| Forfatter |
|
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK,
Hvis jeg var dig ville jeg ikke skille den af. Lad være og bliv i din drøm .
For du vil sikert blive frygteligt ked af det når du ser der ikke rigtig er noget indeni .
Spar dig for den skuffelse.
|
| Til top |
|
| |
feedback Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe,
Jamen, hvis Maltke mener, at hans Powerblock virker så er det helt fint. Og han er jo foran dig, da han har afprøvet den, hvilket du åbenbart ikke har. Det kan selvfølgelig være at den strider mod den tro, som du har fået banket ind på et ingeniør studie på et eller andet tidspunkt. Men lærer man den absolutte sandhed et sådant sted? Tja, man får i hvert fald en masse fordomme (viden), som man egentlig burde være mere kritisk overfor.
|
| Til top |
|
| |
Rockefoten Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingeniører er farlige folk. de tror ikke på de ting som er utenfor
dagens vitenskapelige kunnskap. ingeniører ville f.eks ikke tro på
drivhuseffekten. de sa at økningen er altfor marginal og dermed ikke
farlig..
det gjelder å ikke sette seg fast i det man har lært..
ole - master of engineering...ntnu
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
|
Det overstiger simpelthen min forstand (ingen bemærkninger her - tak) at det skulle betyde noget som helst om man trækker fx. 1 ampere gennem et almideligt 0,75 eller 1,0 kvadrat strømkabel.
-Klaus
|
|
|
Klaus,
Jeg forstår godt din skepsis, jeg har selv været der
Hvis du vil have en lille demo af netkablers indflydelse på lyden, kan du bare komme forbi en dag. Det kræver såmen ikke gyldne ører eller det der ligner for at høre forskel.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe skrev:
Jeg har sågar hørt nogle argumentere kraftigt for at de dyre netkabler skal have lov til at varme op i en 200 timer for det virkelig hjælper . |
|
|
Godaften hr. Classe!
Netkabler skal skam også spilles til, så den med de 200 timer er nok ikke helt ved siden af.
Hvis du er i tvivl, så kig forbi en dag. Jeg har både spritnye og tilspillede af samme slags og i forskellige længder.
Bagefter garanterer jeg dig for, at du ikke længere vil være i tvivl ;-)
Med beleven hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 03:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr og andre,
Takker mange gange for de gode tilbud om at kigge forbi og blive overbevist. Det vil jeg huske til næste gang jeg er i fædre landet. Kunne da være meget sjovt at blive "omvendt" så jeg begynder at argumentere for at netkabler skal være med lin olie eller andre gode ting .
Ja jeg har da noget baggrundsviden fra et ingeniør studie nogen tid tilbage, som nogle antyder. Om det er en begrænsning når man skal bedømme netkabler elelr andre gode til skal jeg være usagt. Synes dog det er en meget god ballast når man skal pille mange reklame gimmiks fra hinanden, feks de 3452 versioner der er lavet i marketing sammehæng af virtuel klasse A forstærkere. Så er det meegt godt at kunne læse et diagram.
Men Ok, kabler er jo noget andet, stående bølger, emk værdier, schmidt kort og hvad vi ellers har i det område. Alt det sprang jeg faktisk over og har prøvet at lytte til forskellige netkabler osv. Og jeg må indrømme at jeg til dato ikke har kune høre forskel når jeg ikke har vist hvad der er for et netkabel der spiller (blindtest på eget anlæg). Jeg har dog intet imod at bliver overbevist og reelt kan høre forskel og derfor vil jeg da gerne tage imod invitationen, så jeg giver lyd til mig når jeg nærmer mig landet.
Ligetil sidst vil jeg da også sige at jeg har siddet på messer og hos venner og lyttet til kabler også. Hvor man feks først har fået en 20 minuters pep talk om hvor mange fantasi millioner de har brugt til udviklingen af kablet og hvorfor det er så godt og nu skal man bare høre eglene synge. Og jo når vi så skulle lytte ja så syntes jeg også det lød meget bedre og at forskellene var meget tydelige. Men da jeg ikke har kunne få den samme oplevelse der hjemme i stuen så vurderer jeg at der er den psykologiske effekt der gør ar jeg kan høre forskel i de givne eksempler.
Puha, hvad nu hvis jeg bliver "omvendt" så skal jeg jo også til at give penge ud på det 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe skrev:
Puha, hvad nu hvis jeg bliver "omvendt" så skal jeg jo også til at give penge ud på det  |
|
|
Godformiddag hr. Classe!
Ja, omvendelsen er jo faren ved sådan noget pjank ;-)
Skulle jeg være lidt grov, men måske alligevel nøgtern, ville jeg sige, at du måske er offer for din egen uvidenhed på området.
Hvis ikke man har tilstrækkeligt gode kabler til signal og HT, kan det netop være svært at høre, hvad det er, et godt netkabel gør ved lyden ;-)
Så hudt jeg visker, har du gjort en del ud af EL installationen under et nybyggeri. I dit tilfælde kunne det derfor være en forklaring på en meget svag hørbar effekt af netkabler.
Her på residensen er effekten voldsom, da der i forvejen er en masse grise-fy i strømmen.
Velkommen skal du være - men forbered dig på et mindre chock ;-)
Med høflig hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockefoten skrev:
ingeniører er farlige folk. de tror ikke på de ting som er utenfor dagens vitenskapelige kunnskap. ingeniører ville f.eks ikke tro på drivhuseffekten. de sa at økningen er altfor marginal og dermed ikke farlig.. det gjelder å ikke sette seg fast i det man har lært..
ole - master of engineering...ntnu
|
|
|
Nu mener jeg ikke at almindelig skepsis bør være et problem. Jeg tror at Classe migselv og andre skeptikere blot søger sandheden(!). Gode ingeniører søger løsningen vha. den "værktøjskasse", som de er udstyret med. Jeg vil da synes at det ville være alletiders, hvis vi kunne nå frem til HVAD det er, der i givet fald hjælper på lyden ifm. netkabler og net-tilslutninger. Hvis vi ved diskussion og meningsudvekslinger kan nærme os en forklaring kan vi måske nå frem til en løsning som ikke koster kilo-vis af kroner, men måske kan klares for 100kr.
I denne process har jeg altså valgt at være djævelens advokat og stille - synes jeg selv - ganske pragmatiske spørgsmålstegn ved bl.a disse netkabel-tweaks.
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.jens-emc.dk/pages/hvad_er_elektrisk.html
http://www.hist.no/~petter/lares.htm __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Jeg er pt. også kommet til det led i kæden som omhandler strømkabler, jeg har ikke tidligere gjort andet end at låne nogle forskellige fabrikater i prisrammen 900 - 1500,-
De var i min besiddelse ganske kort tid og derfor fik jeg ikke det helt store indtryk af hvad de kunne, jeg kunne godt høre forskel fra de medfølgende kabler men det var straks mere besværligt at høre forskel på de "rigtige" strømkabler.
Det endte op med at jeg endnu ikke har købt strømkabler men fortsat bruge de medfølgende som er i en tvivlsom kvallitet.
Marked for strømkabler er så enormt og uoverskueligt at det er svært at høre forskel på skidt og kanel og om prisen alt andet lige er rimelig.
Ligeledes har jeg forsøgt at finde det "berømte" PKA men uden held :0(
|
|
|
Har du ikke Mark Levison?, deres medfølgende strømkabler syntes jeg nu ikke er af en tvilsom kvalitet, dem der har fulgt med mit er nogle gode tykke afskærmede haveslanger. De er i hvert over gennemsnitte af hvad der normalt følger med apparater. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Rockefoten Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo det hadde vært kjempefint om vi hadde kunnet finne ut nøyaktig hvorfor det funker. Jeg mener at vi har en del ideer. Det er støy av diverse typer og innstråling av disse, både fra kabel og stikk. Strålingen virker både på andre kabler og innganger i forsterkere. Det er impedanser. Det er større tverrsnitt..
Dette er vel tre forklaringer hvor bevisførsel er komplisert.
Det jeg mener er farlig er når skepsisen kommer fra folk som ikke har prøvd det selv.
Det minner om når f.eks vestlige leger ikke vil vite av akupunktur fordi det er vanskelig å bevise utfra det gjeldende vestlige medisinske paradigme.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Så hudt jeg visker, har du gjort en del ud af EL installationen under et nybyggeri. I dit tilfælde kunne det derfor være en forklaring på en meget svag hørbar effekt af netkabler.
Med høflig hilsen G&S |
|
|
Vil det sige, at jo nyere ens hus er og dermed el-installationerne jo mindre er effekten af bedre netkabler ?
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt at Russ Andrews fordeler bloken blot ligner en almindelig stikdåse. forskellen er blot at den samler aperaterne i en stjernestels-konfiguration. Derfor virker den og det overbevisende godt.
Dyrt Ja!! pegene værd?? Ja hvis der måles i hvad en tilsvarende opgradering på forstærker/højttaler siden ellers ville koste./Nej hvis der måles på hvad stumper der indgår. Men sådan er der jo så meget.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Alex E Nielsen skrev:
|
Jeg er pt. også kommet til det led i kæden som omhandler strømkabler, jeg har ikke tidligere gjort andet end at låne nogle forskellige fabrikater i prisrammen 900 - 1500,-
De var i min besiddelse ganske kort tid og derfor fik jeg ikke det helt store indtryk af hvad de kunne, jeg kunne godt høre forskel fra de medfølgende kabler men det var straks mere besværligt at høre forskel på de "rigtige" strømkabler.
Det endte op med at jeg endnu ikke har købt strømkabler men fortsat bruge de medfølgende som er i en tvivlsom kvallitet.
Marked for strømkabler er så enormt og uoverskueligt at det er svært at høre forskel på skidt og kanel og om prisen alt andet lige er rimelig.
|
|
|
Har du ikke Mark Levison?, deres medfølgende strømkabler syntes jeg nu ikke er af en tvilsom kvalitet, dem der har fulgt med mit er nogle gode tykke afskærmede haveslanger. De er i hvert over gennemsnitte af hvad der normalt følger med apparater.
|
|
|
Jeg har ikke Mark Levinson mere og de netkabler som var standart til no.27 & no.28 kom fra Belden, jeg husker ikke modelnummer ? - men ellers ok netkabler.
På mit nuværnede grej er netkablerne ikke noget særligt så de står til udskiftning, jeg har bare endnu ikke fundet de rigtige kabler endnu, måske et skærmet styrekabel kunne bruges ?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Alex E Nielsen skrev:
|
|
|
|
Har du ikke Mark Levison?, deres medfølgende strømkabler syntes jeg nu ikke er af en tvilsom kvalitet, dem der har fulgt med mit er nogle gode tykke afskærmede haveslanger. De er i hvert over gennemsnitte af hvad der normalt følger med apparater.
|
|
|
Jeg har ikke Mark Levinson mere og de netkabler som var standart til no.27 & no.28 kom fra Belden, jeg husker ikke modelnummer ? - men ellers ok netkabler.
På mit nuværnede grej er netkablerne ikke noget særligt så de står til udskiftning, jeg har bare endnu ikke fundet de rigtige kabler endnu, måske et skærmet styrekabel kunne bruges ?
|
|
|
Der står intet på de netkabler der fulgte med mit Levison,derfor formoder jeg de selv har lavet dem da Madrigal i forvejen laver kabler, men uanset det så er de af god kvalitet.
Det er meget lidt jeg har prøvet på den front skal jeg være ærlig at indrømme, prisen på div.Netkalber syntes at være så højt prissat at lysten ikke rigtig er der til det, har dog prøvet en del alm gode afskræmet netkabler uden at kunne høre forskel.
Har så prøvet MIT´s dyre netkabler,det lød som om der var gået et eller andet i stykker i anlægget, så de blev hurtigt leveret tilbage.Ligeledes har jeg prøvet et copenhagen transformer netstøjsfilter, det ligger i mit skab, der gør det sig bedst. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
| Så hudt jeg visker, har du gjort en del ud af EL installationen under et nybyggeri. I dit tilfælde kunne det derfor være en forklaring på en meget svag hørbar effekt af netkabler. Med høflig hilsen G&S |
|
|
Vil det sige, at jo nyere ens hus er og dermed el-installationerne jo mindre er effekten af bedre netkabler ? |
|
|
Godeftermiddag hr. Acer!
Nyt er ikke det samme som godt ;-)
Hr. Classe har vist under opførelsen af sin residens lagt et prima stykke arbejde i, at optimere en del af EL forsyningen specielt til audio.
Men det kan han selv fortælle meget mere om...
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det kunne da være interessant hvis vi kunne komme fænomenet nærmere, Hvorfor netkabler giver anderledes lyd....
Jeg har ikke selv eksperimenteret med netkabler fordi der er
meget andet som skal være på plads inden jeg mener at der er fornuft i
at begynde på "småjusteringerne".
Hvad med f.eks. batteridrevne enheder(Holfi). giver netkablet
også en forskel her? også når der ikke lades ? Hvis der er ligeså stor
forskel her så må fænomenet vel fortrinvis skyldes overførsel af støj
gennem kablet til chassis m.m..
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grau skrev:
Jeg har ikke selv eksperimenteret med netkabler fordi der er meget andet som skal være på plads inden jeg mener at der er fornuft i at begynde på "småjusteringerne".
Jeg forstår din umiddelbare kategorisering af netkablernes betydning. Den gamle her, havde samme formodning inden jeg kastede mig over "eksperimenteringer". Og formodninger er afløst af klokkeklar afklaring: Netkabler har absolut indflydelse.
Her på slottet hører netkablets betydning ikke under den ubetydelige afdeling, og selv husets frue sanser øjeblikkeligt et netkabelskifte. At forskellige setup`s reagerer forskelligt på selv samme kabel, er så en anden dimension, men betydning har skidtet
En egentlig kabelprioritering( net - HT - inter ) vil jeg afholde mig fra, idet mit nuværende kendskab siger, at det afhænger af elektronikken. Men som et PS. kan tilføjes, at et Netkabel kan ændre lyden så radikalt, at man ville formode en ny HTèr var på banen
God fornøjelse, når den tid oprinder...........
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Men som et PS. kan tilføjes, at et Netkabel kan ændre lyden så radikalt, at man ville formode en ny HTèr var på banen
|
|
|
Hmmm, er det en ændring der modsvarer et skift fra Spendor til Eben?
Hvor længe var dine HT egentlig om at blive tilspillede?
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe skrev:
|
MaltheK,
Hvis jeg var dig ville jeg ikke skille den af. Lad være og bliv i din drøm .
For du vil sikert blive frygteligt ked af det når du ser der ikke rigtig er noget indeni .
Spar dig for den skuffelse.
|
|
|
Indeni er der (ifølge producenten) følgende:
Connection without compromise
Engang vil jeg prøve at udstyre den med et netfilter, men jeg må på forhånd sige at jeg er skeptisk omkring det da jeg har hørt at det tager dynamikken. Heldigvis er der returret fra RA, så jeg kan jo prøve at se...
Jeg er egentlig ligeglad med at den ikke er fyldt med print plader og alt muligt. Keep it simple! Hvis det lyder bedre er det vel nok ikke?
mvh. M 
|
| Til top |
|
| |