Forfatter |
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
Hej igen !
Der kan man se, bare man læser det hele bliver det billiget 4 for 70spir * 2 = 140 spie og dem vil jeg nu heller fortrække, det ser ud til at de er af en god kvalitet så man kan bruge dem mange gange uden de går i stykker og det skal man da også tænke på ikke 
|
|
|
Jo, de er af ganske kraftig kvalitet, men vær forsigtig hvis du mosler med en stor skrutrækker og rørtang på dem __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
dr.jeep
Hvis du beskæftiger dig så meget med HiFi som jeg gør og tester rigtig mange kabler fra HiFi verdenen, så finder du svaret - kabler fra 3000 til 80.000 kroner for et sæt 3 meter højtalerkabler. Der er nok ikke nogen af fabrikanterne der lodder dem hvis de skulle eller burde klemme stikkene på. Størstparten af dem arbejder med at lave HiFi kabler der formidler god lyd, derfor forsker de også en del i det. Måske de mangler en med en klemmetang, noget de aldrig havde tænkt på før.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke for let at henvise til tingenes tilstand og blot sige "jammen sådan gør man så det er det bedste". Der er måske andre grunde til man gør det!? Hvis man både skal crimpe og lodde for at forsegle så er det vel også dyrere/mere besværligt at fremstille. Men priserne er selvfølgelig på visse mærker skyhøje, så de burde ha råd til det.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
exotic
Nej det er ikke bare for let at henvise til den reelle situation - det er jo fakta fra en bred front af gode producenter, de ville jo nok ikke gøre det, såfremt det var den dårligste metode. Priserne - ja ting koster og HiFi kabler er jo ikke store produktioner, uanset mærke og fabrikat, derfor bliver HiFi ting ofte lidt dyrere.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
det er jo fakta fra en bred front af gode producenter, de ville jo nok ikke gøre det, såfremt det var den dårligste metode.
|
|
|
Det er en meget uheldig opfattelse af empiri, der intet har med videnskab at gøre, og ikke kan bruges som argument for noget som helst.
Med forhåbning om ikke at virke anstødende.
Clifton __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton
Vi taler ikke om videnskab, men klare fakta herunder udviklingen inden for HIFi produkter - kabler til dette brug. At en mand med en klemmetang og en ledning prøver at gøre det til en / sin videnskab, er slet ikke ensbetydende med at vi er på rette spor. Lidt sund fornuft og en bred viden, herunder kendskab til produkterne, giver en meget god ledetråd - så kan du for min skyld tale om empiri / erfaring. Vi taler slet ikke om videnskab, det kan du kun bruge delvis i udviklingen af god lyd, hvis vi forholdt os til den rene videnskabelige proces og indstilling, ville vore HiFi snarere lyde som en defekt vaskemaskine.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van Den Hul siger:
10-6 Q: What is better: Soldering cable to a connector or mechanical clamping ?
A: On short term both methods produce a good electrical contact between the cable and the connector. Soldering however is a better way to assure a long-lasting quality, since it allows to block entrance of air and with it the entrance of corrosive humidity and pollution. Crimping/clamping does not give you full warranty that there is no air penetration possible between the strands: With temperature changes, the air inside the cable will contract or expand and thus move in and out between the crimped conductors’ strands. This air movement means transport of impurities and humidity. As a result, your crimped connection becomes the weakest link in a perfect cable terminated with an even better connector. (Even worse is that some manufacturers simply use screws to fix the bundles of speaker cable strands. A very bad method with a very fast and negative impact on the sound quality). We exclusively advise soldering. Soldering with a thermally activated flux cleans all strands, and both the partial melting of the insulation and the absorption of the solder’s flux will seal the conductor’s end. So, always solder to be 100% sure about this part of your electrical connections. Soldering simply means that they are tight forever. And that is what you expect from good connections.
10-7 Q: Do I need loudspeaker cable connectors to connect my cables to the binding posts of my power amplifier and speakers, or can I just twist the strands together and fix them by tightening the nuts firmly ?
A: Twisting the strands together or soldering connectors does not make much difference on short term. But in the long run soldering is better (also compared to clamping), because all strands are engaged in conduction and make good contact (also see 10-6). By soldering you also keep the air away from the strands. This avoids oxidation and helps to maintain a better sound quality. It is furthermore useful to clean all contacts every 2 to 3 months and coat them with a drop of our “The SOLUTION”.
11-5 Q: How do I mount connectors to my loudspeaker cables ?
A: Always make a strong mechanical connection. One method is e.g. the WBT approach with a thin walled round tube around the group of stands. The round tube with all strands is hexagonally squeezed with a special crimp tool. Result: all strands are very tight together and the hexagonal tube can be fixed in another connector or straight underneath a binding post. In our company we use the so-called “Bus Connector”: A bus type universal speaker connector consisting of a tube with an entrance made for various AWG numbers at one end and a screw thread at the other end. The loudspeaker cable is soldered into the bucket, and at the other end a banana or a spade connector is screwed on. The soldering secures all strands and definitively keeps the air out, an advantage in the long run. The possibility to change between spade or banana furthermore makes this a very flexible configuration.
How to solder this bus connector? Screw on the spade or banana part and fix this end facing down in a sturdy heat resistant clamp. Take a small gas torch and warm up the connector’s solder bucket (the cable entrance side is facing up). Add solder and maximally fill up to two thirds with liquid solder. Continue to heat and SLOWLY insert the cable end’s twisted strands fully into the solder bucket. Stop heating and, without moving, keep the cable in a vertical position for about 10 seconds. Then cool down by dipping the bus connector with the cable in Propanone = Acetone or distilled water (also works and is safer). Always take care of a good strain relief between the connector and the insulated cable. A heat-shrinkable insulation sleeve works good when during heat-shrinking the sleeve and the insulation mould together. With our cables’ standardly applied HULLIFLEX ® jacket this works well. The strain relief will aid in keeping all the conductor’s strands together and will relieve bending stresses. And this is important, since strong and frequent bending at a specific spot of the cable (generally taking place near the connectors) will age the cable (metal fatigue) and will therefore negatively influence the sound quality of the whole cable.
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fint Kyhn, men såvidt jeg kan læse (skimme), så nævner han ikke kombinationen af lodning og crimp. De ulemper han nævner skyldes at crimpningen ikke forsegles.
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Vi taler slet ikke om videnskab, det kan du kun bruge delvis i udviklingen af god lyd, hvis vi forholdt os til den rene videnskabelige proces og indstilling, ville vore HiFi snarere lyde som en defekt vaskemaskine.
|
|
|
Videnskab er også den måde empiriske data behandles på. Hvis man ikke overholder reglerne for hvordan data behandles kan man ikke sige noget som helst om noget. Kabelforbindelse A lyder kun bedre end kabelforbindelse B hvis der er statistisk belæg for det, og ikke fordi x antal producenter anvender kabelforbindelse A. Hvis man blot accepterer at det ene er bedre end det andet fordi "sådan er det" risikerer man at:
Det er rigtigt Det er forkert Der er ingen forskel (hvilket jo så også er forkert)
Men, hvis man ikke laver en statistisk analyse ved man det ikke og udsagnet vil derfor være værdiløst. __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
exotic
Det er så der man selv må gå lidt ind og tænke kontra erfaringen. Jeg tror ikke emnet det kræver mere uddybning.
Den bedste løsning er nok helt at undgå nogen af tingene og stikke kablet igennem hullet i udgang på forstærkeren og ligeledes på højtaleren - det er optimalt, men ikke altid muligt.
Med venlig hilsen
jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
exotic skrev:
Det er fint Kyhn, men såvidt jeg kan læse (skimme), så nævner han ikke kombinationen af lodning og crimp. De ulemper han nævner skyldes at crimpningen ikke forsegles. |
|
|
korrekt, det var blot ment som en referance der anbefaler lodning.
sjovt når jeg laver kabler til bilerne eller andet så er det crimp og forsegling med loddetin, men Hifi kabler de bliver kun loddet tja jeg er jo nok radikal!
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton.
Nu forholder vi os til HiFi og fakta fra den verden, jeg tror ikke vi behøver alle de der fremstillinger du præsterer, det er jo de mest elementære ting - som vi udmærket er bekendt med.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen halløj igen igen!
Lodninger er som udgangspunkt ikke nogen attraktiv form for forbindelse. Var det det, ville vi se en hel del tin kabler ude omkring. Normalt sølvmættet loddetin består af bly, tin og 2-4% sølv. En sådan blanding flyder lækkert ved selv lave temperaturer. Der findes så også rene sølvmættede tin produkter, menogså her er konduktiviteten ikke særligt attraktiv. En forbindelse uden loddetin imellem de metaller der skal forbindes erklart at foretrække, desværre er en sådan sjældent særligt langtidsholdbar. Mit svar på en løsning på problemet bliver, såfremt stikkene er rimeligt low mass typer, at mancrimper delene så hårdt sammen som muligt, derefter lodder man. AudioQuest har i en del år elektrosvejset deres stik på kablerne, det burde være den rette løsning, såfremt man får beskyttet det sarte kobber.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
En forbindelse uden loddetin imellem de metaller der skal forbindes erklart at foretrække, desværre er en sådan sjældent særligt langtidsholdbar. |
|
|
VdH skrev:
We exclusively advise soldering. |
|
|
Kurt von Kubik skrev:
AudioQuest har i en del år elektrosvejset deres stik på kablerne, det burde være den rette løsning, såfremt man får beskyttet det sarte kobber. |
|
|
jamen står det ikke i skærende kontrast til din mening om VdH og AQ?
Suk, det er ikke let....
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crimper mange producenter ikke fordi det er det nemmeste: Afisolér, på med stikket, crimp, færdig!
Lodning tager længere tid og der skal bruges penge på luftudtræk osv... Har selv lige loddet kabler på Dali-spaderne ovenfor, og det tog over en time, inden alle 8 ender var loddet, tætnet og forseglede.
Min erfaring fra anden branche siger mig, at crimpede kabler er mere fejlbehæftede end loddede... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Clifton.
Nu forholder vi os til HiFi og fakta fra den verden, jeg tror ikke vi behøver alle de der fremstillinger du præsterer, det er jo de mest elementære ting - som vi udmærket er bekendt med.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jamen, så kan du jo netop ikke argumentere med at noget er bedre fordi de fleste gør sådan. Det er simpelthen forkert.
Anyway, jeg skal ikke forplumre diskussionen yderligere 
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
En forbindelse uden loddetin imellem de metaller der skal forbindes erklart at foretrække, desværre er en sådan sjældent særligt langtidsholdbar. |
|
|
VdH skrev:
|
|
Det gør jeg jo sådan set osse, men jeg vil helst have de rene metallerop modhinanden, så turen gennem tinnet bliver så kort som det er muligt. Det tror jeg også VdH mener.
Kurt von Kubik skrev:
AudioQuest har i en del år elektrosvejset deres stik på kablerne, det burde være den rette løsning, såfremt man får beskyttet det sarte kobber. |
|
|
jamen står det ikke i skærende kontrast til din mening om VdH og AQ? Der skal ikke stå tvivl om, hvem af kabelbaronerne jeg respekterer mest, VdH har altid anvendt videnskaben i sit arbejde,og der har været både logik og forventelige resultater. At ikkealle produkterne lydmæssigt er det jeg eftersøger, er da egentlig ikke så mærkeligt. AQ elektrosvejser, men nu er forbindelsen mellem kabel og stik jo ikke alt, kablet er stadig nok den vigtigste af de 2 komponenter. Desuden kræver elektrosvejsning nok, at stikkene har en vis mængde gods i sig, for ikke blot at fordampe under bearbejdningen. Jeg behøver i hvert tilfælde ikke at elektrosvejse på mine SME stik,her er en lodning tilstrækkeligt
Suk, det er ikke let.... |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
Toftdahl skrev:
Vi taler slet ikke om videnskab, det kan du kun bruge delvis i udviklingen af god lyd, hvis vi forholdt os til den rene videnskabelige proces og indstilling, ville vore HiFi snarere lyde som en defekt vaskemaskine.
|
|
|
Videnskab er også den måde empiriske data behandles på. Hvis man ikke overholder reglerne for hvordan data behandles kan man ikke sige noget som helst om noget. Kabelforbindelse A lyder kun bedre end kabelforbindelse B hvis der er statistisk belæg for det, og ikke fordi x antal producenter anvender kabelforbindelse A. Hvis man blot accepterer at det ene er bedre end det andet fordi "sådan er det" risikerer man at:
Det er rigtigt Det er forkert Der er ingen forskel (hvilket jo så også er forkert)
Men, hvis man ikke laver en statistisk analyse ved man det ikke og udsagnet vil derfor være værdiløst. |
|
|
Science is a beauty
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS
Mange producenetr crimper ikke - de lodder. Som Kubikken skriver er det ikke langtidsholdbart, såfremt du ikke lodder. Vær hel sikker på, dem der producerer, de sidder ikke og fedter med det som dig og os. Producenerene har noget helt andet udstyr og hvis de ikke lodder det, koster det mere på lang sigt - herunder bøvl og reklamationer.
Det er jo også helt afhængig af hvilket type kabel vi taler om, nogle ting er bedre egnet til at crimpe og andre til at lodde. Men lodningen er nødvendig på længere sigt - og igen som Kubikken skriver - loddetin er jo ikke verdens bedste leder. Men dertil kan man så igen sige, det er helller ikke altid sådan at verdens bedste leder, spiller / gengiver verdens bedste musik / lyd. Og sådan kunne vi fortsætte i det uendelige, men pudsigt nok - får vi af og til en rigtig god lyd, det være sig med gode ledere eller dårlige ledere, med loddetin og uden loddetin - hvis vi kende den ukendte faktor / fænomenet, ville det hele være meget lettere.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
VdH skrev:
|
|
Det gør jeg jo sådan set osse, men jeg vil helst have de rene metallerop modhinanden, så turen gennem tinnet bliver så kort som det er muligt. Det tror jeg også VdH mener.
Kurt von Kubik skrev:
|
|
jamen står det ikke i skærende kontrast til din mening om VdH og AQ? Der skal ikke stå tvivl om, hvem af kabelbaronerne jeg respekterer mest, VdH har altid anvendt videnskaben i sit arbejde,og der har været både logik og forventelige resultater. At ikkealle produkterne lydmæssigt er det jeg eftersøger, er da egentlig ikke så mærkeligt. AQ elektrosvejser, men nu er forbindelsen mellem kabel og stik jo ikke alt, kablet er stadig nok den vigtigste af de 2 komponenter. Desuden kræver elektrosvejsning nok, at stikkene har en vis mængde gods i sig, for ikke blot at fordampe under bearbejdningen. Jeg behøver i hvert tilfælde ikke at elektrosvejse på mine SME stik,her er en lodning tilstrækkeligt
Suk, det er ikke let.... |
|
|
|
|
|
som tidligere skrevet så vil jeg også til alle andre kabler, end hifi, foretrække cripm+lodning. Men mine hifi kabler bliver kun loddet. Ikke at jeg som sådan på nogen måder kan sige at A er bedre end B. Faktisk så må jeg sige at jeg nok vil give dig ret i at B burde være bedre... S**ans nu bliver jeg radikal igen
|
Til top |
|
|