Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Acoustic Reality kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
troelskn skrev:

For dævlen da......Sikke noget ævl. Øhh!

Alt det med at folk ikke tror det gør en forskel og går i for små sko til at prøve at udvide deres horisont.

Tænk dem lidt om inden de poster mere bavl om "Jeg er ingeniør, og jeg VED det ikke virker", FREE YOUR MIND og prøv det. Ingen skal være i tvivl om, at jeg mener der tydeligt er hørbar forskel på netkabler, for det er der.

Vi er enige so far Tongue
Det jeg skriver er, at det ikke nødvendigvis har noget med ædelmetaller og andre teorier overført fra læren om signaloverførsel. Sagen her kan ligeså godt dreje sig om IKKEoverførsel af modulation.

Det er en teori, jeg kender grundigt nok emnet til at forholde mig, beklager, men jeg lytter gerne.

Jeg kan kun gisne om effekten af kablet på AR egne forstærkere, men det virker da som om man får noget håndlavet kvalitet for pengene, desuden er sølvet mindst sin egenvægt værd. Der er lidt ejerglæder over at røre ved noget håndlavet en vesterlændig har siddet og nørklet med. Det skal vi værne om inden alting bliver lavet i østen og vi alle er arbejdsløse tabere uden hifi.
Man får ikke ret meget for pengene i mine øjne, men man betaler det markedet vil betale - altså markedsprisen.

Enig: dårlige forklaringer, snakeoil, og for størstedelen begrænset eller dårlig effekt, og ikke mindst tårnhøj pris.

Netkabler har indvirkning på lyden ! ikke alle har positiv så prøv dig frem. En mikroskopisk mængde af alt det slampam der smides på markedet af den slags, har en positiv virkning på andet end fabrikant og forhandlers pengepung.

I virkeligheden synes jeg der anvendes alt for lidt krudt på, at finde ud af hvad i alverden det er der sker. Netop
I stedet bruger man bare læren om den bedste leder og det bedste isolationsmateriale helt bevidstløst på netledninger også. Man kunne da begynde med at undersøge, om det måske var bedre at isolere apparaterne fra hinanden i et vist omfang. Men det er der åbenbart ikke så mange der lyster, eller også er det bare pengene der tæller.
Jeg har samenlignet rigtig mange netkabler i rigtig mange tykkelser og rigtig mange isolationsmaterialer og ledermateriale.
Det hele lyder forskelligt, bare tværsnittene kan gøre en enorm forskel alt andet lige. Men det er ikke nødvendigvis det tykkeste der er det bedste.

Nogen skal finde ud af hvad der gør forskellen. Det der gør mig ophidset er at Peter mener han har et godt produkt, det fortæller han om, og straks kommer jantedanmark og jokker ham under fode. Det er ødelæggende for debat og udvikling.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 September 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Denne diskussion har vist kørt nogle gange i andre tråde, bla powercords.

Jeg mener også at det er helt vildt hen i vejret og kejserens nye klæder og alt dette.

Godsandeligaften hr. Classe!

På hvilken saglig baggrund, om man så må spørge, bygger De ovenstående udsagn???

(Nu skal vi sq til bunds i dette her! ;-)

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 10 September 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Efter at hvae læst jeres inlæg....

Jeg synes:

Vi har behov for bedre Hi-FI....

Ví har ikke behov for Vodoooooo (som eksotiske kabler)...

Lad os få kanon lyd for hver en krone...

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2004 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Hej GS,

Det har vi jo været igennem på andre tråde, hvorfor jeg mener sådan. Så her kommer kun en kort summary. Jeg har prøvet at lytte på forskellige netkabler, både billige som dyre som hunde dyre. Sommetider har jeg kunnet ane en forskel, men da jeg er skeptisk anlagt på dette punkt (måske pga af min ingeniør viden, som nu er blevet et fy ord her). Min skeptisk har jeg så brugt til at altid ville overbevise mig ved en blindtest. Det jeg så har gjort er simpelthen at lytte til de forskellige netkabler på mit anlæg i blindtest. Og indtil videre har jeg ikke kunnet adskille de forskellige kabler ved en blindtest med mit eget anlæg. Jeg er også klar over at jeg har lavet meget ud af min netforsyning i mit hus som beskrevet andet steds, men det burde ikke betyde at jeg ikke kan høre forskel.

Jeg har som før sagt intet i mod at blive overbevist om noget andet og derfor har vi jo også en aftale om at når jeg kommer til fædrelandet næste gang, ja så skal vi have kabellytning. Men forbered dig også på at du kommer til at lytte under blindtest forhold. Du tester om jeg kan høre forskel og jeg tester om du kan.

Så jeg bygger mine udsag på min egen erfaring fra lyttetest på mit eget anlæg. Jeg bygger det ikke på hvad jeg hører fra andre eller hvad jeg har hørt til messer osv, da det ikke kan brges til det store. Det er jo reklame og ikke andet.

En anden ting er så at den dag jeg skal til at investere i netkabler fordi vi måske til vores kabel lytning finder ud af at der er forskel, ja så vil jeg aldrig købe netkabler til så uhyre priser. Og hvorfor nu ikke det? Jo det er simpelthen fordi jeg også har efaring fra kabelproducenter og godt ved hvad sådan noget koster at lave, så jeg vil til hver en tid bare kontakte en kabelproducent og få det direkte derfra.  Her mener jeg ikke Hifi kabel producenter for langt de fleste af dem samler bare halvfabrikater og sidder deres navn på.

En anden ting jeg vil holde fast i er at hvis man mener det seriøst med de netkabler ja så er det første man gør altså at klippe stikkene af, da de uanset hvordan de er lavet kun kan gøre tingene værre.

Og så er det rigtig som en skriver ovenstående at vi skal have alt det voodoo ud af hifi verdenen. Det mener jeg af en ganske simpel grund. Hifi interessen er uddøende i den almindelige befolkning. Det er der mange grunde til og en af dem er det voodoo halløj. Kan vi ikke sælge hifibranchen bedre end at prøve at argumentere for hvorfor kabler skal betyde så meget i en anlæg, ja så, får vi ikke mange nye interesserede ind i kliken. De mister lysten før de får begyndt og mange griner af dem. Det rammer os alle, da der til sidst ikke er nogen producenter tilbage.

Nu vil jeg gerne fortsætte denne discussion, men i må lige vente en lille uges tid, da der lige er lidt arbejdsrelaterede rejser der skal overståes.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 September 2004 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr:

Hvad skal jeg læse for at forstå lidt om den faktuelle viden, der, forstår jeg, ligger bag strømkabler?

NB: Jeg har studentereksamen og har læst fremmedsprogede bøger - også fagbøger - men jeg er vel hvad man ville betragte som en elektronikmongol, så vi skal helst ikke længere op i niveau en gymnasiestof.

Har du nogle forslag til en jagt på biblioteket?

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg hjælper gerne med et svar. Er også selv ingeniør, og har regnet meget på kabler:

I en dansk bolig sidder der 10 - 13 Amp sikring x 230 V < 3 KW (P=U*I). Mere kan der ikke hives ud af en alm dansk stikkontakt.

Derefter sidder der ca. 20 m 1,5 mm^2 kobber kabel (i væggen) i serie med 1 m "Acoustic Reality  2. generations PowerCord der kan klare 7500 Watt RMS (30A / 250Vac)."

Man kan umuligt hive mere end 3 kw ud af en stikkontakt !!!. Og den sidste 1 m supperkabel vil ikke gøre en skid forskel rent belastnings/dynamisk/musikalsk mæssigt. (løst sagt: 1m/(20 + 1)m).

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Man kan umuligt hive mere end 3 kw ud af en stikkontakt !!!. Og den sidste 1 m supperkabel vil ikke gøre en skid forskel rent belastnings/dynamisk/musikalsk mæssigt. (løst sagt: 1m/(20 + 1)m).

[/QUOTE]

Og det ved du lige alt om .

uden at have prøvet

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Det er mærkeligt at Hi-Fi branchen kan ophæve naturlove..

Kan være der er nogen som kan forklare dette ????

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 11 September 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

All4HIFI skrev:

Det med hvad der kan trækkes igenmmen der har du ret .

Men du skriver også der kan ikke høre forskel om det er på eller ikke , hvor har du det fra ? kan du noget andre ikke kan .

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

All4HIFI skrev:

Det er det samme alternative behandlere mener om det vi lærer på lægestudiet...

Tro kan flytte bjerge, især hvis man tror man flytter dem!

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

OK...lad mig forklare:

Hvis jeg kan høre kablet, så er det fordi det er ringere end det 1,5 mm^2 kobber ledning som er indbygget i væggen !!!!.

1,5 mm^2 kobber ledning af 1 m meter koster mindre end 5 kr !!!

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
All4HIFI skrev:

Det med hvad der kan trækkes igenmmen der har du ret .

Men du skriver også der kan ikke høre forskel om det er på eller ikke , hvor har du det fra ? kan du noget andre ikke kan .

Lad mig prøve igen:

Prøv at lytte med denne opstilling:

1) 20 m 1,5 mm^2 kabel indbygget i væggen + 1 m supperkabel

2) 19 m 1,5 mm^2 kabel inbygget i væggen + 1 m 1,5 mm^2 kobber kable (ialt 20 m)

Hvis du kan høre forskel her er det fordi dit supperkabel forvrænger lyden !!!

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 September 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

All4HIFI skrev:

Hvis jeg kan høre kablet, så er det fordi det er ringere end det 1,5 mm^2 kobber ledning som er indbygget i væggen !!!!

Har du nogen sinde eksperimenteret med netkabler............?

For hvis du bygger udsagnene på " sådan må det være " , så kan vi naturligvis ikke diskutere emnet, når vi taler om indflydelse på lyden... Må jeg foreslå at du låner et par forskellige netkabler, og leger med skidtet. Og husk at sammenligne med standardkablet , og kan du ikke høre forskel, så er det nok det..........

Prøv evt. at læse anden tråd om netkabler som netop nu er på.........

God fornøjelse

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 11 September 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

All4HIFI skrev:
jensen skrev:
All4HIFI skrev:

Det med hvad der kan trækkes igenmmen der har du ret . Men du skriver også der kan ikke høre forskel om det er på eller ikke , hvor har du det fra ? kan du noget andre ikke kan .

Lad mig prøve igen:

Prøv at lytte med denne opstilling:

1) 20 m 1,5 mm^2 kabel indbygget i væggen + 1 m supperkabel

2) 19 m 1,5 mm^2 kabel inbygget i væggen + 1 m 1,5 mm^2 kobber kable (ialt 20 m)

Hvis du kan høre forskel her er det fordi dit supperkabel forvrænger lyden !!!

ja det har jeg ikke prøvet så det kan jeg ikke udtale mig om , men det har du jo prøvet siden du kan gøre det .

jeg ved ikke lige om jeg har 15m eller 20m , men der er stor forskel på netkabler især på cdafspiller .

Jeg selv køre med 2,5mm2 og 16A og jorma netkabler og det var et stort løft .

Og det næste bliver 32A da jeg skal trække noget mere strøm end nu .

jeg prøver og øffer ikke bare løs .

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg mener der er bedre måder at buge sine penge på end at købe specielle netkabler, rent lydmæssigt. Det kan godt være der er en minimal lydmæssig forandring.

Jeg vil hellere bruge mine penge på bedre højtallere, opsætning af højtallere osv. F.eks DIY med Scanspeak, ProAc klon osv..Det giver lyd/kroner !!.

Folk er alt for teknik fikseret, køber alt muligt åndsvagt hi-fi elektronik, og mindre på højtallere...Der er dog undtagelser. Er nok mere til korte signalveje, rør forstærkere, simple delefiltre osv.

Når jeg ser et spændende Hi-Fi produkt (og biler osv.), så kigger jeg ikke på min bank konto, nææh jeg spørger mig selv om jeg bliver en mere lykkelig mand - nu og i fremtiden, hvis jeg køber dette produkt. Derfor gider jeg fandme ikke købe dette skidt (kabler osv.), selvom jeg har råd.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 September 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

All4HIFI skrev:

Jeg mener der er bedre måder at buge sine penge på end at købe specielle netkabler, rent lydmæssigt. Det kan godt være der er en minimal lydmæssig forandring.

Jeg vil hellere bruge mine penge på bedre højtallere, opsætning af højtallere osv. F.eks DIY med Scanspeak, ProAc klon osv..Det giver lyd/kroner !!.

Folk er alt for teknik fikseret, køber alt muligt åndsvagt hi-fi elektronik, og mindre på højtallere...Der er dog undtagelser. Er nok mere til korte signalveje, rør forstærkere, simple delefiltre osv.

Når jeg ser et spændende Hi-Fi produkt (og biler osv.), så kigger jeg ikke på min bank konto, nææh jeg spørger mig selv om jeg bliver en mere lykkelig mand - nu og i fremtiden, hvis jeg køber dette produkt. Derfor gider jeg fandme ikke købe dette skidt (kabler osv.), selvom jeg har råd.

Men derfor kan du vel godt lade andre have den fornøjelse?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 September 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Der er slet ikke nogen der tager stilling til, om det vitterligt er AR der har lavet dette vidunderkabel. Eller om han bare har fundet et tykt kinesisk eller NKT-produceret kabel og sat nogle fine stik på... det ville jo være en falliterklæring for de hoveder der påstår at kunne høre forskel....
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 September 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Godformiddag hr. Classe!

Jeg havde ikke indtryk af, at du havde været *så* grundig omkring løse netkabler, blot at du havde prøvet nogle stykker og så forkastet ideen.

Nej, "ingeniør" er skam ikke et fy-ord, medmindre man bruger det til at affeje noget, man ikke engang selv har prøvet eller gider prøve ;-)

Her i gemakkerne er der også oplevet lidt af det samme, som hos dig. Efter installation af en separat gruppe til stereo'en, har netkabler en hørbar mindre effekt - dog er effekten stadig hørbar.

En af de store syndere er jo netop griseri på EL-nettet, så specielt med din EL-installation kan jeg sagtens forestille mig, at effekten må være minimal.

Der skal ikke herske et øjebliks tvivl om, at der findes ALT for meget woodoo indenfor hifi branchen. En del af tilbehøret kan vel nærmest sidestilles med et par brede fælge til Opel Kadett'en - og nogle vil også have både skørter og antenner med rævehaler på ;-)

Go' tur!

----

@ hr. Mikke!

Elektronikmongol - den var sq go'! :-)

Se efter de ting, jeg tidligere har remset op.

Du kan også søge efter en del af stoffet på Nettet, her er det meste dog på engelsk.

----

@ hr. All4HIFI!

Her i gemakkerne kan der sq hives ca. 3.8KW ud af slangen i væggen - det afhænger jo fuldstændig af installationen. Og der er vel ikke nogen, der kunne finde på, at lave en hifi installation med kun 1.5 Kvmm, vel? ;-)

Samtidig kunne jeg også godt tænke mig at vide, om du overhovedet har forsøgt at lytte seriøst til forskellige netkabler???

Det virker nemlig ikke sådan.

Du mener vel også, at man ikke kan høre forskel på signal- og højttalerkabler...? ;-)

Og der er da slet ikke tale om at ophæve nogen naturlove, mht. de sidste meter kabel, tværtimod.

Det handler i al sin enkelhed om electron flow. Jo mere ubesværet dette er, jo renere strøm får du. Her er de sidste op til 3 meter kritiske, for at electronernes flow kan stabiliseres. Disse små dimser "bouncer" rundt inde i kablet, og jo mere plads de har at tumle rundt på, jo mindre sammenstød er der indbyrdes. Og dermed et mere clean flow.

Udefra kommende påvirkninger såsom højfrekvent/elektromagnetisk støj påvirker yderligere electron flow'et i kabler, så en afskærmning af kabel og kontaktpunkter virker derfor effektivt. Igen er der ikke tale om en ophævelse af nogen naturlove.

En partikelfysiker kan helt sikkert forklare det meget bedre, end jeg kan. Men det er som sagt altså netop nogle naturlove der gør, at der kan høres forskel på kabler.

Det er sq lidt tyndt blot at opremse nogle kabeltykkelser med 0.5Kvmm i differens og så lade det være det.

Lidt mere rimeligt ville det være, om du selv tog en lytter på et 2.5Kvmm kabel i forhold til et 1 eller 1.5Kvmm kabel, og skærmet vs. uskærmet, med højampere stik vs. lavamperestik, etc.

Hvis ikke du kan høre forskel her, er jeg overbevist om, at Dr. Clifton gerne vil skylle dine ører ;-)

Der skal med andre ord en aktiv indsats til, ikke fornægtelse, blot fordi man ikke umiddelbart forstår mekanismerne bag ;-)

I øvrigt er forandringen direkte proportional med anlæggets kvalitet - også på den øvrige kabelside.

Med lørdagshilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hr von Auspuff; Nordost har da aldrig påstået, at deres kabler er lavet til rumfartsindustrien!!! Næh, de er med i en "corporation" hvor "know-how´et" om hvorledes man laver fladkabler til rumfærger og flyvemaskiner nu bliver brugt til at lave "hifi"-kabler!!!

"...Acoustic Reality laver topklasse netkabler til en 1/4 af den af Nordost forlangte pris..."!!! Ja, hvis man vælger det allerdyreste Nordost, men selv det "billige" Nordost model Shiva er et godt kabel og det koster jo "kun" 3500kr!!!

Det er da beskæmmende, at Nordost betegnes som "rip-off" bare fordi deres state of the art er svimlende dyrt. Langt de fleste af deres entry-level og mellemklassevarer er kåret til "best buy", "best in test" og "highly recomended" og det er typisk grundet deres pris/ydelse-forhold

... tilbage til underholdningen; vi spiller nu en plade...

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 11 September 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

All4"hifi"; hvad ved vi egenligt om "naturlovene"??? Er "naturlovene" de afprøvede teser fra sen middelalder og frem??? Eller er det den nyeste grundforsknings hypoteser, som måske om 100 år regnes som værende klar logik, måske??? (partikelfysik og deslige)

Korrekt er det, at elnettet er fyldt med øf og grisemøg. Ligeledes er den omgivende luft!!! Et fornuftigt netkabel, pris underordnet, skal så ses som et passivt "antennefilter", som hjælper analog-udstyr til bedre arbejdsbetingelser og bortfiltrerer digitalt ad-bad jitter og sår´n!!!

Til herren med Classe: Når jeg skriver "... har hørt mange netkabler på messer...", ja så menes der forskellen på almindelige netkabler og "hifi" netkabler i en direkte sammenligning og det kan altså godt bruges til noget, selvom det ikke fortæller hvad kablerne gør i lige mit eller dit set-up!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes