| Sendt: 10 September 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen igen! Jeg forsøgte faktisk om jeg kunne finde lidt flere eksempler på pipperiet i aftes, idet jeg besidder en del skiver, der kunne have potentialet til det. Det drejer sig om skiver, hvor ensemblerne er små og hvor instrumenterne lejlighedsvis for lov at klinge næsten helt ud. Dernæst skal det ligesom være en realtime happening. Altså en simpel mikrofonopstilling, det kan nemlig hjælpe til at udelukke kuk i f.eks. en mixer. De skiver jeg testede det på, var bl.a. et par Denon skiver med Helene Grimaud ved pianoet, hvor hun spiller Brahms og Shumann. Det var umiddelbart straks lysende klart, at her var der intet at hente og næsten heller ikke mere at ønske sig af disse fantastiske optagelser. De sidder der bare. Muray Perahia på Sony "Plays Franck & Liszt" har det heller ikke. Også en pragt indspilning af Steven Epstein fra Sony. Sony Muray Perahia, hvor han spiller Chopin "etudes" Opus 10 bl.a. der er der brum i højre kanal, ligesom optagelsen er betydeligt mere rund end tilvant, men sikken musik. Den hang lidt i luften må jeg sige, og den kvidren jeg hørte var først, da jeg havde stoppet skiven  . Og det må have været engle. Nå men Reference Recordings med Nojima Plays Liszt pipper heller ikke. Nojima plays Ravel har heller ikke pip i papkassen, Yolanda Kondonassis "Sky music" har heller ikke problemet. Med andre ord, jeg kan ikke rigtigt finde mere pipperi. Er der andre der kan?
|