Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: DVD Priser ?? godt nyt måske (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2004 kl. 03:31 | IP-adresse registreret  

RogueAgent,

Jeg synes det er nogle rigtig gode indlæg du kommer med. Lige den insider jeg eftersprugte .

De ting som du skriver der skal betales for giver et godt indblik i at der skal betales nogle opstartspenge (rettigheder, oversættelser osv) og det fører jo uværligt ud i den discussion som man kan tage i DK hvor meget man egentlig vil betale for at der står dansk på bagsiden af filmen og de danske undertekster. Som du lister det op så koster det hos ganske betragteligt at vi vil have det med på filmen.

Nu er det bare sådan at vi i DK ikke har noget valg for at fravælge det og dermed spare lidt penge.

Hvad med følgende tankespil. Lad alle scandinaviske distributører bliver opkøbt af de engelske. Lad os toptalt droppe speciel markedsføringfremstilling i scandinavien. Vi kopierer den engelske som de alligevel laver, men kan så vælge at lægge de danske tekster på til de 20000 alligevl vis man vil. Sådan tror jeg der kunne være mange stordriftfordele ved at lade være med at se lille Danmark som noget selvstændigt i den sammenhæng.

Nu siger vi også at man skal give 10 kroner for selve fremstillingen af DVD'en. Skulle nu ikke undre mig om det er nærmere 1 krone i virkeligheden end 10. Jeg begrunder dette i at DVD productionen nok er 100% automatiseret og derfor nok ikek er den store fremstillingspris forskel mellem Thailand og DK. Og her i Thailand køber man også DVD film til den nette pris af 19 Baht, hvilket er 3 kroner. Dette er ikke kopifilm, ej heller blokbusters, men mere film der kan sammenlignes med spagetti western som også bliver solgt billigt i DK. For at det kan lade sig gøre må fremstillingsprisen nødvendigvis være tæt på 1 dansk krone for en DVD med tryk og forside cover.

Det andet interessante som man må tage stilling til i Danmark er jo også om man vil betale så meget for at man kan få lov til at købe den film som kun bliver solgt i 100 eksemplarer. Det er jo ikke mange som har interessen i den åbenbart. Så nu får jeg nok kultur ministeren på nakken !!

Også en kommentar til Kopifilm. Nu er det sådan at DVD fremstilling er en rimelig tung teknologisk process og den kan altså ikke laves hjemme i stuen eller ude i junglen i asien. Her taler jeg ikke op at bror Bent kopierer en enkelt film på hans hjemme pc, men om de massive masser på master kopier man kan finde i Asien og som nogen så videresælger i Europe. Disse master bånd?? hvor kommer de fra?? og hvor bliver DVD'erne fremstillet??? Ja de kommer fra dem som også sælger dem officielt. De kan ikke komme andre steder fra da det er de eneste som har materialet. Det viser så at distributørerne har et kæmpe internt problem, for deres medarbejdere eller distributørerne selv sælger master båndene så der kan sælges billige kopier. Når man ser markedet ved grænsen mellem Myanmar(Burma), Laos og Thailand så har de alt og jeg mener alt hvad man måtte ønske sig af film. Alt er på master.

Og for at vi ikke skal føle os for hellige i lille DK og bare sige at det også er de pokkers asiatisk landes distributører der gør sådan noget, så kan jeg sige at man også finde regions 2 film med danske undertekster sådan et sted. Ikke så mange men de er der. Så hvordan kommer de derhen? og det er altså før udgivelses datoen i Danmark vi snakker om.

Jeg får sommetider den tanke at det er de samme personer som tjener penge på original film som det er på kopifilm. Det er bare to forskellige distributionskanaler for dem.

Kunne være interessant med en rapporten journalist med skjult kamara at tage til den gyldne trekant, købe nogle film fra DK og så bruger reaten af de 45 mintters udsendelse til at trevle det hele op og finde ud af hvor de egentlig kommer fra.

Dette er kun en tankegang fra min side og ikke andet. Om det er sådan i virkeligheden kan jeg ikke sige, jeg undrer mig bare over hvordan den primitive sælgende i asien for fat i den nyeste Harry Potter film eller Klatretøsen før den officielle udgivelsesdato i masterkopi. Det er altså en lang distributionsvej, som normalt kun firmaer som Coca Cola mestrer til fulde.

Når man ser på DVD prisen i Danmark og hvordan den er sammensat så undrer det da at man tager næsten lige så meget for en film i England. Der har man ikke alle de oversættelses problemer og markedet er langt større.

Og så lige til sidst så vil jeg da gerne sige at jeg også køber film i Danmark en gang imellem, men mest af alt fordi jeg også bor så langt væk at jeg ikke skal betale momsen. Det er en rar ting

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke meget til forholdene i Thailand, udover hvad "alle ved" - at DVD´er er rasende billige derude.

Men jeg har svært ved at forestille mig at de priser du nævner kan lade sig gøre uden at flere af disse forhold er tilstede: Underbetalte børnearbejdere, chauffører der ikke er underlagt køre/hviletidsbestemmelser som i Europa, elendig hygiejne på fabrikken med risiko for dårlige DVD´er til følge, nedkørte maskiner købt billigt på det sorte marked, manglende DVD-licens (alle DVD-fabrikker skal betale en licens til DVD-forum for hver DVD der produceres - ikke alle fabrikker "husker" dette), anderledes skatte/afgiftsforhold (betaler man f.eks. grønne afgifter i Thailand? Polykarbonat er baseret på Benzen og underlagt en særafgift af EU) og selvfølgelig et "løst" forhold til det at betale for de rettigheder/masters man anvender (det vil jo f.eks. være billigere at rippe en DVD fra et andet territorie for ekstramateriale frem for selv at købe rettigheder og masters til at bruge dem)

Med hensyn til at masters m.m. dukker op i Asien som ikke burde gøre det - jeg er ikke i tvivl om at der indenfor filmbranchen findes folk der enten for penge eller sportens skyld kan finde på de særeste ting, det er vist det samme indenfor andre brancher. Men jeg tror f.eks. ikke ret mange tror på at Nimbus film som producent eller Sandrew Metronome som distributør har nogen som helst interesse i at der sælges bootleg DVD´er af Klatretøsen med dansk tekst i grænselandet mellem Burma, Laos og Thailand. 

Det er som jeg synes jeg illustrerede med mit tidligere indlæg ret nemt at stirre sig blind på en enkelt faktor uden at tage de andre med. Joh, det er da muligt at den rå materialepris for plastic til en DVD skive + boks ligger omkring en krone. Men hertil kommer afskrivning på de maskiner der skal fremstille dem (Galvano/glasmaster anlæg, replikationsanlæg, offsetmaskiner til labeltryk, pakkemaskiner til at lægge discene i boks osv osv. Og trust me, det er ikke billigt isenkram!) løn til de mennesker der skal betjene dem (og det er altså ikke alt der kan automatiseres, så der er ret mange ansatte på en DVD fabrik), husleje, lys, varme, el, vand, transportudgifter osv osv osv. Inden discen er klar til levering koster den en HEL del mere end en krone - og fabrikken skulle også gerne kunne leve af det, ellers fandt aktieholderne nok noget andet at investere deres penge i.

Jeg vil ikke kommentere på tankeeksperimentet omkring et generelt opkøb af alle skandinaviske distributører udover at det selvfølgelig på papiret kunne give nogen stordriftsfordele som ikke eksisterer idag - men så er der så mange andre ting der spiller ind at det vist vil forblive teori.

Og med hensyn til priser, hvadenten det er i Skandinavien, England eller andre steder - Film er forretning, så fat det dog! Det er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Prisen ligger der hvor "man" mener den største indtjening ligger. Sætter man prisen ned stiger antallet af solgte enheder, til gengæld falder dækningsbidraget per enhed. Sætter man den op falder antallet af solgte enheder, til gengæld stiger dækningsbidraget per enhed. Det er ikke anderledes end alle andre varer. Var der flere penge at tjene ved at sætte varen ned, mon så ikke det var sket? Man sælger varen til den pris man kan få for den. It´s as simple as that. Og så længe folk er villige til at betale 199,95 for en DVD er det da dårlig forretning at sætte den ned til 99,95. Det kan enhver der har den udvidede ledvogter eksamen regne ud. Jeg har blot med mit tidligere priseksempel forsøgt at illustrere at det er et meget snævert standpunkt at sige at "når det koster 10 kr. at lave en DVD, og den koster 199 kr i butikken, så må der sidde en grisk pengemand et sted og grine hele vejen til banken". Sådan ER virkeligheden bare ikke.

Filmbranchen er en af de mest risikobetonede brancher der findes - en film kræver en voldsomt stor investering som man først flere år senere ved om vil tjene sig hjem igen. I rigtig, rigtig, RIGTIG mange tilfælde sker dette aldrig, og filmselskaber går konkurs til højre og venstre på grund af dette. F.eks. var Titanic så dyr en satsning for Fox og Paramount pga. budget overskridelser, at det på et tidspunkt så alvorligt ud til at de BEGGE ville bukke under, hvis filmen så ikke blev den succes den blev - og som ingen havde troet på forhånd. Orion pictures gik konkurs fordi Terminator 2 kostede mere end den tjente hjem. Først 10 år senere, med DVD´ens indtog er den begyndt at give overskud. Men det er for sent for Orion.

Alle de forskellige led i "fødekæden" - produktionsselskab, cast/crew, distributør, biografer, DVD-fabrikker, detailhandlere m.m. har alle det samme overordnede formål med det de gør: At tjene penge. Er der nogen speciel grund til at det er mere odiøst at tjene penge på at lave film end f.eks. at producere højttalere, bukser eller vatrondeller? Filmbranchen er ikke en gavebod. Hvis ikke et selskab kan vise deres investorer at de tjener penge, så er de ikke et selskab ret længe - og så vil der ikke blive lavet flere film. Og hvem ville have glæde af det?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 08 September 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Er godt klar over at det er en forretning og det skal der også være. Synes bare det er lidt dobbeltmoralsk så at man ikke kan forholde sig til at det at kører med en så høj pris sommarkedet kan bære medfører at man gør piratvarer mere attraktive.

Og efter al den gode discussion så ville jeg nu alligevel gerne have at de DVD'er kom ned på en rund halvtredser. Det ville være dejligt, men også lidt umuligt ud fra dine betragtninger uden virkelig at finde en løsning uden for "boksen"

Det ser helt klart ud at vis man virkelig skal gøre noget for prisen så skal der virkelig andre forhold til og det er nok svaært at opnå da de selvskaber der er i dag nok ikke har den store interesse i det, da de jo så skal finde en ny forretningsmodel.

Tror så bare lidt at de eksisterende selskaber bliver tvunget til det på et tidspunkt om nogle år hvor der er langt større mulighed for digital overførsel. Det er sørgeligt at det er pirat markedet, som jeg ikke på nogen måde støtter, nok skal være dem der tvinger den etablerede verden til at finde en ny forretningsmodel.

Vedrørende produktionsforhold fra Thailand, ja så er de helt sikkert forskellige fra alle forholdene i EU, men det er bare sådan at sådan er hverdagen i Thailand og sådan drives virksomheder der. Kan være vi har ret med alle vores forbehold og love, men det er altså også os som kommer til at betale for det. Her mener jeg selvfølgelig ikke at vi skal tolerere børnearbejde osv men der dog andre ting som er klart fordyrende og hvor effekten er klar tvivlsom. Vi gør i DK/europa vores hverdag meget dyr og sommetider kan man grine lidt af noget af det når man ser hvor effektivt det kan fungere andre steder i lande vi nødigt sammenligner os med.

Film branchen er da helt klart en high risk investering, men det er dr så sandelig også mange andre områder der er. Prøv at tænk på biotek, der investerer man ofte og håber så at om 20 år tjener man penge, hvis man er ufatteligt heldig.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Man kunne vende det om og sige at hvis alle fra i morgen holdt op med at downloade film på nettet, så skulle filmbranchen nok sætte DVD priserne ned. Men det scenarie er vist ikke specielt realistisk.

Det er jo lidt som en gidselsituation... "Giv os billige DVD´er eller vi tager dem alligevel uden at betale for det!"  I enhver anden sammenhæng kan de fleste se at det ikke er en rimelig holdning at have.

Hvis du gik ind i den nærmeste tøjbutik og sagde "Jeg synes de Levi´s bukser er fede, men jeg vil kun give 50 kr. for dem. Hvis ikke jeg kan få dem til det, så tager jeg dem bare alligevel - men du går glip af de 50 du KUNNE have fået!" så tror jeg ikke nogen ville se skævt til at der blev ringet til politiet når du står med bukserne under armen. Af en eller anden grund synes skræmmende mange mennesker at download af film (og musik og spil...) på nettet ikke er "rigtig" forkert - det er jo ikke som om nogen savner et fysisk eksemplar af DVD´en. Og argumentet om at man ikke ville have købt den alligevel er også blot en dårlig undskyldning - det gør det ikke mere rigtigt.

Det er forbandet svært at konkurrere med "gratis" - så længe folk synes det er ok at hente piratkopier på nettet, så er det ret ligegyldigt hvad de lovlige film koster, hvadenten det er i form af DVD´er eller lovlige downloads man betaler for. Det er fint nok at ønske at alle film kostede en hund på streetdate (hvilket som jeg tidligere har illustreret ikke ville komme i nærheden af at betale omkostningerne ved at udsende de fleste film, så det kommer vist ikke til at ske foreløbig) - men jeg tror ikke på at det ville gøre ret meget forskel i den ulovlige trafik på nettet. På det punkt er der for mig at se kun to veje frem: Oplysning og tekniske tiltag der gør piratkopiering så besværligt som muligt.

P.s. Classe, jeg ved godt du ikke taler for piratkopiering i nogen form, dette er blot generelle betragtninger.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

et andet tiltag jeg syntes kunne være spændende kunne jo være at udgive low cost produtioner med kun film, uden at det ekstra.

dette ville jo bringe omkostningerne ned og derved kunne nedbringe prisen.

derved ville man også gøre de film med ekstra materiale mere eksklusive og derved retfærdiggøre mer prisen.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kennls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 September 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

RogueAgent:

Det er jo her du og film selskaber tager fejl. Vi vil netop ikke have det gratis, vi vil have det til den pris der eksempelvis tages i USA (hvor konkurencen fungerer langt bedre). Det er denne sort/hvid betragtning, der typisk ødelægger debatter om pris på film/musik. Jeg rejser flere gange om året til USA og samler mine indkøb af DVD'ere der, i DK lejer jeg istedet for filmene på DVD, men køber meget sjældent (LOTR). Premierefilm koster 15-20 $ i de rigtige butikker og ellers koster de gamle titler typisk 10 $. Vel at mærke i et land der ligner DK i omkostninger/levestandard.

Hvis jeg prutter om prisen i en hvidevare forretning, kalder sælgeren mig ikke for en pirat, men hvis man debattere med folk fra film/musik branchen, er de hurtigt ovre i, at kalde alle der ikke vil give deres pris for pirater . Hvis DVD/Musik salget i DK stagnerer, kunne det jo også skyldes internet handel, som er kundernes eneste måde for at "prutte" prisen ned for nuværende. Jeg er nok langtfra den eneste i dette forum, som køber sine originale film i udlandet.

Ellers undrer det mig også at VHS film kostede ca. 150 kr. mens DVD'ere koster 200 - 250 kr. Filmrettighederne koster vel det samme, ud fra hvad jeg kan læse af dine ellers udmærkede indlæg, så det ligner en prisstigning grundet et nyt medie, som vist forøvrigt er billigere at producere end VHS.

mvh Kenn

Til top Vis kennls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennls

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Kennls,

I en hvidevareforretning er der normalt ikke tale om at folk truer med at stjæle vaskemaskinen hvis man ikke får et afslag.

Som jeg har nævnt tidligere er en medvirkende grund til at priserne i DK ofte er højere end i f.eks. USA at deres marked er langt større end det skandinaviske. De har nogen stordriftsfordele ved at kunne producere titler i voldsomt større oplag end vi kan. Engangsudgifterne til udvikling af DVD´en er grundlæggende de samme, men det gør en forskel om man har 10.000 eller 250.000 DVD´er at fordele dem på.

Med hensyn til VHS, så kan jeg kun gentage hvad jeg har skrevet flere gange i denne tråd: Prisen for det fysiske plastic som man sætter i maskinen er en forsvindende lille del af den samlede pris, både for VHS og DVD, så det er ikke det der gør forskellen. Til gengæld er de førnævnte engangsomkostninger til DVD produktion langt højere end VHS. Der skal designes menuer, der skal produceres ekstramateriale, der er flere ting der skal tekstes, maskineriet til DVD fremstilling er langt dyrere end til VHS fremstilling osv osv.

Rent bortset fra at VHS oplagene efterhånden er så forsvindende små at det bliver dyrere og dyrere overhovedet at udgive dem, hvilket også er grunden til at der meget snart ikke længere vil blive udgivet nye titler på VHS.  

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 12 September 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Det passer ikke! Maskineriet til af fremstille DVD'er er stort set det samme som til CD'er, Det var jo derfor DVD'er har samme størelse som CD'er.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

dfms,

lige nu taler vi så godtnok om DVD kontra VHS, ikke DVD kontra CD.

Men som fodnote kan jeg nævne at en maskine til fremstilling af DVD 5 minder meget om den til fremstilling af CD´er (og kan da også godt bruges til det). Men en maskine til fremstilling af DVD-9 er en hel del mere kompleks, og koster væsentligt mere end en maskine til CD-fremstilling.

Neo DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 September 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes sku ikke vi kan brokke os over priserne mere, det er efterhånden blevet så billigt og det gælder alle region's koder.

Jeg selv køber kun DVD'er hos www.axelmusic.dk og man får nærmest smidt dem i hovedet gratis (dengang jeg samlede på laserdisc betalte jeg gerne 1200 kr. for en udgave af forks. Terminator 2 boksen) det var dengang.  

Men seriøst, hvis i begynder at købe frks. Austalske, Koreanske og såfølgelig Amerikanske udgaver får man utroligt meget for pengene, har forks. købt

1. Black Hawk down - Superbit boks 4 disc. DTS (Reg.3) Korea. 249,95 kr.

2. Gattaca - Superbit 1 disc. DTS (Reg.3) Korea. 99.95 kr.

3. A Bug's life - 2 disc. DTS (Reg. 4) Australien. 99.95 kr.

4. Monster's Inc. - 2 disc. DTS-ES (Reg. 4) Australien. 89.95 kr.

5. Schindler's list (Gift set stor lækker boks) - 2 disc. DTS (Reg. 1) USA. 199.95 kr.

6. Cube - 2 disc. DTS (Reg.3) Korea. 129,95 kr.

7. Equilibrium - 1 disc. DTS (Reg.3) Korea. 149,95 kr.

8. X-Men 2 - 2 disc. DTS (Reg.1) USA. 99-95 kr.

9. Dirty dancing - 2 disc. DTS-ES (Reg1) USA. 99.95 kr.

10. Unbreakable - 2 disc. DTS (Reg.1) USA. 99.95 kr.

osv.................

Og jeg ku jo blive ved, så jeg syntes sku i flæber uden grund i ska bare åbne gluggerne og drop de skide Reg. 2 DVD'er. 

Til top Vis Neo DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo DK

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

9. Dirty dancing - 2 disc. DTS-ES (Reg4) Australien. 99.95 kr.

Okay er den god rent lydmæsig? Er det ægte ES-Discret?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

9. Dirty dancing - 2 disc. DTS-ES (Reg4) Australien. 99.95 kr.

Okay er den god rent lydmæsig? Er det ægte ES-Discret?

Så vidt jeg kan se ud fra div. sider er det vist bare alm. DTS 5.1 ?

Men deriomod er ultimate edition R1 med DTS discrete 6.1 http://home.clear.net.nz/pages/adbarr/page9.html

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Neo DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Sendt: 23 September 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

UPS, skrivefejl mente såfølgelig (Reg1) 

Men ja den er DTS 6.1. men lyden er ikke superkvalitet, der er ikke den store surround på drengen men filmen er nu meget god alligevel og da mig og konen så den, sad vi da begge 2 og blev helt rørstrømsk. 

Indpakningen og ekstramatrialet er osse ok.

Til top Vis Neo DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neo DK

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 24 September 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Piratkopiering er en torn i øjet på industrien !! ingen tvivl ! men hvis man ser realistisk på det så er hovedparten af "piraterne" altså hjemmeboende eller på su !! de havde aldrig købt dem ! de har dem kun fordi de er gratis ! (næsten)

Helt enig, men det forstår grådige antipirater ikke. Al magt til http://www.piratgruppen.org

Men det er nu dejligt med internettet. DVD'ere ca 100kr billiger (aah)

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2004 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

kennls skrev:

Det er jo her du og film selskaber tager fejl. Vi vil netop ikke have det gratis, vi vil have det til den pris der eksempelvis tages i USA (hvor konkurencen fungerer langt bedre). Det er denne sort/hvid betragtning, der typisk ødelægger debatter om pris på film/musik. Jeg rejser flere gange om året til USA og samler mine indkøb af DVD'ere der, i DK lejer jeg istedet for filmene på DVD, men køber meget sjældent (LOTR). Premierefilm koster 15-20 $ i de rigtige butikker og ellers koster de gamle titler typisk 10 $. Vel at mærke i et land der ligner DK i omkostninger/levestandard.

Der er en meget dårlig ide at sammenligne med USA.  Forholdene er jo fundementalt anderledes herovre.  Tvivler stærkt på at det har noget med konkurrence at gøre.  Hvorfor skulle der være mere konkurrence her, end hjemme i dk?

Jeg tror helt klart at svaret skal findes i de meget lavere skatter og afgifter herovre.  Plus momsen.....

Lønnen i USA ligger en del under lønnen i Danmark (og vesteuropa), dvs. udgifter til fabriksarbejdere, sægere osv. er lavere.  Desuden har amerikanske producenter, distribrutører, forhandlerer osv. slet ikke brug for det samme høje brutte resultat, som deres europæiske kolleger for, at opnå det samme netto resultat.  Og endelig, som sagt, så er lønnen lavere her og det sætter unægteligt tillige et præg på priserne.

Husk på, at alle forbrugsgoder er billigere herovre!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 September 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Og med hensyn til priser, hvadenten det er i Skandinavien, England eller andre steder - Film er forretning, så fat det dog! Det er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Prisen ligger der hvor "man" mener den største indtjening ligger. Sætter man prisen ned stiger antallet af solgte enheder, til gengæld falder dækningsbidraget per enhed. Sætter man den op falder antallet af solgte enheder, til gengæld stiger dækningsbidraget per enhed. Det er ikke anderledes end alle andre varer. Var der flere penge at tjene ved at sætte varen ned, mon så ikke det var sket? Man sælger varen til den pris man kan få for den. It´s as simple as that. Og så længe folk er villige til at betale 199,95 for en DVD er det da dårlig forretning at sætte den ned til 99,95. Det kan enhver der har den udvidede ledvogter eksamen regne ud.

Godeftermiddag hr. RogueAgent!

Din forklaring omkring dækningsbidraget holder kun delvist vand...:

I starten af 70'erne satte det japanske bånd-firma Maxell som de første producenter prisen på kassettebånd ned - selvfølgeligt med et reduceret stykvist dækningsbidrag som følge.

Målsætningen var øget indtjening, da virksomheden skrantede.

Kan du gætte, hvad der skete?

Maxell solgte simpelthen så meget, at de fleste af konkurrenterne var ved at gå rabundus. Og flere penge tjente de osse, de Maxell'er.

Mens det er "korrekt" nok i en produktionsvirksomhed at se på det stykvise dækningsbidrag, så vil en nedsættelse af prisen (til et vist niveau, selvfølgelig) alt andet lige medføre en *forøgelse* af det *samlede* dækningsbidrag. Det glemte du, at fortælle ;-)

Og det er ligesom dét, musik- og filmforlagsbranchen ikke vil indrømme eller kan finde ud af at effektuere.

Selvfølgelig skal der ikke være tale om en gavebod, og der skal også tjenes penge.

Men jeg vil nu alligevel godt vædde en hel aftens forbrug af Arnbitter og Samarin på, at en CD og en DVD i DK vil kunne sælges for hhv. kr. 89,95 og kr. 109,95 - med en forøgelse af det samlede dækningsbidrag som følge. Det andet er sq noget klynkeri a la TDC, når de er værst :-D

Men spørgsmålet, der altid nager den oplyste forbruger er, hvor går grænsen mellem almen forretning og så grådighed???

Den synes at være nået for et stykke tid siden - f.eks. da punktafgiften blev fjernet, og industrien undlod at sætte priserne tilsvarende ned. De penge røg vist heller ikke i forhandlernes lommer, vel???

En god handel er som bekendt, når begge parter er tilfredse - men det er dæwlerme lidt svært at være tilfreds på nuværende tidspunkt...

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
RogueAgent skrev:

Og med hensyn til priser, hvadenten det er i Skandinavien, England eller andre steder - Film er forretning, så fat det dog! Det er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Prisen ligger der hvor "man" mener den største indtjening ligger. Sætter man prisen ned stiger antallet af solgte enheder, til gengæld falder dækningsbidraget per enhed. Sætter man den op falder antallet af solgte enheder, til gengæld stiger dækningsbidraget per enhed. Det er ikke anderledes end alle andre varer. Var der flere penge at tjene ved at sætte varen ned, mon så ikke det var sket? Man sælger varen til den pris man kan få for den. It´s as simple as that. Og så længe folk er villige til at betale 199,95 for en DVD er det da dårlig forretning at sætte den ned til 99,95. Det kan enhver der har den udvidede ledvogter eksamen regne ud.

Godeftermiddag hr. RogueAgent!

Din forklaring omkring dækningsbidraget holder kun delvist vand...:

I starten af 70'erne satte det japanske bånd-firma Maxell som de første producenter prisen på kassettebånd ned - selvfølgeligt med et reduceret stykvist dækningsbidrag som følge.

Målsætningen var øget indtjening, da virksomheden skrantede.

Kan du gætte, hvad der skete?

Maxell solgte simpelthen så meget, at de fleste af konkurrenterne var ved at gå rabundus. Og flere penge tjente de osse, de Maxell'er.

Mens det er "korrekt" nok i en produktionsvirksomhed at se på det stykvise dækningsbidrag, så vil en nedsættelse af prisen (til et vist niveau, selvfølgelig) alt andet lige medføre en *forøgelse* af det *samlede* dækningsbidrag. Det glemte du, at fortælle ;-)

Og det er ligesom dét, musik- og filmforlagsbranchen ikke vil indrømme eller kan finde ud af at effektuere.

Selvfølgelig skal der ikke være tale om en gavebod, og der skal også tjenes penge.

Men jeg vil nu alligevel godt vædde en hel aftens forbrug af Arnbitter og Samarin på, at en CD og en DVD i DK vil kunne sælges for hhv. kr. 89,95 og kr. 109,95 - med en forøgelse af det samlede dækningsbidrag som følge. Det andet er sq noget klynkeri a la TDC, når de er værst :-D

Men spørgsmålet, der altid nager den oplyste forbruger er, hvor går grænsen mellem almen forretning og så grådighed???

Den synes at være nået for et stykke tid siden - f.eks. da punktafgiften blev fjernet, og industrien undlod at sætte priserne tilsvarende ned. De penge røg vist heller ikke i forhandlernes lommer, vel???

En god handel er som bekendt, når begge parter er tilfredse - men det er dæwlerme lidt svært at være tilfreds på nuværende tidspunkt...

Med høflig hilsen
G&S

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 24 September 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Altså G & S, du er en klog mand. Jeg er 112% enig.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 September 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Godaften i herreværelset, hr. RogueAgent og andre!

Jamen-jamen, lad mig da fluks hælde mere benzin og Arnbitter på bålet ;-)

DVD mediet giver mulighed for at have undertekster på op til 32 sprog (mener jeg det er). Men oftest er der blot 4-5 sprog på skiven. Dermed udnytter filmforlagsbranchen jo langt fra de muligheder, der er for storproduktion.

Hvem synes du selv, det er rimeligt, der skal betale regningen her???

Kunne man ikke i stedet med rimelighed forestille sig, at der blev produceret DVD skiver med et samlet henblik på markeder som f.eks. UK, DE, FR og Norden (altså million-oplag)...??? - Så var man helt fri for de i øvrigt bemærkelsesværdige lave oplagstal, du nævner. Alt andet vil da være endnu en gang uberettiget klynkeri.

Men neeej, det kan man ikke, da musik- og filmforlagsbranchen i den grad er topstyret, med forventning om styring hele vejen ind i den enkelte forbrugers hjem.

Vågn dog op! Det er efterhånden MANGE år siden, Berlinmuren faldt! ;-)

Og man kan altså ikke på én gang klynke løs om film- og musikpirater så længe alle UAFHÆNGIGE undersøgelser viser at fildelingstjenester har givet branchen et boost i salget på mellem 11 og 17 pct.

Man kan heller ikke klynke løs om musik- og filmpirater, da de er MEGET nemme at finde - hvis man vel at mærke har viljen til det, host-host ;-)

Lidt morsomt er det også, at en stor del af de film, der f.eks. er tilgængelige via news groups også er film, der typisk bliver vist på TV indenfor en tidshorisont på 3-12 måneder. Hvor mon man så skal lede efter piraterne??? ;-)

At musik- og filmforlagsbranchen også i dén grad har sovet i timen, når det kommer til Indernettet som medie, bruger branchen nu som en ikke særlig intelligent undskyldning, for at holde et urimeligt højt prisniveau. Men den holder ganske enkelt ikke i den virkelige verden. Det er derimod den sikre vej til selvdestruktion.

Så længe branchen ikke mener, at en CD og en DVD i DK vil kunne sælges for hhv. kr. 89,95 og kr. 109,95 - med en forøgelse af det samlede dækningsbidrag som følge - så kan man vist roligt sige, at det er så-som-så med den ledelsesmæssige kompetence i branchen.

Dette behøver man vist ikke den udvidede ledvogtereksamen for at kunne regne ud ;-)

Jo, snakken går, og det bør den også, indtil vi får priserne ned på det leje, hvor de i virkeligheden hører hjemme.

Med høflig jeg-har-sq-købt-og-betalt-alt-og-til-opskruede-priser hilsen
G&S

EDIT: Se også denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14761&PN=1
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Der er rent teknisk ikke noget i vejen for at lave store oplag af DVD med en masse forskellige tekster og dubs på. Men der er flere årsager til at dette kun sjældent kan lade sig gøre i praksis.

Lad os tage nogen åbenlyse eksempler:

Europa og Australien bruger ikke samme TV-standard som USA og Asien, så det vil ikke ske at man ser samproduktioner mellem f.eks. amerikanske og europæiske distributører.

Det er ikke alle film der udkommer på DVD i alle lande. F.eks. er der ikke i resten af Europa nogen nævneværdig interesse i at udgive gamle Dirch Passer film, Morten Korch, Rejseholdet, Andens 9 års jubilæumsshow eller Cirkusrevyen. Det er med andre ord Danmark der hænger på hele produktionsomkostningen uden nogen at dele den med.

Med danske spillefilm er der i bedste fald et (begrænset) skandinavisk marked. Men det er ikke særlig stort. Ligesom norske og svenske film ikke sælger særlig godt i Danmark er den svenske og norske interesse for danske film også tilsvarende begrænset. Skulle man lægge 32 sprogs tekster på ville denne omkostning til oversættere (5-8.000 kr. pr sprog) aldrig nogensinde tjene sig hjem.

Så er der det faktum at ikke alle lande releaser titler på samme tid. Jeg ved at mange har ondt af at filmselskaberne og distributørerne gerne selv vil bestemme hvornår deres egendom bliver udgivet i de enkelte lande - men det er nu engang sådan at en lokal distributør ikke vil have særlig nemt ved at få sin film vist i biografen hvis DVD´en med hans egne undertekster på allerede ligger i butikkerne fordi den er udkommet et halvt år tidligere i f.eks. Frankrig eller England. Som jeg har nævnt før er dette ikke noget der rammer de store worldwide releases, men små og mellemstore titler vil lide under det, og i værste fald aldrig blive vist i biografen, hvilket igen påvirker DVD salget negativt, fordi ingen vil have hørt om titlen når/hvis den udkommer lokalt. Rent bortset fra at den danske distributør mister omsætning ved at filmen er ude med danske tekster længe før den udkommer lokalt. Der er to løsninger på dette: Regionskoder og udgivelser der kun indeholder tekster/dubs fra lande der udgiver (nogenlunde) samtidig.

Så er der de tilfælde hvor en film kun er solgt til ganske få lande på det tidspunkt hvor de første lande skal udgive den. Der er eksempler på at en film f.eks. kun er solgt til Skandinavien når den skal ud i Danmark, mens forhandlinger stadig foregår med de øvrige europæiske lande. Hvem ville så skulle betale for at få DVD´en tekstet på de føromtalte 32 sprog? Det kan være at filmen aldrig bliver solgt til et eller flere lande, eller at de vælger ikke at udgive den på DVD fordi potentialet ikke er til stede.

Alt det ovenfor nævnte er iøvrigt et resultat af at der ikke findes den topstyring G&S taler om - var der det ville det jo ikke være noget større problem. Det er bare nu engang sådan at "Filmbranchen" ikke er et eller andet altfortærende homogent monster, men tværtimod en masse produktionsselskaber og/eller distributører der godtnok har sammenfaldende interesser i mange ting, men ikke alt. Det er ikke anderledes end i så mange andre brancher.

Og selv om de ovenstående af en eller anden grund ikke var et issue så ville jeg ikke engang ANE hvordan man skulle administrere så store samproduktioner i praksis. En stor skandinavisk distributør kan f.eks. have 1000-1500 titler i sit DVD-katalog. Hvis samtlige disse titler skulle være samproduktioner med 25-30 andre landes lokale distributører, så ville det blive et administrativt kaos. Tænk på at det er forskellige distributører der køber rettigheder til forskellige film. Der ville med andre ord være tale om 1000-1500 kombinationer af 30+ distributører der skulle holde styr på hvem der har betalt hvad i hvilken produktion. Det ville være så dyrt i administration at det formentlig ville æde alle de stordriftsfordele der måtte være. De eneste der ville kunne gøre dette ville være de store selskaber som selv ejer deres egen distribution i de enkelte territorier, som f.eks. Warner, Fox og Disney.

Og hvad med kapaciteten på discen..? Jo, der kan være 32 sprogs tekster men kun 8 forskellige lydspor (Tyskland, frankrig og Italien vil f.eks. gerne have alting dubbet, på børnefilm skal ALLE sprog dubbes). Jo flere lyd og tekststreams der er, jo mere går det ud over bitraten på selve filmen, da de skal deles om den samlede bitrate. Skal der også være DTS ender det med et temmelig middelmådigt billede. Så selv om det rent teknisk er muligt at inkludere alverdens tekster og dubs, så er det sjældent ønskeligt.

Børnefilm skal gerne have versionerede menuer - dvs. dansk menu til danskere, svensk menu til svenskere osv. Disse menuer fylder en hel del, og der skal ikke være ret mange før det går ud over den samlede kapacitet på discen. Når der samtidig skal være de førnævnte dubs, så ender det med at hvad der måske er teknisk muligt ikke er PRAKTISK muligt, enten på grund af kvaliteten eller kapaciteten.

Med hensyn til eksemplet med Maxell, så er det ikke helt sammenligneligt. I deres tilfælde er der tale om et universelt produkt som i bund og grund er det samme uanset producent. Om man køber bånd fra Maxell, TDK eller BASF er reelt ligegyldigt. Men hver film er per definition et unikt produkt og kan ikke umiddelbart erstatte et andet. F.eks. vil Warner ved at nedsætte prisen på Harry Potter næppe udkonkurrere Disney uanset hvad DE gør med deres priser.

Med hensyn til G&S ønske om nyrelease priser i 100 kr.´s lejet, så kan jeg kun gentage hvad jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd da jeg gennemgik omkostningerne ved at udgive en DVD: Jo, der er titler der kunne produceres i tilstrækkeligt store oplag (eller tilstrækkeligt ringe kvalitet) til at dette kunne lade sig gøre. Men for en ret stor gruppe af mindre og mellem titler, ville 100 kr. være under produktionsprisen per disc. Seriøst. Et generelt prisniveau i det leje ville simpelthen resultere i at rigtig mange titler aldrig nogensinde så dagens lys på DVD. Specielt de førnævnte danske titler ville ikke have en chance, og man ville ikke i 2 sekunder overveje at udgive dem. Det handler simpelthen om at overskuddet på de store titler hjælper til at betale for de mere risikoprægede som der ofte tabes penge på, eller som måske lige tjener sig hjem.

Jeg synes personligt ikke der er nogen grund til at skåle i Arnbitter eller andet brændbart over at priserne halveres, hvis det har som bieffekt at det kun er "top 20" der overhovedet bliver udgivet.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes