Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Net kabel - jeg er blevet omvendt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 September 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hør hov, Cool Blade; min netliste er også fra IKEA og er specielt udvalgt på grund af dens fine lyd. Ja, det var et held!!!   
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

De fleste der har prøvet med forskellige længder anbefaler mellem 1-1½ meter.

Så "små" bidder bliver det ikke.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 September 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved om effekten af et godt netkabel er størst på forstærkeren eller på CD / DVD afspilleren ?

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hos mig gav det størst effekt på effekt forstærkeren (også efter at jeg fik et langt kabel!! DVS uden IKEA!)

Tror dog det afhænger meget af hvilken strømforsyning der sidder i de enheder man kobler kablerne til..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 September 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Syntes det er meget spændende med debatten om net kabler, og virkningen folk oplever. Er også selv lidt på udkig efter noget bedre, til mit udstyr. Uden det nødvendigvis behøver at flå en økonomisk. Fordi denne TWEAK er meget oppe i tiden. Som priserne tit afsløre.

Ang. Oppe i tiden. Syntes jeg ikke at kunne mindes denne fokus på lige netop Net kabler for nogle år tilbage. Det undre mig... Man fristes til at tro det er et nyt påfund for at lokke flere penge op vore tegnebog. Ligesom nu er Spikes under f.eks højttalerne heller ikke godt mere. 

Selv er jeg da overbevist, om virkningerne er gode med både Net kabler Og div. Jazz - SD - Pulsar Point fødder osv....

Syntes bare, at kan undre mig over det først er opdaget nu. Som må være tilfældet. Ud fra den manglende snak om produkterne før i tiden.  Ved godt at der forskes i forbedringer hele tiden. Men hvis alle de fordele skulle være så hørebar, som jeg med dette indlæg ikke direkte betvivler.

Hvorfor var dette så ikke opdaget noget før, lige som signal /højttaler kablerne...?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 September 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Halløj Evolator

Jeg stødte rent faktisk på "fænomenet" netkabler for ca. 20 år siden, og placerede det straks i rubrikken : " lettere bedugget salgsgas " !  Nu var ungersvenden, på den tid, ikke specialt anløben, men overbevist blev jeg aldrig.  Om det var fordi anlægget ikke gav passende respons , eller kablet havde ringe kvalitet , eller almindelig " ned på jorden" forbehold blokerede, skal jeg lade være usagt, men skillingerne gik til elektronik istedet..............

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Okey  J.

Syntes bare ikke at ha hørt om det, før i tiden.  20 år tilbage.  Okey. Ja så kan man ikke sige det er nyt påfund. Men så bare underligt den fokus først er oppe, i tiden nu her på det seneste. Da jeg ikke rigtig kan mindes snakken om net-kabler nogle år tilbage.

Personlig syntes jeg også at de største forskellde har være på selve elektronikken. For ik at snak om Højttalere...

Alle former for signal kabler er straks meget mere kompleks. Og kræver lytte selskab over lang tid. Med skiften kabler tit. Og må dertil også indrømme at de kabler jeg i dag har. Har være fast reference i flere år hos mig. Fordi min tilfredshed er stor.Hvor der fåes meget for pengene.! Skulle de skiftes ud til noget der skulle være redikalt anderledes-måske bedre. Vil priserne være enorme. Gevinsten for lille i forh. Til mer prisen. Har prøvet div. andre kabler.

Men har entlig andrig fundet det nær så sjovt at skifte kabler. Som komponenter. Og skal det skiftes. Kan man jo ikke nøges med et signal kabel. Nej så skal det være over hele linjen. Det ved vi jo alle koster.

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nu må I bære over med min uvidenhed, så dette indlæg er altså ikke bare en joke!

Sådan som jeg læser det, så har netkabler, altså dem der giver strøm til produkterne, stor indflydelse på hvordan anlægget spiller? Er det korrekt opfattet?

Umiddelbart vil jeg mene det er en røver, da elektronikken i en forstærker er vel stadig den samme. Hvis nogen gad uddybe fænomet lidt, eller forklare lidt mere, såfremt jeg tager fejl, vil det være lækkert. Lige nu er jeg sq et stort ?

På forhånd tak

*FUNNY MODE*
Måske er det lidt langt ude, men betyder det så, at jeg kan få min 1600 MHz computer til at køre hurtigere, eller lave min håndmixer om til en slagboremaskine, blot ved at give dem et ordentlig netkabel?
*/FUNNY MODE* (Undskyld, men jeg kunne ikke dy mig )

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 September 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

der er mange diskussioner om det, tag et kig i tilbuds avisen på den "powerplant" der er , så vil du se hvor langt folk for at få ordentlig strøm.

men indrømmet, der skal et anlæg af en hvis klasse til før end at man kan høre forskel på strømmen, om man så må sige. 

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

HamDenFede skrev:

Hejsa.

Nu må I bære over med min uvidenhed, så dette indlæg er altså ikke bare en joke!

Sådan som jeg læser det, så har netkabler, altså dem der giver strøm til produkterne, stor indflydelse på hvordan anlægget spiller? Er det korrekt opfattet?

Umiddelbart vil jeg mene det er en røver, da elektronikken i en forstærker er vel stadig den samme. Hvis nogen gad uddybe fænomet lidt, eller forklare lidt mere, såfremt jeg tager fejl, vil det være lækkert. Lige nu er jeg sq et stort ?

Selvfølgelig er elektronikken den samme uanset hvilke kabler du bruger. Pointen i netkablers betydning for lyden går på, at en kæde ikke er stærkere end sit svageste led. Ligesom højttalerkabler har betydning for lyden har netkabler det, for begge dele er et led i kæden. Jeg kan dog ikke give dig nogen yderligere forklaring da jeg ikke har den fornødne tekniske indsigt, så jeg er også med på en lytter

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Hvis i vil "høre" noget rigtigt sjovt angående netkabler...

Jeg har indkøbt flere gode netkabler, som alle påvirkede mit lydbillede kraftigt og i den retning som jeg gerne ville have det. Men aha oplevelsen kom da jeg skulle forbinde min effekt forstærker og opdagede at mit gode/dyre netkabel ikke var langt nok. Lavede derfor en absolut nødløsning ved at bruge en 3 stiks dåse fra ikea til at forlænge (altså satte den foran mit hifi netkabel) med. Ikea kablet er af en så tvivlsom kvalitet at man frygter at det er plastikken der er ledende, for der er ikke meget kobber i det. Nu kommer det mærklige - jeg kunne stadig høre en forbedring med hifikablet påsat!!!

Det for mig til at konludere at det intet har med strøm kapacitet, kontakt eller lignende at gøre - men simpelthen er kablet der gør noget der kan høres UANSET hvor dårligt ens installation/ledninger er i forvejen..

Nu er spørgsmålet så bare hvor lidt man har brug for - på den måde kunne man jo få et rigtigt godt kabel splittet op i mange bider og dække hele anlægget med måske kun et kabel!!!

Grunden til at du for en forbedring er, at dit netkabel ikke er langt nok. Hvis kablet havde været mere end 2,5 meter i ubrudt stykke, havde du formodentlig ikke kunne høre en forbedring med kablet fra Ikea.

Man kan sige, at forstærkeren kan se tilbage i systemet 2,5 meter, for at der kommer ro over strømmen.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Der er også min erfaring, at netkablet har meget at sige. Jeg mener faktisk, at det er det kabel der har mest at sige.

Strømkablet inde i apparatet er også vigtige at skifte. Jeg oplevde en forøgelse af dynamikken, da der kom Duelunds 1,6 sølv/silke/lindolie istedet for de orginale kabler. Samt mere hul igennem, bedre rum osv.

En forstærkeres strømforsyning gælder fra stikkontakten, net kablet, transformator,diodebro, og elektrolytter.

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Sikkert. Så kan man jo blive ved jo ! 

Mon ik også vi hellere må skifte vore kabler ud, inde i højttalerne til hvad vi nu vil. Med dem vi har som tilførte kabler....?

Hvor går grænsen efter hånden...

Hvad risicis er der ikke forbundet, med nærmest at opfordre nogen indirekte til at eksperimentere med den slags. Som at sæt andre strømkabler ind i selve produkterne, dermed lodde der ud af... 

Nu syntes jeg godt nok, det er ved at blive en tand for meget af det gode.  I indlægget ovenover.  Ja undskyld mig mange gange.

Noget kan man rode med. Andet skal man ikke rode med !

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 September 2004 kl. 04:43 | IP-adresse registreret  

Hr. Evolator!

http://www.hifi4all.dk/content/anmviewer.asp?a=830&z=3

Mvh

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hr. Ghammel & Suhr!

Havde læst det. Og alt sammen meget spændende. Skriver jo hellere ikke at jeg ikke tror på det Net kabler ikke kan gør en positiv forskel vel.

Men at begynde at lodde kabler ind i det indre. Syntes jeg ikke lige at kunne få øje på anbefales i den store test.

Det er jeg ret sikker på, man skal passe på med at opfordre til. Jeg vil i hvert fald ikke turer gør det.

Mvh.

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004
Sendt: 30 September 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej,

Mine er faringer med netkablerne er helt på line med Sven Palvig's. Netkablerne er klart det vigtigste af alle kabler. Jeg spiller med meget forskelligt udstyr på messer etc. og hver gang er jeg stadig lige forbløffet over den store indvirkning netkablerne har på anlæget.

Med venlig hilsen

Lars

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 September 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Skulle man i virkeligheden korte sit nye 1,5 m net kabel ned til 1 m og bruge den resterende ½ m til internt brug i forstærkere, cd o.s.v.

Eller har man kun glæde af de første 1,5 m, som en i tråden mente. Hvad så med de fordelerdåser osv.

Måske Nordost kan supplere her???

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 30 September 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

hej gli,

Personligt synes jeg, at netkabler på under 2 meter ikke lyder specielt godt.

Du skulle prøve at et netkabel på 4,365 meter eller et på det halve. Det længste lyder simpelthen bedst. Årsagen hertil ved jeg simpelthen ikke. Men du burde prøve det. ( du kan prøve det med et ganske alm. netkabel først ).

MVH

Lars

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Måske vi skulle købe højttaler kabler til få penge. Ligesom signal kabler. Og købe et vild dyrt net kabel. Da det så menes at være det vigtigste. Hmm...

Sikkert ik. Som sagt tror jeg gerne, eller rettere håber jeg da at der kan høres noget forbedring. Ved tilkobling af godt net kabel.  Jeg udelukker da ikke muligheden.

indternt isætning af andre ledninger. Må folk da helt selv om.

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 30 September 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Evolator, jeg forstår godt du er skeptisk. Det er der også god grund til.. men du burde prøve at lege lidt med netkabler.

MVH

Lars

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum