Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 08 September 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Dog giver BNC-> RCA jo en ekstra stik forbindelse,
men tror at jeg har grejerne til at ligge, så det kunne jo være
interessant at prøve!
ellers må terminalerne skiftes!
|
|
|
Du har ret i at en forbindelse, er at foretrække, men langt det meste grej er (desværre) lavet med RCA.
Jeg synes da du skulle prøve at skifte terminalerne  .
Bare du er opmærksom på at termineringen internt ikke bliver ringere.
BNC stik er også nemmere at have med at gøre efter min mening...
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 09 September 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den almindelige spdif forbindelse med RCA er noget juks. En standard udviklet på et tidspunkt hvor jitter var et ukendt begreb.
Jeg vil foreslå at se tingene lidt i perspektiv:
Hør om det er pengene værd. Der er målemæssig forskel på kabler. Der er også målemæssig forskel på lodningerne. Men der skal sgu være en mening med galskaben. Før og efter kablet er der sandsynligvis endnu svagere led.
Sørg for at få et kabel med god RF karakteristik. Det gør at kablet bliver mere neutralt, da muligheden for indirekte jitterpåvirkninger i dac minimeres. Det vil også gøre at kablet virker godt i mange miljøer. Samtidigt giver et godt skærmet kabel muligheden for selvbyggeren lettere at ændre på pllens skæringsfrekvens og stejlhed.
Hastigheden kan ikke være en parameter for et kabel, uanset at stejlere flanker giver mindre mulighed for indståling. Alle 75o kabler har den nødvendige hastighed. Med korrekt terminering kan der ikke være problemer af betydning med reflektioner, og derfor vil selve længden på kablet ikke have den store betydning ift. reflektioner. Men pga. RF instråling bør kablet altid være så kort som muligt.
Hvis der skal noget på bordet der virkeligt rykker skal der anvendes balanceret overførsel, eller andre professionelle standarder.
Summa sumarum:
Prøv at lytte på selv nogle billige rca kabler - i det system og det rum hvor de skal anvendes. Vend dem evt. om (lodningerne kan være forskellige), og lyt igen.
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 09 September 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tak for alle råd. Jeg har efterhånden prøvet 10-12 forskellige stik- kabelkombinationer, og bedste resultat efter mine ører er et 8mm antennekabel (40cm) med forsølvet solid-core og dobbeltskærm, kombineret med Neutric-stik.
Sammenlignet med mit udgangspunkt, et Ixos digtalkabel (1m) med WBT-stik, har jeg betydeligt bedre lyd, især i diskanten, men også focus i perspektivet er meget bedre.
Konklusion: Ixos-kablet gav jeg vist nok omkring 1200kr. for, og mit nuværende står mig i ca. 500kr. Altså kan det godt betale sig at svinge loddekolben og gøre det selv!
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
Hej igen
Tak for alle råd. Jeg har efterhånden prøvet 10-12 forskellige stik- kabelkombinationer, og bedste resultat efter mine ører er et 8mm antennekabel (40cm) med forsølvet solid-core og dobbeltskærm, kombineret med Neutric-stik.
Sammenlignet med mit udgangspunkt, et Ixos digtalkabel (1m) med WBT-stik, har jeg betydeligt bedre lyd, især i diskanten, men også focus i perspektivet er meget bedre.
Konklusion: Ixos-kablet gav jeg vist nok omkring 1200kr. for, og mit nuværende står mig i ca. 500kr. Altså kan det godt betale sig at svinge loddekolben og gøre det selv!
|
|
|
Jamen det lyder da herligt. Sikke en ihærdig indsats(10-12 forskelligestik )
Tillykke med resultatet . __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
Jeg har efterhånden prøvet 10-12 forskellige stik- kabelkombinationer, og bedste resultat efter mine ører er et 8mm antennekabel (40cm) med forsølvet solid-core og dobbeltskærm, kombineret med Neutric-stik. |
|
|
har du typebetegnelsen, da jeg jo "sysler" lidt med emnet?
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
På kablet står der:
CXP1318FX (intet navn, kun dette nummer)
og på Neutrik stkkene står der NF2C-B-2
Håber det kan bruges.
|
Til top |
|
|
Århus Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finn52
Du har vel ikke nogle billeder af det du har lavet ?
Og jeg kunne vel ikke være så heldig, at du havde link til det kanel og stik du har brugt ?
Og hvor Jeg kunne købe det.
Det Jeg mener er helt preciest hvilket kabel har du brugt, og hvilket stik til dit endelige kabel ?
Da jeg selv skal lave et.
Nu hvor vi er igang med kabler, jeg skal have lavet et rigtig godt signalkabel, fra min preamp til min effekt, jeg vil Biampe, men min preamp har kun 1 udgang.
Så mit problem ligger i, jeg har 1 phono udgang på min preamp, men 2 indgange på min effekt, hvordan laver/køber jeg sådan et kabel ?
Mvh
Århus
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Data på stikkene:
Phono (RCA) / Profi Spring loaded ground contact: retractable element with separate wedge contacts which keeps the shell in the front position when engaged thus also providing a direct and strictly coaxial electrical connection from the socket via the shell to the cable shield. All metal design, machined brass, black ceated shell. Easy assembly and soldering (large soldering area, rapid-flow plating). High grade plastic insulator with high creep resistance.
TECHNICAL DATA
Electrical Rated current: 16 A Rated voltage: 50 V ac Insulation resistance: > 100 G  Dielectric strength: 1500 V dc Capacitance (pin to shell): 7 pF
Mechanical Cable anchoring: NEUTRIK® chuck principle Cable OD range: 3.0 - 5.5 mm (blue chuck) 5.5 - 7.3 mm (black chuck) Max. wire size: 2.5 mm² / 14 AWG Solderability: complies with IEC 68-2-20
Materials Shell: Brass CuZn39Pb3 black coated Contact pin: Brass CuZn39Pb3 0.5 mm Au plated Ground contact: Brass CuZn39Pb3 0.5 µm Au plated over 5 µm Ni Chuck: Polyacetal POM Insulator: PBTP Temperature range: -30°C to +80°C
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg ville nok købe dette kabel hvis der skulle laves et godt digital kabel.
Det har gode dat, og skulle være godt skærmet. Prisen ligger på ca 13kr/m så det er også til at overkomme.
http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=165 __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Århus Branchemedlem

