Emne: Balanceret/ubalanceret ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
Ikke slipsefyr, jeg tror helt sikkert du har ret, det undrer mig dog, at jeg har lyttet til 4 kabler uden at kunne høre ret stor forskel (det ene kabel er dog helt nyt), når jeg kan høre stor forskel på højtalerkablerne... |
|
|
Hvis du lytter til kabler i samme prisklasse kan det sku også være svært, prøv et dyrt kontra et billigt, hvis det bilige løber med sejeren har du sparet penge. .
Noget helt andet er at folk er så glade for A/B test, det kan være meget svært at høre på den måde, det som jeg gør er at jeg tager et kabel og lytter på det en uge eller mere og med de samme 5 cd plader. Så har jeg fået et godt lytteindtryk, ved hvordan det lyder med lige det kabel og de plader, så skifter jeg og så skulle man gerne kunne høre en forskel, enten til det bedre eller omvendt.
Længere tids bekendtskaber med produkterne, hvad enten vi taler apparater eller kabler er efter min mening det bedste. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Det er da fuldstædigt ligegyldigt hvad de bruger af kabler i et pladestudiet, det er det færdige produkt du står med i hænderne du skal skal interesere dig for at reproducere på dit anlæg.
Ja, det er jo rigtigt nok. Min pointe er blot, at når professionelle kan bruge et kabel til 20 Kr. / mtr., så er det nok ikke så ringe endda. Hvis det var så dårligt, så ville man nok ikke lade signalet passere gennem 15 meter "dårligt" kabel i pladestudiet.
Jo mere information du kan hive ud af en cd skive, jo bedre kabel, for så er der mindre tab af information. Du kan ikke gengive noget der ikke ligger på skiven, det er det modsatte der er meget sværere.
Enig!
Det er muligt du ikke vil give 10.000 kroner for et kabel, det behøver man sådanset heller ikke for at få et få et godt signalkabel.Men prøv for sjovt at låne et.
Alternativt kan du jo strate med at prøve at låne og høre et Kimber PBJ til 900 kroner, det slår med garanti det du har lige nu.
Jeg kender ikke PBJ kablet, men jeg har prøvet andre kabler i 1500 - 2000 Kroners klassen. I mine øren, lød de ikke bedre end mit eget hjemmelavede kabel.
Der er ligeså stor forskel om end mere end der er på højtaler kabler, Det er så ikke min erfaring.
i sær det kabel der går fra cd til forstærker er yderst vigtigt. Ja, det har jeg også gjort ekstra ud af. Her har jeg brugt kabel, som koster 130 Kr. / m. Mine øvrige kabler koster kun 20 Kr. / m. |
|
|
Som bekendt, går vi den mørke tid i møde. Så bliver der jo masser af tid til at prøve forskellige kabler. Jeg har skam, sammen med et par kammerater, tænkt mig at eksperimentere med forskellige kabler / tweaks.
Er der ingen der ved, om NAD S500 / S300 er "rigtig" balanceret? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Milu skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jeg tror ikke på at dine Nad er "rigtig"balanceret, det er der nemlig ikke så meget grej der er faktisk og derfor vil du ingen gevinst få ud af det, medmindre du selvfølgelig skifter ud til nogle langt bedre kabler. |
|
|
Jep, der er balanceret og ægte balanceret, bare lige for at gøre det hele mere besværligt! Jeg kender ikke så mange apparater der er ægte balanceret, men kender dog én, som eksempel, der virkelig gennemført ægte ballanceret, Parasound DAC-1600, 4 D/A konverter i alt, 2 til hver kanal, 1 til hhv. + og - i hver kanal!Så er der jo også den betragtning, at hvis dit anlæg ikke er jordet med rigtig jord, vil du overføre stelstrømme mellem de forskellige apparater, og hermed er der mulighed for at skabe brumsløjfer og vel mere støj, dårligere lyd til følge? Sådan har jeg da forstået det!
Mvh.
|
|
|
Ægte Bal.Mærker: Mark Levison - Proceed -Accuphase - Krell & Thule, Apperater af de mærker er ALLE Ægte Balanceret mig bekendt.
Så er der enkelte modeller i andre mærker der også er, men de er i fåtal . |
|
|
Der er mange mærker i der der køre full ægte BAL idag , ikke noget man kan slå sig fast på idag da det er ret alm .
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Det er da fuldstædigt ligegyldigt hvad de bruger af kabler i et pladestudiet, det er det færdige produkt du står med i hænderne du skal skal interesere dig for at reproducere på dit anlæg.
Ja, det er jo rigtigt nok. Min pointe er blot, at når professionelle kan bruge et kabel til 20 Kr. / mtr., så er det nok ikke så ringe endda. Hvis det var så dårligt, så ville man nok ikke lade signalet passere gennem 15 meter "dårligt" kabel i pladestudiet.
Slips: Kan da godt forstå din pointe. Men man går faktisk ikke så meget i kvaliteten af kablerne i et studie, men mere grejet. Noget andet du skal regne med er at de fleste af de signaler der passere gennem kabler i et studie kan være en sangstemme,et klaver, trommer etc., altså kun EEN ting ad gangen.Er stemmen ikke velopløst nok, så skruer man da bare på knapperne.
Mixning af de færdige spor forgård rent digitalt og uden analoge kabler for det meste.
Du kan høre forskel på højtalerkalber, fint, men i de fleste højtaler er brugt kabler indvendig i NKT klassen.Sjovt du så kan høre forskel der var?. Jo mere information du kan hive ud af en cd skive, jo bedre kabel, for så er der mindre tab af information. Du kan ikke gengive noget der ikke ligger på skiven, det er det modsatte der er meget sværere. Enig!
Det er muligt du ikke vil give 10.000 kroner for et kabel, det behøver man sådanset heller ikke for at få et få et godt signalkabel.Men prøv for sjovt at låne et.
Alternativt kan du jo strate med at prøve at låne og høre et Kimber PBJ til 900 kroner, det slår med garanti det du har lige nu.
Jeg kender ikke PBJ kablet, men jeg har prøvet andre kabler i 1500 - 2000 Kroners klassen. I mine øren, lød de ikke bedre end mit eget hjemmelavede kabel.
Slips: Prisen er ikke altid afgørendne for et kabel, det drejer sig om lige at finde det kabel der passer til ens anlæg og dermed udgør en forskel.
Der er ligeså stor forskel om end mere end der er på højtaler kabler, Det er så ikke min erfaring. i sær det kabel der går fra cd til forstærker er yderst vigtigt. Ja, det har jeg også gjort ekstra ud af. Her har jeg brugt kabel, som koster 130 Kr. / m. Mine øvrige kabler koster kun 20 Kr. / m.
billigt må man sige.Ting skal passe sammen, jeg ville nok ikke sætte dem på mit ML anlæg. |
|
|
Som bekendt, går vi den mørke tid i møde. Så bliver der jo masser af tid til at prøve forskellige kabler. Jeg har skam, sammen med et par kammerater, tænkt mig at eksperimentere med forskellige kabler / tweaks.
Er der ingen der ved, om NAD S500 / S300 er "rigtig" balanceret? |
|
|
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et par forhold som man skal have styr på omkring bal/ikke balancerede kabler.
Der er nogen gange niveauforskel på udgangene ... på nogle forstærkere kan man justere niveauet på de enkelte indgange ... for derved at lette sammenligneligheden. Niveau har dog intet med kvalitet at gøre.
Man kan på nogle forstærkere IKKE lave A/B test med begge kabler tilsluttet forstærkeren på een gang, idet lyden kan påvirkes at dette.
Jorma ... som laver kabler har opdaget dette fænomen på SAT Cdfix og Amplifix, og jeg har selv testet kabler på samme kombination ... hvor jeg ikke kunne høre nævneværdig forskel på de to samtidigt tilsluttede kabler. Så det er en ommer ... jeg må lave testen om ved snarest givne lejlighed med kun et kabel tilslutte ad gangen ... når altså vennerne kommer på besøg med deres kabler. Sådan bliver man klogere.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er interessant - for jeg har netop sammenlignet kablerne med både et RCA og et XLR tilsluttet...
Og kablerne er i forskellige prisklasser...
__________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kunne sige, om det har noget at sige på dit udstyr, og jeg har kun lavet nogle meget få test selv på mit SAT udstyr. Foreløbig konklusion er ligesom Jorma, at lyden bliver ringere med begge sæt kabler tilsluttet - og at forskellene udviskes.
Det ville ellers være det letteste hvis man bare skulle skifte på indgangsvælgeren ... men må sige, at Jorma virker som en yderst seriøs og kompetent fyr, og han har i sagens natur testet mere end jeg har ... og ved mere om teknikken ... så den er god nok tror jeg.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er iøvrigt helt enig (min erfaring er dog noget begrænset) med ikke slipsefyr i, at den bedste måde virkeligt at teste grejet er at lytte til det over længere tid og med et bredt udsnit af den musik, man ellers lytter til. Alligevel er det jo hurtigt, nemt og betryggende, hvis man kan høre væsentlig forskel i en A-B test.
__________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ingen tvivl om dette ... men "begge dele" er også fint ... som Peter Plys ville sige.
Hvis man skal teste flere kabler ... så tager det sin tid ... det er jo sjovt at lave en aften, hvor man sammen med andre prøver at lave en test.
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig __________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 24 September 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har en del erfaringer med balancerede kabler på Thule. Hvordan det virker på NAD kan jeg ikke sige, hvis det skriver der er forskel, så er der det nok også.
På thule, bliver der mere luft omkring musikerne og lydbilledet bliver mere præcist når man bruger balanceret. Jeg synes det er en ret stor forbedring.
Med hensyn til kabler, har jeg lavet dem selv, det er bedre og billigere.
Kimber PBJ er udemærket, men jeg mener at du billigere, hvis du kan lodde, kan lave nogle bedre selv.
Du køber nogle XLR stik - helst supra dem synes jeg er bedst, de koster omkring 300kr. Så finder du ud af hvor lang dit kabel skal være f.eks. 1 meter. Så bestiller du f.eks. 6 meter 0.4mm .999 sølv hos en guldsmed. Så går du ind i en skoforretning og køber 6 meter fladt hult bomulds snørrebånd.
del snørrebånd og sølv i 6 lige store stykker, tør sølvet af med sprit og lakér herefter sølvet med fernis eller anden gulvlak. Når det er tørt puttes sølvet igennem de hule snørrebånd. flet 3 og 3 og lod stik i begge ender. Husk at tjekke at lederne ikke kortslutter mellem hinanden og at de monteret rigtigt. Der er numre i stikkene og de skal passe 1 til 1, 2 til 2, og 3 til 3.
Voila - ca. 600,- og lidt nemt arbejde giver dig et balanceret signal kabel der efter min mening banker det meste under ca. 2500-3000.
Du kan sende en PB hvis du har yderligere spørgsmål. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
|
Hej,
Jeg har en del erfaringer med balancerede kabler på Thule. Hvordan det virker på NAD kan jeg ikke sige, hvis det skriver der er forskel, så er der det nok også.
På thule, bliver der mere luft omkring musikerne og lydbilledet bliver mere præcist når man bruger balanceret. Jeg synes det er en ret stor forbedring.
Kimber PBJ er udemærket, men jeg mener at du billigere, hvis du kan lodde, kan lave nogle bedre selv.
Du køber nogle XLR stik - helst supra dem synes jeg er bedst, de koster omkring 300kr. Så finder du ud af hvor lang dit kabel skal være f.eks. 1 meter. Så bestiller du f.eks. 6 meter 0.4mm .999 sølv hos en guldsmed. Så går du ind i en skoforretning og køber 6 meter fladt hult bomulds snørrebånd.
del snørrebånd og sølv i 6 lige store stykker, tør sølvet af med sprit og lakér herefter sølvet med fernis eller anden gulvlak. Når det er tørt puttes sølvet igennem de hule snørrebånd. flet 3 og 3 og lod stik i begge ender. Husk at tjekke at lederne ikke kortslutter mellem hinanden og at de monteret rigtigt. Der er numre i stikkene og de skal passe 1 til 1, 2 til 2, og 3 til 3.
Voila - ca. 600,- og lidt nemt arbejde giver dig et balanceret signal kabel der efter min mening banker det meste under ca. 2500-3000.
Du kan sende en PB hvis du har yderligere spørgsmål.
|
|
|
XLR er da med 3 ben !
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
troelskn skrev:
|
Hej,
|
|
|
XLR er da med 3 ben !
|
|
|
Korrekt, og de skal krydsforbindes under monteringen - deraf nummer forvirringen! Nogle folk laver dem bare uden at kigge på tallene, og så er 1 pludselig loddet til 3, og 3 til 1...... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
torkild skrev:
troelskn skrev:
|
Hej,
|
|
|
XLR er da med 3 ben !
|
|
|
Korrekt, og de skal krydsforbindes under monteringen - deraf nummer forvirringen! Nogle folk laver dem bare uden at kigge på tallene, og så er 1 pludselig loddet til 3, og 3 til 1......
|
|
|
Ups, jeg var hvis for træt i går da jeg læste hvad troelskn skrev.
I dag forstår jeg hvad han mener 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|