Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fuglekvidder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Jeg melder mig under fanerne - Har netop hørt de famøse pip på HF-cd'en.

Jeg måtte lukke dørene ud til det gode sensommervejr for at forvisse mig om at det rent faktisk ikke kom fra haven.

Desuden krævede det et par gennemlytninger af korte passager for at få sikre mig at pippene kom på eksakt samme sted i musikken.

Jeg skal lige tilføje, at det ikke kræver referenceustyr at høre det. I min midlertidige (foreløbig kun 2år) opstilling er det en 1900-kroners Søvny snurreundtreceiver der agerer forstærker, så jeg kan ikke høre om det er en drossel eller en rørsanger.  Min cd fra Dansk Ornitologisk Forening "Sådan Synger Danmarks Fugle" har ikke hjulpet meget til at løse gåden.

Måske skulle jeg begynde at overbyde dig på den AGI 511...? hvad kan det mon komme til at koste i transport told og afgifter, før den står på mit bord?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hej Kurt

Jeg melder mig under fanerne - Har netop hørt de famøse pip på HF-cd'en.

Jeg måtte lukke dørene ud til det gode sensommervejr for at forvisse mig om at det rent faktisk ikke kom fra haven.

Desuden krævede det et par gennemlytninger af korte passager for at få sikre mig at pippene kom på eksakt samme sted i musikken.

Jeg skal lige tilføje, at det ikke kræver referenceustyr at høre det. I min midlertidige (foreløbig kun 2år) opstilling er det en 1900-kroners Søvny snurreundtreceiver der agerer forstærker, så jeg kan ikke høre om det er en drossel eller en rørsanger.  Min cd fra Dansk Ornitologisk Forening "Sådan Synger Danmarks Fugle" har ikke hjulpet meget til at løse gåden.

Måske skulle jeg begynde at overbyde dig på den AGI 511...? hvad kan det mon komme til at koste i transport told og afgifter, før den står på mit bord?

Hej Boye!
Top nice!
Velkommen i klubben med pip i papkassen
Det kræver i øvrigt aldrig et reference anlæg at høre noget, som man godt ved er der . Det er for at opdage det, man behøver godt udstyr.
Den AGI du taler om er måske den der er til salg på e-Bay. Her må du huske, at det nok er en 110V udgave. Jeg husker ikke om den kan stilles om, men kan den det, så go for it.
Jeg har faktisk ikke budt på den, men kom der en dansker, som der ikke er pillet ved, så ville jeg nok være der.
Jeg kan ikke lade være med, at snuppe sådan en gammel kal under armen, og så prøve den op mod alt muligt. 3020 er jo én sag, 511 en anden.
Forskellen er dog, at hvis 511 dengang ville være blevet prissat rigtigt og så omregnet til dagens priser, så skulle sedlen have stået på rundt regnet 80K.
Den blev desværre prissat helt forkert, herhjemme kunne den købes til 5.600 (omregnet til nutidsværdi svarer det til 15.200 kr. i dagens valuta, ved en gennemsnitlig inflation på 4%) tror jeg. Over there var det 500$ (bare kr. 9.000 i dagens kroner + moms og told selvfølgelig).
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 September 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Det kræver i øvrigt aldrig et reference anlæg at høre noget, som man godt ved er der . Det er for at opdage det, man behøver godt udstyr.

Det er fuldstændig korrekt og måske det, der gør blindtests så pokkers vanskelige - "Hvad er det nu lige vi skal lytte efter ved dette kabel...?"

Den AGI du taler om er måske den der er til salg på e-Bay.

Ja, jeg fulgte bare det hyperlink der fulgte med billedet i NAD 3020-tråden. 110V behøver ikke være noget problem - jeg har vistnok et sted en gammel trafo til netop det formål.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 September 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Det er fuldstændig korrekt og måske det, der gør blindtests så pokkers vanskelige - "Hvad er det nu lige vi skal lytte efter ved dette kabel...?"

Den AGI du taler om er måske den der er til salg på e-Bay.

Ja, jeg fulgte bare det hyperlink der fulgte med billedet i NAD 3020-tråden. 110V behøver ikke være noget problem - jeg har vistnok et sted en gammel trafo til netop det formål.
Go for it!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 September 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen igen!

Jeg forsøgte faktisk om jeg kunne finde lidt flere eksempler på pipperiet i aftes, idet jeg besidder en del skiver, der kunne have potentialet til det.
Det drejer sig om skiver, hvor ensemblerne er små og hvor instrumenterne lejlighedsvis for lov at klinge næsten helt ud. Dernæst skal det ligesom være en realtime happening. Altså en simpel mikrofonopstilling, det kan nemlig hjælpe til at udelukke kuk i f.eks. en mixer.
De skiver jeg testede det på, var bl.a. et par Denon skiver med Helene Grimaud ved pianoet, hvor hun spiller Brahms og Shumann. Det var umiddelbart straks lysende klart, at her var der intet at hente og næsten heller ikke mere at ønske sig af disse fantastiske optagelser. De sidder der bare.
Muray Perahia på Sony "Plays Franck & Liszt" har det heller ikke. Også en pragt indspilning af Steven Epstein fra Sony.
Sony Muray Perahia, hvor han spiller Chopin "etudes" Opus 10 bl.a. der er der brum i højre kanal, ligesom optagelsen er betydeligt mere rund end tilvant, men sikken musik. Den hang lidt i luften må jeg sige, og den kvidren jeg hørte var først, da jeg havde stoppet skiven. Og det må have været engle.
Nå men Reference Recordings med Nojima Plays Liszt pipper heller ikke.
Nojima plays Ravel har heller ikke pip i papkassen, Yolanda Kondonassis "Sky music" har heller ikke problemet.
Med andre ord, jeg kan ikke rigtigt finde mere pipperi.
Er der andre der kan?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes