Forfatter |
|
Nordost Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa,
Det ser ud til at en hel kabelindustri ikke rigtigt har haft " tid " til at lytte på forskellige kablelængder.
Hvis du har muligheden at lytte på f.eks. 0.6m og 1.0m interconnect af samme type, tror jeg du vil blive noget overrasket over hvor stor forskel der er. Efter min mening lyder 1.0m IC'eren klart bedst..
For nogle år siden fik i en forespørgsel hos Nordost om at lave et højttalerkabel i en bestemt længde, nemlig en længde på 4,365m uden stik. Vedkomne firma fortalte os at de have fundet frem til denne længde efter flere års lyttetest.
På daværende tidspunkt sammenlignede jeg denne længde med mit eget 3m højttalerkabel og fandt forskellen forbavsende stor. Faktisk så stor at jeg begyndte at grine over hvor snævertsynede jeg selv var, for på det tidspunkt var jeg helt overbevist om at kortere længder spillede absolut bedre en lange længder.
"Desværre" gælder denne længde også netkabler, hvilket er fuldkommen sindssygt..
1/4 eller 1/2 længde lyder stadig utrolig godt, men ikke så godt som den fulde længde.
Der skal meget til før vores øre falder af.
Med venlig hilsen
Lars
__________________ Lars
Nordost
|
Til top |
|
|
Jespertheil Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes virkelig at det lyder utroligt hvis de 1,5m skulle gøre en forskel..
Hvad så med de km af kabel der går forud for den pågældende stikkontakt for ikke at snakke om noget så simpelt som en klemrække der ikke er spændt ordenligt eller lign...
|
Til top |
|
|
Nordost Branchemedlem

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Jespertheil,
Man kan vælge at se på netkabler på flere måder.
Personligt ser jeg på det som det er en del af din elektronik og ikke en del af kablet der føre hen til transformatorstation. Vi ved at hvis vi ændre på en eller anden kondensator, transformator eller modstand etc. i netdelen på din elektronik kan vi let høre en forskel. Det ser ud til at ændring i kapacitans, induktans og impedans et eller andet sted i dit system let kan høres som en forbedring eller en forværing af lydkvaliteten. Derfor vil en ændring af visse af disse parametere og være hørebare når det kommer til netkablet.
Med venlig hilsen
Lars __________________ Lars
Nordost
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille råd ang. den skepsis, som præger snakken omkring netkabler.
Man kan afgjort være for skeptisk og forudindtaget. Tale teori til hudløshed. Det gør bare ikke at man når frem til en endelig konklusion på ens skepsis.
Det forholder sig nu engang sådan, at man først får resultaterne klarlagt, når man afprøver tingene i praksis. Derfor: Brug tiden på at afprøve forskellige netkabler, samtidig med at I lytter jeres plader igennem. I sidste ende handler det trodsalt om musikaflytning. Jeg syntes generelt der er alt for meget snak og alt for lidt aflytning/handling, specielt når emnet falder på netkabler. Gælder iøvrigt også andet udstyr. Man udtaler sig hellere negativt/forudindtaget, fremfor at lytte selv og drage sine egne erfaringer. Det er trodsalt ad denne vej, man bedst skiller skidt fra kanel.
Afprøv og lyt. Vær kritisk, uden at være forudindtaget. Så kommer resten af sig selv. Mere hokus-pokus er der ikke i det
Jeg var selv skeptisk, inden jeg begyndte at lege med netkabler. Jeg gik ind i processen, med et åbent sind, og har afgjort fået afprøvet en del, inden jeg foretog mit valg. Det tog ikke lang tid at få udskiftet de oprindelige kabler. Mine Kaufmann netkabler (koster under en tusse pr. stk - 3 mtr. lng) virkede så markant, at min kæreste straks bemærkede ændringerne. Hun elsker musik, men går ikke så meget op i udstyr. Dejligt at få en mening fra én som ikke er forudindtaget. Det er ikke et modelune eller politisk korrekt for mit vekommene, at bruge netkabler. Jeg har valgt at købe mine netkabler (JPS) fordi det virker. Kvaliteterne i mit setup er blevet mere defineret og markante. Mere ro og musikalitet til følge.
Det er sgu da ikke så ringe, vel ?! __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået det læs net kabler ind af døren, og prøvet at skifte mellem mit demo grej som består at LAMM effekt, forfor og RIAA + Amazon pladespiller med OL arm og Ortofon Jubilee, det spiller jo ikke dårligt, alt kablet op med 3 x 1,5 mm2 NKT gummi kabel, for jeg var af den overbevisning at net kabler bare skulle være strømbære og at der skulle kunne transporteres nok igennem. Jeg syntes selv det var lidt "overkill". Fordeler boksen var også OK.
Så skiftede jeg, til de ny-ankomne net kabler, alle 1,5 m og stikdåse også med 1,5 m kabel samme fabrikat. (oplyses kun i direkte email til mig eller pb)
Det var som om jeg skiftede mellem en 5000 kr forstærker af tvivlsom herkomst og til LAMM, dybere, sortere, flere detaljer, fastere bas, bedre defineret slag på bækkerne, sangen står klart i billedet - jeg kan blive ved.
Hvordan skal det ikke gå når det får lov til at "brænde" lidt ind????
|
Til top |
|
|
peewee© Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 502
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Du skriver at net kablet skal have en bestemt længde eller det ville være godt hvis det har den længde, men hvilken længde er det?
__________________ Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
4,365m uden stik.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lånt er JPS Powerchords. Men har ikke rigtig ville slut det til. Da det ikke opfylder det jeg søger i en Net kabel. Nemlig at det ikke må være utæt. Som her er tilfældet det er. Dvs. Det skærmer ikke af. Og så går min interesse af.
Da jeg bruge uskærmede signal/HT kabler. Er det en nødvendighed at net kablet ikke kan påvirke dem. Selvfølgelig kan det ikke være ringere den standart jeg allerede har på. Men har jeg ikke tiltro til et produkt. Så gidder jeg ikke forsøge med det.
Syntes ikke det virker troværdig dette kabel. Da det ligner et alm. Kabel i forklædning. Med en alt for stor vævet strømpe over sig. Og krympe fix som man selv kunne ha lavet. Afslibne strøm mærker, og logoér på stikne. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
Har lånt er JPS Powerchords. Men har ikke rigtig ville slut det til. Da det ikke opfylder det jeg søger i en Net kabel. Nemlig at det ikke må være utæt. Som her er tilfældet. Dvs. Det skærmer ikke af. Og så går min interesse af.
Syntes ikke det virker troværdig dette kabel. Da den ligner en alm. Kabel i forklædning. Med en alt for stor vævet strømpe over sig. Afslibne strøm mærker, og logoér.
|
|
|
Hvilken type har du lånt, og til hvilket udstyr har du benyttet det/dem (cd-er, forstærker) ?? __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Evolator Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder : JPS Labs. The Digital Ac.
Det er sort. Med grå stik kontagt stik. Og Sort stik til anlæget. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv samme type til min Cd-afspiller, hvor det kun bør bruges. Jeg kan nikke genkendende til at strømpen er lidt større. Lidt noget øregas, når kablet fungere efter hensigten. Hvorfor skal det så syne tykkere ?. Tag f.eks Audience AU24 ht-kabler og signalkabler. Tynde ja ! Men de spiller røven ud af bukserne.
Ovenstående rokker ikke ved Digital AC´s åbenlyse kvaliteter. Lederne er iøvrigt også skærmet. Der er iøvrigt også et filter i AC og IEC-stikket. Så det skulle alt andet lige være skærmet mod RF og digital støj. JPS Digital AC er nok det kabel som har fungeret bedst i forhold til min Capitole cd-afspiller, også med henblik på pris/ydelse. Det er et af de mest støjsvage powerchord jeg har prøvet, derfor kan jeg ikke, helt og holdent, nikke genkendende til din karakteristik af kablet. __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Evolator Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være det er godt nok. Men når man tager en ELFIX Detector Eller en Phasen 400 Pind. Så lyser de Begge gavaldigt op. Uden et holde det helt indtil kablet. Det vil de 2 testere ikke gør hvis kablet var tæt, og isoleret. Er det ikke normal det man bla. giver så mange penge for i andre net kabel mærker. At de skal være afskærmet....? Hvad er det så ved for mig. Når jeg har uskærmede kabler, der uundgåligt løber side om side med mine netkabler....?
Jeg påstår ikke at kabler skal være tykke, eller tynde for at virke. Det har jeg ikke udtalt mig om. Nævner bare at strømpen er overdrevet stor, i forh. Til det indre kabel. Det kunne passe bedre.
Kender ikke de : Audience AU24 ht-kabler og signalkabler. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gode Evolator !
Her må jeg være dig et svar skyldigt. Måske Karsten kan kaste noget lys over sagen ?? !
Ps. jeg nævner iøvrigt i mit indlæg at jeg finder det underligt at strømpen er stor. Denne bemærkning var mere møntet på JPS end dig. Jeg mener, hvorfor lade noget syne større, når det funker __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Evolator Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun give dig ret med for stor strømpe end ledling er unødvendig. Og misforstod dig nok lidt i farten-her på de små timer. .
Men sagen er jeg skal ha skærmede kabler. Ellers går ideen for mig af med opgardering. Og så vil jeg ikke købe sådan kabler. Ved godt der er filtere i dette JPS. Men der opvejer ikke muligt køb alene.
Nu skal vi snart på messe. Så må vi se om der er noget spændende der. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers har witzel startet et projekt med at vi mødes og spiser efter messen, så kunne man jo også få snakket der?
jeg har kun ekperimenteret med lowbudget og div std,/pc kabler, og der er forskel... selv på udstyr af ikke nævneværdig karakter. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim O.
Det er ellers et godt initiativ. Jeg må desværre melde pas, da jeg er på sjælland hele den weekend, hvor KT-messen finder sted. Kunne ellers være hyggeligt __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1878
|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost skrev:
Hej Aksa,
Det ser ud til at en hel kabelindustri ikke rigtigt har haft " tid " til at lytte på forskellige kablelængder.
Hvis du har muligheden at lytte på f.eks. 0.6m og 1.0m interconnect af samme type, tror jeg du vil blive noget overrasket over hvor stor forskel der er. Efter min mening lyder 1.0m IC'eren klart bedst..
For nogle år siden fik i en forespørgsel hos Nordost om at lave et højttalerkabel i en bestemt længde, nemlig en længde på 4,365m uden stik. Vedkomne firma fortalte os at de have fundet frem til denne længde efter flere års lyttetest.
På daværende tidspunkt sammenlignede jeg denne længde med mit eget 3m højttalerkabel og fandt forskellen forbavsende stor. Faktisk så stor at jeg begyndte at grine over hvor snævertsynede jeg selv var, for på det tidspunkt var jeg helt overbevist om at kortere længder spillede absolut bedre en lange længder.
"Desværre" gælder denne længde også netkabler, hvilket er fuldkommen sindssygt..
1/4 eller 1/2 længde lyder stadig utrolig godt, men ikke så godt som den fulde længde.
Der skal meget til før vores øre falder af.
Med venlig hilsen
Lars
|
|
|
Hej Lars,
Det er altså meget spændende detteher. Nu kan jeg godt se, hvor længden på 2,18 m kommer fra.
I forlængelse af dette er det jo så naturligt at spørge, hvad den optimale længde for et signalkabel er?
Da jeg alligevel har planer om at eksperimentere med et par netkabler, vil det jo være oplagt at lave to ens konfigurerede kabler i forskellig længde (det ene på 2,18 m - 4,365 m er altså for langt!).
Jeg må indrømme, at jeg altid er naturligt skeptisk over for denne slags "voodoo", men at jeg aldrig er bange for at afprøve noget nyt - uanset hvor mærkeligt det lyder. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Nordost Branchemedlem

|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa,
Det ser ud til Aksa at det også gælder alle signal og højttalerkabler.
Tilgengæld er det ikke tilfældet med digitalkabler som bør være min. 1,5 meter lange på grund af stående bølger og refelktioner.
Håber at høre fra dig, når du har afprøvet de pågældende længder
MVH
Lars
__________________ Lars
Nordost
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sku godt nok syret det her!!!
Jeg er sikker på at konen bliver glad for ca. 6 stk 4,365 m. lange netkabler + et tilsvarende antal andre kabler i samme længde!!
Lars (Nordost) hatten af for at du deler ud af diner erfaringer ... tak for det ... du har jo i sagens natur eksperimenteret noget mere end de fleste ... og den med kabel længderne er ny for mig. Min højttalerkabler er ret så tæt på den pågældende længe ... så det er da en god ting...
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden mulighed på længden 4,365m kunne jo være at denne længde er væsentligt større en gennemsnitslængden af HT-, signal- og netkabler...
Og hvorfor så det?
Jo, kabler afregnes pr. meter....
Når markedet er mættet, må man tænke alternativt 
PS: Sikke mange længder der har måtte været lyttet til for at finde 4,365meter Gælder denne længde i øvrigt også interne i højttalerne og amps/CD?? Elelr er det først når vi er "ude i det fri"? Velkommen i ormegården....
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|