| Forfatter |
|
pskcl Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Går og tænker lidt på at bygge en aktiv sub, da jeg synes de 10k for en ordentlig færdigbygget er lidt voldsomt...Mit setup er som følger:
Thule Spirit 100, Thule IA100, B&W CDM1NT
Det vigtigste er at sub'en er hurtig og kan følge med B&W'erne, så jeg får et sammenhængende lydbillede.
Det mest tekniske jeg har fremstillet ind til videre er HT- og signalkabler, så jeg er ikke den store "haj".
Jeg er lidt lun på den andetsteds omtalte Scanspeak 23 et-eller-andet (den til ca. 2500 kr.), kombineret med en digital forstærker. Er der nogen der har bygget noget lignende og evt. har en "opskrift" (bær over med undertegnedes tekniske uerfarenhed)?
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ingen der kan hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke noget om selvbyg-subs, som passer, men prøv at tage en snak med Bent fra Medlyd. Den kompakte sub fra Rega har jeg hørt, og den er altså god. Den kan omstilles mellem film og musik, hvilket efter min mening er genialt, og så er den hurtig (i musik-stillingen). Bent må kunne fortælle, hvor du kan høre den. Se www.rega.dk Den hedder Vulcan, og jeg ved at der på et tidspunkt var snak om en særpris. Ellers ligger den nok for tæt på din smertegrænse.
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
SVS lancherer i slutningen af Oktober en ny lille super kvalitets sub med 10" longthrow enhed og 300W BASH til 400$ - var det noget?????
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen, specielt synes jeg vulcanen ser spændende ud. Jeg er dog mest til at prøve at bygge noget selv, men skal jeg læse jeres svar som at I synes det er et urealistisk projekt for en grøn selvbygger?
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, pskcl, det var ikke sådan jeg mente det, i hvert fald. Faktisk vil jeg mene at subwoofere er noget af det letteste overhovedet at bygge. Jeg kender bare ikke lige nogen byggesæt for tiden, men jeg har flere venner, som selv har bygget. Det helt gode resultat er nok noget i retning af det, som "Hasselhof" taler så varmt for, nemlig en eller flere 15" JBL-basser og en stor, kraftig forstærker som den Crown K-serie han også taler om. Men det kræver enten et separat elektronisk delefilter eller også at du kører surroundforstærker med eget subfilter indbygget.
Ellers er det uhyre simpelt at købe et færdigt suwoofermodul til indbygning i kabinettet (jeg kan kun komme på Hypex lige nu, men der er mange mærker) og så bestemme sig for en konstruktion med lukket kabinet, refleks eller slave. Og så vælge enheder. Det bedste er jo nok at lytte sig frem (som altid), for skal du selv ud at finde enhederne og designe kabinet, så er det pludselig meget kompliceret og bliver garanteret dyrt. Og så flyder dit hjem med kasserede basser når du er færdig. Du kunne jo besøge Dansk Audio Teknik og høre, hvad Roland har at tilbyde. Han er vist flyttet, i øvrigt. Han har da en hel del selvbyg, ved jeg. Men det er altså heller ikke helt tosset at tage en dag rundt til nogle butikker og høre de færdige subber. Det er forbavsende, hvor store forskellene er, og du kan lære en masse af det. Tag et par cd-plader med, både med voldsom bas og lidt tynd lyd, for at vurdere egenskaberne.
venlig hilsen Lydglad
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak klogesen det lyder fornuftigt. Har kigget på de forskellige byggesæt, men synes ikke rigtig jeg er stødt på nogle der lever op til mine krav til størrelse (måske 30-35 L?) og kvalitet. 15'' JBL'erne lyder ikke som noget for mig (vil de ikke snegle sig af sted ift. B&W'erne?). Bryder mig i øvrigt ikke om JBL, i hvert fald ikke dem jeg har hørt (dobbelt så dyre som mine B&W'er og ikke tilnærmelsesvist så gode efter min mening).
Grunden til mit indlæg var, at jeg tænkte at nogen måske havde bygget en super tight lille sub med en digital forstærker og ville øse ud af erfaringerne.
Med hensyn til subforstærker, synes jeg heller ikke det er nemt: hvor køber man en digital forstærker på 500-1000 watt? Hvis det ikke kan lade sig gøre er det så en Zappulse man skal bygge? Hvad med justeringsmulighederne til subben, er det et subfilter? Efterhånden er jeg lidt forvirret...
Er dette ingredienserne til en aktiv sub?:
Kabinet
Enhed
(digital) forstærker
subfilter
dæmpemat. + terminaler
Er der noget jeg har glemt/misforstået?
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg kan da godt give dig lidt råd.
Jeg vil helst have en bas der kan supliere med lidt dybere lyd, og ikke en overvælgende bas.
Mange vil vælge et bas reflex system, eller lukket system som ofte giver den bedste lyd.
Et rigtig godt eksempel på en god subwoofer vil være en
Scanspeak 23W/4557T00 i et 35l kabinet(indvendigt) i et lukket system vil du nå 31,5Hz ved -3dB. Det må siges at være dybt. I et bas reflex system vil du nå 26,5Hz ved -3dB. i et 35l kabinet
UPDATE: Jeg vil nok vælge den i et lukket kabinet, da bas røret altid er et problem. Først skal det sikkert være 1m lang. Så er kabinettet jo ikke til at lave. Dernæst kan du nemt resikere at du får en masse mislyde fra basporten pga. der skal så meget luft ud. Hold dig til det lukkede, hvor bass boost (gainer) også lyder meget bedre.
Scanspeak enheden koster 2999kr hos http://www.hifikit.se.
Så skal du have en forstærker. Jeg ville sige at en 150w RMS i 8 ohm forstærker vil være nok. Da vi er så heldig at bassen er på 4 ohm, vil jeg anbefale en Hypex HS-200 som yder 200W rms i 4 ohm. Den har også gainer, så bassen kan blive endnu dybere. (Hypex forhandles af www.danskaudioteknik.dk) (Koster 2895kr)
I alt 5894kr. Dertil kommer kabinet, terminaler o.s.v.
En anden bas kunne være Peerless XLS 10" med 2 x 10" slaver. Her vil du med gainer nå ca. 20Hz, men den vil så også kræve en større forstærker (Jeg vil anbefale min. 400Wrms i 8 ohm.)
Enhederne koster 3385 + 2895kr = 6280kr.
Da jeg ikke kender så meget til digital forstærkere, har jeg brugt en Hypex istedet. En anden grund er at det er næsten ikke til at købe et aktivt delefilter med gainer, delefrekvens, fase 0-180 og volume nogen stedet medmindre det er til PA, eller koster 2000+kr.
Jeg har selv Peerless 10" med 2 slaver, så hvis du har nogen spørgsmål ang. dem, så skriv endelig.
Jeg ville nok holde mig til Scan speak, hvis du ønsker en meget kontrolleret bas, som skal give et godt sammenhæng i musik. Peerless konstruktionen er mere med henblik på film, bulder og brag.
Mht. dæmpnings materiale, vil jeg anbefale noget almindeligt glas uld, eller fåreuld. Kan evt købes hos www.carsound.dk
Nu hvor du alligevel er igang, så køb da nogen ordentlige terminaler. Jeg er ret sikkert på at WBT sælger nogen rigtig gode nogen til en fornuftig pris.
Håber du kan bruge alt dette til noget.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, næh, nej, jeg tror nu ikke at JBL vil snegle sig. Tværtimod kan de velegnede JBL-basser noget med slagkraft og hug, som er svært at få fat på andre steder. Men med 15" bliver de nok for store.
Det med Hypex-modul+kasse+enhed er mest fordi det er utroligt nemt, og så har nogle af Hypexerne (og vistnok osse nogle andre) mulighed for equalisering, dvs at du kan "tvinge" subben dybere end den ellers ville spille af sig selv. Dette er dog mest egnet til lukkede eller måske slavesystemer, da du ikke kan tvinge et reflex-system til at gengive noget fornuftigt under portresonansen. Desuden indeholder sådan et komplet modul jo alting på en plade. Der er både indgange, forstærker med strømsforsyning, alle kontrolknapper og evt. blæserkøling. Det er altså nemt! Bare 230 volt ind, et godt signalkabel på og så en ledning fra modulet over til basenheden, så er du kørende. Dæmpning må du pusle med efter smag, med mindre du køber en færdig-konstrueret sub med nøjagtige anvisninger. Men husk at det normalt er bedst at nøjes med så lidt dæmpning som muligt.
Men din idé med en ekstern forstærker er jo fin nok. Jeg kender ikke Zappulses egenskaber i den dybe bas, men min henvisning til "Hasselhoff" (jeg glemte at nævne at hans seneste indlæg kan ses på tråden "masser af basser" på"mit hi-fi-stereo udstyr" anbefaler jo netop Crown K-serien til dette brug. Problemet med det er, som gichael skriver, at så skal du ha fat i eletronisk delefilter, og så er det ikke sikkert at det er fasekontrol, der er næsten helt sikkert ingen mulighed for equalisering osv. Det gør projektet sværere, men kan måske spille bedre.
venlig hilsen Lydglad
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se nu sker der jo noget...
Michael du rammer meget præcis det jeg leder efter. Er dog i tvivl om Hypex 200 er kraftig nok til at drive Scanspeaken? På Hypex hjemmeside kan man se at de lige har lanceret et subwoofermodul med digitalforstærker og at der senere i år vil komme 2 kraftigere modeller. Det lyder da som noget for Scanspeaken eller hvad?
For lige at præcisere hvad jeg leder efter: Her i dag var jeg nede og høre mit anlæg + en B&W ASW700 sub. Den var helt fantastisk og "forsvandt" fuldstændig i lydbilledet, det var først da man slukkede for den at man blev opmærksom på den...(eller mangel på samme). Desværre koster denne lille kasse 11k, så hvis man kunne bygge noget billigere (og mindst ligeså godt) ville det være rart...
Tror I Scanspeaken + Hypex'en (digital) er bedre (ligeså god)?
Mht. kabinet hvor tykt bør det være? 23mm mdf? Jeg har tænkt lidt på 12mm mdf + 10mm sand + 12 m mdf. Nogen der har erfaring med sandwichkonstruktioner?
Mht. volumen hvor præcist bør jeg ramme 35L? Er det 35L luft eller er det inklusiv indvendige afstivninger (og hvor mange bør jeg have af dem)?
Mange tak for hjælpen, jeg føler jeg er på rette spor!
Vil dog gerne være sikker i min sag før jeg går ud og køber materialer for 6k...
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige siddet og regnet lidt på priserne på Scanspeak hos henholdsvis Hifikit og Dansk Audio Teknik. Hvis forskellen på deres priser bliver de samme for 23W'eren vil den i danske kroner komme lidt under 2000, så nu er jeg bare spændt på¨hvordan de digitale Hypex moduler bliver prissat...
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det projekt med DIY sub kan slet ikke betale sig, man skal i såfald gøre det for hyggens skyld  . For ca. 7k kan du få en B&W ASW675 der spiller bukserne af dig så det fløjter og beholder værdien et godt stykke ind i fremtiden.... __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer, generelt er jeg enig! Men, ikke når det gælder subwoofere - man kan godt lave noget selv der overgår færdigvaren til tilsvarende pris! I hvert fald hvis man ikke medregner arbejdslønnen, og dens relevans er diskutabel.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"digital) forstærker" - alt det her kommer meget an på dit behov for lydtryk. En bunke 15" kan naturligvis levere varen, hvis du bor i en sportshal.
Men resten af dit udstyr synes at antyde at du kan leve med mindre. 23W'eren er ret suveræn mht. at gå dybt i kompakte bokse. Men den æder effekt. Du kunne gå op i boks volumen - denne enhed vil give dig en resonans på 45Hz i en boks lidt over 45 liter. Med passende EQ'ing vil den gå ned under 30Hz, med en præcis, tør lyd!
Peerless 10" - CSX 257 H 257 SWR 39 115 SDX 4L AL 8 ohm - Order ID: 850146
Udvalgte Thiele/Small data: Resonansfrekvens 22.5Hz, Qt 0,35 & ækvivalent volumen 144 liter - liniær slaglængde +/- 9mm. Vedvarende belastning 200 Watt, følsomhed 88dB (halfspace).
Prisen på denne enhed er 725,- ifølge Dansk Audio Tekniks hjemmeside.
Og det er bare en alm. lukket boks. En af de ordinære sub-amps fra DAT eller andre kan nemt klare at levere effekten.
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
med hensyn til at 23W'eren æder effekt: hvor kraftig forstærker skal jeg op i?
Vil 200 W ved 4 ohm være nok? Eller 400? 400 W bliver Hypex største digital submodul, hvis dette er for lidt er man så tvunget til at lave det selv? Er der nogle der kender andre producenter af digitale submoduler?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget en del på SS 23W, og må sige at den på papiret ser rigtig lækker ud.
Du kan lave en lille lukket kasse på 35 liter internt (det er småt for en subwoofer), og give den noget effekt - så er du rigtigt godt kørende.
Desværre har bassen en meget lav følsomhed på 82dB. Hvis resten af dit system er på ca. 90dB, får du altså brug for at hæve lydstyrken på 23W'eren med 8dB, altså næsten en tredobling af effekten til 23W'eren. Set i det lys, og at 23W'eren er rated til 225W, så ville jeg anbefale mindst 400-500W RMS. Specielt hvis du vil equalize den til at spille rent til 20 Hz, hvilket absolut er muligt med denne enhed.
Denne Scan Speak 23W enhed er absolut en af mine favoritter til en subwoofer, men den er desværre en tand for dyr til mig (jeg er fattig). Sjældent har jeg set en så god kombination af dyb bas i en lukket konstruktion, i så lille et kabinet.
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
400-500W RMS... Jeg skal lige være helt med... Er det i 4 ohm eller 8? Eller noget helt tredje? Jeg kunne se på LC Audi's hjemmeside at de har et diagram til et aktivt subfilter. Af ren nysgerrighed (da det nok bliver for vanskeligt for mig at bygge da jeg ikke engang fatter diagrammet) kan nogen overskue hvad materialerne til dette løber op i? Lyder som noget for 23W'eren kombineret med 1 Zap modul (eller 2, kan de brokobles?)
Daniels du lyder som om du har rimeligt styr på det. Hvordan ville du vurdere 23W-projektet ift. B&W ASW700'eren (hvis du kender den)?
tak for hjælpen til alle, det er godt at nogen kan give en nybegynder blod på tanden...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve 23W enheden er på 4 Ohm, så et LC Audio modul på 2x400W 4 Ohm sammen med et aktivt delefilter, vil være en guld-løsning. LC Audios aktive delefilter har også mulighed for at få et gainer kredsløb, der hæver frekvensgangen ved en given frekvens. Snak evt. med LC Audio om hvilken frekvens der er bedst, men en linær sub ned til 20 Hz er mulig, og absoulut i topklasse.
I det øjeblik jeg har pengene til det, ville det være sådan en løsning jeg ville vælge. Og skal det være luksus ville jeg lave to subwoofere, og køre i stereo.
Samler du selv, vil jeg mene du ender på 7-8.000 kroner. Men jeg mener det er pengene værd!
Jeg er selv blevet skuffet over B&W subwooferne, og mener at Audio Pro er sluppet bedre fra det. Men prøv at se på specifikationerne; hvor mange subwoofere spiller 17-80Hz +-3dB, hvilket denne subwoofer vil kunne gøre.
Bruger du et filter der sortere alt under 20Hz fra, bliver det 20-80Hz +-0dB (mange anbefaler dette, da mange ikke mener det er vigtigt at kunne høre alt under 20Hz, og at det aflaster enheden).
Kort sagt, havde jeg pengene, ville jeg gøre det med det samme. Har faktisk præcis denne løsning liggende som en plan, når pengene er til det.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har generelt meget gode erfaringer med de klassiske Scan Speak enheder, og min nuværende subwoofer, mener jeg, spiller noget bedre, end de subwoofere jeg har hørt til under 10.000 kroner.
Min nuværende subwoofer (der kommer tegninger, når jeg får dem lavet på computeren):
To Scan Speak 25W8565-00 i en push-pull (compound) løsning.
46x46x46 cm (forskellige tykkelser af siderne 22mm til 44mm MDF)
Internt volumen efter afstivning, før dæmpemidler: 65 liter
F3=34Hz, F6=25Hz uden equalizing.
Cyrus 2x110W 8 Ohm effektforstærker (to monokanaler) til at trække den.
Til 23W enheden, havde jeg regnet med et kabinet med målene 40x40x40 i 30mm MDF. Etfer afstivning før dæmpemidler giver det 35 liter.
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener du så at 1x800w i 4 ohm er nødvendigt til 1 sub eller hvad? Mht. dit kabinet er der så ikke noget med at det er uheldigt at have lige stor højde, dybde og længde?
kan ikke finde ud af om konstruktionen skal være med eller uden slaver, hvad er fordele og ulemper?
Lyder spændende med tegningerne for den nuværende sub og med planen for 23W'eren (hvor udførlig er den sidste, nedfældet eller på idéstadiet?)
stødte lige på Acoustic Reality's sub, den ligner noget der bruger 23W'eren med to slaver gør den ikke? Meget god til at få inspiration af, men koster sikkert en formue... http://www.acoustic-reality.com/
|
| Til top |
|
| |