Emne: DVD Priser ?? godt nyt måske ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jesperthomsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en strøtanke; lidt underligt at ingen herinde taler om den grådige hifi-branche, der tydeligvis er gennemsyret af prisaftaler og prisdifferentiering. Måske fordi man ikke kan hajkopiere en forstærker 
|
| Til top |
|
| |
niller111 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisen på DVDere og CDere er hvad markedet kan bære. For øjeblikket mener branchen at en kombination af moderate prisfald og jagt på pirater er den løsning der giver den største profit - men på sigt kan de formentlig ikke gøre ret meget, men er nød til at tilbyde noget som man ikke får ved piratkopiering. Det kan f.eks. være som det ses ofte efterhånden at lade nye musikCDere inkludere en DVD med uddrag af konserter, musikvideo osv.
Når "branchen" taler om moral og faren for at der ikke bliver lavet film er det helt til grin. Fremstillingsprisen på film og musik er faldet drastisk (når der ses bort fra honoraret til producenter, skuespillere etc.) Og hvem siger, at man skal være millionær fordi man har lavet en god plade eller en god film?
Og skal vi lige tage den en gang til for kong Knud - Det der kopieres mest af er det der samtidigt sælges mest af (musik og film for et yngre publikum) Det er næppe af hensyn til salget af kinesiske kunstfilm og klassiske CDere at branchen aggressivt forfølger "pirater" - De der ser og hører dette har normalt penge nok.
Heraf følger også, at det er latterligt at tale om en rimelig pris - og sammenligne med Levis (forøvrigt godt eksempel - Levis er en mærkevare i Europa og ikke i USA, derfor prisforskellen). Ønsker man at komme piratkopiering til livs er der kun en vej, og det er ned med priserne - og det kommer de også på sigt.
Indtil da er der kun et at gøre, nemlig at købe i udlandet.
|
| Til top |
|
| |
kennls Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke hvorfor RogueAgent og andre, altid snakker om piratkopiering i forbindelse med prissætning af DVD'ere. De fleste af os snakker ikke om piratkopiering, eller betragter det som et alternativ. Vi er formentlig mange der er irriteret over vi skal købe i udlandet, for at få den samme varer billigere. Jeg vil hellere støtte lokale arbejdspladser end udlandske, men ikke for en væsentlig merpris.
Omkring det tidspunkt Find Nemo (Finding Nemo) havde premiere i biograferne i DK, købte jeg den som premiere DVD i Wal Mart i USA for 14,99 $ (plus en dollar i taxes). Dvs. en premiere pris på omkring 100 kr. jeg så den også i butikker til 20 og 30 dollars, men store kæder tiltrækker kunder ved at pris differentiere eftertragtede varer, og de tabte måske lidt penge på at sælge den til det.
Kunne man forestille sig det samme i DK (eller europa) hvor der tilsyneladende er mere "kontrol" over prissætningen i detail butikkerne...? Specielt Disney DVD'ere virker som om, de kun er på tilbud overalt, eller slet ikke. Noget der vækker lidt mistanke. Med de store skandaler der har været med prisaftaler i andre brancher, står man som almindelig forbruger og undrer sig lidt.
Heldigvis er tilbuds DVD'ere blevet billigere og nærmet sig niveauet i udlandet (dvs. også USA). Men på nye DVD'ere er der åbentbart for lidt konkurence. Jeg ville personligt købe mange flere DVD'ere i DK hvis premiere DVD kostede 150 kr. i stedet for 200 kr. For 200 kr. lejer jeg dem hellere for 40 kr. i blockbuster og venter et lille års tid og køber den for 70-100 kr. (formentlig i udlandet, men efterhånden også mange gange herhjemme).
Mvh Kenn
|
| Til top |
|
| |
niller111 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kennels skrev
Omkring det tidspunkt Find Nemo (Finding Nemo) havde premiere i biograferne i DK, købte jeg den som premiere DVD i Wal Mart i USA for 14,99 $ (plus en dollar i taxes).
Købte den selv til mnin datter (på samme tid som primiere i Danmark) for ca. 90 kroner i Brasilien - men så kunne man også vælge en HVILKEN som helst af Disneys andre DVD film, som man fik gratis med.
Behøver jeg at sige at jeg helst ikke køber DVD i Danmark?
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind,
Der er mange butikker i Bangkok du kan købe disse fil i til disse priser. Dem jeg købte denne gang købte jeg i Emporium shopping center i deres powermall som ligger på 5sal, forøvrigt lige under en super biograf på Imperial niveau, dog med den forskel at de kun tager 12 kroner for en billet. Emporium ligger på Sukhumvit Soi 24. Det letteste er at tage Sky train (BTS) der hen og stå af ved Prom phong stationen, så er der direkte indgang til centeret.
Er man mere til musik CD'er til en nypris pt på 40kroner for de nyeste, så gå ind i samme shopping center på 3sal. Der har de et CD warehouse og de har mange CD'ere i alle afskygninger. På samme sal ligger forøvrigt Sony's butik og de har alt Sony, grejet inkl alle deres plasme, og LCD'er så man direkte kan sammeligne. De har også alt Sony's reference grej som man yderst sjældent ser i Europa. Lige over for Sony ligger Panasonic, så det er let at lave sammenlininger. Vil man se alle andre mærker kanman se det på 5sal i powermall hvor de vel ca har omkrin 50 forskellige plasma fra alverdens mærker.
Husk vis du køber for over ca 300kroner skal du bede om en kvittering så du kan få de 7% moms tilbage i lufthavnen ved udrejse.
Nu var dette et elemepel på Emporium, m,en i Bangkok er der mange mange lignende shopping centre. Feks Central Chidlom og worl plaze center hvor man også kan købe DVD i stor stil, og originale.
Der er egentlig kun en hovedregel. Køb ikke DVD'erne på gaden eller på weekend markedet (jatujak). Der er der kopi DVD'er, Cd'er og næsten med garanti dårlig kvalitet.
Med kopi DVD'er gælder det ikke som med Louis Vitton tasker, hvor den eneste forskel på kopien og den ægte er garantien og prisen. Lige til sammeligning så tager man ca 17000dkk for en lille håndtaske i butikken og taler man lidt Thai kan man få den til 200 på gaden. Dette er selvfølgelig ikke noget man skal gøre, da det er ulovligt, men tankevækkende en forskel der er !!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kennls,
Bare for god ordens skyld, så har jeg (såvidt jeg lige kan huske) kun talt om piratkopiering når andre i forskellige sammenhænge har spurgt til det eller på anden måde bragt det ind i diskussionen. Og som jeg har forsøgt at forklare i starten af denne tråd så er de direkte omkostninger i DVD produktion så store (uanset hvad mange deltagere i diskussionen måtte mene ) at man efter min mening ikke behøver at bruge piratkopiering som undskyldning for at forklare hvorfor priserne ligger hvor de gør, og det har jeg såvidt jeg ved heller ikke gjort. Jeg synes derimod omvendt at mange (ikke i dette forum..! ) bruger priserne som undskyldning for at fildele - og DET synes jeg ikke er ok.
Men bare lige for at slå DET fast, så mener jeg selv ikke at piratkopiering er noget kæmpe ØKONOMISK problem for de store titler som Star Wars, Ringenes Herre osv - her er der mange der downloader dem, men (tror jeg måske fordi jeg selv er samlernørd) mange går sikkert også i biografen og/eller køber originalen på DVD når den udkommer, eller i det mindste når den kommer på tilbud ½-1 år efter release. Så de skal nok klare sig.
Problemet er langt større for de små og mellemstore titler (både film og musik) hvor økonomisk succes i mange tilfælde er nødvendig for at sikre et produktionsselskabs overleven eller for at sikre en fremtid i filmbranchen for en instruktør og/eller diverse nye skuespillere der gerne ville have en chance for at blive til noget. For disse titler vil det efter min mening oftest være en langt mindre procentdel af dem der fildeler der senere går ud og køber originalen.
|
| Til top |
|
| |
niller111 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skriver at de direkte omostninger er så store ved DVD produktion, at det i sig selv er nok til at forklare priserne.
Det er simpelthen noget vås (for at sige det pænt) Danske film lavet for et lille marked måske ja, men for film med et globalt marked? At man kunne få accept hos politikerne til at differentiere markedet ved at indføre regionskoder viser kun at der er ringe forståelse for betydningen af fri konkurrence. Priserne har INTET med omkostningerne at gøre - men er alene udtryk for profitmaksimering - hvilket er ok, hvis jeg havde de samme muligheder som musik- og filmbranchen, ville jeg gøre det samme. Men lad være med at komme med det ævl om omkostninger. Hvis det var tilfældet, skulle prisen for de enkelte film jo være afhængig af hvor meget det havde kostet at producere dem og det er de ikke. Med andre ord, en dogmefilm skulle koste langt mindre at se i biografen end en "almindelig" film osv. osv.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
*dyyybt suk*
Niller, det er jo det jeg hele tiden har forsøgt at få folk til at forstå. Eet eller andet sted burde film måske nok koste det som hver enkelt titel isoleret set har kostet at fremstille plus "rimelig avance" - jeg har iøvrigt ikke set nogen komme med et bud på hvad det burde være, PRÆCIS hvor meget mener folk egentlig at man må tjene på en vare før der er tale om "grådighed"??
Men det er nu engang sådan at det er de færreste der ville betale prisen for de små og mellemstore (og i særdeleshed lokale, f.eks. danske) titler, hvis den skulle reflektere den reelle omkostning. Du vender det faktisk på hovedet - en dansk dogmefilm burde faktisk koste væsentligt mere i biografen end Ringenes Herre. Den er måske billigere at producere, men til gengæld er publikummet også kun en promille af den andens på verdensplan. Men omkostningerne i Danmark ved at distribuere dem, hvad enten det er i bio eller på DVD er stort set de samme.
Som jeg illustrerede i mit første indlæg i denne tråd (ca. midt på side 2, hvis du ville gøre mig den tjeneste at læse det) så er der helt klart nogen film der kunne sælges billigere, fordi de udkommer i rasende store oplag. Omvendt er der film der burde koste 2-3 gange (eller mere) end hvad de gør i dag hvis omkostningen forbundet med at lancere den skulle kunne tjene sig hjem. Med andre ord er det i et vist omfang de store titler der betaler for at de små overhovedet bliver udgivet. Man kan være enig eller uenig i den strategi, men det er nu engang sådan det i mange tilfælde foregår. Og her skal man - som jeg forklarede i det tidligere indlæg - hele tiden have for øje at man IKKE kun kan se på DVD som et isoleret medie og regne med at hele forklaringen på prissætningen for en DVD ligger her. Omsætningen i biografen, eventuel indtægt ved TV-salg, ppv og vod og hvad ved jeg indgår også. Bevares, DVD er en stor bid af kagen, som regel den største, men det ER kun en del af det samlede billede af hvordan en film havner på hylderne i DVD-sektionen hos forhandlerne.
Man kunne da godt forestille sig at distributørne valgte kun at udgive titler som kunne sælges i så store oplag at standardprisen for en ny DVD var 100 kr. Men ville det helt ærligt ikke være lidt kedeligt hvis det eneste man kunne købe var blockbusterne?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=niller111] Priserne har INTET med omkostningerne at gøre - men er alene udtryk for profitmaksimering - hvilket er ok, hvis jeg havde de samme muligheder som musik- og filmbranchen, ville jeg gøre det samme. Men lad være med at komme med det ævl om omkostninger. [/QUOTE]
Iøvrigt rart at du (vist som den første) anerkender betydningen af profitmaksimering. Jeg forbløffes dog konstant over folks manglende forståelse for at film er et produkt som enhver anden vare, og at det er filmselskabers og distributørers hovedopgave at tjene penge på deres produkt.
Men selv DU tror vel ikke på at der ikke er omkostninger forbundet med film- og DVD produktion, og at de ikke på nogensomhelst måde spiller ind når en vare skal prissættes?
JEG synes det er noget ævl blot at sige at fordi materialeprisen for et stykke plastic i boks ligger mellem 5 og 10 kr, så er det den eneste omkostning, og så burde DVD´er heller ikke koste mere end max 20 kr. Men alt det har jeg efterhånden brugt spalteplads nok på at forklare, og min "forklaring" har ikke ændret sig siden side 2...
|
| Til top |
|
| |
niller111 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
[Quote=RogueAgent] Man kunne da godt forestille sig at distributørne valgte kun at udgive titler som kunne sælges i så store oplag at standardprisen for en ny DVD var 100 kr. Men ville det helt ærligt ikke være lidt kedeligt hvis det eneste man kunne købe var blockbusterne?
Der er en række ting der ikke helt stemmer overens med det du skriver. Som det er i dag forholder det sig omvendt - det er de "smalle" film der ofte findes til en 50er hos TP og andre, hvorimod "blokbusterne" (formentlig dem der bliver kopieret mest) der holder prisen. Det hænger ikke sammen.
Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige - det er nok bare mig der ikke kan holde plade- og filmselskabernes ævl om "kunst" ud - det er alene buisness - Lad os bare lave et tankeeksperiment - Lad os forestille os, at branchen tabte kampen mod piraterne, hvad ville de så gøre? - sætte rpisen ned selvfølgelig og sige til skuespillere, musikere, producenter osv. at de måtte nøjes med mindre - and so what? Vi snakker her om kommercielle artister (bedre ord end kunstner) der så måtte acceptere en lønnedgang (det har personalet i SAS og andre steder måtte gøre, jeg hører ikke nogen sige, at det er uretfærdigt - for når det kommer til penge, så tager Vi jo Virgin airlines eller hvad de nu hedder fordi det er billigere)
På samme måde finder forbrugerne veje til at købe musik og film billigere end i Danmark - og lad vær med at påstå, at branchen TABER penge, når de sælger DVDere eller CDere i USA, Brasilien eller andre steder hvor priserne er omkring det halve af DK.
Mit gæt er forøvrigt, at en præmiere DVD og en ny CD koster ca. det halve af i dag indenfor 3-4 år, ganske simpelt fordi stigende Internethastighed gør køb via nettet muligt (download) og branchens alternativ er at der bliver piratkopieret.
Og så synes jeg forøvrigt det er helt iorden hvis DVDerne koster forskelligt - DEt bliver enden på det hele alligevel.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe skrev:
perejvind,
Der er mange butikker i Bangkok du kan købe disse fil i til disse priser. Dem jeg købte denne gang købte jeg i Emporium shopping center i deres powermall som ligger på 5sal, forøvrigt lige under en super biograf på Imperial niveau, dog med den forskel at de kun tager 12 kroner for en billet. Emporium ligger på Sukhumvit Soi 24. Det letteste er at tage Sky train (BTS) der hen og stå af ved Prom phong stationen, så er der direkte indgang til centeret.
Er man mere til musik CD'er til en nypris pt på 40kroner for de nyeste, så gå ind i samme shopping center på 3sal. Der har de et CD warehouse og de har mange CD'ere i alle afskygninger. På samme sal ligger forøvrigt Sony's butik og de har alt Sony, grejet inkl alle deres plasme, og LCD'er så man direkte kan sammeligne. De har også alt Sony's reference grej som man yderst sjældent ser i Europa. Lige over for Sony ligger Panasonic, så det er let at lave sammenlininger. Vil man se alle andre mærker kanman se det på 5sal i powermall hvor de vel ca har omkrin 50 forskellige plasma fra alverdens mærker.
Husk vis du køber for over ca 300kroner skal du bede om en kvittering så du kan få de 7% moms tilbage i lufthavnen ved udrejse.
Nu var dette et elemepel på Emporium, m,en i Bangkok er der mange mange lignende shopping centre. Feks Central Chidlom og worl plaze center hvor man også kan købe DVD i stor stil, og originale.
Der er egentlig kun en hovedregel. Køb ikke DVD'erne på gaden eller på weekend markedet (jatujak). Der er der kopi DVD'er, Cd'er og næsten med garanti dårlig kvalitet.
Med kopi DVD'er gælder det ikke som med Louis Vitton tasker, hvor den eneste forskel på kopien og den ægte er garantien og prisen. Lige til sammeligning så tager man ca 17000dkk for en lille håndtaske i butikken og taler man lidt Thai kan man få den til 200 på gaden. Dette er selvfølgelig ikke noget man skal gøre, da det er ulovligt, men tankevækkende en forskel der er !! |
|
|
Super info! Tusind tak
Jeg kender allerede Shopping centret ved Soi 24, men ellers har jeg mest handlet i Panthip Plaza. Mens folk herinde diskuterer videre, vil jeg bestille nogle film i Thailand  Jeg kender en i Bangkok, der kan sende dem til mig. Og så må jeg lige finde ud ad, hvor mange DVD-film der kan være i en kuffert, for jeg skal da godtnok have købt stort ind, næste gang jeg kommer derud. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Argh - kom til at poste mit indlæg 3 gange __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
__________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 03:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind,
Pathip plaza er nok et af de mest kendte shopping malls i Bangkok. Dog er det desværre en røverbule. At købe en CD/DVD der, så er man næsten sikret at man købet uoriginalt og bliver taget ved numsem. De er skrupelløse de folk der er der. Heldigvis begynder politiet endelig at få has på det. Der foregår rigtig mange razzia der nu, men der er stadig en del kopi handlen da de stadig har ders kontakter til politiet. Dog er der så mange razzia der nu, så kunderne begynder at smutte, da de også bliver belastet af det. Software kopier sælges dog stadig i vild flor der, så det er kun DVD/CD kopier de prøvet at stoppe seriøst.
Nu er punthip jp så også kun et IT shopping mall hvor Emporium og de andre er mere alla Magasin i dyr udgave.
Hvis du er i Bangkok næste gang, så tag til Amarin Plaza og Geysorn plaza og nyd hele dagen der. Du finder dem ved at tage skytrain til Chidlom og så er der direkte gangbro til dem begge,
I Gaysorn finder du B&W/Classe butikken på anden sal. De har hele reference anlægget stående. Du skal spørge til det da det står inde i et lukket lytterum hvor akustikken er lavet til det. De lade dig gerne sidde derinde i flere timer. Taler du ikke Thai får du ikke dn store samtale med dem, da jeg aldrig har mødt nogen der som taler et ok engelsk. Men det ernu også ligemeget for du skal ikke købe noget der da det er hammer dyrt, da B&W har valgt at deres udstyr i Thailand skal matches med det dyreste, så prisen er ca det dobbelte af DK. Det er også derfor at det ligge ri Gaysorn plaze da det er det plaza med kun de dyreste mærkevarer, Gucci, Rolex etc. Så folk ved intet om hifi i den butik, men de sælger i spandevis til rige mennesker. De har to sæt B&W 800 sat op i surround med to styk 802 som front. Det er classe Omega serie som trækker det hele. Der står udstyr for langt over en mille kroner.
Amarin er et billigere center. Der ligger der 4 seriøse hifi butikker. Det er rigtig hif butikker hv or de ved en masse om det og man kan gøre rigtig gode handler, specielt på brugt udstyr. Nu er der rigtig mange rigtig rige mennesker i Bangkok og de køber altså de dyre hifi og det gode er de køber nyt hvergang der komemr noget nyt. Og brugt prisen er super god. Der er der jeg købte min Krell KPS 25SC som jo normalt er i 200000 kroner klassen. Nå men i Amarin kan du lytte til ML, Krell, Burmeister, Mcintosh, Halcro, Martin logan, Quad, theta, pass og mange flere. De lækre er at de butikker har hele linien af mærkerne så der står ikke kun et anlæg og spiller, nej de har hele serien. Så det er lidt andre forhold end i Danmark hvor man skal være heldig for at finde noget som helst af det udstyr og så har de kun et apparat eller to.
Et godt tilbud som de har lige nu synes jeg er Classe Omege forforstærkeren. Jeg mener den står til 130000 kroner i klubben. Du kan købe den brugt til 27000 står den til og du kan sikkert forhandle dem ned på et par og 20. Så følger deres overarm tykke netkabel også med.
Tag en tur derhen næste gnag du er i byen, det er det værd hvis man er hiFi interesseret.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke det at de (medie-selskaberne) tjener penge, det er måden de gør det på. Et eks. min lille nevø havde i snart et halvt år sparet sammen til et Playstation spil til 400,-kr, da han så fik det med hjem viste det sig det var et l...te spil (jeg har aldrig set ham så skuffet), hans mor og far er de mest retskaffen mennesker, de kunne aldrig finde på at gå over for rødt. Efter den dag begyndte de at købe kopi spil til deres søn.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
niller111 skrev:
| Der er en række ting der ikke helt stemmer overens med det du skriver. Som det er i dag forholder det sig omvendt - det er de "smalle" film der ofte findes til en 50er hos TP og andre, hvorimod "blokbusterne" (formentlig dem der bliver kopieret mest) der holder prisen. Det hænger ikke sammen. |
|
|
Well, som jeg også tidligere i denne tråd har prøvet at forklare så er det ret vigtigt at skelne mellem "rigtige" DVD produktioner, hvor en film bliver restaureret i større eller mindre grad hvis den er ældre, eller får en anstændig encoding baseret på en ordentlig master hvis den er nyere. Hvor man bruger tid og ressourcer på enten at grave gammelt ekstramateriale frem eller producere nyt. Og hvor produktet prissættes realistisk.
TP har slået sig vældigt op på de her 25 kr.´s "lokketilbud". Jeg ved ikke hvad den præcise prisstruktur er på de DVD´er - men jeg tvivler kraftigt på at der bliver tjent mere end 4-5 ører pr. skive, som vel at mærke skal deles mellem distributør og forhandler, hvis der overhovedet er en indtjening for forhandleren. Formålet med disse "budget DVD´er" er - som navnet på tilbudene ligesom også slår fast - at lokke kunder til som så forhåbentlig også køber nogen af fuldprisprodukterne nu de er der alligevel.
Herudover så tror jeg du vil give mig ret i at rigtig mange af de her 25-50 kr.´s DVD´er for det første ikke er NYE film (jeg har hele tiden haft indtrykket af at denne her diskussion handler om hvad nye film bør koste på streetdate) og for det andet i ca. 90% af tilfældende er nogen ret elendige produktioner. Der er ofte tale om genbrug af gamle VHS mastere (i nogen tilfælde er VHS bånd direkte blevet BRUGT som master!), ofte i 4:3 P/S fordi man ikke har villet ofre en ny indscanning af negativet, der er stereolyd (fra VHS masteren) fordi man har sparet omkostningen til et 5.1 mix, selv om det i en del tilfælde har eksisteret, man bruger den billigst mulige oversætter med meningsforstyrrende oversættelser og stavefejl som resultat, osv osv.
For slet ikke at tale om, at der i mange af disse tilfælde er tale om at det er film der er så gamle at rettighederne er udløbet forlængst for den distributør der i sin tid havde købt dem. Der er så firmaer der køber stakkevis af disse rettigheder for peanuts, og sender disse her (efter min mening) ringe DVD´er ud for at lave en hurtig profit.
Og her skal jeg selvfølgelig veje mine ord på en guldvægt, når jeg hele vejen i denne tråd har talt om at der ikke burde være noget odiøst i at ville tjene penge på sit produkt. Men i tilfældet med disse "billige" DVD´er - så mener jeg faktisk at der til en vis grad her er tale om en form for ådselæderi. Her er for det første tale om at man laver et efter min mening middelmådigt produkt, for at spare penge. Og det er som sådan fint nok at man vil spare penge, men resultatet er det vi netop diskuterer her: At forbrugerne tænker, at når det kan lade sig gøre at producere og sælge denne titel for 25-50 kr, hvorfor skal DEN dér ovre så koste 199?
Ikke alene får man på den måde "vænnet" forbrugerne til at en DVD ikke behøver koste noget, men hvad værre er - i tilfældet med dem der KUN køber de billige skiver får man en gruppe af forbrugere der ikke ved hvor stor forskellen på VHS og DVD reelt er, fordi de titler de køber er så ringe produceret. Og hvis de først tænker at "DVD er da ikke noget særligt fremskridt" - så får man dem ihvertfald ALDRIG til at købe en fuldpris DVD.
Og alt dette er muligt fordi de nye rettighedshavere til disse film IKKE har hele "fødekæden" at skulle bekymre sig om. De skal IKKE tænke på hvordan filmen går i biografen, de skal IKKE tænke på TV rettigheder, VOD og PPV - de skal KUN spekulere over at tjene 2 ører per disc, fordi disse discs er et langt mere isoleret produkt end f.eks. en ny Harry Potter film eller LOTR.
Og hvis de så har købt f.eks. 100 rettigheder på diverse 80´er og 90´er film for en slik i et hug, så er de fuldt tilfredse med at tjene de par ører pr skive, fordi de ikke har andre omkostninger på titlerne - og fordi de ved at prisen er så lav at folk rent faktisk køber dem UANSET hvad det er de får med hjem. Til 25-50 kr per skive købes filmene som rent impulskøb, og mange forbrugere tænker når de ser en eller anden 20 år gammel film de aldrig har hørt om, at SÅ ringe kan den da heller ikke være at den ikke er 25 kr. værd. Og kommer så hjem og bliver bekræftet i at en DVD ikke skal koste 199 kr. når kvaliteten er så dårlig. Men for 25 kr. var det da ok underholdning en kedelig søndag eftermiddag.
En helt anden diskussion er det at komme ind på at nye film efter x antal måneder sættes ned i pris. Der er to faktorer der spiller ind her - for det første at man gerne skulle have fået de fleste af startomkostningerne tjent hjem, så genoptryk af DVD´en fremover mest skal hvile i sig selv. Og for det andet at det pga udbud og efterspørgsel er sådan at folk på et eller andet tidspunkt hellere vil give fuldpris for "ugens film" end for en 4-5 måneder gammel film - og så sættes prisen ned for at holde gang i salget. It´s as simple as that.
niller111 skrev:
| Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige - det er nok bare mig der ikke kan holde plade- og filmselskabernes ævl om "kunst" ud - det er alene buisness |
|
|
Hmmm, er det egentlig ikke også det jeg hele tiden har sagt..? Der er dem der mener at film og musik, netop fordi det er "kunst", burde være gratis, og at det burde være lovligt at fildele alt det man vil - man spreder jo blot kulturen som burde være folkeeje. Men film og musik er produkter som ethvert andet.
niller111 skrev:
| - Lad os bare lave et tankeeksperiment - Lad os forestille os, at branchen tabte kampen mod piraterne, hvad ville de så gøre? - sætte rpisen ned selvfølgelig og sige til skuespillere, musikere, producenter osv. at de måtte nøjes med mindre - and so what? Vi snakker her om kommercielle artister (bedre ord end kunstner) der så måtte acceptere en lønnedgang (det har personalet i SAS og andre steder måtte gøre, jeg hører ikke nogen sige, at det er uretfærdigt - for når det kommer til penge, så tager Vi jo Virgin airlines eller hvad de nu hedder fordi det er billigere) |
|
|
Hmmm, her kommer jeg så igen til at sige noget om piratkopiering... 
Det er da klart at film- og musikbrancherne som enhver anden branche løbende må indstille sig på de forhold der eksisterer i markedet. Spørgsmålet er hvad du mener med at "tabe kampen mod piraterne" - der er flere problemstillinger her. For det første den faktiske tilgængelighed af ulovligt materiale på nettet og eventuelle muligheder for at forhindre/standse dette. Så er der mulighederne for at finde og evt. retsforfølge dem der bryder loven. Og så er der befolkningens holdning til piratkopiering og fildeling i det hele taget.
Hvis nu folks indstilling til ulovlig fildeling af film og musik ændrede sig i en sådan grad at ALLE mente at det var helt ok, så ville det efter min mening ikke hjælpe en fis at der kom lovlige alternativer - for som du selv siger, så går alle efter den billigste pris, og der findes ikke noget billigere end gratis. Så kunne man sætte prisen så meget ned det skulle være, og lige meget ville det hjælpe. Skete det, ville der ikke længere være nogen film- eller musikbranche, for hvorfor i alverden skulle de producere noget som helst hvis de ikke kunne tjene penge på det? Din sammenligning med SAS og Virgin kan kun bruges hvis du udvider tankeeksperimentet til at (og her strækker jeg den lidt, jeg ved det...) nogen stjal et par fly fra hvert af de store flyselskaber, og herefter tilbød at flyve folk gratis rundt i verden. De øvrige selskaber ville så ikke have andre valg end at forsøge at stoppe den gratis trafik eller dreje nøglen om, for uanset hvor mange ansatte de fyrede eller hvor meget de gik ned i løn, så ville folk - hvis de anså det som helt i orden - hellere lade sig transportere gratis rundt.
På de to andre fronter vil det naturligvis altid være et "kat og mus" spil, hvor pirater prøver at finde nye veje til at få fat i film og musik, og brancherne prøver at lægge dem hindringer i vejen. Sådan har det altid været, og sådan vil det formentlig fortsætte i laaaang tid. Hvor det ender ved jeg ikke.
niller111 skrev:
| På samme måde finder forbrugerne veje til at købe musik og film billigere end i Danmark - og lad vær med at påstå, at branchen TABER penge, når de sælger DVDere eller CDere i USA, Brasilien eller andre steder hvor priserne er omkring det halve af DK. |
|
|
Hmmm, det kommer selvfølgelig an på hvad du forstår ved "branchen". Mange tænker på "filmbranchen" som et eller andet stort homogent monster, hvor alle penge løber ned i den samme kasse uanset hvilken titel de køber eller hvor de køber den. Det er selvfølgelig ikke tilfældet.
Jeg køber da også selv mine DVD´er hvor jeg kan få dem billigst - jeg er forbruger ligesom alle jer andre - men hvis du f.eks. køber alle dine amerikanske film som region 3 fordi de er billigere end R2DK, så taber de DANSKE (og/eller skandinaviske) distributører penge. Det amerikanske produktionsselskab er måske ligeglad, men det er SF-film, Sandrew Metronome, Nordisk Film, Scanbox og de andre godtnok ikke. For de får jo IKKE nogen indtjening ud af at du køber film som de har betalt i dyre domme for at have retten til at markedsføre og distribuere i Skandinavien. De penge de havde håbet at tjene på film x er dem der gerne skulle have finansieret indkøbet af film y og dække tabet på film z.
Den logiske følge af at der bliver pillet ALT for meget ved den struktur er at der potentielt bliver indkøbt færre film til de danske biografer, specielt de mere risikobetonede (og ofte dem der ellers er mest interessante) - og har de ikke været i biffen har de ofte ikke en chance på DVD, og kommer måske så først ti år senere, når de føromtalte "gribbe" kan købe rettighederne billigt og sende en dårlig DVD ud.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
| Det er ikke det at de (medie-selskaberne) tjener penge, det er måden de gør det på. Et eks. min lille nevø havde i snart et halvt år sparet sammen til et Playstation spil til 400,-kr, da han så fik det med hjem viste det sig det var et l...te spil (jeg har aldrig set ham så skuffet), hans mor og far er de mest retskaffen mennesker, de kunne aldrig finde på at gå over for rødt. Efter den dag begyndte de at købe kopi spil til deres søn. |
|
|
Og de stjal også i BR legetøj, fordi det elektriske tog gik i stykker efter 4 dage?
Måske er der bare for nemt?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemet er også at visse mennesker's grådighed får mange til at legitimere de mere skumle anskaffelsesmetoder.
eks. har "jul på vesterbro" holdt prisen siden den kom frem, mens taxi 2 lynhurtigt fald til en 50'er.... det har naturligvis været påvirket mht udbud/efterspørgsel, men jeg havde sq nok købt skidtet med det samme hvis jeg havde vidst at prisen ville forblive den samme.....
mit favorit eksempel er metallica cd'er... jeg er glad for at jeg købte næsten alle mine i 97, for nutildags koster "kill 'em all", der udkom i 83, 160kr....
den er altså steget i pris?
som jeg ser det er der ikke den store teoretiske forskel i prissætningen af digitale medier og biler, og ligeledes vil jeg ikke betale 150% af nyprisen på en bil der er over ti år gammel. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev tidligere, at jeg ville prøve at få tilsendt nogle film fra Thailand. Det viste sig at være en dårlig idé. Min bekendte i Bangkok sendte mig 4 film, i hver sin forede konvolut. Indtil nu har jeg kun modtaget en film, og jeg tvivler på, at de andre dukker op. De er sikkert blevet stjålet, af de korrupte postarbejdere i Thailand
Nå, men det var da forsøget værd. Om ca. 6 måneder drager jeg selv til Thailand, og så er det nok ikke svært at gætte, hvad kufferten bliver fyldt op med __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|