Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&O Beloab 6000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 September 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

BeoLab 1 (1999) er en fantastisk højtaler, både at se på , men så sandelig også at lytte til. 300 ægte Watt eller 475 watt long term (ICEPOWER) placeret i hvert kabinet gør lydgengivelse overlegen og nærmest udfordrende. Nogle få har kritiseret den for at have en "skingre" mellemtone, men jeg har ikke været istand til at iagtage dette fænomen. Det beror formentlig på en forkert justering af Icepower modulet, og skal i disse særlige tilfælde naturligvis justeres.

Det virker som om du mener BL1 spiller godt, fordi den har 475 watt forstærkerkraft.... det har jo egentlig intet at gøre med hvor godt det lyder... mere om hvor højt det lyder.

Og det med at ICEPower modulet ikke er justeret korrekt.... Har du nogensinde set et ICEPower modul??? Det har jeg... Også diagrammet... der er INGEN mulighed for justering!!!

Grundet til at den har en skinger mellemtone og særdeles diskant er, at man benytter dårlige enheder. Dem prøver man så at kompensere for, ved hjælp af elektroniske filtre der glatter frekvensgangen ud. Og ja, så måler det godt. Men det lyder stadig ikke godt. Derfor benytter man gode enheder i højtalere der skal spille godt.

Tilgengæld er jeg ganske imponeret af eks. Beosound 3000 anlægget. Det spiller faktisk fremragende til risen på 13.495,-. Man kan godt finde noget der er marginalt bedre til den pris... ingen problem. Men det er småting, og så ryger det flotte design og brugervenligheden.

Til gengæld er et sæt BL6000 til 16.000,- helt til grin. Mit bedste bud er, at man kan finde et sæt højtalere + en effektforstærker til 5000,- der er væsentlig bedre!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 September 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Beolab 1 har ialt 3 forstærkerenheder placeret i det 16 liter store kabinet., med en samlet effekt på ialt 475w long term pr. højtaler. Forstærkereffekten har aldrig været et udtryk for hvor højt eller hvor godt en højtaler spiller, da det afhænger af enhedernes drifteffekt og højtalerkonstruktionen, men det viser noget om dens evne til at håndtere musiksignalet uden at det kommer til at lyde klemt. Jeg skriver klart at den nærmest overdrevne forstærkereffekt får lydgengivelsen til at lyde overlegen og udfordrende. . Hvilken bil lyder f.eks bedst på motorvejen, -bilen med 50 hk eller den med 200 hk?

Hvordan en højtaler lyder er op til den enkelte at vurdere, da god lyd er svært at definere. For mit eget vedkommende har jeg tidligere brugt oceaner af tid og penge på at lytte efter teknikken, fremfor til musikken. Jeg husker tydelig hvor betaget jeg var, for en dyr Dennon CD afspiller, som jeg syntes lød helt fantastisk, indtil jeg kort tid efter opdagede at den desikeredet musikmaterialet i atomer, hvilket bestemt ikke var befordrende for det musikalske.

Hvis man efter at have have brugt f.eks 20.000 kr eller mere på et anlæg stadig bruger mere tid på at lytte efter fejl og detaljer end efter at lytte til musikken, er der noget galt, men det er ikke med anlægget! De bedste anlæg er efter min mening dem, hvor man nyder musikken, fremfor at sidde uroligt og f.eks. ærgre sig over sit dyrt indkøbte højtalerkabel e.l. som ikke levede op til ens forventninger.

Ikke at jeg fornægter High End produkter, som vel er rettet mod mindretallet af os,- det er bare et spørgsmål om temperament. Lidt kontra BMW og en Formel 1 racer. Jeg vil da til enhver tid vælge BMWèn, da den opfylder mine grundlæggende behov om f.eks køreglæde og komfort bedre, end den evige jagt om om maksimal fart og vejbeliggenhed, uden hensyn til alt det som andet som gør det fedt at køre bil.

Nogle fokusere kun på prisen på et produkt, andre vægter kvalitet, komfort og design højere.

B&O har som de få, en enestående høj gensalgsværdi, hvilket betyder at prisen for B&O produkteri sidste ende, faktisk er ekstrem lav! Det er f.eks ikke muligt at købe BeoLab 6000 til under 10.000 kr sættet brugt, også selvom de måske har 10 år på bagen, og dengang blev indkøbt til næsten samme pris som de nu sælges til!

Så for at slå det fast, engang for alle. B&O er det billigste at eje på sigt, uanset indkøbspris. Startkapitalen skal bare være i orden!

Ka do so forestow ded !-Soren

Nedenfor vises den skjulte justeringmulighed på BeoLab 1, som kun bør justeres af et autoriseret værksted. Derudover findes der en omskifter for basequalising; væg, fri og hjørne placering. Selve ICEPower modulet kan selvfølgelig ikke fungere alene, og jeg beklager hvis nogen skulle have fået den opfattelse.

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Du siger det selv.... Hvilken bil lyder f.eks bedst på motorvejen, -bilen med 50 hk eller den med 200 hk? Præcis... Og hvilken kan spille højest? Den med 25 watt eller den med 500watt. Men det har stadig INTET at gøre med lydkvalitet. Sjovt nok kan rørforstærkere på 2x10 watt spille himmelsk, mens en 2x500 watter sagtens kan spille hæsligt!

Og det med justeringen... Korrekt at man kan justere bas, mellemtone og diskant... men det er IKKE ICEPower modulet man justerer på! Det er på filteret inden ICEPower modulerne.

Men jeg giver dig ret... B&O er dyrt fra nyt, men holder prisen helt fantastisk. Og så er det jo alligevel ikke engang så dyrt fra nyt... der er meget andet der er dyrere...

Jeg er faktisk i de senere år blevet meget tilfreds med B&O-lyden... Sjovt nok først efter jeg ikke længere er elektronikkonstruktør for dem længere.... Men højtalerne kan jeg på ingen måde have med at gøre... Bortset fra BL3 som jeg endnu ikke har hørt og BL5. Først i disse modeller har B&O accepteret, at man ikke kan kompensere for en dårlig lydene enhed. Man har derfor brugt væsentlig bedre typer end tidligere. Og det giver pote... Kombinationen af GODE enheder og masser af korrektion er et hit.

I forbindelse med konstruktionen af BS2, lyttede vi i vores demorum til BS9000 på et par BL1... De spillede højt... ganske rigtigt. Husker det tydeligt... Vi spillede Celine Dion. Men jeg har aldrig før hørt hende have så krads end stemme. Føj! Det skar i ørerne!!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 22 September 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

jeg er imponeret over B & O´s design, og måske lidt funktioner, men har ALDRIG været imponeret over det @ pris, mine forældre har haft et tv fra b og o, og de byttede det til en sonym hvor man for 2/3 pris fik fladskærm, indb, sub,osv osv, dog er det en del dyberer fysisk, men er da også det eneste minus!

det er flot, men koster kassen..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes