Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: proac kloner, og originalen. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 08 September 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

davs.

har hørt disse kloner igen.!!

og må sige at de ikke imponere.og må porentere at de ikke har noget med originalen at gøre.på det lydmæssige område.

der er flere områder hvor lyden ikke macher.

først og fremmest er bassen uden den pondus,som originalerne levere.'

og mellemtonen kan godt gjalle ved visse typer musik og har ikke den opløsning der kendetegner originalen,og diskantes har ikke noget problem med at være dominerende og med stemte s,sser og den slags andre fejl.

kabinettet er heller ikke i samme strandart,det lyder HULT når man BANKER på det med knorene.

alt i alt syntes jeg det er forkert at kalde dem proac,for lyden afviger så meget fra originalen at det slet ikke har noget med dette firmas produkter at gøre.

jeg har hørt den af 2gange på vidt forskellige anlæg og fik det samme indtryk hver gang.

Det er en ganske god højtaler,men ligefrem at kalde den for en proac er meget OVERDREVET.

mvh kenn

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 September 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

proac skrev:

davs.

og må sige at de ikke imponere.og må porentere at de ikke har noget med originalen at gøre.på det lydmæssige område.

der er flere områder hvor lyden ikke macher.

Skal de lyde 100% som originalen for at være en succes?

først og fremmest er bassen uden den pondus,som originalerne levere.'

og mellemtonen kan godt gjalle ved visse typer musik og har ikke den opløsning der kendetegner originalen,og diskantes har ikke noget problem med at være dominerende og med stemte s,sser og den slags andre fejl.

Nu har jeg ikke hørt originalen, men kan da godt forestille mig den lyder bedre. Den koster trods alt også 20.000 mere!

At mellemtonen gjalder, hidsigie esser og slap bas, er IKKE den erfaring jeg har gjort. Jeg synes den lyder godt. Igen, den lyder måske ikke helt som originalen, til gengæld lyder den bedre end alt andet jeg har hørt under 15.000

kabinettet er heller ikke i samme strandart,det lyder HULT når man BANKER på det med knorene.

Jahhh - det kommer jo an på hvem og hvordan det er lavet. Du kan IKKE generalisere på dette punkt!

alt i alt syntes jeg det er forkert at kalde dem proac,for lyden afviger så meget fra originalen at det slet ikke har noget med dette firmas produkter at gøre.

Den bliver jo ikke kaldt pro-ac, men pro-ac KLON, fordi det er det den er. Det er stort set identiske på de fleste områder, og Klonen er jeg bygget efter originalens model, så dermed er det jo også en klon. Her kan jeg slet ikke se problemet. Alle der kender en pro-ac KLON ved jo godt at det ikke er en original pro-ac, men netop en KLON!

jeg har hørt den af 2gange på vidt forskellige anlæg og fik det samme indtryk hver gang.

Det er en ganske god højtaler,men ligefrem at kalde den for en proac er meget OVERDREVET.

IGEN!!!! - Det ern kopi, elle klon elle kald det hvad du vil, men sålænge den er bygget med pro-ac'en som model er det altså en Pro-ac klon. Jeg forstår ikke problemet.

mvh kenn

Derudover er pointen med klonen jo ikke at den skal lyde 100% som originalen, det bliver nok svært. MEN: Til gengæld findet du INTET på markedet der kan konkurrer med klonen til den pris man kan erhverve sig / bygge en klon til. Den klon jeg hørte havde bygge pris på 4000 og tævede mine avance sig3 ret meget. Og gulvudgaven ar sig3 - altså sig8 kostede vel ca 17.000 Nuvel, der kan være forskel i lyden på sig3 og sig8, men eftersom det er samme serie, antager jeg (har ikke hørt den...) at der ikke er den helt store forskel i eksempelvis detaljeringsniveau og klang. På den baggrund synes jeg klonen, som jeg altså fandt bedst af de to, er det ULTIMATIVE best buy.

-Obi.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Hvis de ikke lyder 100% som originalen, så er det da misvisende at kalde dem for "kloner". En "klon" er jo en 100% nøjagtig kopi, som ikke kan skelnes fra den originale.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 September 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Har du hørt dem direkte overfor hinanden? Og væsentligt, var de bygget korrekt? En som Troels Graversen er yderst kompetent  i hans tilgang, men i den anden ende er der jo alle kludrermiklerne der bare vil spare 20K uden andet mål

Jeg læste om en amerikansk ProAc forhandler der fik at vide fra ProAc at enhederne var specielle typer fra leverandøren (nogen der sagde Vienna? ). Det var i forbindelse med Klonbølgen af 2.5'erns start. ProAc ændrede også forpladen på 8535'ern med ProAc logo og bredere kant.

Han var interesseret og lavede en direkte test. Han måtte erkende at det var et close match...hans udsagn var at enhedernes forskelle var ren reklame.

Men sammenligning er svær.....

Jeg mener ikke at en selvbygger er kvalificerede til at udtale sig neutralt om deres "børn", ej heller forhandlere af ProAc p.g.a. deres daglige brød. Men de værste er dog ejere der har betalt i dyre domme. De bider sig fast med en vedholdenhed der minder om fanatisme....

Så er det ikke værre, men husk at læse "anmeldelser" og anbefalinger med de rette briller

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke fordi at positivismen ligefrem skinner i øjnene her, men mon ikke et par kommentarer er på sin plads?

proac skrev:

davs.

SNIP

Kom lige og bank på mine!

Citér:

Har du hørt dem direkte mod hinanden?
Jeg har ikke.

Dette kalder jo næsten på en direkte sammenligning.
Har du en ProAc Response 2.5?
Hvor bor du?
Skal vi ikke prøve at sammenligne direkte?
(Nej jeg kører ikke bare lige til den anden ende af landet, men om det er 20 eller 100 km er ligegyldigt)

Men du og flere andre har ret: Mine er ikke en klon. Det er en kopi, med et andet kabinet - der dog overholder de indvendige mål.
Verden har altså sat sig fast på at klon er ordet for kopier af disse højttalere. Det får du svært ved at lave om på

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
obi jon kenobi skrev:

Hvis de ikke lyder 100% som originalen, så er det da misvisende at kalde dem for "kloner". En "klon" er jo en 100% nøjagtig kopi, som ikke kan skelnes fra den originale.

Jo, men eksempelvis specialkonstruerede enheder, er jo lidt svære at kopiere. Det kan jo også være lige meget om man kalder det pro-ac klon eller pro-ac kopi. Det er et slagsmål om ord, som i bund og grund er irrelevant, når det nu er lyden det handler om.

Jeg tror ikke der er nogen der forventer at deres pro-ac klon er 100% som originalen på alle punkter, uanset hvor gode selvbyggere de er.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg mener ikke at en selvbygger er kvalificerede til at udtale sig neutralt om deres "børn", ej heller forhandlere af ProAc p.g.a. deres daglige brød. Men de værste er dog ejere der har betalt i dyre domme. De bider sig fast med en vedholdenhed der minder om fanatisme....

Så er det ikke værre, men husk at læse "anmeldelser" og anbefalinger med de rette briller

Det er jo den gode gamle diskussion om objektivitet. Det bliver vist en længere videnskabsteoretisk diskussion hvis vi skal have den op at vende igen...

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 September 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

God aften venner.

Nu er der blevet talt og skrevet meget om ProAc og ProAc Kloner, og I har efterhånden fanget min interesse.

Hvor er der mulighed for at lytte til sådan et par basser fra ProAc og hvem er forhandler af ProAc samt ProAc Kloner her i DK?

Håber I kan hjælpe, da jeg efterhånden bare må prøve at lægge øren til de omtalte skønheder.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 08 September 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

davs i stuen.

jeg syntes det er godt at jeg har fået så meget response på mit lndlæg.

tak skal i have.

men der hvor jeg syntes det er lidt på kanten er at man kalder den for et navn på en højtaler,uden at man får det som originalen har.

men at det er en udmærket højtaler til den pris den nu har er fair nok.

om der er flere af den slags kopier ved jeg ikke så meget om.hvad enten det er forstærkere eller andet udstyr.

mvh kenn

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

proac skrev:

men der hvor jeg syntes det er lidt på kanten er at man kalder den for et navn på en højtaler,uden at man får det som originalen har.

Jeg kan godt se din pointe. Men jeg tror nu ikke folk er i tvivl om forskellen på originalen og klonen. Omvendt er det vel heller ikke mærkeligt at kalde den Pro-ac klon/kopi når den nu ligner originalen så meget. I sidste ende må det være en subjektiv vurdering om det er problematisk eller ej, og her bliver vi nok ikke enige...

Ja det kan der ihvertfald ikke være tvivl om.

om der er flere af den slags kopier ved jeg ikke så meget om.hvad enten det er forstærkere eller andet udstyr.

Prinicipielt er hver klon vel forskellig, afhængig af konstruktørens ønsker og evner.

mvh kenn

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 08 September 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

proac skrev:

davs i stuen.

jeg syntes det er godt at jeg har fået så meget response på mit lndlæg.

tak skal i have.

mvh kenn

Ja?
Skal vi sammenligne?

En pilsner, lidt kaffe og småkage. Og så en masse musik.

Mon ikke der skulle være en af de andre der vil være med også?

/vilmann

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 08 September 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu også at formålet med at lave en klon, må da være at komme så tæt på originalen som muligt. Ikke bare at lave noget der ligner nogenlunde af udseende, men også noget der kan forveksles med forebilledet rent lydmæssigt. Det må jo da være derfor man ønsker at klone originalen, altså at opnå tilnærmelses samme lyd, for færre penge.

Så det kunne være meget interessant med en direkte sammenligning, af en original og en korrekt udført klon. Så det vil jeg da gerne opfordre jer til at få stablet på benene, og så skrive en fyldestgørende anmeldelse bagefter.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 08 September 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

God aften venner.

Nu er der blevet talt og skrevet meget om ProAc og ProAc Kloner, og I har efterhånden fanget min interesse.

Hvor er der mulighed for at lytte til sådan et par basser fra ProAc og hvem er forhandler af ProAc samt ProAc Kloner her i DK?

Håber I kan hjælpe, da jeg efterhånden bare må prøve at lægge øren til de omtalte skønheder.

Mvh. FLEX

ProAc forhandles på Danasvej i København. Forretningen hedder Audio Art.

Om nogen har en lytteværdig klon^H^H^Hopi i nærheden af dig ved jeg ikke, men hvis du kommer lidt nordvest for København, og jeg ikke laver andet, skal du være velkommen.

/vilmann

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 08 September 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Ja?
Skal vi sammenligne?

En pilsner, lidt kaffe og småkage. Og så en masse musik.

Mon ikke der skulle være en af de andre der vil være med også?

/vilmann

Får du stablet noget på benene så modtager jeg gerne en invitation

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hvem har et sæt org. ProAc 2.5 ? Lad os da lave et træf og få det afklaret, helst med flere forskellige kloner, for der er helt sikkert også stor forskel på klonerne.

Man kan jo justere på delfilter, dæmpning, basport osv. efter smag og behag.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 08 September 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Jeg synes nu også at formålet med at lave en klon, må da være at komme så tæt på originalen som muligt. Ikke bare at lave noget der ligner nogenlunde af udseende, men også noget der kan forveksles med forebilledet rent lydmæssigt. Det må jo da være derfor man ønsker at klone originalen, altså at opnå tilnærmelses samme lyd, for færre penge.

Jep. Du har ret. Og det er også det den originale klonside prøver.

Citér:

Så det kunne være meget interessant med en direkte sammenligning, af en original og en korrekt udført klon. Så det vil jeg da gerne opfordre jer til at få stablet på benene, og så skrive en fyldestgørende anmeldelse bagefter.

Mine er som sagt ikke en klon. Der er andre her, der rent visuelt i hvertfald er meget tættere på originalen end jeg.
Jeg har de samme enheder i samme kabinetstørrelse. Og det er det.

Jeg leger gerne med, men forvent ikke at se en ProAc Response 2.5.

/vilmann

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 08 September 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Vil(d)mann, flotte HT du holder dig. Hvis I skal lege, vil jeg da gerne være med (nej, jeg har ingen proac/kloner - men kan ikke glemme proac 1.5 lyden fra forårsudstillingen i Kbh.).

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 08 September 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu kender jeg meget lidt til 2,5 såvel som klonen.

Men var det ikke en ide, at få en original og en klon sammen og foretage de relevante målinger?

Siger vel mere end mere eller mindre kontrollerede lyttetests.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 08 September 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Hej

Nu kender jeg meget lidt til 2,5 såvel som klonen.

Men var det ikke en ide, at få en original og en klon sammen og foretage de relevante målinger?

Siger vel mere end mere eller mindre kontrollerede lyttetests.

For nogen sikkert. Jeg har aldrig taget mig sammen til at kunne læse et måleblad ordentligt.
Jeg kan godt følge frekvenskurven, men når den ændrer sig drastisk, fx. omkring delefrekvensen, ved jeg ikke om det er godt eller skidt, hvor meget den må falde og hvor stort "springet" må være.

Hvis nogen har lyst til at måle mine højttalere, så for min skyld ingen alarm, men så skal nogen også fortælle hvad der måles og hvorfor. Et måleblad i sig selv er helt uden værdi for mig.

/vilmann

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

En måling siger ikke så meget om lyden fra en ht som en lytte test. Men målinger er da et fint værktøj til udvikling og til at finde "fejl".
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes