Forfatter |
|
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige prøvet om jeg kan få forstærkeren til at "vise" DTS - Ringenes Herre Special edition. Det vil den ikke. Selv om jeg i DVD'ens menu vælger DTS, så modtager forstærkeren alligevel DD.
Så prøvede jeg med "The Others", valgte DTS, og med denne film genkender forstærkeren DTS signalet, og slår over i DTS.
Såå... det virker lidt som om at der er noget galt med Ringenes Herre Special edition...
Det hele virker lidt mærkeligt!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, jeg skal da lige ind og se om jeg har en anden dvd med dts så.
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du så kun sat DTS til on?
Jeg prøvede med Moulin Rouge og med K-19 begge ville ikke.
I input, på forstærkeren, står den til auto, men selvom jeg sætter den til DTS sker der ikke noget. Lidt mærkeligt.
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sat den til auto. Det eneste jeg gør er at sætte den til DTS på DVD'en...
Har lige lagt mærke til en ting... i audio setup menuen på the Others, står der;
Dolby Digital 5.1
DTS 5.1
Men forstærkeren skriver DTS, når man vælger denne lydform på DVD'en... men det er jo i virkeligheden ikke DTS alligevel??
Hmm...
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har ikke nogen betydning at jeg faktisk ikke har et 5.1 system vel? Jeg mangler ligesom en sub, men det ved forstærkeren godt.
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved, så burde det ikke være et problem. Men hvis du kender en som har en sub, så kunne du jo prøve at låne den? Eller låne en med hjem fra en hifi forretning.
Jeg vil lige høre, hvorfor vil du gerne have DTS lyd, hvis du kun har et 5.0 system? Så burde DD jo være vejen frem? Eller er det mig som er gal på den?
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh jeg troede bare at DTS var et bedre spor en DD, og når jeg har sat forstærkeren til at der ikke er nogen sub, og fronterne skal istedet for subben, burde det vel være det samme.
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåhh, nej DTS er et 6.1 lyd-system. Dvs. du har 2 fronthøjtalere, 1 frontcenter højtaler, 2 sidehøjtalere (baghøjtalere) og en bagcenter højtaler. Desuden har du en subwoofer.
Du skal altså have 6 højtalere (+ en subwoofer) for at køre DTS.
Lydkvaliteten er den samme, der er bare en kanal(højtaler) mere...
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh jamen du siger at du godt kan få din til at vise det...hvad har du da af højtalere?
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du har et 5.1 surroundsystem, så er lyden den samme om du bruger DD eller DTS. Hvis forstærkeren (5.1 forstærkere!) modtager et DTS signal, så skærer den bare den sidste højtaler væk.
Personligt har jeg en Denon 1403 som er en 5.1 forstærker, og så har jeg 5 højtalere og en subwoofer. Min reciever skærer så den sidste kanal væk... ved DTS.
Jeg kan se i din profil at du har en Denon 3803 (lækker!). Denne forstærker kan køre 7.1. Dvs at du kan have 2 fronter, en front center, 2 sidehøjtalere og 2 baghøjtalere.
Når du har alle 7 højtalere (+ subwoofer), så skal du bruge et DTS signal. Bagcenter signalet (DTS) bliver så spillet i de 2 baghøjtalere...
Det er faktisk slet ikke så besværligt som jeg formår at udtrykke det!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ok....d.v.s. at det er ikke ligegyldigt om jeg køber skiver i DD eller DTS, den udnytter mediet så godt som den kan?
Fåårk jeg er godt nok newbie.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
DTS er et bedre lydformat end DD, og fylder dermed også mere. Dette er også grunden til at DTS ofte udelades på region 2 udgivelser (her skal jo være plads til 8 sprog og undertekster).
DTS har større dynamikområde og bedre kanalseparation end DD.
DTS findes både i stereo (2.0) og i 6.1 og 7.1. DTS er altså ikke det samme som DD blot med en ekstra bagkanal.
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Woups, undskyld, jeg var ellers ret sikker i min sag! Troede jeg!
Undskyld at jeg så fuldstændig har forvirret dig...
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv også lidt Newbie! Begyndte først på surround for et par måneder siden!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå mem kan vi blive enige om at jeg skal ha´ en subwoofer til mine 5 højtalere for at jeg kan afspille et DTS-spor?
|
Til top |
|
|
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal love for i har gang når man forlader sincomputer et øjeblik, man kan ikke lade jer være alene,
DTS er bedre end DD den er go nok
Men begge to har flere formater (jeg er ikke sikker på det er det rigtige ordvalg).
De kommer i 2,0 2,1 4,0 4,1 5,0 5,1( 5,1 er det mest normale på skiverne det gælder både DTS og DD)
O,1 står for subwoofer lydspor, og det gælder 2,1 4,1 5,1 også videre.
Så er der DTS ES det er 6,1.
og til sidst DD EX det er også 6,1
Der findes ikke noget 7,1 i øjeblikket det tætteste man kommer er på THX ULTRA 2 der forskriver de at man skal bruge 2 surround bag højttalere, men det er den samme lyd der kommer ud at dem (MONO signal)og altid samtidigt, jeg vil i den forbindelse så lige sige at THX Select, THX ultra og Ultra 2 ikke er et format på samme måde som DD og DTS er det, det er en række filtrer som man slå til, plus at THX har stillet en række krav til hvor kraftigt forstærkeren skal være, de to der er gældene i dag er THX Select og Ultra 2 og den store forskel ligger i hvor stort et rum de kan spille op, da et af THX parametrene at de skal kunne spille med et lydtryk på 107db (jeg er ikke helt sikker på om det er 107 men det er der omkring)gennem hele filmen.
Nu tror jeg jeg vil stoppe inde jeg brænder varm, men spørger bare hvis der er noget af det jeg har prøvet at forklare der virker uforståligt, alt er jo indlysende for dem der har brugt noget tid på et emne, så det kunne være at noget af det jeg har skrevet virker lidt forvirrende.
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det du skriver der passer, så burde jeg jo også kunne bruge lydformatet DTS, selvom jeg kun har et 5.0 system. Men kunne godt bruge et HiFI/SurroundLeksikon nu.
|
Til top |
|
|
DKMIK Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
Hvis det du skriver der passer, så burde jeg jo også kunne bruge lydformatet DTS, selvom jeg kun har et 5.0 system. Men kunne godt bruge et HiFI/SurroundLeksikon nu. |
|
|
Du har fuldstændigt ret, det vigtige her er at du har sat din forstærker op til at kører uden sub, for så sender den det lyd der skulle komme i subben ud til dine fronhøjttalere.
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg nemlig gjort, det er derfor jeg ikke kan forstå hvorfor den ikke vil.
|
Til top |
|
|
DKMIK Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2003 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger du PS 2 eller dvdafspiller, for hvis du bruger dvdafspiller så har de fleste afspiller et lille DTS eller DD mærke i displayet så man kan se hvad den spiller.
|
Til top |
|
|