Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi og "børneopdragelse" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker at høre lidt om folks erfaringer vedrørende små børns pillerier og børneopdragelse! Skal være far i slutningen af året og mine højttalere er født uden frontstof - med en vanvittig dyr ScanSpeak Ringradiator diskant, der nærmest "opfordrer" små børt til at pille ved spidsen af den. Kan unoderne "opdrages " væk ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Tillykke

Hr hørt meget godt om strøm, mener der var en russer der med stort held brugte det på hunde

ellers er der en del her

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5457&KW =b%F8rn

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Sørg for ikke at gøre HTèrne interessante for børnene. Prøv end ikke at tænke på dem( HTèr), når den lille kommer i "pilfinger-alderen". Hvis tendensen kommer, så flyt focus til forstærker eller andet grej. Det er også langt mere spændende. Godt med knapper- riller etc.  På den måde har vi her i huset undgået al kontakt med HTèr.

NB. pas på med en åben cd-skuffe når børnene leger. Pyha det er dyrt....

Alt det bedste med den kommende hifi-nyder

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Kunne du ikke forsøge dig med nogle af de stålgitre, som vi brugte i gamle selvbyg-dage? Sådan nogen runde nogen med firkantede huller i, og en gummiring yderst i størrelser fra 6 til 15". De kan evt. klæbes på med dobbeltklæbende skumpuder, hvis højttaleren er flot og skruer er synd. Så kan du evt. trække en stor sok af højttalerstof ud over hele molevitten.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Diskanten sidder vel så højt at det ikke er lige til for en lille pilfinger at nå. Desuden er det vel ikke sjovt når man stikker sig

Ellers er det som nævnt med at flytte fokus til noget andet og lære dem betydningen af forbudt.

Det farligste er ofte volumen knappen, især hvis man ikke lige har set at den står på max når der tændes. Det har kostet mig et sæt højttalere da svigerinden lige skulle tænde for lidt muzak....

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Kunne du ikke forsøge dig med nogle af de stålgitre, som vi brugte i gamle selvbyg-dage? Sådan nogen runde nogen med firkantede huller i, og en gummiring yderst i størrelser fra 6 til 15". De kan evt. klæbes på med dobbeltklæbende skumpuder, hvis højttaleren er flot og skruer er synd. Så kan du evt. trække en stor sok af højttalerstof ud over hele molevitten.

Jeg har faktisk overvejet lidt i den retning. Evt. at købe en egentlig "indhegning" af hele anlægget - sammen med den, der skal bruges til brændeovnen!!!

Måske er ideen fra Gl. Jas ikke så dum med afledning. Men jeg er nu heller ikke så glad ved fedtede fingre på min forstærker og mit øvrige grej... 

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Diskanten sidder vel så højt at det ikke er lige til for en lille pilfinger at nå. Desuden er det vel ikke sjovt når man stikker sig

Ellers er det som nævnt med at flytte fokus til noget andet og lære dem betydningen af forbudt.

Det farligste er ofte volumen knappen, især hvis man ikke lige har set at den står på max når der tændes. Det har kostet mig et sæt højttalere da svigerinden lige skulle tænde for lidt muzak....

Mvh,

Karsten

Desværre sidder den i ca. 90 cm højde, hvilket er indenfor rækkevidde, når barnet efter ca. 1 år lærer at gå.. 

Måske skulle jeg bruge noget strøm som foreslået....Confused

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Små børn skal vide hvad de må, og hvad de ikke må. Det er nemt at lære dem. Problemet er så bare at de gør det de ikke må, for at få opmærksomhed. Små børn er nemlig fuldstændig ligeglade om de får "positiv" eller "negativ" opmærksomhed. Og det at få skæld ud er jo også at få opmærksomhed. Derfor, vær noget for jeres børn, leg med dem, fortæl om det i oplever, indrag dem i dagligdagens gøremål og "forkæl" dem på den måde med jeres kærlighed. Skulle de pille ved hifi så er det kun for at få jeres opmærksomhed. Når man har børn, må man glemme sin egoisme, for børnene har mere brug for dig, end du har for at beskeftige dig med hifi, eller andre ting. Iøvrigt elsker de fleste børn at høre musik og danse til denne. Så børn og hifi passer fint sammen.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Små børn skal vide hvad de må, og hvad de ikke må. Det er nemt at lære dem. Problemet er så bare at de gør det de ikke må, for at få opmærksomhed. Små børn er nemlig fuldstændig ligeglade om de får "positiv" eller "negativ" opmærksomhed. Og det at få skæld ud er jo også at få opmærksomhed. Derfor, vær noget for jeres børn, leg med dem, fortæl om det i oplever, indrag dem i dagligdagens gøremål og "forkæl" dem på den måde med jeres kærlighed. Skulle de pille ved hifi så er det kun for at få jeres opmærksomhed. Når man har børn, må man glemme sin egoisme, for børnene har mere brug for dig, end du har for at beskeftige dig med hifi, eller andre ting. Iøvrigt elsker de fleste børn at høre musik og danse til denne. Så børn og hifi passer fint sammen.

Hilsen Christian.

Jeg er fuldstændig enig med dig, Christian, men min egoisme tænker ligeledes på mit dyrebare grej. Min bedre halvdel mener, at den "fornødne" opdragelse vil kunne forhindre katastrofen. Jeg er ikke helt sikker.... 

Stang
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hola Lars.

Jeg tror du bare skal ta det roligt. Min knægt er 3½ nu og har ALDRIG vist interesse for mine HTer. Generelt tror jeg sgu ikke unger synes, sådanne klodser er spændende, men hvis din kommende lille terorist, skulle være en rigtig pillefinger, så husk på!. Revselsesretten retten desværre er forsvundet . Held og lykke

Og tillykke forresten. Kender i kønnet på ungen??

Mvh Jesper

Til top Vis Stang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stang

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

med mindre du vil leve i konstant frygt for dit udstyr, så må du hellere anskaffe dig sådan et hegn som i har tænkt jer at bruge foran brændeovnen... for på et eller andet tidspunkt vil der være en enhed der bliver besudlet af en lille nysgærrig pegefinger hvis den kan komme til det... og indtil da vil du med konstant angst vente på øjeblikket det sker...så der er to muligheder:

1.: Abort...Cølibat...

eller

2.: Det onde hegn foran anlægget...

surt show, men så kan du lære det  ...

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det

Og slå så ellers koldt vand i blodet, der er ingen grund til panik, min søn på 2 år ved godt at når han nærmer sig fars anlæg + HT har jeg mange gange sagt AU AU og kigget på ham, så nu siger han selv AU AU og styre uden om med et grin, han har derfor aldrig pillet ved det.

Hilsen kiro

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 September 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

både ja og nej....

hvis man (som mine forældre i sin tid) forklarer at hvis man piller ved farmands udstyr, ja, så bliver der slukket på stedet...

børn helt ned til 4-5 år kan godt forstå den pointe, men i mellem tiden vil jeg nok anbefale at du holder øje med den mindste konstant, eller sætter et børne gitter (som man har til trapper) op i døren ind til stuen.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Først Tillykke med det Farmand.

Alt kan opdrages ind i børn. Det kræver tålmodighed, kærlighed og udholdenhed men jeg har hørt at det kan lykkedes.

Som chrliv skriver er højttalere og udstyr spændende for børn hvis de er spændende for forældrene. Brug tid på barnet når det kommer og drop dine bekymringer indtil videre, du får nok at tænke på når først barnet er født.

Børn elsker musik og dans og lej, så selvom du bliver træt af at høre "ååh abe" eller kaj og andrea på dit super anlæg så husk, at glæde ved musik er en stor gave at give sit barn.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har 3 børn, de 2 mindste er en dreng og en pige på henholdsvis 5 og 3 år. De har, fra de blev født, fået at vide at hifi, det må de ikke røre ved. De leger hver dag i stuen, hvor grejet står. De har aldrig rørt ved noget, ikke så meget som en legetøjsbil er kørt ind i noget. Og vi bor 2 voksne og 2 børn i en 3 værelses lejlighed på 83 kvadratmeter. Jeg har kun gode oplevelser med mit hifi og mine børn. Ungerne elsker at høre musik, og beder selv om at se film i surround sound. Det er dejligt at ungerne viser interesse for brugen af hifi. 

Hilsen Christian. 

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:

med mindre du vil leve i konstant frygt for dit udstyr, så må du hellere anskaffe dig sådan et hegn som i har tænkt jer at bruge foran brændeovnen... for på et eller andet tidspunkt vil der være en enhed der bliver besudlet af en lille nysgærrig pegefinger hvis den kan komme til det... og indtil da vil du med konstant angst vente på øjeblikket det sker...så der er to muligheder:

1.: Abort...Cølibat...

eller

2.: Det onde hegn foran anlægget...

surt show, men så kan du lære det  ...

Noget af det mest forævlede vrøvl jeg længe har hørt. Læs mine andre indlæg i denne tråd.

Hilsen Christian.

Mdpdr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 17 September 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

hej du,  mine erfaring med på 2 børn 4 og 6 år, er som spædbørn er din musik interesse stærk faldende pga. af mangl. søvn og hysterisk moder omkring høj lyd i de små børns øre - gradvist kan mand overbevise fruen/moderen og gode danske børneplader har beroligene virkning på ungerne og faktisk findes mange gode børne cd hvis man søger lidt væk "block busterne" Mazurka og andre har lavet gode skiver som kan få stuen til at rykke, ellers af og på med front covere og så lade dem bare pille ved CD en - men hug så hånden af dem når endheder bliver trykker ind  -  hvilket sker al for tit, sågar har jeg aftræk af end "flad pile spids" på den ene mellemtone enhed.  anyway nu kan ungerne ikke få nok af Nirvana for fuldskrue men det taget lidt tid og tålmodighed at når der til, de skal lige nævnes at min kone tillader hifi udstyr og orme sådan over alt hvis blot hun må bestemme resten... af indretningen. (hun sagår vores gl. Dali 40)''

pøj pøj med faderskabet....

Til top Vis Mdpdr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mdpdr

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 September 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

TILLYKKE - intet er så varieret som barnegråd og pludren

1. Sæt volumen på 100 % og slå MUTING knappen til på remoten.
  2. Sæt dig i sofaen med remoten i hånden og høreværn på
  3. Når junior rækker pølserne ud efter Revalatoren, så ved du, hvilken knap du skal trykke på, IKK ?? 

En mindre voldsom metode er den samme, som når de små får en stor lyst til at tømme reolen for ting.

En mulighed kunne være, at junior havde sin egen "højttaler" at pille ved og sin egen hylde på reolen. Hver gang junior nærmer sig det forbudte område, guides han kærligt, men bestemt hen til "hans" område i reolen eller hans højttaler, som han altså gerne må pille ved. Det virkede her...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

TILLYKKE - intet er så varieret som barnegråd og pludren

En mulighed kunne være, at junior havde sin egen "højttaler" at pille ved og sin egen hylde på reolen. Hver gang junior nærmer sig det forbudte område, guides han kærligt, men bestemt hen til "hans" område i reolen eller hans højttaler, som han altså gerne må pille ved. Det virkede her...

Ja, den velkendte afledning virker også, men dog ikke hvergang.

Hilsen Christian.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 September 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Det er nemt nok.

Hvis anlægget er off limits vil junior pille. Hvis anlægget er til for at blive brugt for alle, er det knap så interessant.

Jeg tog mig først sammen til at sætte stof på højttalerne længe efter de var blevet færdige. Ungerne fik den store formaning om ikke at pille - og jeg tror kun jeg var efter den yngste en enkelt gang.

Til gengæld må de hjertens gerne spille musik. Det går jo ikke i stykker fordi det bliver brugt

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum