Beolab 1 har ialt 3 forstærkerenheder placeret i det 16 liter store kabinet., med en samlet effekt på ialt 475w long term pr. højtaler. Forstærkereffekten har aldrig været et udtryk for hvor højt eller hvor godt en højtaler spiller, da det afhænger af enhedernes drifteffekt og højtalerkonstruktionen, men det viser noget om dens evne til at håndtere musiksignalet uden at det kommer til at lyde klemt. Jeg skriver klart at den nærmest overdrevne forstærkereffekt får lydgengivelsen til at lyde overlegen og udfordrende. . Hvilken bil lyder f.eks bedst på motorvejen, -bilen med 50 hk eller den med 200 hk?
Hvordan en højtaler lyder er op til den enkelte at vurdere, da god lyd er svært at definere. For mit eget vedkommende har jeg tidligere brugt oceaner af tid og penge på at lytte efter teknikken, fremfor til musikken. Jeg husker tydelig hvor betaget jeg var, for en dyr Dennon CD afspiller, som jeg syntes lød helt fantastisk, indtil jeg kort tid efter opdagede at den desikeredet musikmaterialet i atomer, hvilket bestemt ikke var befordrende for det musikalske.
Hvis man efter at have have brugt f.eks 20.000 kr eller mere på et anlæg stadig bruger mere tid på at lytte efter fejl og detaljer end efter at lytte til musikken, er der noget galt, men det er ikke med anlægget! De bedste anlæg er efter min mening dem, hvor man nyder musikken, fremfor at sidde uroligt og f.eks. ærgre sig over sit dyrt indkøbte højtalerkabel e.l. som ikke levede op til ens forventninger.
Ikke at jeg fornægter High End produkter, som vel er rettet mod mindretallet af os,- det er bare et spørgsmål om temperament. Lidt kontra BMW og en Formel 1 racer. Jeg vil da til enhver tid vælge BMWèn, da den opfylder mine grundlæggende behov om f.eks køreglæde og komfort bedre, end den evige jagt om om maksimal fart og vejbeliggenhed, uden hensyn til alt det som andet som gør det fedt at køre bil.
Nogle fokusere kun på prisen på et produkt, andre vægter kvalitet, komfort og design højere.
B&O har som de få, en enestående høj gensalgsværdi, hvilket betyder at prisen for B&O produkteri sidste ende, faktisk er ekstrem lav! Det er f.eks ikke muligt at købe BeoLab 6000 til under 10.000 kr sættet brugt, også selvom de måske har 10 år på bagen, og dengang blev indkøbt til næsten samme pris som de nu sælges til!
Så for at slå det fast, engang for alle. B&O er det billigste at eje på sigt, uanset indkøbspris. Startkapitalen skal bare være i orden!
Ka do so forestow ded !-Soren
Nedenfor vises den skjulte justeringmulighed på BeoLab 1, som kun bør justeres af et autoriseret værksted. Derudover findes der en omskifter for basequalising; væg, fri og hjørne placering. Selve ICEPower modulet kan selvfølgelig ikke fungere alene, og jeg beklager hvis nogen skulle have fået den opfattelse.