Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Valg af mellemtone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Dion skrev:

DarkWing:

Jeg har hidtil kørt 4 vejs:
http://home10.inet.tele.dk/dion/diyuk.htm

Problemet i denne konstruktion er kompleksiteten i et 4 vejs system og overgangen fra en dipole til en 3" dome er ikke nemt ikke at det ikke kan spiller men der sker et eller andet der i nedre mellemtone som jeg klart tror på de forskellige spedningsmønstre.

Jeg vil "nøjes" med 3 vejs og udnytte min Behringer DCX2496 fuldt ud.
Jeg har før brugt SS8554 helt op til 1800hz men da manglede der klarhed og dynamik i mellemtonen (ja det blev jo så løst med ATC...) SS enhederne skal have kniven i spideren, fjerne støvdome og ekstra magnet (hvorfor mon ATC har et så kraftigt magnet system...) Steen Duelund har tidligere beskrevet indgrebet her i dette forum.
Er der for øvrigt nogen som har lavet den konstruktion ?

Disse tiltag håber jeg giver det jeg søger.
Første step er taget; dipole helt fra bunden:
http://home10.inet.tele.dk/dion/diyuk04.htm

- Dion

Nå ok du er hoppet på due vognen

ATC bruger så store magneter fordi de er underhung, dvs. at svingspolen er kortere end magnet gabet.

Fået moddet DCXern? der er jo kommet diagrammer over den.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Monacor 102KEP?? Monacor er godt nok ikke kendt som HIGH END mærke. Men disse kevlar enheder spiller helt fantastisk, og kan sagtens måle sig med scan-speak og lign.
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig: Jeg har ikke lyttet til til så mange forskellige enheder, men hvis jeg skal være kurverytter ser det ud til at den nævnte Monacor-enhed stiger kontinuert med ialt omkring 10 db gennem hele mellemtoneområdet. For mig virker det voldsomt.

http://www.maximum-electronic.de/details/G102590K.pdf

Når jeg ikke har mere erfaring, må jeg jo satse sikkert :)

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Meget muligt... men er et ikke meningen at du skal lytte til den?? Eller skal den bruges som måleapparat??
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Sandt nok, men jeg skal jo starte et eller andet sted. Den Audax der blev nævnt tidligere er heller ikke særlig dyr og ser (på papiret) bedre ud til mit formålet.

Der er jo et hav af enheder og folk forelsker sig i forskellige. Som newbie starter jeg med par rimelige enheder der ser ud til at passe sammen og ikke er hundedyre. Jeg laver et par små 2-vejs uden særlig basformåen og lytter lidt til dem. Så kan jeg udvide med en baskasse, når de er tilpas afstemt.

vH pH

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Et byg selv højttaler system, endda 3 vejs, ja, det er en meget store opgave du der vil gå i gang med…! Lave en sådan konstruktion fra grunden, er normalt, kun noget fagfolk giver sig i kast med , idet kompleksiteten er eksterm stor (!!!!) men et par tips fra min side kunne du måske bruge.

Punkt 1. der skal være adgang til seriøs PC baseret måleudstyr, samt et seriøs beregnings program, ellers er alt formålsløs (!!) alle enheder, der afviger mere end 25% fra de opgivende TSP parameter, skal kunne sendes retur…!

Punkt. 2. undgå en hver form for typisk 3 vejs konstruktion, dvs. alle disse total håbløse højttaler systemer, hvor delefrekvensen, ligger mellem 500-800Hz , disse meget høje delefrekvenser, føre til en særdeles uheldig overskæring af neder mellemtone.

Punkt. 3. brug en ”stor” basmellemtone enhed, gerne 6” eller 7” den type kan uden alt for store problemer gå ned i 200Hz men samtidig går op i 2,5-3 KHz, en fin high end enhed, kunne f.eks. være SEAS W171 EX-GF til ca100€, (test i Klang und Ton Nr.6. 2003.) eller Monacor SPH-165 KEP denne er lineær til 5KHz (!!!!!!!!!!) (test i Klang und Ton Nr.3. 2001.)

Punkt. 4. man kunne også, anvende to 5” enheder, f.eks. Peerless HDS 134 eller Vifa PLW 14 eller måske, Monacor SPH-135 KEP ved disse enheder, skal delefrekvensen dog ligge lidt højre ca. 250Hz, fælles for disse enheder her er, en fin linierertet til 5KHz.

Punkt. 5. kabinettet kunne bygges som en stup pyramide…! Denne har flere fordele,  bl.a. igen parelelle flader, som kasse formerede systemer, det er også et langt mere let og elegant kabinet, end en rektangulær kasse.

Punkt. 6. Jeg kunne forstille mig et system med en 12” Bas, i Basreflex, og en af de nævnte, store basmellemtone enheder, eller 2 styk 5”.

Punkt. 7. En fremragende diskant enhed, kunne være ”ringradiatoren”  fra Vifa, type XT25TG30-04 eller Visaton Magnetstat MHT 12.

Punkt. 8. Delefilter, bør opbygges på adskilte plader, dog ikke printplade, derimod limes og fastspændes med kabelbinder, (plastisk strips)  på en hul masonit plade, en for hver led, alt sådan, lavpas filteret, båndpas filteret, samt højpas, har sin egen plade, yderligere, bør disse havde meget stor afstand, til hver andre, båndpas samt højpas filteret, kunne monteres bag ved basmellemtone systemet, dog ikke inde i selv kamret, men bag på dette, herved forhindres såkaldt inteferans, mellem de forskellige sektioner…!

Punkt. 9. Delefrekvens med 170mm basmellemtone enhed 200 & 3500Hz. Med 2 styk 130mm  mellemtoneenhed, ca. 250Hz & 4000Hz. Og ikke noget med disse eventyr eller fantasi flanker som 6 DB pr. oktav, idet der stort set ikke, findes nogen højttaler enhed der er egernet til dette, en mellemtone f.eks. skal være en decideret  bredbånds højttaler, før dette er muligt, altså den skulle kunne gengive alt fra 50 til 15000Hz uden nogen form for problemer (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) en sådan enhed er ikke opfunden endnu …! Brug 24 DB pr. oktav.

Punkt. 10 Tilslutning til alle delefilter sektioner, bør havde separat banan bøsning, altså mulighed for tre kabler, eller 2 styk slutforstærker, med hver 3 forstærker moduler, som f.eks. H/K SIGNATURE 1.3,  herved, kan hver del, i systemet, få sin engen slutforstærker, hvad dette kunne betyde, kræver ikke nogen uddybning, idet, dette taler for sig selv…!

Mit indlæg blev lang denne gang, men det kunne ikke være anderledes, da jeg vil give en god og dyb forklaring , håber du eller andre kan få glæde af dette.

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Tak for "smøren". Det er faktisk nogle rigtigt gode råd. Det er laaang tid siden jeg sidst har rodet med højttalere og jeg startede tråden for at komme igang igen. Jeg har fundet min gamle slidte udgave af Sådan! fra DAT frem. Det er godt du nævner 6-7" som en mulighed, for jeg har ikke været klar over at de kan skæres så højt (mente at det var 1,5-2 kHz)

Jeg tror planen må være at jeg starter med en 2-vejs. Det var vist også den oprindelige plan. Hvis jeg stadig har blod på tanden til selvbyggeri, kan jeg jo fortsætte :)

vH pH

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 September 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Kan tilslutte mig hurtigs råd omkring Monacor Sph-102Kep. Det er en rigtig fin lille enhed. Den har det der gør at en lilletromme får det rigtige anslag, der gør at man farer forskrækket sammen.

Jeg har prøvet med 6 og 12 db filtre mellem 200 - 400 hz. 6 db er ikke gangbar på denne enhed, men 12 db LR med delefrekvens omkring 400 Hz er godt. Den kan uden probs spille op til 5000 Hz før spredningen bliver for ringe. Jeg har selv med godt resultat delt ved 3500 Hz til diskant. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes