Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: lille kvalitets sub (aktiv) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

1 x 800W i 4 ohm burde være rigeligt.

Det er ikke smart at lave et kabinet helt firkantet, men det kan man jo afhjælpe indeni, ved at sætte nogen skrå plade i hjørnerne så det bliver en 16 kantet firkant :)

Jeg ville meget hurtigt kunne sige at jeg ville vælge en scanspeak uden slaver. Slaver kan meget nemt give en meget ukontrolleret bas, som er meget svært at indstille. Det bedste er helt klart et lukket kabinet med en 23W SS. Den vil gå dybt, og med en gainer vil den lyde endnu bedre, og være meget nem at pladsere.

Kunne godt ligne 23W, men ofte får producenterne speciel lavet enhederne, med andre parametre.

Men du skal gøre op med dig selv om du vil lave en subwoofer fordi du syntes det er spændende og sjovt at have noget unique. Det dur jo heller ikke at man ender med at have en subwoofer i MDF plade til at stå, som aldrig bliver helt 100 iorden.

Du kan se lidt fra mit Peerless XLS projekt her.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2133&PN =2

Det er mit første projekt, og det tog ca. 2 måneder at få lavet, men det er helt sikkert det vær. Fed lyd! :)

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Sendt: 22 September 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Ja det ville jeg da også umiddelbart gå ud fra, men ville 1x400W(4 ohm) være nok? Er nok mest sandsynligt at jeg kommer til at bruge Hypex DS4.0 digital sub modul, da det vil gøre det en hel del nemmere for mig at realisere projektet...

Ville det være nemt at supplere dette modul med en ekstra UcD400, hvis det er påkrævet? Og i så fald hvordan (gerne detaljer)?

mht. slaver: Michael ville du så, hvis du kunne starte forfra, lave din sub uden?

Jeg synes det er spændende at lave noget selv, men det helt afgørende er at lave noget af høj kvalitet og slippe med mindre end 11k...

Til top Vis pskcl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pskcl

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 September 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Lukkede bokse er mest præcise og 'musikalske'. Til mange formål vil 400 Watt være nok til denne enhed (altså 23w'eren), det skulle give dig spidslydtryk i omegnen af 104-5 dB. Den reelle effektfølsomhed på enheden er så lav som 80dB, så mere skal man ikke regne med at få ud. Men, som sagt, det er osse nok til de fleste. Og Hypex modulet er klart en nem og effektiv løsning - på et tidspunkt vil jeg nok selv gå den vej.

Man kan jo altid bygge en ekstra sub senere, hvis man får behov - så får man 6dB oveni .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal søge mindre effekthungrende alternativer, hvilke parametre skal jeg så være opmærksom på? Vil ikke gå op i kabinetstørrelse. Hvilke faktorer afgør om en subenhed kan bruges i et lukket 35L kabinet?

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

er der evt. nogen der kender nogle gode alternativer?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 September 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke på du kan finde alternativer, hvis kabinettet ikke må være større. Det er de fysiske love vi kæmper med her, og Scan Speak'en er den første enhed jeg har set, der kan levere det den gør i så lille et lukket kabinet.

Jeg vil ikke anbefale slaveenhederne. Meget få slavekonstruktioner, jeg har hørt, har været ligeså gode som en ren lukket konstruktion.

Jeg ved, at det ikke er godt med ens højde, bredde, dybde, men som @gichael3257 nævner, så kan man kompensere for det inde i kabinettet. Jeg har valgt de ens sider, ud fra et praktisk og udseendemæssigt kriterie. Jeg kompensere for den indre størrelse med diverse afstivninger, og forskellig tykkelse af væggene.

1x400W RMS er rigeligt til den enhed. Som @mollecon skriver, så kan du ikke presse tordende højt lydtryk ud af den, men hvis du nogensinde har følt et rent 20Hz signal på din krop med 104-105dB, så vil du mene det er rigeligt... Og du kan jo bygge en ekstra hvis du får brug for mere power

For lige at summere op... Det er en ret speciel enhed du har fundet dig. Jeg har ikke set enheder, med så gode specs i så lille et kabinet før, uden brug af equalizer og andet snyd

Til sammenligning, skal de fleste enheder op i lukket kabinetter på over 100 liter, for at få samme gode specs. Mine 25W8565-00 har det bedst i 120-130 liter = stort kabinet (55x55x55). Derfor har jeg måttet snyde lidt og sætte to i, i en compound løsning for at få kabinetstørrelsen halveret. Men det er stadig dobbelt så stort som det til 23W'eren.

- Jeg har ikke en fuld gennemarbejdet beskrivelse af et projekt til 23W, men jeg har en liste over hvad der skal bruges for at få, efter min mening, en super-subwoofer, og hvad jeg vil købe når pengene er til det.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

tak for hjælpen, jeg er nu håbløst forelsket i 23W'eren...

Jeg sidder og drømmer om den og dens kasse i hvid pianolak eller måske beklædt med hvid filt... (hifi må jo gerne se godt ud også)

den der liste er det noget man må se, det kan være jeg har glemt at tage højde for noget?

Nu kan jeg se på Hypex' hjemmeside at UcD400'eren koster 100 euro, hvad mon så submodulet DS4.0 vil koste... nogen bud?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 September 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Vi har jo næsten været det igennem én gang, men følgende skal bruges:
- Kabinet (evt. 39x39x39) i 22-30mm MDF, matrix konstruktion.
- Hypex forstærker. Hypex er nok at foretrække, da den giver flere indstillingsmuligheder.
...Eller LC Audio Zappulse 1x400W effekttrin og LC Audio aktivt delefilter med gainer evt. +8dB til +9dB ved 20 Hz.
- Gode terminaler (evt. WBT)
- Acoustilux (skal ikke så meget dæmpning til).
- Scan Speak 23W4557T00

... Tror det er det.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

okay og mange tak for hjælpen.

nu håber jeg bare Hypex skynder sig lidt...

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 September 2004 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Ja, Daniels har desværre ret. Det er på grænsen af det umulige at finde en enhed der klarer sig bedre i en lille boks. Den enhed jeg nævnte (Peerless 10"), kan godt gøre sig i en lille boks, men så skal der 'snydes' (=EQ'ing). Det er ikke nødvendigvis dårligt, men der skal tages højde for det .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes