Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mine Zappulse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke tweaket på selve modulet (enda). Har til planer på sikt å bytte ut spoletråd og kanskje et par motstander. Jeg har ikke funnet noe passende spoletråd til dette.
Men oppskriften til psu er egentlig ganske enkel.
2 gode lytter/kanal (helst). Jeg bruker Elna Cerafine, men de er litt vanskelige å få tak i. Et annet alternativ her kan være siemens sikorel. Black Gates har jeg ikke hatt anledning til å teste som psu kondiser.
Velg gode kondiser og ingen små polyproper i parallell med disse. Det har jeg ingen tro på. testet det tidliger og det ble redusert dynamikk.
Se ellers denne tråden om dette:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =diy2;action=display;num=1108151625;start=0;showall=true
Trafoene er også viktige. Da jeg kjøpte mine første zappulse moduler (v1.0) så kjøpte jeg standard 2+42V-500VA fra lcaudio samt V4P nettdelen.
Det spilte for så vidt ok, men fikk tilbud på et par 2*42V-800VA audio ringkjerne trafoer. (samme som elfa - 11kg). Byttet ut den 500VA med en 800VA trafo og det var veldig stor forskjell. For å beskrive forskjellen kan man si at bakgrunnen ble mer "sort" og det hele ble mer rolig og musikalsk. Ikke vet jeg hvorfor, men tror det har med den mekaniske stabiliteten og dimensjonen på spoletråden og gjøre. Kvalitetet i kobberet på de to trafoene kjenner jeg ikke, men det er mulig kvalitetet på den 800VA trafoen er bedre enn den andre.
Det er litt i strid med det som lcaudio sier. Eller er det det? Lcaudio hevdet at det ikke var nødvendig med mer enn 500va for å få optimal lydkvalitet. Hos meg så stemte ikke det, men som sagt det kan like gjerne skyldes den mekaniske oppyggingen av trafoen som om det var 300VA mer enn den andre.
Bruk gode ledninger (bra kvadrat) overalt der det skal gå strøm. Korte ledninger mellom lytter - zappulse moduler, og bruk ren sølvkabel i signalvei. (Fra rca til zappulse, og fra høytt. terminaler til zappulse).  Her bruker jeg Duelund sølvkabel til dette formålet. Fra tidligere erfaringer så synes ikke jeg (min erfaring og preferanse) at lcaudio sin stripline er umusikalsk. Synes personlig den er klinisk og 2 dimensjonal. Synes det samme generelt med førsølvet kobber. Andre har sikkert andre meninger.
Jeg har også brukt et par ferritringer etter trafo.
Jeg har ingen softstart eller dc filter, men det er opp til byggeren selv. Bruker jeg et par audio note an-j høyttalere (93 db følsomhet) så hører jeg sus. Til disse er ikke mine zappulse så bra. Jeg skal nå teste med små 100nf polyproper parallelt over likeretterdiodene for å se om dette hjelper. Det samme med daisy chain som står beskrevet i "pers pulsar". Håper kanskje dette hjelper.
Til likeretting brukes utelukkende broer basert på dioder. For min del er det brukt BYV79E dioder som forøvrig er de samme som V4P nettdelen til lcaudio.
Prøvde med noen "faste likerettere" GBPC 3510 glasspassifisert. Joda det ble lyd, men den kom liksom ikke helt ut. Var noe som mangler. Dynamikkdrepende kanskje.
Jeg har 8dioder pr kanal. Dvs. 2 likeretterbroer pr. kanal. Rimelig god kjøling på disse, men det er ikke så viktig. De blir ikke lunkne engang.
Bruker også godt sølvholdig WBT loddetinn. Det er det eneste jeg har prøvd. Ikke så mange loddinger i zappulse prosjekter, men skal du videre til mer heftige "loddeprosjekter" så har loddetinnet betydning.
Jeg har som sagt to monoblokker med en trafo, 2 stk. 63V/18000UF elna cerafine, 8 stk BYV79E dioder til likeretting, duelund internkabel pr. modul.
Skal ikke si noe bastant om monoblokker er bedre enn stereotrinn.
Det er mulig jeg bygger om monoblokkene mine til 2 stereotrinn og kjører biamping.
Blir mye psu til hvert modul, men det er slik det låter best hos meg.
Jeg har ikke testet ZP2.3 se enda, men tviholder på versjonen med black gate. Synes Black Gate er bedre enn vishay sine kondiser. (Synes det er litt rart lcaudio ikke gikk ned i pris da de satte inn vishay kondiser i stedet for black gate)
Så bruker jeg "LMC" kabelen overalt. Til preamp, dac, drivverk, effekttrinn etc. Flott kabel, håper dere synes det samme.

Regards
Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Ikke så pene lenger.

Les mer her.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =diy2;action=display;num=1157031303

Et modul var sprengt i dag morges.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 August 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Det ser ikke for godt ud.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 August 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Uha, vil det sige at de ikke må være tændt uden at være under opsyn, eller har du selv været skyld i det ??
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har set et par ZAP-moduler der helt uprovokeret har taget billetten. Hvad det skyldes aner jeg ikke...

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

ZZZZAAPPP----pulse 
Har tidligere brent et par 2.2se moduler, men det var kun de 2 2.2ohms motstander som ligger i zobel filter. Hva dette skyldes vet jeg ikke. Det har skjedd mens jeg har sovet. Ingen sikringer har gått og jeg har ikke våknet av noe bråk eller lignende. De spiller på et par xavian xn360 og jeg håper ikke elementene er skadet.

De har eksplodert skikkelig.

Større bilder kan dere se her:

http://82.134.72.155/~ombjerkvik/hifi/zappulse/big/

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 August 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Når modstanden i zobel leddet brænder er det mig bekendt at der afsættes meget effekt ved høje frekvenser grundet seriøs ustabilitet, og uden zobel....puf!

Og jeg har faktisk set et print(IKKE ZAP) brænde lystigt, UDEN at sikringer sprang...skæmmende!

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

holy crap !!! godt der ikke gik brand i huset !

Slut med LC konstruktioner ?

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Ja vær forsiktig. En stk ScanSpeak R2904/70000 ring radiator diskant er ødelagt pga dette også.
Tidligere så har lcaudio moduler ødelagt:
2 stk Dynaudio 20w75 esotec 8" basser
1 stk Scanspeak 25w 8565 10" basser
1 stk diskant til Matrix 805
og altså nå
1 stk ScanSpeak R2904/70000

Altså over 10000 kr i elementer. De 4 første pga. et defekt v4p nettdel. Dette ble byttet og forsterkerene har vært i orden siden. Helt inntil for noen dager siden.

Nå er det slutt med lcaudio produkter for min del. Aldri mer.

PSU er målt og er 100% i orden. Problemet ligger på selve modulet.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 September 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

bambadoo skrev:
Legger ved et fint bilde, sammen med "babyen" som er en hund etter lyd

Flot håndværk du har været igang med, men jeg synes altså din schnauzer er lige så lækker..

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2006 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Hehe, ja schnauzeren er fin. Var faktisk på en liten utstilling idag. 
Fikk 2 BIS  - 2 plass- nest etter Best In Show. Bra det for en schauzer. Hun er nettopp blitt 5 år.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 September 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

bambadoo skrev:
Hehe, ja schnauzeren er fin. Var faktisk på en liten utstilling idag. 
Fikk 2 BIS  - 2 plass- nest etter Best In Show. Bra det for en schauzer. Hun er nettopp blitt 5 år.

Tillykke med det flotte resultat. Jeg har selv en Boerboel.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes