Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Har Blu-Ray allerede vundet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2006 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig at aldrig bliver ulovlig at "knække" koderne i DIN afspiller og det er din ejen sag.

Men HVIS man ville bruge den mulighed at man skal være på nettet for at kunne afspille film mm. Så ville det ikke være mærklig at fimselskaberne udnytter den mulighed at låse den, så at den ikke er brugbar før at den er ændret tilbag, så kan de sige: kan lære det at kun at bruge R2 film når du bor i et EU land.

Men alt debaten er gået på den værset ting der kan ske for Blu-Ray/HD-DVD, hvis man ikke bruger sin sunde fornuft og misbruger de muligheder der er i et nyt system.

Håber bare at det bliver som det DVD system vi har i dag (hvor man kan købe kodefri maskinder også med garanti og købe sine film hvor det er best), men dog med en høj kvalittet på bilde og lyd og stadig kunne sætte det over anlæget og Tv, selfølig uden at kunne udnytte den høj kvalittets.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 April 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
1080p er det eneste rigtige at ligge på skiverne, da man bør tilstræbe højst mulig opløsning i standarden. Interlaced burde bare kastes i havnen .. og burde aldrig være opfundet ... der er mange der ikke har forstået at 1080i faktisk har færre pixels i den samlede billeddata end 720p.

Lad mig starte med at slå fast at ethvert tiltag der går mod interlace-teknologiens død har min fulde opbakning - hellere 720P end 1080i. Når dét er sagt, så er udtalelsen om at 1080i indeholder færre billeddata kun korrekt sålænge vi taler om video-materiale. HVIS - og det er et temmeligt stort "hvis" - billedet behandles rigtigt, er 1080i bedre end 720P til film-materiale. Problemet er så at billedet temmeligt ofte IKKE behandles rigtigt, og det er derfor en stor fordel at benytte et format der ikke stiller krav til at afspilnings-hardware'n skal være sat op på en bestemt måde, for at det fungerer ordentligt. Ved at benytte et format der er "lige ud af landevejen", kan vi netop opnå meget billige afspillere med rigtigt god billedkvalitet.

At lagre filmene i 1080P og så lade afspilleren outputte dét format der nu passer til skærmen, er den absolut eneste rigtige vej at gå, og det glæder mig overordentligt meget at det ser ud til at både HD-DVD og Blu-Ray lejrene gør dette helt konsekvent. Der har været en udbredt misforståelse om at den større kapacitet på Blu-Ray er dét der gør 1080P muligt - men det har intet med dét at gøre, for når det er film-materiale fylder 1080P det samme som 1080i og 720P - fordi det lagres som 24/25 frames, i stedet for 60 eller 50 fields (der findes ikke et 720P/24 format). Alt andet end at lagre filmene i 1080P/24(25) vil være tåbeligt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 April 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Kan det ikke være ligegyldigt om det 720 eller 1080, de nye formater er dødsdømte fra fødselen.

1.  90% af forbrugerne er godt tilfredse med kvaliteten fra DVD, selvom de godt kan se billedet er flottere på de nye formater.

2. Man for da ikke folk til at købe en BRafspiller, når så halvdelen af de film man vil have findes på HD-DVD, og omvendt.

3. Når folk står i butikken med DVD'er til 50,-kr og 100,-kr, og på hylden ved siden af er de nye BR/HD-DVD'er til 200-300,-kr stk., hvad tror I så de køber.

Som lyd og billed entusiast er det sørgeligt, men jeg tror Blue Ray og HD-DVD ender på museum, ved siden af El-casette, Betamax, Video 2000, MD. DCC, UMD-film, SACD og DVD-Audio.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

3. Når folk står i butikken med DVD'er til 50,-kr og 100,-kr, og på hylden ved siden af er de nye BR/HD-DVD'er til 200-300,-kr stk., hvad tror I så de køber.

Det er muligt, at formaternes fremtid er usikker, men som det vist er sagt mange gange, så er dette argument altså overordentligt tvivlsomt.

Du kan jo ikke sammenligne tilbudspriser for dvder med vejledende priser for nye film ved BD/HD-DVD! Helt nye udgivelser koster jo også omkring 200 på dvd, og selvom de andre måske kommer til at ligge en anelse højere, så tror jeg forskellen på det punkt bliver mindre end da vi gik fra VHS til DVD.

- ja, i en overgangsfase vil folk prioritere de billige dvder, men ligesom med VHS-DVD-er det netop en overgang.

Jeg tror omvendt det afgørende bliver, at der enten kommer en afgørelse mellem de to formater inden for 1-1½ år efter lancering eller at der ret hurtigt kommer et udvalg af universalafspillere på markedet.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

1.  90% af forbrugerne er godt tilfredse med kvaliteten fra DVD, selvom de godt kan se billedet er flottere på de nye formater.

Ja, men de er så samtidig de 90% som er mest modtagelige over for reklamer og derfor ændrer deres mening om, hvad de er 'godt tilfredse med'. De samme 90 % var jo jubeltilfredse med VHS, men skiftede det alligevel ud med et format, der i begyndelsen ikke kunne optages med.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Jeg tror omvendt det afgørende bliver, at der enten kommer en afgørelse mellem de to formater inden for 1-1½ år efter lancering eller at der ret hurtigt kommer et udvalg af universalafspillere på markedet.

Tror bare ikke folk gider det bøvl to to formater (også selvom der kommer multi-afspiller), i og med de har lanceret to forskellige formater, har de undskrevet deres ejen dødsdom, folk gider ikke de glade Betamax/VHS dage om igen. Jeg gider hellerikke det fis, Phantom of the Opera er kommet på HD-DVD og der kommer et par gamle film på BR, som jeg gerne vil have. Så skal jeg købe to forskellige afspiller eller vente på en multi-afspiller, nej de kan rende mig .

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 April 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Men huske på at der kommer Sony's PS 3 med Blu-Ray, mon ikke det er det der skal til for at Blu-Ray er en Vinder og folk lære ordet HD og når de første HD spil kommer på market, og har man så de unge med på vognen, er der døbt vinder for HD og især Blu-Ray, ville tro at fra maj i år kommer der meget fra den front (hvis de når at få alt klar til HD på cable tv), med stik ordet "HD" (HD-TV, HD film (Blu-Ray/HD-DVD) og HD spil).

Så os nu lad os se, der er måske ikke så negativ tros alt.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det er rigtig at aldrig bliver ulovlig at "knække" koderne i DIN afspiller og det er din ejen sag.

Men HVIS man ville bruge den mulighed at man skal være på nettet for at kunne afspille film mm. Så ville det ikke være mærklig at fimselskaberne udnytter den mulighed at låse den, så at den ikke er brugbar før at den er ændret tilbag, så kan de sige: kan lære det at kun at bruge R2 film når du bor i et EU land.

Det vil ikke blive et krav at afspilleren skal være koblet på nettet for at du kan afspille dine film. Den kopisikringsmulighed der har været nævnt (men som jeg, personligt, ikke tror på vil blive praktiseret) er at hvis en Blu-Ray afspiller bliver cracket, så kan efterfølgende Blu-Ray diske inkludere den afspillers unikke ID i en liste over afspillere der er bannet. Dvs. at alle Blu-Ray diske udgivet efter at den pågældende afspiller er registreret som cracket vil i teorien ikke kunne afspilles på den afspiller.

Jeg skal ikke afvise at ovenstående ikke er 100% korrekt, men hvis det er, så tror jeg ikke på at det vil blive et problem af to grunde:

1) Som nævnt tidligere kan jeg ikke se hvordan de ansete mærkevareproducenter såsom Sony og Pioneer kan acceptere at deres afspillere bliver værdiløse hvis det lykkedes en hacker at cracke dem.
2) Uden at vide noget om sikkerhedssystemet så vil jeg mene at hvis en hacker kan cracke regionskoden på en afspiller kan det vel også lade sig gøre at fjerne den kontrolmekanisme som undersøger om afspilleren er bannet.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 April 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Problemet er kun hvis der bliver et krav at afspilleren skal være koblet på nettet, for at man kan se sim dyrt indkøbte film, og derved tage kontrol over den (tjek om den er gjort kodefri), se hvordan det er gået med Microsoft Media Player 9 og HD film på det format (hvor mange film er der udkommet), der skal man være på nettet og blive godkent for se filmen, der er jo som standart netkort i alle Blu-Ray og HD-DVD afspiller, det har vel et formål ?

Der er sørme også netkort i PS 3, ved godt at det bl.a. skal bruges til spille, men så er der en mulighed at man skal havde godkendt sine film, efter samme form som Microsoft Media Player 9.

Sony er jo dem der har lavet kopibeskydels på CD, og som kunne gøre at CD afspiller skulle til rep.

Det der kan gøre mig, lidt nervøs er det er Sony og Microsoft der er de støreste spiller på market når det gælder Blu-Ray og HD, da de har vist hvad de kunne finde på.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Det bliver ikke et krav at være koblet på nettet for at se hverken Blu-Ray eller HD-DVD film. Grunden til at der er internet-opkobling på Blu-Ray/HD-DVD afspillere er at gøre det muligt fx at integrere up-to-date ekstra materiale, og give mulighed for at man kan købe adgang til eksklusivt ekstra materiale på nettet som man kun kan se hvis man har discen.

Du kan ikke sammenligne Blu-Ray/HD-DVD med de WMV-HD film man har kunnet få fat i, det er jo to vidt forskellige ting: Det ene (Blu-Ray/HD-DVD) er et fysisk medie som du køber og ejer, det andet (WMV-HD) er videofiler du kan downloade til din PC.

janwa skrev:
Problemet er kun hvis der bliver et krav at afspilleren skal være koblet på nettet, for at man kan se sim dyrt indkøbte film, og derved tage kontrol over den (tjek om den er gjort kodefri), se hvordan det er gået med Microsoft Media Player 9 og HD film på det format (hvor mange film er der udkommet), der skal man være på nettet og blive godkent for se filmen, der er jo som standart netkort i alle Blu-Ray og HD-DVD afspiller, det har vel et formål ?

Der er sørme også netkort i PS 3, ved godt at det bl.a. skal bruges til spille, men så er der en mulighed at man skal havde godkendt sine film, efter samme form som Microsoft Media Player 9.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 April 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Det er ikke rigtig at WMV-HD KUN er videofiler du kan downloade til din PC.

Mener at T2 var den første der udkom på en fysisk disk, og som kun kunne afspilles i USA, da der ikke var/er givet tillades til EU, netop på grund af man skulle være godkent over nettet for at se den.

Der var nogle der gjorte det mulig at se den uden af være kopplet på nette, man det skulle være meget stor problem at få det til at virke for ikke EDB experter, plus du skulle hvid hvilken sted at man kunne finde de programmer der skulle bruges.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det er ikke rigtig at WMV-HD KUN er videofiler du kan downloade til din PC.

Mener at T2 var den første der udkom på en fysisk disk, og som kun kunne afspilles i USA, da der ikke var/er givet tillades til EU, netop på grund af man skulle være godkent over nettet for at se den.

Der var nogle der gjorte det mulig at se den uden af være kopplet på nette, man det skulle være meget stor problem at få det til at virke for ikke EDB experter, plus du skulle hvid hvilken sted at man kunne finde de programmer der skulle bruges.

Det er rigtigt at noget er udkommet på DVD, men hvis jeg forstår det korrekt så skal det stadig afspilles på en computer, og den eneste forskel ifht. at downloade via nettet er således at man får filen leveret på en DVD. Den skal så vidt jeg har forstået stadigvæk afspilles på en computer?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 April 2006 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

WMV-HD er en program til computer, men det kan vel tænkes at en dag at Blu.Ray/HD-DVD også kan komme til at afspille dette format, i dag kan bl.a. Denon afspille WMV, der dog kun lyd format.

WMV-HD kan måske i fremtide overtage Dvix (Dvix er vel video udgave af Mp3, det nok ikke er godt at se på en 100 tomme, måske når Dvix at komme i en HD udgave), som et format hvor man køber og downloade og brænder en DVD, for derefter at smide den i sin Blu-Ray/HD-DVD afspiller.

Men er der ikke nogle plan med at i fremtiden ville kunne købe sine Blu-Ray film og brænde en Blu-Ray Disk ?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare købe sine film på lovlig vis, i stedet for all den snak om brænding her og der.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Hvorfor ikke bare købe sine film på lovlig vis, i stedet for all den snak om brænding her og der.

Jeg tror nu også det var download og brænding på lovlig vis, han mente.

Der findes allerede et DivX HD, som mig bekendt kun bliver brugt til demoer på Divxs hjemmeside, men jeg tror i hvert fald de selv forestiller sig, at det kan blive brugt til denne form for betalingsdownload.

Download i samme kvalitet som Bluray tror jeg ligger langt ude i fremtiden, ikke blot pga de store filstørrelser, men primært fordi filmselskaberne sandsynligvis har vanskeligt ved at fastholde en ordentlig kopisikring i det tilfælde.

WMVHD er vel nærmest et dødt format? Ok der er udgivet 20-30 film over de sidste 2-3 år, men de er solgt i så få antal, at jeg ikke tror der bliver gjort store bestræbelser på at indarbejde dem i nye Bluray/HDDVD-afspillere. Filformatet kan selvfølgelig bruges til andre ting, fx filmtrailers og betalingsdownload, men nogen stor fremtid tror jeg ikke det får.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
WMV-HD er en program til computer, men det kan vel tænkes at en dag at Blu.Ray/HD-DVD også kan komme til at afspille dette format, i dag kan bl.a. Denon afspille WMV, der dog kun lyd format.

WMV-HD kan måske i fremtide overtage Dvix (Dvix er vel video udgave af Mp3, det nok ikke er godt at se på en 100 tomme, måske når Dvix at komme i en HD udgave), som et format hvor man køber og downloade og brænder en DVD, for derefter at smide den i sin Blu-Ray/HD-DVD afspiller.

Men er der ikke nogle plan med at i fremtiden ville kunne købe sine Blu-Ray film og brænde en Blu-Ray Disk ?

VC-1 (som er baseret på WMV9) er et af 3 video codecs (udover MPEG2 og MPEG4/H.264) som kan anvendes på Blu-Ray (jeg mener at det er de samme codecs HD-DVD anvender). Jeg mener dog stadigvæk ikke at du kan sammenligne de to ting.

Mht. at købe film over nettet og brænde dem, så er der da ingen tvivl om at fuldt lovligt video-on-demand vil vinde indpas på et tidspunkt. Personligt vil jeg dog meget hellere betale lidt ekstra og så få et fysisk medie leveret i en ordentlig indpakning.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

dfms skrev:

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Mht. at købe film over nettet og brænde dem, så er der da ingen tvivl om at fuldt lovligt video-on-demand vil vinde indpas på et tidspunkt. Personligt vil jeg dog meget hellere betale lidt ekstra og så få et fysisk medie leveret i en ordentlig indpakning.
[/QUOTE]

Helt enig, jeg kommer heller ikke til at købe meget der, men vi er nok ikke så gennemsnitlige brugere. Det er lidt ligesom som med MP3-stederne (de lovlige, forstås). Jeg synes på en måde det er meget dyrt at give måske 99 kroner for at downloade et album i selv god MP3, hvis man for kun 30-40 kroner kan få et holdbart medium, cover og bedre lyd, men taget i betragtning, at disse sites jo faktisk tjener penge må der vel være mange, der vurderer det anderledes.

Vedr. download af film så jeg lige denne. Det fremgår ikke hvilket format man får filmen i, men af hensyn til folks opkoblinger vil jeg gætte på det er i omegnen af DivX-kvalitet.

http://dr.dk/Nyheder/Kultur/2006/04/04/04113420.htm

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

skrev:

Helt enig, jeg kommer heller ikke til at købe meget der, men vi er nok ikke så gennemsnitlige brugere. Det er lidt ligesom som med MP3-stederne (de lovlige, forstås). Jeg synes på en måde det er meget dyrt at give måske 99 kroner for at downloade et album i selv god MP3, hvis man for kun 30-40 kroner kan få et holdbart medium, cover og bedre lyd, men taget i betragtning, at disse sites jo faktisk tjener penge må der vel være mange, der vurderer det anderledes.

Vedr. download af film så jeg lige denne. Det fremgår ikke hvilket format man får filmen i, men af hensyn til folks opkoblinger vil jeg gætte på det er i omegnen af DivX-kvalitet.

http://dr.dk/Nyheder/Kultur/2006/04/04/04113420.htm

Det er forhåbentligt meget billigt det der de begynder at tilbyde på den måde

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

kvestergaard skrev:
janwa skrev:

dfms skrev:

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes