| Forfatter |
|
Cerberus Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi igen vender os mod de hjemlige himmelstrøg, er der også danske bud på godt design. Jeg er stadig vild med mine egne SA7kere, men bestemt også htere som Audiovector S6 er et designstudie i sig selv.
Blot min mening :-)
PS: Godt emne
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cerberus skrev:
|
Hvis vi igen vender os mod de hjemlige himmelstrøg, er der også danske bud på godt design. Jeg er stadig vild med mine egne SA7kere, men bestemt også htere som Audiovector S6 er et designstudie i sig selv.
Blot min mening :-)
PS: Godt emne
|
|
|
Det er ganske flotte højtalere det vil jeg give dig ret i, de er dog lavet i fler forskellige udgaver af andre producenter, selv om de har forskellige udtryk. her tænker jeg bla. på Piega.
Men Danske Dynaudio er da også nogen der bevist skaber et design med et særegnet udtryk, der kun er deres egen.
|
| Til top |
|
| |
Cerberus Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan,
Du gjorde mig lige nysgerrig;
Er der nogen som har et design som SA7K?
Men ja Dynaudio kan også være med i det gode selskab :-)
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm
nu hopper den af igen
De højtaler der postes om , de har intet med B&W vienna System-a AV og mange andre højtaler at gøre .
De fleste normale mennsker ville aldrig have sådanne højtaler ind i der hus det er kun os t**ser der vil det .
Næ de vil have noget som TP de har alt de fylder lidt der er forstærker i ja lette at bruge også spiller de meget bedre end man kan forvente af sådanne højtaler .
Så siger folk ja men b&o ja og hvorfor .
Prøv næste gang du er i byen og du møder en du ikke kender du falder i snak med , det første der kommer i de fleste mund er HVAD LAVER DU ( folks staus er ders job ) og hvis de ikke har staus i ders job jaa så kan man få det i .
dyr bil
fedt hus
B&O
dyre møbler
og de låner til det hele , dem kender jeg mange af og det er sådan .
De er ligeglad hvordan det spiller bare der er lidt snop i det .
Her er det grimt hifi mange børn gammel biler og møbler
Derfor synes jeg TP er vildt godt , og det spiller enda rigtig godt .
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at, for at kalde en højttaler, for godt design, så skal den som udgangspunkt IKKE ligne en højttaler.
En firkantet kasse der enten står på stander eller på gulvet, er efter min mening ikke flot design eller pænt i det hele taget, og det uanset farve eller finish.
B&O har netop gjort op med det standard look, næsten alle højttalere har.
Nogle designhøjttalere jeg mener kunne være et godt alternativ, er f.eks. Peerless NXT paneler, der ligner malerier på væggen, men spiller musik, så de fleste ikke-Hifi entutiaster er fuldt ud tilfreds. Ellers er der jo næsten hele rækken af de mere moderne fra B&O.
Det er ikke alt der er lige pænt, men design mener jeg nu ikke man kan kalde firkantet "kasser" for...
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@daniels: Det mener jeg så er en lidt snæver definition
Mange stole, som man i dag anerkender som designer stole, ligner stadigvæk stole. Det er vel et sammenspil mellem form og funktion. Men jeg er da enig i, at mange højttalere ligner hinanden og ikke er specielle i udseende.
Et tillægsspørgsmål: Det er tydeligt at der ligger stor håndværksmæssig arbejde bag nogle mærker af højttalere, ligesom ved mange designer møbler, men ophøjer det højttalerne til "designer" fordi de udstråler kvalitet?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@LarsChristensen
Snæver ja, men det skal vel ikke bare være design for designs skyld. Det skal vel også være pænt (?)
Der giver jeg @jensen ret; hvis man spørger nogen der ikke interessere sig for HiFi, om hvad der er pænt, så vil langt de fleste helst undgå helt, at have højttalere i stuen. Høres men ikke ses.
- Trenden med micro/mini anlæg kunne afspejle dette.
Man bliver fagidiot af at arbejde med HiFi. Jeg har bygget højttalere i over ti år, og må indse at de "klodser" jeg mente var elegante og flotte, ikke var andet end klodser for ikke-HiFi folk.
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cerberus skrev:
|
Hej Jan,
Du gjorde mig lige nysgerrig;
Er der nogen som har et design som SA7K?
|
|
|
Jeg har ikke set andre med den facon nej nemlig nej. men jeg vil ikke lige påstå det er en desideret designhøjtaler af den grund. Jeg kan nu godt lide den, men det er en anden sag.
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu rykker det.
Jeg vil give Jensen lidt ret, dog vil jeg lige nævne at når vi taler om hvad de fleste vil have så handler det også meget om prisen, prisen og prisen. Jeg kender ingen der ikke er en "hifi nørd " der vil give 60k for et sæt højtalere, trods det, at jeg kender nogen der har pengene.
Men at blive betraktet som desinger højtalere er der nok alligevel kun B&O der er blevet. Prøv at gå ind på dansk design Center´s hjemmeside, det eneste elektronik der bliver nævnt er B&O, prøv at gå ind på auktionshuse, der bliver B&O sat ind sammen med Børge Mogensen møbler osv. Så når vi kommer til den officielle anerkendelse af design, så er der B&O.
Jeg mener bare der også er andre der kunne betegnes som sådan, men de har bare ikke fået det ry gennem tiden, så i det selskab er der måske også lidt snop i det. Men B&O har også lavet anderledes design end mængden af HIFI i mange år.
Når jeg f.eks nævner Revel Studio og B&W, så er det for at jeg mener de har et design der vil ses og er ret unik i forhold til mængden, de har bare et handicap i den officielle design kultur, de fylder og det går ikke, her har jensen ret højtalere må ikke kunne ses med mindre de er små slanke og ser meget dyre ud.
Jeg har selv et par ProAc responce 2.5, og der er da ikke noget mere kedeligt end sådan et par kasser.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes eks holfi med kirsebærfront er absolut fedt design, ligesom thule og gryphon(for at gå lidt væk fra højttalere).
men de jo desværre ikke så kendte hos menigmand...'
for at få smukke design højttalere, såsom S6 fra Audiovector, synes jeg det også kræver et "design" anlæg, eks et stilrent som Densen.
der skal være sammenhæng mellem tingene
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 04:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi taler design så har jeg nu svært ved at se hvordan man kan kalde feks Holfi og Thule for design. De bruger begge standard apparat kabinetter som de så sidder en frontplade på med deres logo. Nogle vælger så en træfront ogde fleste en alu front. Men det er da hverken design eller kvalitets kabinetter. Det ligner langt væk at en ingeniør har været igang uden hjælp fra en kreativ person.
PS, Jeg er selv belastet af at være ingeniør.
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe skrev:
|
Når vi taler design så har jeg nu svært ved at se hvordan man kan kalde feks Holfi og Thule for design. De bruger begge standard apparat kabinetter som de så sidder en frontplade på med deres logo. Nogle vælger så en træfront ogde fleste en alu front. Men det er da hverken design eller kvalitets kabinetter. Det ligner langt væk at en ingeniør har været igang uden hjælp fra en kreativ person.
|
|
|
Det er netop også min mening, en stabel vare med en anden front. At de så rent komponent mæssigt måske ikke ligner alle er noget andet. Men Design i den betydning jeg forstår det, det er det ikke.
Men Primare lavede noget midt i 90erne, det var tæske dyrt og Det var nogle ovaler der kunne stables, og så var det blank poleret alu. jeg skal prøve om jeg kan finde et billede.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan skrev:
Classe skrev:
|
|
|
|
Det er netop også min mening, en stabel vare med en anden front. At de så rent komponent mæssigt måske ikke ligner alle er noget andet. Men Design i den betydning jeg forstår det, det er det ikke.
Men Primare lavede noget midt i 90erne, det var tæske dyrt og Det var nogle ovaler der kunne stables, og så var det blank poleret alu. jeg skal prøve om jeg kan finde et billede.
|
|
|
Er det ikke disse du hentyder til ?

__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|

[/QUOTE]
Nemlig Ja
Der var vist både forforstærker og efekter, jeg syntes de er flotte og det er synd at de er gået fra dem. Det ville se meget fedt ud med et fuldt sourround sæt op med dem, 5 efekttrin.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 September 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan skrev:

|
|
|
Nemlig Ja
Der var vist både forforstærker og efekter, jeg syntes de er flotte og det er synd at de er gået fra dem. Det ville se meget fedt ud med et fuldt sourround sæt op med dem, 5 efekttrin.
[/QUOTE]
ja BO var lige 10år før på den , jeg er ret sikker på idag ville han kunne sælge vildt af det til østen .
så bo derude igang igen
og igang med de big 49 også .
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg mener at, for at kalde en højttaler, for godt design, så skal den som udgangspunkt IKKE ligne en højttaler.
En firkantet kasse der enten står på stander eller på gulvet, er efter min mening ikke flot design eller pænt i det hele taget, og det uanset farve eller finish.
B&O har netop gjort op med det standard look, næsten alle højttalere har.
Nogle designhøjttalere jeg mener kunne være et godt alternativ, er f.eks. Peerless NXT paneler, der ligner malerier på væggen, men spiller musik, så de fleste ikke-Hifi entutiaster er fuldt ud tilfreds. Ellers er der jo næsten hele rækken af de mere moderne fra B&O.
Det er ikke alt der er lige pænt, men design mener jeg nu ikke man kan kalde firkantet "kasser" for...
|
|
|
Desværre er der en del krav til høttalerne der gør at designet ikke er lige så frit som f.eks. forstærkere CD-afspillere.
Men jeg vil give dig ret i at en firkantet kasse, ikke er godt design, uanset flot bearbejdning.
Jeg burde næsten smide et par billeder ind af mine DIY højttalere. De har efterhånden 12år på bagen, og jeg er ikke blevet træt af designet selvom det er meget utraditionelt(og sikkert ikke vil falde i god jord ved mange hifi Nørder )..
Som DIY har man rimeligt frie muligheder med designet da man ikke skal tænke videre over produktions omkostninger. Derfor burde der være flere spændende design hos selvbygger folket. Desværre er dette ikke tilfældet . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Desværre er der en del krav til høttalerne der gør at designet ikke er lige så frit som f.eks. forstærkere CD-afspillere.
Men jeg vil give dig ret i at en firkantet kasse, ikke er godt design, uanset flot bearbejdning.
Jeg burde næsten smide et par billeder ind af mine DIY højttalere. De har efterhånden 12år på bagen, og jeg er ikke blevet træt af designet selvom det er meget utraditionelt(og sikkert ikke vil falde i god jord ved mange hifi Nørder )..
Som DIY har man rimeligt frie muligheder med designet da man ikke skal tænke videre over produktions omkostninger. Derfor burde der være flere spændende design hos selvbygger folket. Desværre er dette ikke tilfældet .
|
|
|
Nu er det nok de færeste DIY folk der har de tekniske mulighedder for at lave alle mulige designs, men bortset fra det så ja der burde være lidt mere spræl og nytænkning, det kan allene være grunden til selv at bygge.
|
| Til top |
|
| |
Jan Forum Bruger

|
| Sendt: 02 September 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|

|
|
|
LGrau
Har du ikke et link til det, eller flere billeder, jeg ville egentlig godt se det igen.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarbonCarsten Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kikket med i tråden i nogle dage....
Er der nogle der kender denne serie?
http://www.artcoustic.com/
Har for en del tid siden været inde og høre dem, og de lyder helt ok.
Og så er det dansk/Engelsk
CC
|
| Til top |
|
| |