Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rock højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Efterhånden er tiden kommet til at jeg skl have skiftet mine KEF Q75 højttalere, ud med andet. Spørgsmålet er bare hvad.

Jeg har brug for et par kloge råd fra de kloge mennesker her inde fra.

Rent musik mæssigt hører jeg en del rock. Og der går vi hele genren igennem fra det virkelige bløde til det virkelige hårde. Men det er også lidt Elektronisk musik, i form af Jan Hammer, Enya og den dur.

Nogen forslag??? Har selv haft Dali Concept 10 i tankerne. Men har ikke haft lyttet til den.

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Snakker vi ROCK er der et par stykker at vælge imellem. Et par spørgsmål inden jeg giver et par forslag med på vejen.

1. Hvor meget vil du købe for ?

2. skal det være nyt eller brugt ?

3. Hvor store må de være ?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Køb et sæt DALI 850 i dba. Fås for omkring 3500 for et sæt, og slår alt nyt under 10.000 i denne disciplin!
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

dynaudio 82, dali concept 10

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Fik jeg nævnt at jeg godt vil spendere op til 15.000, måske enda lidt mere, hvis jeg bliver rigtig overrasket.

Det skal forresten spille sammen med Cayin 252B forstærker, lidt kræfter skulle der være.

Helst nyt (jeg er dog altid manden for et godt tilbud) og størelse, betyder intet i min verden.

The MBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

hvad med B&W DM604 S3, den skulle gerne kunne klar det ...... eller DALI Evidence 870, en af de to ville jeg nok ha købt....!!!!

Mit Anlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8912&PN=2
Til top Vis The MBG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The MBG

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Find en gammel JBL - 240Ti eller 250Ti. ATC med 15" er også et godt bud, en anden charmerende rockfætter er Tannoy med 15" dual concentric enhed.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

de har nogle til 10k i kt radio

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

DM 604, har jeg haft lånt med hjem og syntes ærlig talt at de var lidt kedelige.

Dali Evidence 870 har jeg ikke hørt, endnu.

Er konstant på udkig på brugtmarkede, men er ikke for meget for at give de store formuer for højttalere, jeg ikke kender så meget til.

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
de har nogle til 10k i kt radio

Nogle hvad??

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

tannoy

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

sorry, det er ikke dem, men stadig med noget dual gas...

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 07 September 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

hvad med VA Beethoven.. der er et sæt brugt på markedspladsen, til rundt 15k.. det er halv pris. og uden at have hørt dem selv, men hørt meget godt om dem, så tror jeg at de om ikke andet er et lyt værd..
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Jeg lovede at vende tilbage med et par gode forslag. Når man snakker rock er der i min verden (er måske lidt ensrettet) JBL. Er man til Rock, blues, R&B + evt. metal så mestre JBL det hele.

Flere af de ovennævnte ht spiller rigtig glimrende, men kjeldsen er inde på neget af det rigtige JBL TI 250 eller 240 TI.

Har selv 250 LE udgaven og den kan spille ROCK så det batter. De kan i en meget velholdt stand findes til 10-12 K og så skal der formentlig skiftes ophæng, men så har du en FED ht. til under 15 K. Disse holder så i 10 år igen og så skal der skiftes ophæng igen osv.

Hved at trykke på www i bunden af dette indlæg kan du se dem hvis du er i tvivl om hvordan de ser ud.

Men forslag er der mange af, og alle har jo deres smag på hvordan en rock ht. skal lyde. Dette er blot min mening.

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

WWW virker så ikke lige. Det er sikkert min computer/forbindelse der er noget galt med

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Ja, du skal op i noget der ligner en 10" og opefter. Flere 6,5" kan også gøre det, men mangler autoritet og SLAM. Så gerne 12" eller en 15".

Jeg vil klart anbefale JBL Ti-5000, da denne har et meget bedre kabinet end 250'en, samt er prisen også lidt mere menneskelig. Ti-3000 er også en fremragende højttaler, hvis du skulle falde over sådan en... De er begge nemme at trække, spiller verdens bedste bas (specielt til rock), er nemme at placere og er rimeligt nemme at få til at spille godt med det meste grej.

Ellers er Snell E3 også super til rock. Andre muligheder er Energi Veritas 1.8 og Dali Grand (kræver KÆMPE forstærer og MEGA stort rum).

For at spille rock, mener jeg det er vigtigt at have en rimelig stor memebran og dat denne ikke er tunet ret meget dybere end 35-40hz, samt at den falder stejlt af. Dette gør f.eks både Snell og JBL, ca. 35-40hz og 24db afrulning. Det giver en rigtig fed, rytmisk og hurtig bas...

Glem alt om rigtig dyre højttalere. De har en tendens til at spille for afslørende og fokusere på indspilningskvaliteten som det eneste, og de fleste rockplader er ikke for godt indspillet (rent hifimæssigt).

Jeg vil også overveje at købe brugt, da de fleste nye højttalere idag ligner noget der er designet af kvinder; små basser, små kabinetter, høje og smalle. Hvad fanden er det for noget pis? Hvor er alle de rigtige højttalere henne? Dem som kan spille bas og ikke kun lave nogle små pruttelyde!!!? Idag skal man helst have to tændstikker hængende på væggene...

Prøv at tage en rockskive med ned og hør nogle nye højttalere - det er lige til at få tåre i øjnene af... Nej find du dig en fed brugt højttaler, her får du også meget mere for pengene...

Held og lykke med jagten.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Vel det oplagte, KEF Q7
Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Beklager at www adressen ikke virker men her er linket

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14077&P N=1

Hved ikke om TI 5000 har et bedre kabinet end TI 250 LE, men jeg er rigtig godt tilfreds.

Hilsen Henrik

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået stof til videre undersøgelser. Jeg takker

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 September 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Ja, du skal op i noget der ligner en 10" og opefter. Flere 6,5" kan også gøre det, men mangler autoritet og SLAM. Så gerne 12" eller en 15".

Her er jeg dybt uening. Det er nemmere at styre en mindre membran, som også er mere stiv og let, så hvis ellers flere mindre basser flytter lige så meget luft, så får du ofte en mere præcis bas med de mindre basser. (og 2 stk 6,5" har kun 20% mindre areal end 10") 

Jeg vil klart anbefale JBL Ti-5000, da denne har et meget bedre kabinet end 250'en, samt er prisen også lidt mere menneskelig. Ti-3000 er også en fremragende højttaler, hvis du skulle falde over sådan en... De er begge nemme at trække, spiller verdens bedste bas (specielt til rock), er nemme at placere og er rimeligt nemme at få til at spille godt med det meste grej.

Ellers er Snell E3 også super til rock. Andre muligheder er Energi Veritas 1.8 og Dali Grand (kræver KÆMPE forstærer og MEGA stort rum).

For at spille rock, mener jeg det er vigtigt at have en rimelig stor memebran og dat denne ikke er tunet ret meget dybere end 35-40hz, samt at den falder stejlt af. Dette gør f.eks både Snell og JBL, ca. 35-40hz og 24db afrulning. Det giver en rigtig fed, rytmisk og hurtig bas...

Ja fed bas er nok det rigtige udtryk - men er den præcis?

Glem alt om rigtig dyre højttalere. De har en tendens til at spille for afslørende og fokusere på indspilningskvaliteten som det eneste, og de fleste rockplader er ikke for godt indspillet (rent hifimæssigt).

Det er da noget vrøvl af værste skuffe. Der findes masser af godt indspillede rockplader (og CD'er) som er "godt indspillet hi-fi mæssigt". Selvfølgelig vil dyre højttalere alt andet lige afspejle indspilningskvaliteten, men det er da fordi de mere ærligt gengiver materialet. 

Jeg vil også overveje at købe brugt, da de fleste nye højttalere idag ligner noget der er designet af kvinder; små basser, små kabinetter, høje og smalle. Hvad fanden er det for noget pis? Hvor er alle de rigtige højttalere henne? Dem som kan spille bas og ikke kun lave nogle små pruttelyde!!!? Idag skal man helst have to tændstikker hængende på væggene...

Hvis du virkelig undersøgte sagen og lyttede efter - så vil du finde ud af at mange af de "små" "smalle" "kvindedesignede" højttalere rent faktisk spiller bedre end "store bulderbasser"

Prøv at tage en rockskive med ned og hør nogle nye højttalere - det er lige til at få tåre i øjnene af... Nej find du dig en fed brugt højttaler, her får du også meget mere for pengene...

Held og lykke med jagten.

..men måske er sætter du ROCK=EKSTREMT HØJT Lydniveau.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes