fremstille en DVD koster ikke mange kroner, men det er fakta at de bliver solgt for 200 til 250 kroner i detail handelen i DK. Det kunne være interessant hvis vi kunne få en fremstilling fra en insider som kunne fortælle hvad alle pengene går til for at nå udsalgsprisen. Som en siger i tråden så er det ikke Bilka eller hvem det nu er som sælger der tjerner pengene. Så hvem er det?? Ja der er told, afgifter og royalties som også skal betales, men det skal der altså ogsi i Thailand og i alle andre lande. Så hunden må ligge bekravet et andet sted.
At det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel er helt klart, men så kan man spørge hvorfor er vi danskere da villige til at betale så meget for en så simpel vare.
Om man køber sine DVD'er i Bilka eller i en internet biks giver jo ikke den store forskel. Det er typisk ikke mange penge at spare hvis man sammeligner med at prisen skal ned på en 50'er for en premiere film. Så hjælper det jo ikke meget at man får sin film til 229 istedet for 249 !!
Det var faktisk en god ide. Åbne en internet biks med hjemsted i thailand hvor man så sælger DVD'er og musik CD'er til danskere. God ide, men hvordan får jeg tid, jeg har jo et arbejde her også. Hvis det er helt lovligt så kan jeg måske få en Thai til det, så behøver jeg bare at skrive teksten på dansk for ham.
Og ja, næste gang i er i Thailand så fyld kufferten op med alt det skræddersyede tøj og pak DVD og musik ind imellem. Jeg kan sige jer at der kan være mange DVD'er i en kasse før man rammer den tilladte max vægt som man må have med i flyet.
Hvis i skal have nogle tips om Thailand, hvor man skal købe sine film, eller hvor man kan høre Krell reference anlæg, eller ML reference, eller Classe'e reference eller Burmesiter reference eller Mcintosh reference eller Pass lab eller Theta eller........ så skriver i bare en personlig besked. Og jeg skal da nok også svare på et ferie eller dykker spørgsmål hvis i har brug for det.
Thailand er et herligt land. DVD'er til 30 kroner, altid solskin, masser af seriøs hifi man kan høre, super dykkersteder.......
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
250 kr. for en dvd er for meget, også selvom man sammenligner med lande med en tilsvarende levestandard f.eks USA. Jeg køber stort set aldrig dvd'er i DK medmindre de er på tilbud, da man kan få nye dvd'er til ca. 130-150(når de er dyrest) i udlandet - og det er ikke pirat kopier. Vi må vel bare vente til flere danskere ligger deres indkøb i udlandet, og det begynber at gøre ondt på de danske distributører.
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIl de 30 kroner i Thailand er det skam heller ikke piratkopier, men helt officielle udgaver fra de store leverandører.
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 04 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DVD koster ganske rigtigt kun ca. 10 kr. at producere med keep case og covertryk - det er rigtigt. Men det er naivt at sætte produktionspris = kostpris. Det koster en formue at producere DVD'er til det danske/skandinaviske marked. Bare det at få master'ed filmen og købe de lydspor, der skal bruges, er en stor udgift. Rettighedshaverne skal også have deres bid af kagen. Læg hertil, at det faktisk koster en del at indkøbe ekstramateriale og få tekstet filmen (og måske endda også ekstras), så skal der med de moms- og afgiftssatser, vi har her i landet, virkelig langes nogen DVD'er over disken, før der er overskud til distributøren.
Mange film sælges i et meget lille antal i DK. Måske 300-500 stk. Og disse tjenes der simpelthen ikke penge på.
Der er så mange af os, der er så heldige, at vi ikke behøver danske tekster, og derfor ikke lader os begrænse af regionskoder. Jeg har ikke givet over 120 kr. for en film i et par år. Ikke mindst takket være cd-wow. Andre har ikke den mulighed/viden og må så til lommerne.
Ideen med at sælge (ulovlige???) kopier fra Thailand eller et andet sydøstasiatisk land er ikke ny. Der findes masser af net-shops, der tilbyder den slags svindel-varer på nettet. Ikke mindst Star Wars har indtil nu været en top-sællert. Jeg vil ikke komme med links, da de er både ulovlige og amoralske!
|
| Til top |
|
| |
super Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 04 September 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg køber af princip ikke film til mere end max 100 kr pr/stk gider simpelthen ikke give mere for en film man måske kun ser en eller to gange, at de så er et par år gamle de film man kan købe til den pris er jo bare ævligt. 
Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen , men hvordan kan det være at de kan sælge nyere film (ca 2 år gamle) f.esk. i Elektronic world til 99 kr og det er ikke på tilbud , hvis de ikke tjente på det så ville de vel ikke gide sælge til den pris. falder indkøbsprisen på film efter et stykke tid eller hvad ?, for ellers så har de da en god advance på premiere film som typisk ligger på 200-250 kr
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2004 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så ved vi at en DVD koster under en 10'er med tryk, kasse og det hele. Selvfølgelig koster undertekster også penge osv, men hvor meget.
Kan vi ikke få en til at lave en samlet opstilling over prisen på DVD'er. Lige fra 10 kroner til fremstilling over peneg til undertekster, reklamer osv. Og også hvem tjener hvad.
Igen, DVD i Thailand til 30 kroner er ikke en kopi DVD og den indeholder også undertekster, bare ikke danske, men engelske, Thai, mandarin osv
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bliver lang denne her, men prøv at holde ud! 
Jeg er nok et eksempel på en "insider" som Classe efterlyser, og kan da godt give et (tænkt) eksempel på prisstrukturen for en DVD udgivelse... Jeg vil gå hele processen fra biorelease til DVD igennem, fordi som nogen af de mere skarpe i dette forum nok kan regne ud, så kan man ikke nøjes med at se på DVD isoleret, det hele skal ses samlet for at forstå hvad der foregår.
For det første er det som nævnt højere oppe ret vigtigt at slå helt fast, at materialeprisen for en DVD ikke er lig med hvad det totalt koster at få en DVD ud i butikkerne. Jo, det koster i nabolaget af 10 kr. at lime to skiver polykarbonat sammen, og putte dem i en boks med et stykke papir sat i. Men jeg tror de fleste vil foretrække at der er en film på discen, og at der er tryk på coveret. 
Så lad os tage det fra en ende af:
Der er for det første store forskelle på hvad distributionsretten til en film koster fra titel til titel. Nogen købes enkeltvis, andre i pakker med flere film. Men nivauet ligger typisk et sted mellem en halv mio og 2 mio dollars for rettighederne til en film for hele skandinavien, lad os sige 1 mio dollars i snit.
Vi har altså nu en udgift på ca. 6,5 mio kr - og filmen er ikke engang færdigproduceret endnu, ingen ved om det bliver en succes. Den danske andel af dette er så ca. 1,5-2 mio.
Så skal den sættes op i biffen. En halvstor film har typisk et markedsføringsbudget på omkring en halv til en hel mio kr. Så kommer der 35mm kopier der skal fremstilles og tekstes, en film der kommer ud i 30 kopier vil typisk koste 6-700.000 i kopier alene. Den danske distributøre har nu ca. 3-3,5 mio kr ude at svømme, og den har ikke haft premiere endnu.
Her vil jeg gerne mane en stor misforståelse blandt journalister i jorden. Der bliver tit skrevet om at den og den film har "tjent sig selv hjem på 2 uger" fordi den har kostet f.eks. 100 mio dollars at producere og fordi den efter 2 uger har omsat for 100 mio dollars. Nu er det ikke lige sådan verden fungerer, hverken i usa eller i lille Danmark. Biograferne lejer 35 mm kopierne og betaler en procentdel af deres omsætning for fornøjelsen. Hvor meget afhænger af biografens størrelse, men i snit mellem 40 og 50% af omsætning (ex. moms!) Har filmen omsat for 100 mio dollars er det med andre ord "kun" ca. 40 mio dollars der går tilbage til selskabet.
En gedigen gennemsnitlig film bliver i Danmark set af mellem 50.000 og 75.000 mennesker. Der er i et typisk biografår sjældent mere end ca. 20-25 film der bliver set af mere end 100.000 tilskuere ud af ca. 250-300 premierer. Lad os i dette eksempel sige at filmen bliver set af 65.000 tilskuere, der i snit har betalt 60 kr. pr billet. Filmlejen der går tilbage til distributøren er så ca. 45% af 48 kr. pr billet - dvs. totalt ca. 1,4 mio.
Der mangler med andre ord stadig ca. 2 mio kr. før filmen er tjent hjem. Og distributørens ansatte har iøvrigt ikke fået løn endnu.
Så skal filmen på DVD, og her kommer sagens kerne, jeg vil nu gå igennem de specifikke omkostninger forbundet med at producere en DVD. De tal vil måske lyde som peanuts i forhold til de ovenstående - men husk stadig at distributøren i øjeblikket har et minus på "filmens konto" på ca. 2 mio kr. Jeg går iøvrigt her ud fra en skandinavisk produktion på en titel der skal ud i Danmark, Norge, Sverige og Finland.
På trods af at man allerede har betalt en god solid sum for filmens rettigheder skal der også købes mastermateriale til DVD produktionen - de følger ikke med i prisen. Mastermateriale til en typisk DVD koster i nabolaget af 20-30.000 kr. Filmen skal tekstes - i nogen tilfælde kan man bruge teksterne fra biografreleasen, men de skal stadig rettes til, i nogen tilfælde laves from scratch. Typisk ca. 5000 kr. pr. sprog - for selve filmen. Er filmen på et eller andet eksotisk sprog (kinesisk, fransk, spansk, japansk etc) skal ekstramaterialet også tekstes. Dette er ofte noget dyrere end filmen fordi der som regel er mere tekst, og fordi der sjældet er manuskripter at oversætte efter. Ofte 12-15000 kr. per sprog.
Mastermaterialet skal encodes, der skal designes menuer, der skal programmeres navigering på DVD´en osv osv. Typisk ligger prisen for dette på 20-30.000 kr, men der kan være store udsving. Så skal der designes cover, ca. 10-12.000 kr. for alle 4 lande.
Så lad os lige opsummere her at de samlede engangsomkostninger for at producere en DVD er i nabolaget af 100.000 kr. Dette tal kan iøvrigt sagtens være større hvis der f.eks. er tale om en gammel film der skal restaureres. En gammel Dirch Passer eller Olsen Banden film f.eks. kan sagtens koste yderligere 50-100.000 at rense op.
Der er voldsomt store udsving på hvor mange eksemplarer der bliver fremstillet af DVD´er fra titel til titel. Der er titler der kommer ud i 3-400 eksemplarer, og så er der dem der kommer ud i 100.000 eller mere, f.eks. Harry Potter og LOTR filmene. Et gennemsnit er svært at fastslå, men jeg vil mene det ligger omkring 4-5000 stk - totalt for Skandinavien.
For dette "gennemsnit" vil de samlede engangsomkostninger altså være ca. 20-25 kr. pr disc - hertil kommer de tidligere nævnte 10 kr. for den fysiske produktion af discen, altså ca. 30-35 kr. ialt. Dette er altså den "nøgne" pris for en DVD, og dækker over at titler i meget små oplag er rasende dyre at producere, mens andre (større) titler er knap så dyre. Hertil skal så lægges distributionsomkostninger, forhandlerens avance, markedsføring m.m.
Distributørens ansatte har STADIG ikke fået løn, og jeg vil lade de matematikkyndige selv regne ud hvordan det går med at hente de 2 millioner der manglede på bundlinien efter bioreleasen hjem.
Som I kan se handler det her helt enkelt om gynger og karusseller... Der er store film som der isoleret set tjenes mange penge på - Harry Potter, LOTR, The Day after Tomorrow osv osv - men for hver film der tjener penge er der ofte 5-10 film der ikke gør det, og som skal betales af indtjeningen fra de andre.
Når film på DVD efter et stykke tid sættes ned i pris sker det af to årsager: For det første i erkendelse af at en film der har et halvt eller et helt år på bagen sjældent kan konkurrere på lige fod med "ugens film" hvis de koster det samme, og for det andet fordi engangsomkostningerne ved selve DVD produktionen gerne skulle være tjent hjem, og det derfor primært er prisen for genoptrykning der skal betales fremover (udover afskrivning på det tab som filmen har skabt hvis den ikke er gået godt).
Man kunne da godt forestille sig en prisstruktur, hvor man så på hver film som et helt isoleret produkt der kun skulle/måtte koste det som det rent faktisk har kostet at udsende den. Det ville betyde at film som LOTR og Troy kunne koste feks. 100 kr. på streetdate, mellemstore titler som Hellboy, Kill Bill og Dawn of the Dead kunne koste 2-300 kr. mens mindre "niche" titler som f.eks. Zatoichi, Goodbye Lenin, Monster eller the Human Stain snildt kunne risikere at koste 4-500 kr. eller mere.
Hvor mange titler udover "top 10" tror I så helt ærligt der nogensinde ville se dagens lys på DVD..? 
Og endelig vil jeg bare sige til dem der konstant bitcher over de "griske filmselskaber" og deres "vanvittige priser" - helt ærligt, tror I at filmselskaber er en form for filantropiske godgørende kaffeklubber..?? De laver film for at t-j-e-n-e p-e-n-g-e ligesom enhver anden form for virksomhed, hvad enten det er Levi´s, Coca-cola eller Toyata. Hvis ikke et selskab overordnet tjener penge, så holder de op med at producere film, it´s as simple as that. Som med ethvert andet produkt har producenten retten til at tage den pris han vil af forhandleren, og omvendt har forbrugeren retten til at lade være med at købe produktet hvis han ikke kan lide prisen. Men lad være med at forvente at en producent skal forære sit produkt væk. Jeg har aldrig set nogen forlange at et par Levi´s bukser skulle koste 100 kr. eller at en 1½ l coca-cola burde koste en 5´er, og seriøst regne med at det bliver opfyldt.
Vi har alle et ønske om at få tingene så billigt som muligt - men prøv lige at være realistiske.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R.A.
Det lyder meget fornuftigt det du skriver, men selskaberne tar r...n på os hvis de kan, så er den ikke længer.
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skobbolop skrev:
|
Hvor mange af jer køber dvd'er til 200,- 250 kr. ude i byen i Fona eller Merlin?.... ingen af jer forhåbentlig.. De eneste mennesker Fona og Merlin tjener på er dem der ikke ved bedre...
når først "internet" generationen bliver de dominerende forbrugere på markedet, skal der enten ske noget nytænkning eller også skal priserne falde..
Og det er ikke kun dvd'er, men al elektronik i alimndelighed som kan fås langt billigere over internettet...
|
|
|
Heh nej, at købe DVD'er i forretninger er kun for folk der ikke ved bedre, medmindre der er specielt slagtilbud. Jeg køber alle mine skiver (både DVD og CD) steder som cd-wow.com og axelmusic.dk og evt. CDon.com når det er ting jeg ikke kan få de 2 andre steder. Selv premiere DVD'er giver jeg ikke over 150 kr for, og normalt holder jeg mig under 100 kr. Det er ganske lovligt. Den eneste grund til, at priserne er højere i DK, er fordi det vil folk give. Hvis folk sagde: "det er fandme for dyrt, det finder vi os ikke i", og lod være med at købe i de danske butikker, så ville priserne falde. Indtil da tager butikkerne selvf. så meget de kan. Danmark er et lille marked, plaget af for lidt konkurrence i mange brancher, og overpriser som resultat.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms,
Det ville jeg da vældig gerne høre et konkret argument for istedet for bare et løst udsagn. Jeg mener at jeg ret udførligt har argumenteret for hvorfor prisen på DVD film ligger hvor den gør, og givet flere eksempler på de faktorer der spiller ind - for du vil forhåbentlig give mig ret i at de 10 kr. produktionspris for selve plasticskiven er et lidt snæversynet udgangspunkt at diskutere ud fra.
Hvis dit synspunkt generelt er at ethvert selskab der er i stand til at skabe en indtjening på deres produkt tager r...n på forbrugerne, så har du selvfølgelig ret. Men jeg tror nu ikke mange selskaber, uanset branche, starter en produktion med det formål at sælge varen med tab.
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
jeg har aldrig set nogen forlange at et par Levi´s bukser skulle koste 100 kr. eller at en 1½ l coca-cola burde koste en 5´er, og seriøst regne med at det bliver opfyldt. |
|
|
Nå men så ser du det nu: 1½ L coca-cola burde ikke koste mere end 5-10 kr, hvis man sammenligner med landene omkring os. I et svensk supermarked koster det ~8kr. Hvorfor? Fordi Carlsberg bryggerierne har monopol på mærkesodavand, og derfor nærmest kan sætte priserne som det passer dem.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adam skrev:
| Den eneste grund til, at priserne er højere i DK, er fordi det vil folk give. Hvis folk sagde: "det er fandme for dyrt, det finder vi os ikke i", og lod være med at købe i de danske butikker, så ville priserne falde. Indtil da tager butikkerne selvf. så meget de kan. Danmark er et lille marked, plaget af for lidt konkurrence i mange brancher, og overpriser som resultat. |
|
|
Du har kun delvis ret. Danmark er ganske rigtigt et meget lille marked - derfor kan vi ikke nyde godt af de stordriftsfordele der findes i større markeder. Det er nu engang dyrere at udgive en titel i 2.000 eksemplarer end i 200.000 - se venligst min gennemgang højrere oppe.
Den primære effekt af en generel boykot af danske DVD produktioner ville være at de ikke blev udgivet, snarere end at de blev sat (ret meget) ned i pris. Og det er jo fint nok for dem der ikke behøver danske tekster, men for de resterende ville det være lidt surt. De store titler skulle nok klare sig, men nicheudgivelserne ville forsvinde.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adam skrev:
RogueAgent skrev:
|
jeg har aldrig set nogen forlange at et par Levi´s bukser skulle koste 100 kr. eller at en 1½ l coca-cola burde koste en 5´er, og seriøst regne med at det bliver opfyldt. |
|
|
Nå men så ser du det nu: 1½ L coca-cola burde ikke koste mere end 5-10 kr, hvis man sammenligner med landene omkring os. I et svensk supermarked koster det ~8kr. Hvorfor? Fordi Carlsberg bryggerierne har monopol på mærkesodavand, og derfor nærmest kan sætte priserne som det passer dem.
|
|
|
Læg lige mærke til at jeg nævnte TO betingelser - både at det blev krævet OG at det alvorligt blev forventet at det blev opfyldt. Tror DU på at prisen i Danmark kommer ned på en 5´er for en 1½ l coca cola..?
|
| Til top |
|
| |
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bor jeg ikke i DK, men når jeg er på besøg, køber jeg da en del dvd film, da jeg får momsen refunderet, endvidere er der da mange film der sælges til 99,95 og derunder også af nyere dato. Jeg vil da hellere vente de 1-3 mdr med at købe filmen og så få den til en helt anden pris
Når du/i snakker om priser på 30 kr. i Thailand så tag lige med at arbejdskraften er billigere. Og jeg tror heller ikke el husleje etc. er lige så dyrt som på de nordligere breddegrader. Altså sammen som også er med til fordyringen af de produkter der handles i bl.a. Danmark. Alle disse (og sikkert en del mere) ting skal jo regnes med i en forretnings regnskaber.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
sodavandseksemplet er ret dårligt... mener hedengangende kontant afslørerde at der er 12 kroners afgift/skatter på en 1,5 l sodavand...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Yoda Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et FREMRAGENDE indlæg RA. Og dine beregninger fortæller kun det, alle burde vide: varerne koster det, de kan bære! Det er ikke anderledes for filmselskaber, end det er for bryggerier, telebranchen, forsikringer, tøjfabrikanter o.s.v. Prøv at tænke på, hvad en pilsner koster at producere i råvarer. 1 øre? Eller sikkert mindre. Men alt skal hænge sammen med produktionsanlæg, distribution, administration, forhandling, skatter og moms. Og så ender det med at en halv liter fad koster 50 kr. Er det rimeligt, eller tager de måsen på os?
Jeg synes også at 200 kr. er for meget, så jeg handler i stor udstrækning i udlandet og køber så eventuelle tilbud her i Danmark.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
dfms,
Det ville jeg da vældig gerne høre et konkret argument for istedet for bare et løst udsagn.
|
|
|
Hvor mange gange har filmselskaberne udgivet film på DVD, velvidende at den samme film tre/fire måneder senere kommer i en special version.
Det stunt filmselskaberne lavede med at forbyde salg af R1 film, at snyd/lyve over for politikene så de trode at sagen havde noget med piratkopiering at gøre.
O.S.V........
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være mange forskellige årsager til at der kommer film i flere forskellige versioner. Den første er at der er mange forskellige målgrupper man skal tage hensyn til. Der er dem der bare vil have filmen, og ikke gider at pløje igennem 4 timers ekstra materiale, og ihvertfald ikke har lyst at betale ekstra for ting de ikke bruger alligevel. Allerede dér har du årsagen til at nogen titler udkommer som single og double disc, hvor disc 1 er den samme.
I tilfældet med Lord of the Rings, er der derudover tale om at de versioner der er udkommet på extended version ikke ville have fungeret i biograferne, det er der igen flere forskellige årsager til som det vil tage for lang tid at komme ind på. Så her har man haft valget mellem kun at udsende bio-versionen, kun at udsende den udvidede udgave som fungerer bedre som DVD-film end biograffilm, eller som man har gjort - at udsende begge versioner. Jeg skal gerne medgive at man ikke tacklede det særlig elegant fra distributørens side det første år, ved ikke at fortælle folk at den lange udgave var lige om hjørnet - men det kom SERIØST bag på dem at interessen for EE var så stor.
Herudover kan der være ting som censur, hvor man har valgt at foretage diverse klip i en film for at få en bestemt rating, noget man ikke i nær samme grad bekymrer sig om på DVD releasen, så eventuelle fraklip kan komme tilbage i filmen.
Og tilsidst er der da selvfølgelig også ønsket om at tjene så mange penge på en film som muligt - det er nu engang den primære årsag til at film bliver til. Det kan man synes er kynisk, men sådan er det nu engang. Jeg vil så gerne sige for min egen del at jeg ikke synes det er fedt at relancere en film som "special edition" hvor det eneste nye f.eks. er et ekstra interview med 3. runner i ekstramaterialet.
Omvendt synes jeg det er iorden at rette op på tidligere fejl, hvis man f.eks. har lavet en halvsløj udgivelse uden ekstramateriale, måske fordi dette materiale ganske enkelt ikke var tilgængeligt på det tidspunkt hvor filmen skulle udgives, og så senere ser en mulighed og økonomisk potentiale for at lave den ordentligt, med DTS osv.
Hele regionskode problematikken er en anden historie som jeg ikke er i tvivl om har været diskuteret til døde andre steder i dette forum, men fra distributørenes synspunkt har dette været den eneste måde at have en chance for at have nogensomhelst kontrol over hvor og hvornår filmene udgives.
Tænk tilbage på mit tidligere eksempel højere oppe i denne tråd. En lokal distributør har dér betalt f.eks. 1 mio dollars for ENERETTEN til at distribuere en film på bio og DVD i Skandinavien. Oveni denne pris har der været de ikke helt ubetydelige omkostninger til at markedsføre filmen i biografen.
Når så en importør henter reg 1 film i USA og sælger dem samtidig eller endda før den skandinavske biorelease, så er dette - fra distributørernes synspunkt - et klokkeklart brud på den eneret de har betalt for i dyre domme. Dette har ikke en pind med piratkopiering at gøre, og såvidt jeg ved har ingen på noget tidspunkt påstået det, selv om der da selvfølgelig er et problem, fordi bootleg DVD florerer både på nettet og i fysisk form længe før den skandinaviske dvd release. Men det ville de også gøre selv om skiverne ikke var regionsbeskyttet.
Det handler simpelthen om at beskytte den rettighed man har købt til at distributere en film. For den lokale distributør er en parallelimporteret DVD ligeså ødelæggende for omsætningen som en piratkopi - det er i begge tilfælde penge som går andre steder hen, end til den retmæssige indehaver af rettighederne.
Endelig er der igen problemet omkring releasetidspunktet. Der bliver nogengange bitchet over at den eller den film aldrig kom op i biografen - i nogen tilfælde har dette været en DIREKTE konsekvens af at en film er tilgængelig på reg 1 før den danske biorelease. Problemet er ikke så stort mere nu hvor parallelimport fra USA med henblik på videresalg ikke længere er tilladt, men tidligere var det et reelt problem at biograferne simpelthen pure nægtede at spille en film hvis de kunne se at man kunne købe den i Hifiklubben på den anden side af gaden... Og har en film ikke været ude i bifferne først er dens potentiale som video/DVD titel væsentligt formindsket. Regionskoderne er med andre ord ikke noget producenterne/distributørerne har fundet på for at irritere folk, men en dødelig nødvendighed for at have blot en lille chance for at tjene investeringen hjem igen.
Og spar mig for argumentet om at man så "bare" kan release alle film samtidig over hele verden. Det kan i sagens natur kun lade sig gøre på de aller største blockbusters. Små og mellemstore film vil ALDRIG få worldwide release, det kan simpelthen ikke lade sig gøre, hverken praktisk eller økonomisk.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er iorden du gerne vil forsvare filmselskaberne  , men enig bliver vi nok ikke.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|