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, i ved sku noget om kabler.
Nu har jeg besluttet mig til hvilket Digital kabel jeg vil lave.
Jeg vil bruge dette kabel Antenne kabel DKT DG113, hvilke stik skal jeg sætte på ?
Hvad så med et godt signalkabel mellem preamp og effekt ( til menneske penge ) 
Mvh Århus
|
Til top |
|
|
Århus Branchemedlem

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Link 1 og 3 virker ikke.
Jeg vil tage kabel 2 fordi kabel 4 har dårlige HF egenskaber.. Men måske er kabel 2 utroligt dårligt skærmet, så dette opvejer den gode HF ydelse.
Så helt nemt er det ikke, men umiddelbart vil jeg sige 2'eren.. Men jeg vil nu gerne se nummer 1 & 3 __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Århus Branchemedlem

|
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
så skulle linkene virke igen
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Århus skrev:
så skulle linkene virke igen
|
|
|
Linkene virker desværre ikke mere.
Kan du evt. skrive typebetegnelserne på kablerne ? Så kan jeg google på dem. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Århus Branchemedlem

|
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LGrau
Du skal på www.rsonline.dk
Så søger du på følgende vare numer i søge fældet.
222-7594
388-287
331-9284
292-6572
292-6566
180-336
Eller hvis du kan finde et kabel jeg har overset, eller et kabel der er rigtig, rigtig , rigtig godt fra en anden leverandør.
Eller hvis der er nogen der ved hvilket kabel der passer godt mellem Meridian preamp og Meridian Effekt
Mvh
Århus
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Århus skrev:
Eller hvis du kan finde et kabel jeg har overset, eller et kabel der er rigtig, rigtig , rigtig godt fra en anden leverandør.
Eller hvis der er nogen der ved hvilket kabel der passer godt mellem Meridian preamp og Meridian Effekt
Mvh
Århus
|
|
|
Hej Århus.
Nu bliver jeg lidt i tvivl, var det et digital kabel du ville lave ? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillad mig lige en lille digression (der er tydeligvis mange eksperter på digital signaloverførsel på denne tråd):
Hvordan står optisk signaloverførsel sig her? Jeg tænker ikke så meget på Toslink men mere på ST (eller hedder standarden AT &T)?
MVH
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at mange ejere af engelske forstærkersæt sværger til Chord kabler:
http://www.chord.co.uk/chordweb/index2.htm
Mit forrige forstærkersæt var Naim, og jeg brugte Chord med godt resultat, men de er også et af de eneste firmaer der laver kvalitetskabler med din-stik, som Naim bruger.
|
Til top |
|
|