Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: High Fidelity Test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Nu har man i studiesammenhæng brug for andre kvaliteter end i hifi-sammenhæng.

Ikke nødvendigvis..Studier er lige så forskellige som vores setup`s er det. Alt ahænger af de parametre man vægter

Studiemonitorer er i høj grad "in your face" orienterede og har tendens til at fremhæve dårligdomme ved det indspillede materiale. Dette ønsker man netop for at kunne lave et godt mix, men det betyder da ikke at en hifi-højttaler skal besidde de samme egenskaber.

Men den må vel gerne, hvis det netop er producentens ønske. Og der er købere til HTer som ikke er forsigtige, men meget åbne og dynamiske. Og Eben X-centric er en af dem............

Derudover er folks lydidealer forskellige, og så er enhver snak om den "korrekte" gengivelse ret svær.

Meget enig. Men det kniber med spillerummet fra visse sider....

Personligt kan jeg godt lide når en højttaler er lidt "in your face" agtig, men alt med måde. Højttalere som maler med store farvelade pensler lyder også lækkertet er ikke det jeg selv foretrækker.

Ebens 2kHz peak vil jeg med sikkerhed ikke bryde mig om, men andre vil finde det mindre generende. Netop ved 1-2kHz er øret ekstremt følsomt overfor peaks, og der skal kvarte eller halve dB til for at en højttaler går fra "afslørende og in your face" til at den blive direkte irriterende i det område.

Som du selv nævner er korrekt gengivelse et svært begreb, og ligeledes lydidealet. Tilsyneladende er der enkelte som får ualmindeligt ondt flere steder når X-centric optræder.  Jeg har hørt den spille dårligt , ingen tvivl der. Men jeg har også hørt den spille, i særklasse, helt fantastisk. Den har en basformidling som er helt unik, for ikke at nævne diskanten. Den er efter min bedste overbevisning i verdensklasse. Men smag og................

Men, det er selvfølgelig bare min egen holdning og det mine ører fortæller mig.

Sådan skal det være, men fint at vi kan være uenige, på fornuftigt plan...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej Klaus,

Det er jo netop fordi studiemonitoren er designet til at trække eventuelle dårligdomme/tendenser ud. En studiemonitor er IKKE neutral eller ægte i sin lyd. De er lavet efter et andet lydideal end hifi-højttalere og er et stykke værktøj.

At man kan lave et fedt mix på en given højttaler er ikke det samme som at den lyd man hørte på den givne højttaler er den lyd man efterstræber. Forstået på den måde at en studietekniker kender sin monitor som sin egen bukselomme og derfor ved hvordan musikken vil lyde på andre anlæg når han laver en bestemt lyd på sin monitor.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 September 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo også ret store forskelle på studie monitorer samt flere typer efter hvad de skal bruges til, så man kan ikke skære over en kam.

Jeg er selv ved at blive lidt af en "monitor freak" og nyder at høre hvad der egentligt er på optagelserne. Det er faktisk muligt at lave referance monitorer som er neutrale, detaljerede samt musikalske.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 15 September 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Nu er der jo også ret store forskelle på studie monitorer samt flere typer efter hvad de skal bruges til, så man kan ikke skære over en kam.

Jeg er selv ved at blive lidt af en "monitor freak" og nyder at høre hvad der egentligt er på optagelserne. Det er faktisk muligt at lave referance monitorer som er neutrale, detaljerede samt musikalske.

og dermed begynder monitor begrebet også at blive flydende.. Hvad der for nogen lyder som en monitor er for andre helt almindelig lyd.

Vores nyeste kreation kalder vi godtnok for "Top Monitor", men det er jo altså ikke nogen studiemonitor vi har lavet. Blot en mindre højttaler som følger vores lydideal.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Sendt: 15 September 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Men den må vel gerne, hvis det netop er producentens ønske. Og der er købere til HTer som ikke er forsigtige, men meget åbne og dynamiske. Og Eben X-centric er en af dem............

Helt enig. Heldigvis har vi da ikke alle samme smag indenfor hverken lyd, biler eller tøj. Det ville da være en skam hvis et mærke som Martin Logan ikke eksisterede fordi vi allesammen foretrak lyden fra Eben, eller omvendt.

gl.jas skrev:
Meget enig. Men det kniber med spillerummet fra visse sider....

Desværre, ja.. Det er nok en af grundene til at vi ser relativt få branchemedlemmer skrive herinde. Hvis de taler for én filosofi får de alle de andre på nakken. Personligt ville jeg egentlig have holdt mig ude af denne tråd af samme årsag, men på den anden side kunne tråden danne grobund for en god og saglig diskussion.

gl.jas skrev:
har også hørt den spille, i særklasse, helt fantastisk. Den har en basformidling som er helt unik, for ikke at nævne diskanten. Den er efter min bedste overbevisning i verdensklasse. Men smag og................

Jeg vil faktisk rigtig rigtig gerne høre Eben højttalerne en dag. Hmm... Kunne være man skulle finde en butik som har dem :-)

gl.jas skrev:

Saglige diskussioner er altid godt. Sålænge man ikke prøver at pådutte andre sine meninger som det eneste saliggørende.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hifi Forum inde på Falkoner Allé på Frederiksberg har dem stående

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu de spiller rigtig godt (jeg har nu ikke hørt dem )

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

gl.jas skrev:

Saglige diskussioner er altid godt. Sålænge man ikke prøver at pådutte andre sine meninger som det eneste saliggørende.

Den lader vi  stå i meget lang tid.........

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hvordan f..... kan du udtale..................................

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

jensen skrev:

Hvordan f..... kan du udtale..................................

Nå hm må man nu ikke det

Ej får et par X1 hjem på en lytter
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Var spørgsmålet ikke testen og ikke en endeløs diskussion om Eben for eller imod ... den gade har flere af os været nede af.

Jeg har hørt dem, og om de lød mere som det første eller andet sæt HF havde til test tja det kan jeg jo ikke vide!

Men jeg synes da det er interessant hvis enhederne skal tilspilles i 1000 timer ... det er 41 dage uafbrudt. Nu husker jeg ikke teksten i HF ... men der skrives at de i uger har været udsat for tortur. Så alt andet lige er de vel ikke lang fra de 1000 timer som der nævnes ovenfor ... og alligevel var de langt fra tilspillet.

Jeg fatter ikke at HF i det hele taget bringer testen, når de får to så forskellige resultater uden at de har checket om nr. 1. kan komme til at spille som nr. 2!

Ellers har testen jo ingen værdi ... ud over at man ved at nr. 1. spiller dårligt og at man skal vente måneder eller år før de kommer til at spille som nr. 2., som oven i købet er kritiske over for det udstyr de kombineres med!

Hvordan kan man som bruger teste produktet inden køb, hvis de skal spilles til i x måneder før de lyder ok, og før man kan bedømme om de passe til det udstyr man har derhjemme. Det kræver at man kan få adgang til et sæt som er tilspillet hos forhandleren - og at man så vil vente måneder og år på at dem man får kommer til at lyde godt.

Om de lyder godt når de er tilspillet ja det vil jeg lade andre om at vurdere

SATMIT

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Men jeg synes da det er interessant hvis enhederne skal tilspilles i 1000 timer ... det er 41 dage uafbrudt. Nu står der vel ikke i testen at de skal tilspilles med 1000 timer..!Nu husker jeg ikke teksten i HF ...Prøv at læse den igen, det skulle gøre det.... men der skrives at de i uger har været udsat for tortur. Mener ikke ordet tortur er nævnt, men jeg forstår det tendendiøse.....Så alt andet lige er de vel ikke lang fra de 1000 timer som der nævnes ovenfor ...Jeg har tilspillet 2 sæt Eben, og de skulle have 3-400 timer.... 

Ellers har testen jo ingen værdi ... ud over at man ved at nr. 1. spiller dårligt og at man skal vente måneder eller år før de kommer til at spille som nr. 2., som oven i købet er kritiske over for det udstyr de kombineres med!  Hvornår har det været "forbudt" at være kritisk, mht samarbejdspartnere............hvis HT`en er ualmindelig transperant, som testen påpeger, så afsløres der altså ting og sager i setupèt...........

Hvordan kan man som bruger teste produktet inden køb, hvis de skal spilles til i x måneder før de lyder ok, og før man kan bedømme om de passe til det udstyr man har derhjemme. Det kræver at man kan få adgang til et sæt som er tilspillet hos forhandleren Yeps - og at man så vil vente måneder og år på at dem man får kommer til at lyde godt. Som nævnt tidligere går der 3-400 timer inden de er på stort niveau, og så kræves der altså tilspilning ved solidt niveau. Det må man så forholde sig til, men her på slottet, "nyder" naboen de fede toner..........

Om de lyder godt når de er tilspillet ja det vil jeg lade andre om at vurdere

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener i princippet at en tilspilning på 1000 timer er helt godnat. ved 4 timers musik lytning om dagen.  taler vi altså om at "mine" nye højttaler først er "klar" efter 250 dage.

hvis man ellers har forhold, som gør at at de kan spille i døgndrift taler vi stadigvæk over en md. før de spiller optimalt.

det ville jeg som køber, finde lidt sært. Og da noget som jeg gerne ville ha' oplyst.

ydermere betyder det at jeg skal check hvorlang tid forhandelen har haft dem. hvis de er under en md. så hører jeg ikke den højttaler som jeg en dag kommer til at lytte på.

1000 timer er lige i vel meget efter min smag.

det er et faktum at et sådanne fysisk system skal tilspilles. men der er altså noget galt hvis vi taler 1000 vis af timer.

jeg kan yderlige tilføje at det tit er spideren der er den der skal tilspilles mest, og som ændre meget karakter vil tilspilning. et blødt shore 40 ophæng, er ret hurtigt op i "omdrejninger"

Eben: er den "bånd" tweeter ikke det som skiller folk. i stil med ELS. enten er man til "lyden" eller også er man det ikke.

hifi del testen: her kunne det være sjovt om de havde nævnt om det var på den 1000 timers tilspillede højtaler, eller den føste de havde inde. de målinger stammer fra.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke båndet der har skabt balladen!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 15 September 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Produktet kan/vil jeg ikke tage stilling til, men testen er da helt godnat. Læseren efterlades som dommer over umulige valg...man aner reelt ikke hvad der er skrevet om.

En dejlig bekræftigelse af at HF skal læses på biblioteket

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Hvordan afgør du det?? Se lige hvad Jazz skriver:

Mange siger at højttaleren "båtter". Kig på frekvenskurven, den 5dB peak ved 2kHz vil uværgeligt give noget "båtten" fra sig. Man kan faktisk se på nærfeltsmålingerne at alle tre enheder har nogle kedelige tendenser lige ved 2kHz, måske en kantreflektion som optræder for alle tre enheder?

Det kræver vel indgående viden at kunne adskille enheder/kabinet/delefilter fra hinanden ved en lytter? Eller er det bare mig der skal have nye hørebriller?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

nej, men den er da så radikalt anderledes en f.eks. en blød dome. at den alt andet lige, må bidrage med en del karakter, i det samlede lydbilled. af nogen af de ankepunkter der her i tråden har været nævnt, er puklen ved 2K. hvis tweeternes karakter ikke ved 2K bidrager med "egenlyd" er der noget galt. ydermere er 2K omkring ørets resonanse, og derfor er vi meget følsomme i det område. derfor, selv om tweeteren var delt ned af til med 48dB, ville dens egenskaber bidrage med en del karakter i det område. wooferne er som jeg er oplyst PP woofere fra AT. jeg ville tro at en blød, "tung" woofer sammen med en båndtweeter er rigtigt svært at få til at spille sammen.  Men de delte meninger vidner jo om at han (konstruktøren) i nogens opfattelse har lykkeds med opgaven til UG, mens andre finder den "båttet"

Jeg har HELLER ikke lyttet til Eben. Men vil da gøre det ASAP. (vil dog lige checke hvor lang tid de har spillet )

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Gojawten!

Den lige netop allerpågældenes test, synes jeg da egentlig er ret ringe.
Jeg har da aldrig læst dem skrive som de gør.
De er chokerede.
Folk der har spillet PUér og HTér til, ved udmærket hvad det betyder.
En utilspillet HT er udynamisk og kompakt i lyden, den mangler udstrækning og nuancering.
Den holder ikke op med at lyde HORNY No No No!

Ikke engang hvis den får en masse Whip.
At de aldrig er særligt direkte i deres udsagn, må man bare vænne sig til.
Det er en politik de har tillagt sig.
Det har ikke altid været sådan, men det er mange år siden, at andet har været reglen.
Jeg kan dog ikke tro, at ret mange i dette land, vil købe HTén med testen som eneste ballast.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Sidder lidt med følelsen af at de kender producenten personligt og anstrænger sig for ikke at træde vedkommende over tæerne?

At påstå at tilspildning skulle være problemet/løsningen virker som et skud i tåge med en oversavet haglspreder.....altså når målet er en elefant

Men var det grænsen for HFs positive roser vi var vidne til her?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 16 September 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Ronin skrev:

Hvordan afgør du det?? Se lige hvad Jazz skriver:

Mange siger at højttaleren "båtter". Kig på frekvenskurven, den 5dB peak ved 2kHz vil uværgeligt give noget "båtten" fra sig. Man kan faktisk se på nærfeltsmålingerne at alle tre enheder har nogle kedelige tendenser lige ved 2kHz, måske en kantreflektion som optræder for alle tre enheder?

Det kræver vel indgående viden at kunne adskille enheder/kabinet/delefilter fra hinanden ved en lytter? Eller er det bare mig der skal have nye hørebriller?

Prøv nu at forstå det her, inden du hidser dig mere op end højest nødvendigt - havde du deltaget i de adskillige andre tråde om netop samme højttalere, havde du på forhånd vidst at det er polypropylene-enheder i bass/mellemtone-regi, folk mener har egenlyd, siger båt og hvad ved jeg!

Dermed sagt - det er IKKE båndet der har skabt balladen! Med den bemærkning er jeg ikke ude på at "afgøre noget" som du så pænt skriver det!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes