Jeg husker Crown tilbage i 70'erne hvor de var en af de "tunge drenge" blandt amerikansk hifi. Selv det amerikanske miltær anvendte dem. Der gik en historie om, at en forstærker kastet ned med faldskærm fik en hel del skrammer da skærmen ikke foldede sig ud. Efterfølgende spillede den helt fint. Hvis den historie holder vand, så er det godt nok imponerende.
Den historie har jeg også hørt :) Der er også en DC300 på toppen af mount everest. thule basen har også en flok af dem. Jeg har selv en dc300 fra 67 en af de orig 10 der kom til dk det år. Diskotek Flashback (som havde den og 5 andre i 80erne ) væltede racket i en af silkeborg søerne, de fiskede det op og lod det tørre i en uges tid..tændte det og alle amps virkede.
Hvorvidt de nye Crown baseret på PWM teknologi klarer samme behandling er nok tvilvsomt, men designet er så absolut langt over gennemsnittet fro prof. forstærkere
Crown K2 er med amerikanerne i Irak og Afghanistan, de sidder som standart i deres retningsbestemte lydsendere. Det er den eneste amp på markedet som er 100 procent forseglet og samtidig kan give 2500 watt kont. Snakkede med en Sergant ved vinter NAMM, han sagde at det eneste man kunne regne med af deres udstyr var deres Crown amps
Umiddelbart virker det positivt at en PWM forstærker kan veje 17,8 kg - det tyder på, at de har puttet noget i den! Er strømforsyningen Switch Mode eller er den konventionel? Det fastmonterede netkabel er ikke velset i hifi-kredse, og de indbyggede filtre ved hhv. 8Hz og 30 kHz er nok heller kke så meget "hifi". Min erfaring med andre PWM forstærkerer har ikke altid været 100% positiv, men måske man skulle lægge et øre til en Crown?
http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136713.pdf
Strømforsyningen i en K2 er en konventionel. 3000 va. 110 volt rails med 242 Joule bag sig. Så strømforsyningen er så jernhård som den næsten kan blive. Filtrene er svære at komme uden om når det er en pwm.
Den nye I-tech 8k er med Switch mode, men et nyt design, patenteret af Crown. 480 joule og 200 volt rails.
Hvis du er int i at lege med en Crown kan vi sikkert finde ud af noget når jeg kommer til dk. |