Emne: brokobling ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
brian-s skrev:
Hvad så med Electrocompaniet's store nemo mono blokke som jo er 2 brokoblede aw180 i hver kabinet? Har de lavet en løsning på det der? eller sender de virkelig et forstærkersæt på gaden til 70000,-kr, hvis der måske alligevel ville være bedre lyd i f.eks en bi-amping med 4 stk aw180 monoblokke istedet? |
|
|
ja gør de nok som mange andre .
Dem jeg har prøvet med er næsten altid blevet dårliger .
Krell BAT parasound yam sansui MAC .
men bare prøv og lyt det er meget letter end bare mene
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skruerselv Skrev
Til Hasselhof:
Jamen du KAN kun forsvare de der CROWN - det er iorden at du er helt vild med dem, men kan du ikke lade os have vores mening om "tingen" uden at du skal belære os HVER gang ? Så kan vi ikke lytte, så er anlægget ikke godt nok osv - Der er vel grænser for hvor klog man gør sig selv p.g.a. en skide P.A. forstærker.
Jeg selv mener ikke Hasselhof belære os, han prøver nok mere at få folk til at se på tingene med andre øjne og kommer med gode forklaringer når man spørger, en Crown er nok PA men at de er en Sk*** PA forstærker er jo nok lidt hårdt at fyre af da mange af os jo har forskellige meninger om hvad der lyder godt.
Så engang at man kunne parallel koble en Crown forstæker og det har jeg aldrig set/hørt om før, jeg spurgte om, Kan se at en crown feks kan brokobles til 900w 8 ohm, men hvad er PARALLEL-MONO MODE, der er 1*900W 2ohm & 640 i 4ohm.
og åbenbart kan man så på en speciel måde tillade sig at bruge flere enheder på en parallel koblet forstærker og det må sku da være smart.
Her er hvad Hasselhof skrev:
hej Poul
Parallel-mono er det modsatte af Bridge mono. I bridge mono får du dobbelt spændingspotentiale. Ved parallel mono får du dobbelt strøm potentiale. Det gør at du kan trække belastninger der svarer til den halve impedans af hvad du kan i stereo da du nu har en kanal med dobbelt strømstyrke og samme spændingspotentiale som i stereo. Crown er de eneste der har den funktion og det er faktisk ret smart. Hvis du fx har 3 subwoofere så kan du bruge parallel mono og trække dem alle sammen på en amp. En Csl er en virkelig vellydende amp både til alm fuldfrekvent lytning og til sub drift. Vær dog opmærksom på en noget larmende blæser i standart modellen. Der kan fortages upgrades for at gøre den stille, men det er ikke gratis.
Så min mening er bare at jeg mener ikke Hasselhof hagler ned på andre anlæg, han kommer med andre muligheder.
Poul-erik.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der sker ved brokobling er IKKE, at der forsvinder kondensator-kapacitet, så man får færre uF. Problemet er bare, at man ikke udnytter dem korrekt. I en almindelig forstærker, vil strømmen trækkes skiftevis fra den positive og den negative halvdel af strømforsyningen. Man kan derfor kapacitetsmæssigt regne dem som paralelle. Altså: 10.000uF pr forsyningshalvdel giver totalt 20.000uF. Vælger man nu at brokoble effektforstærkeren, trækkes strømmen IKKE skiftevis fra den positive og negative forsyningshalvdel. Strømmen trækkes samtidigt fra begge halvdele. Det betyder i praksis, at strømmens vej til højtaleren går gennem BEGGE forsyinigshalvdele. Resultatat er, at de 2 halvdele sidder i serie. 10.000uF i hver forsyningshalvdel, som sidder i serie, giver samlet 5.000uF.
Kort fortalt: Brokobling giver højere effekt, samtidig med at strømforsyningens kapacitet bliver mindre. Derfor giver brokobling oftest forringelse af lyden.
Dem der ikke mener jeg har ret, kan evt prøve at tegne et blokdiagram over en effekt amp og forsyningen... Prøv så at tegne strømmens vej i brokoblet tilstand... korrekt... strømmen løber gennem begge forsyningshalvdele.
Vil man undgå problemerne omkring brokobling og mindre kapacitet, kan man koble nogle ekstra lytter i forsyningen. Disse skal IKKE sidde fra stel til -vcc og + vcc. Men direkte fra -vcc til +vcc.
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik skrev:
Hurtig skrev:
Det giver altid dårligere lyd at brokoble. Jeg har vist forklaret problematikken før, men gentager gerne.
Vi tager et eksempel, hvor vi har en 2x100 watt forstærker. Strømforsyningen antager vi at bestå af 2x10.000uF kondensatorer, hvilket er pænt hvis det er en japansk forstærker.
Når vi brokobler denne forstærker, vil vi få ca 300-400 wat ud af den. Men ved brokobling lægges de to strømforsyningshalvdele i serie med hinanden. Og hvad sker der når man sætter 2 kondensatorer i serie?? Ja, så halvveres kapaciteten. Resultatet er altså, at de 2x10.000uF nu kommer til at fungere som 1x5.000uF.
Samlet resultat: Strømforsyningens effektive kapacitet er halvveret, og den totale udgangseffekt er næsten fordoblet. Alt i alt er der ca. 1/4 så meget strømforsyning pr. watt end tidligere. Det vil alt andet lige give en ringere lyd.
|
|
|
Hej hurtig,
tillod mig at tage din tekst her og sætte den ind på cybertainment pga. af din viden, nu tror de så det er mig der har skrevet det men har gjort folk klar over at jeg ikke ved meget om forstærker teknik og at det ikke er mig som har skrevet det.
en skriver dette svar.
Hej.
Jeg mener ikke du har ret mht kapaciteten. Forstærkerens samlede strømforsyning max effekt i VA fra trafo og i ladelytkapacitet er da uændret- uanset hvordan du forbinder højttalerne på udgangen. Konfigurationen af udgangstrin og dens strømforsyning er også uændret. Som du ved gør man ved brokobling det at man fasevender indgangssignalet på den ene kanal i en stereoforstærker og bruge den som monoforstærker, og ved så at forbinde din (nu) ene højttaler mellem de to aktive højttaler+ klemmer opnår du et dobbelt så højt spændingsving over højttalerenheden som før samtidigt med at hver forstærker halvdel ser den halve impedans fra højttaleren og derfor teoretisk kan yde højere effekt. Forstærker ser altså 2 ohm ved en 4 ohm højttaler- og netop dette punkt sætter begrænsning på hvorfor man ikke kan brokoble alle forstærkere. Ved en 2x100W forstærker får man så netop som du skriver ca 1x300-400 wat. I dit regnestykke overser du også at lytkapaciteten faktisk udnyttes mere effektivt ved pulssignal (stortrommeslag o.l.) i en brokoblet forstærker. [vi ser bort fra helt dyre forstærkere med to helt separate trafo, strømforsyning osv] da udgange jo kører i modfase; drønet vil trække på både + og - lytten i strømforsyningen på een gang.
dette svar er fra en anden gut som lyder til at vide noget om forstærker teknik, men er der noget at sige til at man bliver lidt forvirret.
mvh. poul-erik. (hvem har ret).
|
|
|
Har også lært, at forstærkeren ser ud i den halve højtalerimpedans, hvilket dermed sætter nogle ekstreme krav til forstærkerens strøm-formåen.
Der er jo også den måde ægte balancerede forstærkere er lavet på... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen er bare, at en balanceret forstærker fra starten er lavet til formålet. Og dermed er forsyningen normalt lavet efter formålet... dvs med kondensatorer direkte mellem vcc- og vcc+. Alt andet ville være dumt.
|
Til top |
|
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
skruerselv, hvis den her diskussion skal være seriøs, så må du gå efter matematikken, og ikke manden....
hvis du kan tilbagevise hvad hasselhof skriver med fysik/matematik, så er vi kommet videre, hvis ikke, ja så har hasselhof ret i sit indlæg, og så er der ikke mere i det.... hans indlæg har ikke mange fine ord, han mangler måske blot en forståelse af at ikke alle kan fysik på samme niveau som han selv.
entusiasme for bestemte produkter er ingen nyhed, hasselhof har blot videnskaben at hænge sin op på, og det kan vel kun være sundt i hifi sammenhæng, hvor der mangler et grundlæggende matematisk grundlag for 99.9% af alle påstande?
|
|
|
Hvis DU var lidt teknisk minded, ville du sige det samme som mig - og så er DEN vist ikke længere.
Jeg GÅR efter en mand som mener der er fejl på ALLe andres anlæg + ALLe folk ører og opfattelser + at de harmangel på forståelse, HVER gang en CROWN ikke vinder en duel.
DU vader også bare lige efter (er DU blevet "fanget" af de fine ord og formler?) og har stort set "anbefalet" 2 stk. CROWN K2 til at køre brokoblet på 2 stk. subber - - - FORDI et stk. ikke kunne gøre det som en ICE kunne //// ICE = 4-5000,- ----- CROWN = 45-50.000,-
Jeg behøver ikke stille op med modangreb i form af store regnestykker eller tekniske forklaringer - ALLE kan da se hvad det er der sker = Crown er bedre i toppen, Crown er bedre i mellemtonen, Crown er bedre i bassen, Crown er det bedste af det bedste.
En crown der yder 310 watt i 8 ohm og 425 i 4 ohm, er enten begrænset i en eller anden form eller født med en strømforsygning der dykker meget - - - alt det med at det hedder dit og dat og giver GRATIS watt i 8 ohm - ja jeg kan snart ikk mere - undskylning på undskyldning - - lad mig se nogle data på ALLE de Crown AMP der er opbygget med GROUNDED BRIDGE, så snakker jeg videre DERFRA !!!!!
Ohm´s lov ER og bliver ohm´s lov - at man vælger at omgås den ved at kalde noget noget nyt, tja.
Jeg har også en forstærker, den er stabil i 1 (EN) ohm - men skal du bruge den til drift af højttalere med en impedans under 4 (FIRE) ohm - så skal du parrallelkoble udgangene           - HALLO ??????
|
Til top |
|
|
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Vælger man nu at brokoble effektforstærkeren, trækkes strømmen IKKE skiftevis fra den positive og negative forsyningshalvdel. Strømmen trækkes samtidigt fra begge halvdele. Det betyder i praksis, at strømmens vej til højtaleren går gennem BEGGE forsyinigshalvdele. Resultatat er, at de 2 halvdele sidder i serie. 10.000uF i hver forsyningshalvdel, som sidder i serie, giver samlet 5.000uF.
|
|
|
Men - den samlede energi (eller ladning) i kondensatorerne er bevaret - det er vi enige om ikke? (5.000uF mod før 2x10.000uF, men til gengæld det dobbelte spændingssving). Derfor er der ikke noget i strømforsyningen der blivere "ringere" ved brokobling. Det bliver til gengæld heller ikke bedre, og hvis strømforsyningen kun er marginalt dimensioneret til at levere STRØM i normal mode, så bliver det jo ikke bedre af at den skal levere den 4-dobbelte strøm i brokoblet mode. __________________ / Morten
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
kim olsen skrev:
skruerselv, hvis den her diskussion skal være seriøs, så må du gå efter matematikken, og ikke manden....
hvis du kan tilbagevise hvad hasselhof skriver med fysik/matematik, så er vi kommet videre, hvis ikke, ja så har hasselhof ret i sit indlæg, og så er der ikke mere i det.... hans indlæg har ikke mange fine ord, han mangler måske blot en forståelse af at ikke alle kan fysik på samme niveau som han selv.
entusiasme for bestemte produkter er ingen nyhed, hasselhof har blot videnskaben at hænge sin op på, og det kan vel kun være sundt i hifi sammenhæng, hvor der mangler et grundlæggende matematisk grundlag for 99.9% af alle påstande?
|
|
|
Hvis DU var lidt teknisk minded, ville du sige det samme som mig - og så er DEN vist ikke længere. jeg har min tvivl. jeg sætter en ære i ikke at gå efter manden.
Jeg GÅR efter en mand som mener der er fejl på ALLe andres anlæg det har han vist aldrig sagt.. han har postuleret at du dragede nogle fejlkonklusioner ud fra en meget kort og snæversynet test på nogle specialbyggede højttalere+ ALLe folk ører og opfattelser + at de harmangel på forståelse, HVER gang en CROWN ikke vinder en duel.næh. du vil næsten altid kunne finde et bedre produkt. men det kræver at man kender det. jeg mener faktisk at have læst meget rosende ord fra hasselhof om bl.a. krells 500 serie.
DU vader også bare lige efter nej, jeg beder dig om at snakke ordentligt... (er DU blevet "fanget" af de fine ord og formler?) og har stort set "anbefalet" 2 stk. CROWN K2 til at køre brokoblet på 2 stk. subber - - - FORDI et stk. ikke kunne gøre det som en ICE kunne nej. det er min oprigtige meníng at K2'eren havde langt bedre kontrol+ at jeg selv har testet dem ved siden af //// ICE = 4-5000,- ----- CROWN = 45-50.000,- hvor har du de priser fra? de har aldrig været over 25k, ikke engang da de kom på det danske marked første gang.
Jeg behøver ikke stille op med modangreb i form af store regnestykker eller tekniske forklaringer jo du gør.... det er simpel bevisførelse, du hopper direkte til konklusionen, det er hvad man i gymnasiet får et 03 for, og et "skrid" på uni hvis man skriver den slags i en aflevering. - ALLE kan da se hvad det er der sker = Crown er bedre i toppen, Crown er bedre i mellemtonen, Crown er bedre i bassen, Crown er det bedste af det bedste. næh.... det er en subjektiv mening. at noget af det så kan måles overni kan man så være ligeglad med
En crown der yder 310 watt i 8 ohm og 425 i 4 ohm, er enten begrænset i en eller anden form eller født med en strømforsygning der dykker meget - - - alt det med at det hedder dit og dat og giver GRATIS watt i 8 ohm - ja jeg kan snart ikk mere - undskylning på undskyldning - - lad mig se nogle data på ALLE de Crown AMP der er opbygget med GROUNDED BRIDGE, så snakker jeg videre DERFRA !!!!! www.crownaudio.com
Ohm´s lov ER og bliver ohm´s lov - at man vælger at omgås den ved at kalde noget noget nyt, tja. det er aldrig blevet benægtet... læs lige nogle af hassels indlæg i de foregående tråde....
Jeg har også en forstærker, den er stabil i 1 (EN) ohm - men skal du bruge den til drift af højttalere med en impedans under 4 (FIRE) ohm - så skal du parrallelkoble udgangene           - HALLO ??????
|
|
|
suk... igen går du efter manden i stedet for bolden.... det er altså usportsligt.. det var derfor at dine diskussioner med Live21 ikke var så velsete... du gik efter ham personligt i stedet for efter de omstændigheder der lå til grund for det....
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Skruerselv
Du bliver nød til at indse, hvis dine indlæg her skal være interessante for andre at læse, bliver de nød til at indholde mere end bare bemærkninger på min person og mine interesser. Du bliver nød til at være teknisk konkret og specifik. Det er tydeligt ud fra din dramatiske skrivestil (store bokstaver og udråbstegn osv) at det her er meget følelsesladet for dig, men prøv at tage en dyb indånding og gå stille og roligt teknisk frem. Er overbevidst om at det vil være mere tilfredsstillende for dig med en fornuftig og saglig diskussion. En mere videnskabelig fremgangsmåde i dine indlæg kan også have en følelseskontrollerende effekt, sådan virker det for mig. Er der er noget som ophidser mig, forsvinder det oftest igennem processen med at lave et fornuftigt og velbegrundet svar.
Alle har lov til deres mening, men det betyder ikke at alles mening er lige kvalificeret. Hvis du siger : "ham hasselhof er en klaphat" så vil de fleste spørge : "hvorfor)"..Hvis dit efterfølgende svar er "fordi det er han bare", så har du ikke evnet at kvalificere din mening.
Du nævner bla. at jeg "sviner" andres anlæg til og siger at de er fulde med fejl, det er så din mening som du har lov til at have, men hvis du vil kvalificere den, bliver du nød til at komme med konkrete tekst referencer.
Hvis situationen opstår, hvor 9 ud af 10 synes Crown lyder elendigt, må jeg jo tage det til efterretning..men det er nu ikke sket endu 
Hvis du er interesseret i en mere teknisk diskussion om ligheder mellem sunfire tech og Grounded bridge så bare sig til.
Hvorfor du egentligt kommer ind på Grounded bridge og Crown generelt i denne tråd forstår jeg ikke helt. Denne tråd handler om brokobling og de specielle omstændigheder herom. Den eneste grund til at jeg bragte Crown og BCA på banen var, at ved brokobling af netop denne type amp, sker der noget specielt som er teknisk interessant.
Du har ret i at dit hyppige profil skift ikke er mit problem. Jeg nævnte det fordi jeg håber at du vil lære lidt af forløbet. Det er jo de samme omstændigheder der får dig banned/ vælger at gå hver gang. Jeg kan godt se at opmærksomhed på din "historie" kan virke nedgørende på dig, men det er dig der vælger at "åbne" op for et gammelt kapitel. Jeg fik flere mails, da du skrev dit første "ophidsede" indlæg i denne tråd fra folk der så det som torden fra en klar himmel og ikke forstod hvor "alt det" kom fra.
Til folk der ønsker et historisk perspektiv, kan læse denne tråd. Cujo er skruerselv´s gamle dæknavn
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3036&KW =cujo&TPN=3
Håber denne diskussion kommer tilbage på et fornuftigt spor. __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Må nok sige til Skruerselv at du er ved at være for voldsom, tror nok at der står under regler i forum, lad være med at skrive med stort det tyder på at man råber højt, og hjælper det.?????
Kan ikke rigtigt se det problem med Hasselhof, det er da god viden at jeg selv/andre får fra ham, at han så ved så meget om forstærker teknik/opbygning det er jo helt fint og der kan jeg slet ikke være med(har selv skrevet flere gange at jeg ikke ved meget om forstærker teknik) du har din mening om en NAD 218 og jeg min mening om NAD 208 og hasselhof har sin mening om Crown, og havde jeg lidt ekstra penge så kunne jeg sku godt tænke mig at prøve sådan en Crown.
Poul-erik (håber der ikke bliver råbt mere jeg tror ikke det hjælper)
|
Til top |
|
|

heltny/cujo
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik skrev:
Hej,
Må nok sige til Skruerselv at du er ved at være for voldsom, tror nok at der står under regler i forum, lad være med at skrive med stort det tyder på at man råber højt, og hjælper det.?????
Kan ikke rigtigt se det problem med Hasselhof, det er da god viden at jeg selv/andre får fra ham, at han så ved så meget om forstærker teknik/opbygning det er jo helt fint og der kan jeg slet ikke være med(har selv skrevet flere gange at jeg ikke ved meget om forstærker teknik) du har din mening om en NAD 218 og jeg min mening om NAD 208 og hasselhof har sin mening om Crown, og havde jeg lidt ekstra penge så kunne jeg sku godt tænke mig at prøve sådan en Crown.
Poul-erik (håber der ikke bliver råbt mere jeg tror ikke det hjælper) Ja, men jeg prøver ikke at sælge en NAD 218 hver gang !!!!!!!! Eller andet jeg har, som jeg synes er verdens bedste.
|
|
|
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
Poul-erik skrev:
Hej,
Poul-erik (håber der ikke bliver råbt mere jeg tror ikke det hjælper) Ja, men jeg prøver ikke at sælge en NAD 218 hver gang !!!!!!!! Eller andet jeg har, som jeg synes er verdens bedste.
|
|
|
|
|
|
Desvære den fes ikke ind Undskyld, men Hasselhof sælger da ikke Crown som jeg forstår det.
Der er tilføjet noget efter mit indlæg som måske er svært at finde ud af :: Jeg skrev " Poul-erik(håber der ikke bliver råbt mere jeg tror ikke det hjælper)
Det er hvad jeg skrev.
Skruerselv skrev så : Ja, men jeg prøver så ikke at sælge en NAD 218 hver gang !!!!!!! Eller andet jeg har som jeg syntes er verdens bedste.
Poul-erik
|
Til top |
|
|

heltny/cujo
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
Til Skruerselv
Du bliver nød til at indse, hvis dine indlæg her skal være interessante for andre at læse, bliver de nød til at indholde mere end bare bemærkninger på min person og mine interesser. Du bliver nød til at være teknisk konkret og specifik. Det er tydeligt ud fra din dramatiske skrivestil (store bokstaver og udråbstegn osv) at det her er meget følelsesladet for dig, men prøv at tage en dyb indånding og gå stille og roligt teknisk frem. Er overbevidst om at det vil være mere tilfredsstillende for dig med en fornuftig og saglig diskussion. En mere videnskabelig fremgangsmåde i dine indlæg kan også have en følelseskontrollerende effekt, sådan virker det for mig. Er der er noget som ophidser mig, forsvinder det oftest igennem processen med at lave et fornuftigt og velbegrundet svar.
Alle har lov til deres mening, men det betyder ikke at alles mening er lige kvalificeret. Hvis du siger : "ham hasselhof er en klaphat" så vil de fleste spørge : "hvorfor)"..Hvis dit efterfølgende svar er "fordi det er han bare", så har du ikke evnet at kvalificere din mening. Jamen det er da nemt at se på alle dine indlæg - det behøver der ikke den helt store tekniske uddannelse til for at se - det jeg nævner hele tiden, er at en crown ifølge dig er bedre end alt andet på jorden og du er parat til at sælge en hver gang.
Du nævner bla. at jeg "sviner" andres anlæg til og siger at de er fulde med fejl, det er så din mening som du har lov til at have, men hvis du vil kvalificere den, bliver du nød til at komme med konkrete tekst referencer. Hvorfor det ? For mig er det nok f.eks at sige, at da den PT2.1 blev prøvet her og ikke faldt helt så heldig ud som andre amp´s - så var det hele mit anlæg den var gal med - du kom med jeg ved ikke hvor mange forskellige forklaringer osv - - - - min egen forstærker var sgu bedre, på alle punkter, det må du så æde - istedet angreb du mig og mit anlæg, for at en crown ikke spiller godt her, det er ikke crown´s skyld der var ikke den ting der var galt her, på trods af at de andre forstærkere der er prøvet her, har gjort det fint nok med meget forskelligt resultat.
Hvis situationen opstår, hvor 9 ud af 10 synes Crown lyder elendigt, må jeg jo tage det til efterretning..men det er nu ikke sket endu 
Hvis du er interesseret i en mere teknisk diskussion om ligheder mellem sunfire tech og Grounded bridge så bare sig til. Nej tak
Hvorfor du egentligt kommer ind på Grounded bridge og Crown generelt i denne tråd forstår jeg ikke helt. Denne tråd handler om brokobling og de specielle omstændigheder herom. Den eneste grund til at jeg bragte Crown og BCA på banen var, at ved brokobling af netop denne type amp, sker der noget specielt som er teknisk interessant. Fordi du altid bringer crwn på banen og faktisk stiller alle andre forstærkere i dårligt lys i forhold til dem
Du har ret i at dit hyppige profil skift ikke er mit problem. Jeg nævnte det fordi jeg håber at du vil lære lidt af forløbet. Det er jo de samme omstændigheder der får dig banned/ vælger at gå hver gang. Jeg kan godt se at opmærksomhed på din "historie" kan virke nedgørende på dig, men det er dig der vælger at "åbne" op for et gammelt kapitel. Jeg fik flere mails, da du skrev dit første "ophidsede" indlæg i denne tråd fra folk der så det som torden fra en klar himmel og ikke forstod hvor "alt det" kom fra. Ja ok - men jeg kunne så henvise til alle dine indlæg, hvor du anbefaler crown - og det er stort set alle dine indlæg og i flere af dem er du klar til at sælge en.
Til folk der ønsker et historisk perspektiv, kan læse denne tråd. Cujo er skruerselv´s gamle dæknavn Ja og flere til
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3036&KW =cujo&TPN=3
Håber denne diskussion kommer tilbage på et fornuftigt spor. Der er ikke mere at diskutere, jeg er hoppet af - - - - skulle jeg snakke teknisk med dig og om opfattelser osv, skulle det være pr tlf - her kan jeg ikke udtrykke mig, uden at det ser grimt ud - og det er ikke altid meningen at det skal se grimt ud.
TIL KIM: De 25K i pris du snakker om, er det ikke pr. stk ? Havner vi så ikke omkring den pris jeg skrev, for 2 stk. ???
|
|
|
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
"FORDI et stk. ikke kunne gøre det "
men med to stk vil vi ende omkring de 45, jo. (44 faktisk)(http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=12753)
ellers er det mig der har misforstået det antal vi snakkede om.
svend og jeg er dog enige om at det var meget anderldes (om det er godt eller skidt er vi så uenige om), men en grundig test er ikke kommet i stand da svend har solgt dem i forbindelse med at hans bif flytter to etager __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 11 August 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
PB! tror jeg nok der er noget der hedder  .
|
Til top |
|
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
Sendt: 12 August 2005 kl. 06:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
PB! tror jeg nok der er noget der hedder . |
|
|
Bingo!
Og hermed slutter den indbyrdes debat, som ingen interesse har for resten af forummet!
Tag den på PB, tak!
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
Hurtig skrev:
Vælger man nu at brokoble effektforstærkeren, trækkes strømmen IKKE skiftevis fra den positive og negative forsyningshalvdel. Strømmen trækkes samtidigt fra begge halvdele. Det betyder i praksis, at strømmens vej til højtaleren går gennem BEGGE forsyinigshalvdele. Resultatat er, at de 2 halvdele sidder i serie. 10.000uF i hver forsyningshalvdel, som sidder i serie, giver samlet 5.000uF.
|
|
|
Men - den samlede energi (eller ladning) i kondensatorerne er bevaret - det er vi enige om ikke? (5.000uF mod før 2x10.000uF, men til gengæld det dobbelte spændingssving). Derfor er der ikke noget i strømforsyningen der blivere "ringere" ved brokobling. Det bliver til gengæld heller ikke bedre, og hvis strømforsyningen kun er marginalt dimensioneret til at levere STRØM i normal mode, så bliver det jo ikke bedre af at den skal levere den 4-dobbelte strøm i brokoblet mode.
|
|
|
Hmm Hurtig... Har gået og tænkt lidt over din påstand (påstand fordi der ikke foreligger beregninger ;-) )
Hvis man kigger på et forsimplet diagram over en amp + psu, hvor man laver +/- forsyning med reference til stel, har du faktisk ret i at kapaciteten bliver mindre, da det er en seriekobling, også selvom stellen i princippet "flyder" i balanceret kobling.
Havde faktisk ikke spekuleret over det før nu :-) __________________ Mvh. MGP
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad ville der ske, hvis du anvender 2 diodebroer, hvor + på den ene bro og - på den anden bro kobles sammen som stel?, eller 1 diodebro med trafo-midtpunktsudtag som stel? __________________ Mvh. MGP
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med al den snak om Crown blev jeg lidt nysgerrig.
Jeg husker Crown tilbage i 70'erne hvor de var en af de "tunge drenge" blandt amerikansk hifi. Selv det amerikanske miltær anvendte dem. Der gik en historie om, at en forstærker kastet ned med faldskærm fik en hel del skrammer da skærmen ikke foldede sig ud. Efterfølgende spillede den helt fint. Hvis den historie holder vand, så er det godt nok imponerende.
Hvorvidt de nye Crown baseret på PWM teknologi klarer samme behandling er nok tvilvsomt, men designet er så absolut langt over gennemsnittet fro prof. forstærkere - se bare Behringer. Typisk for prof. udstyr har de mange faciliteter, som kan være mere eller mindre relevante i hifi-sammenhænge. Ændringen af indgangsfølsomheden er et plus og brokoblingen (som hele denne tråd jo handler om) kan være gavnlig, hvis man har effektkrævende højttalere.
Umiddelbart virker det positivt at en PWM forstærker kan veje 17,8 kg - det tyder på, at de har puttet noget i den! Er strømforsyningen Switch Mode eller er den konventionel? Det fastmonterede netkabel er ikke velset i hifi-kredse, og de indbyggede filtre ved hhv. 8Hz og 30 kHz er nok heller kke så meget "hifi". Min erfaring med andre PWM forstærkerer har ikke altid været 100% positiv, men måske man skulle lægge et øre til en Crown?
http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136713.pdf
On-topic - brokobling - så har jeg kun oplevet at det (med visse højttalere) blev bedre ved brokobling af min Accuphase A60...... men jeg har ikke noget at bruge al den effekt til ... desuden bliver det også alt for dyrt.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Gufle Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 07 September 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
On-topic - brokobling - så har jeg kun oplevet at det (med visse højttalere) blev bedre ved brokobling af min Accuphase A60...... men jeg har ikke noget at bruge al den effekt til ... desuden bliver det også alt for dyrt.
|
|
|
Til Janils
Du har helt ret, hvad skal man bruge al den effekt til.
Hvis bare folk købte noget ordentligt grej fra starten ville brokobling være helt unødvendig, og så ville denne debat slet ikke eksistere.
Og hvis denne debat ikke eksisterede, havde vi sluppet for at læse en masse unødvenige bemærkninger.
Hilsen
Gufle __________________ Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|