Emne: Har Blu-Ray allerede vundet? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kvestergaard Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 339
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
kvestergaard skrev:
janwa skrev:
| Men er der ikke nogle plan med at i fremtiden ville kunne købe sine Blu-Ray film og brænde en Blu-Ray Disk ? |
|
|
dfms skrev:
| Hvorfor ikke bare købe sine film på lovlig vis, i stedet for all den snak om brænding her og der. |
|
|
|
|
|

|
|
|
Det jeg mener er, at janwa skriver jo netop købe sin film (over nettet går jeg ud fra at der menes) og derefter brænde den -- der er altså ikke tale om noget som helst ulovligt. At brænde noget behøver altså ikke nødvendigvis betyde at det er ulovligt.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu ikke at det vil betyde noget i forhold til de nye formater. Så længe at folk primært bruger stationære afspillere og at det produkt du kan downloade kun er SD (det er ihvertfald sådan jeg læser det) så mener jeg ikke at det vil kunne betegnes som andet end et niche markede til de personer som bruger pc'en til film.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller, hvorfor er det så populær at hente alt ned fra WWW.
Og ligge det på sin harddisk, film musik med DviX, Mp3 m.m.
Se også der er ved at komme rigtig mange mediaserver på market, så der er tilgang til alt der har noget at gør med bilde og lyd.
Så bliver PC primær, din hovde base, for alt hvad der kan vises på et TV og høres over Stereoanlæget.
Fordig det er smart, og man skal ikke vente på posten.
Der er vel også en grund til at det er vigtig at DVD afspiller kan afspille brænde DVD/CD og Mp3.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Eller, hvorfor er det så populær at hente alt ned fra WWW.
Og ligge det på sin harddisk, film musik med DviX, Mp3 m.m.
Se også der er ved at komme rigtig mange mediaserver på market, så der er tilgang til alt der har noget at gør med bilde og lyd.
Så bliver PC primær, din hovde base, for alt hvad der kan vises på et TV og høres over Stereoanlæget.
Fordig det er smart, og man skal ikke vente på posten.
Der er vel også en grund til at det er vigtig at DVD afspiller kan afspille brænde DVD/CD og Mp3. |
|
|
Igen så er det jo for folk som ikke er interesseret i den bedste kvalitet. BD og HD-DVD er jo lavet til at yde den hidtil bedste kvalitet og der er da sikkert mange teenagere som vil downloade fra nettet/brænde og være tilfredse med en smule ringere kvalitet men jeg tror nu at de fleste normale mennesker har for lidt tid til at ligge og rode med den slags ting og derfor bare vil klaske en skive i afspilleren og så er det overstået.
Jeg siger ikke at den pågældende ide vil fejle. Jeg siger derimod at den ikke kan betragtes som en seriøs konkurrent til de nye formatter.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, selvfølgelig giver downloads hurtig adgang, men spørgsmålet er, om de ikke er en større trussel mod salg af almindelige dvder end mod Bluray.
De ting, der bliver udbudt, kan jo på ingen måde konkurrere om de samme kunder som ellers ville købe Bluray. Dertil er kvaliteten af formaterne på downloadstederne endnu - og efter mit gæt et godt stykke tid endnu - for begrænset.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et tidspunkt når downloadhastighederne vel et punkt, hvor det er ligegyldigt hvor meget data, der skal hentes ned.
Hvis vi antager, at 1080P med et lydspor på 24/96 i 5.1 kanaler er et realistisk maksimum de næste ca. 10 år. Hvor høj en downloadhastighed, skulle man så have, for at det er realistisk at downloade materialet, fremfor et fast medie?

__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men er det ikke kampen om kvaliteten af formaterne vi er i gang med.
Køb en Disk = høj kvalitets, svært, skal vente.
Køb og downloads = Lav kvalitest, let, har det med det samme.
Tro desvære at det sidste er det der vinder, og vi snart kan vinke
forvel til CD, SACD, DVD-A, DVD, og sørme også Blu-Ray og HD-DVD som
nok også har en kort leve tid, hvis ikke muligheden for at downloade er
til stede.
Da det der bestemer, er der hvor pengen er.
Der er en grund til at Appes iPod med iTune er så populær, først til
musik derefter til foto og mon er ikke kommer en iPod til film, nu da
Sony PSP kan vise film.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bærbar film har så langt vært en katastrofe, og det er måske heller ikke overraskende, hvem gidder at se film på bussen på vej til job om morgenen?
Downloadbare filmformater forhindres så langt af at svært få har den nødvendige båndbredden for at kunne hente ned en film innenfor et rimeligt tidsaspekt, hvor kvaliteten samtidig er god nok til at kunne vises på våre fjernsyn der bare bliver større, og større.
Men at vi kommer til at få en mediefri fremtid er jeg ikke det aller minste i tvivl om, og det spekuleres også i at Bill Gates satser på at både HD-DVD og Blueray mislykkes og dermed legger grundstenen for at Microsoft kan overtage markedet med et downloadbart format.
Så langt har downloadbar film og musik kun gjort mig kvalm da kvaliteten er for ringe, og prisen for høj. Men det er da også typisk for branchen at de skrur op prisen vær gang det kommer et nyt format, selv om det er billigere at producere/distribuere. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Ja men er det ikke kampen om kvaliteten af formaterne vi er i gang med.
Køb en Disk = høj kvalitets, svært, skal vente.
Køb og downloads = Lav kvalitest, let, har det med det samme.
Tro desvære at det sidste er det der vinder, og vi snart kan vinke forvel til CD, SACD, DVD-A, DVD, og sørme også Blu-Ray og HD-DVD som nok også har en kort leve tid, hvis ikke muligheden for at downloade er til stede.
Da det der bestemer, er der hvor pengen er.
Der er en grund til at Appes iPod med iTune er så populær, først til musik derefter til foto og mon er ikke kommer en iPod til film, nu da Sony PSP kan vise film.
|
|
|
Bare fordi der også sælges downloads betyder det jo ikke, at det kommer til at udkonkurrere alt.
Hvis du havde ret ville der vel aldrig være blevet indført (og solgt) HDTV i USA? Og hvis du havde ret, så ville cden vel allerede være død nu? (båndbredden er vel ikke nogen alvorlig hindring der på nuværende tidspunkt)
Downloads og filer til bærbare afspillere er ikke produkter, der kommer til at erstatte de eksisterende vil jeg mene, men derimod en snedig måde at få os til at købe filmen FLERE gange.
Ok, om 15 år ser det sikkert anderledes ud, men for mig at se er der lange udsigter til, ikke blot at nogen får båndbredde til at downloade store filer (også ret vigtigt, at mange har det), men at der naturligvis ikke er nogen, der vil lægge en 25 MB version af en film ud på nettet før der er styr på kopisikring. Ja, der er nogle som vil vælge den hurtige DivX eller MP3, men markedet er netop differentieret.
Men med tonsvis af plasmafjernsyn og andre store skærme på markedet, så er der en voldsom efterspørgsel efter indhold som man kan holde ud at se derpå, og den efterspørgsel vil formodentlig blive dækket med varierende dele Bluray (el HDDVD), HDTV, DVD samt downloads.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Bærbar film har så langt vært en katastrofe, og det er måske heller ikke overraskende, hvem gidder at se film på bussen på vej til job om morgenen?
Downloadbare filmformater forhindres så langt af at svært få har den nødvendige båndbredden for at kunne hente ned en film innenfor et rimeligt tidsaspekt, hvor kvaliteten samtidig er god nok til at kunne vises på våre fjernsyn der bare bliver større, og større.
Men at vi kommer til at få en mediefri fremtid er jeg ikke det aller minste i tvivl om, og det spekuleres også i at Bill Gates satser på at både HD-DVD og Blueray mislykkes og dermed legger grundstenen for at Microsoft kan overtage markedet med et downloadbart format.
Så langt har downloadbar film og musik kun gjort mig kvalm da kvaliteten er for ringe, og prisen for høj. Men det er da også typisk for branchen at de skrur op prisen vær gang det kommer et nyt format, selv om det er billigere at producere/distribuere. |
|
|
Vedr. den mediefri fremtid. Hvis man skal streame Blu-Ray over nettet, kan det kræve en båndbredde på op til 40 mbps alene for filmen. Så det vil nok først være realistisk at det kører ordentligt når en meget stor del af befolkningen har bredbåndsforbindelser på 50 mbps og derover. Jeg tror alligevel der går nogle år inden det bliver en realitet. Blu-Ray arbejder med en tidshorisont på 10-15 år før de regner med at det bliver erstattet af noget andet. Det er nok ikke usandsynligt om vi om 10-15 år er i den situation af størstedelen af befolkningen, med nutidens øjne, har meget kraftige bredbåndsforbindelser. Men hvis Bill Gates satser på at Blu-Ray/HD-DVD bliver en fiasko, så kan jeg ikke se hvordan timingen i det skal hænge sammen. Vi er langt fra en situation hvor HD materiale kan leveres over nettet til mere end få personer. Og HD-DVD/Blu-Ray skal ikke konkurrere med SD materiale over nettet, PSP, osv. HD materiale kommer alligevel først rigtigt til sin ret ved 40" og derover.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man hvor mange Fladskærme over 50" er der på verdens plan er mon solde,
det er hvis ikke nok til at gøre det som en god ting at go over til HD
format, der er først den dag man KUN kan modtage HDTV og KUN køben HD
film format, at det ser ud til det har en fremtid og man har sent DVD
på pansion og det gammelsdavs TV samme vej og folk er begynde at købe
større fladskæreme til en anden pris en i dag.
Med alle de fladskære under 50" og gammelsdag TV er er soldt og bliver
soldt, så SD formatet lever stadig, og derfor er der ikke behove for et
nyt format som HD er, se hvordan det er gået for SACD og DVD-A (man
prøvet også at på at alle DVD afspiller kunne afspille disse formater,
det hjælp jo ikke noget for SACD og DVD-A).
HD formatet er godt nok til TV stadioner og film selskaber (i biografe) og derfor et rent prof. format.
Pladeselskber optager jo også i et højer format en du har glæde af på
CD og Mp3 på, da der bliver soldt mindre og mindre CD hver år, det er
kun et spørsmål om tid før der ikke er penge i CD mere.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Man hvor mange Fladskærme over 50" er der på verdens plan er mon solde,
det er hvis ikke nok til at gøre det som en god ting at go over til HD
format, der er først den dag man KUN kan modtage HDTV og KUN køben HD
film format, at det ser ud til det har en fremtid og man har sent DVD
på pansion og det gammelsdavs TV samme vej og folk er begynde at købe
større fladskæreme til en anden pris en i dag.
Med alle de fladskære under 50" og gammelsdag TV er er soldt og bliver
soldt, så SD formatet lever stadig, og derfor er der ikke behove for et
nyt format som HD er, se hvordan det er gået for SACD og DVD-A (man
prøvet også at på at alle DVD afspiller kunne afspille disse formater,
det hjælp jo ikke noget for SACD og DVD-A).
HD formatet er godt nok til TV stadioner og film selskaber (i biografe) og derfor et rent prof. format.
Pladeselskber optager jo også i et højer format en du har glæde af på
CD og Mp3 på, da der bliver soldt mindre og mindre CD hver år, det er
kun et spørsmål om tid før der ikke er penge i CD mere.
|
|
|
Der er da i allerhøjeste grad behov for et HD format. For det første sagde jeg 40" (det er selvfølgelig ikke nogen fast grænse, selvfølgelig bliver kvaliteten også bedre ved fx 32", men ved 40" begynder man virkelig at kunne se en kæmpe forskel). Så usædvanligt er det vel heller ikke at investere i en 40" fladskærm. HD er absolut ikke et rent professionalt format. Har du set SD vs HD demonstreret? Det kan anbefales - der er efter min opfattelse kæmpestor forskel. Ligesom med DVD vil der blive en early-adopter fase for HD-DVD/Blu-Ray, men hvis Blu-Ray vinder kampen relativt hurtigt og HD-DVD forhåbentligt sendes på tidlig pension er jeg overbevist om at Blu-Ray vil blive en succes også i "mainstream"-kredse.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Man hvor mange Fladskærme over 50" er der på verdens plan er mon solde, det er hvis ikke nok til at gøre det som en god ting at go over til HD format, der er først den dag man KUN kan modtage HDTV og KUN køben HD film format, at det ser ud til det har en fremtid og man har sent DVD på pansion og det gammelsdavs TV samme vej og folk er begynde at købe større fladskæreme til en anden pris en i dag.
Med alle de fladskære under 50" og gammelsdag TV er er soldt og bliver soldt, så SD formatet lever stadig, og derfor er der ikke behove for et nyt format som HD er, se hvordan det er gået for SACD og DVD-A (man prøvet også at på at alle DVD afspiller kunne afspille disse formater, det hjælp jo ikke noget for SACD og DVD-A).
|
|
|
HD er ikke godt nok til biografer......analog film er suverænt meget bedre end 720P og 1080P.
Du kan ikke sammenligne SACD med HD-DVD. Det er to komplet forskellige ting med forskellige målgrupper og problemstillinger for hver af de to produkter er heller ikke ens. Ligeledes var der på ingen måde den massive opbakning bag SACD som der er bag de nye formater.
Folk som har købt tv der kan afspille 720P vil have 720P medier - længere er den ikke. Iøvrigt handler det altså heller ikke udelukkende kundernes præferencer for SD. Med tiden vil SD blive sløjfet og nye film primært udkomme på HD format.
De nye BD/HD-DVD skiver bliver helt sikkert et hit men spørgsmålet er bare hvilken af de to der ender med at vinde eller om vi skal straffes med to formatter de næste 10-15 år
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Man hvor mange Fladskærme over 50" er der på verdens plan er mon solde, det er hvis ikke nok til at gøre det som en god ting at go over til HD format, der er først den dag man KUN kan modtage HDTV og KUN køben HD film format, at det ser ud til det har en fremtid og man har sent DVD på pansion og det gammelsdavs TV samme vej og folk er begynde at købe større fladskæreme til en anden pris en i dag.
Med alle de fladskære under 50" og gammelsdag TV er er soldt og bliver soldt, så SD formatet lever stadig, og derfor er der ikke behove for et nyt format som HD er, se hvordan det er gået for SACD og DVD-A (man prøvet også at på at alle DVD afspiller kunne afspille disse formater, det hjælp jo ikke noget for SACD og DVD-A).
HD formatet er godt nok til TV stadioner og film selskaber (i biografe) og derfor et rent prof. format. Pladeselskber optager jo også i et højer format en du har glæde af på CD og Mp3 på, da der bliver soldt mindre og mindre CD hver år, det er kun et spørsmål om tid før der ikke er penge i CD mere.
|
|
|
Du taler jo som om HD er ren fremtid, men min pointe er netop, at det jo allerede er realitet i USA og Japan (altså som TV, men forskellen er den samme). Derfor er det langt ude at påstå, at HD ingen fremtid har. Det er selvfølgelig ikke givet, at Bluray eller HD-DVD vinder, men højopløste digitale billeder kommer helt sikkert vil jeg mene, og ja, det batter først for alvor ved 32" og derover vil jeg sige, men det er en glidende overgang
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
janwa skrev:
Man hvor mange Fladskærme over 50" er
der på verdens plan er mon solde, det er hvis ikke nok til at gøre det
som en god ting at go over til HD format, der er først den dag man KUN
kan modtage HDTV og KUN køben HD film format, at det ser ud til det har
en fremtid og man har sent DVD på pansion og det gammelsdavs TV samme
vej og folk er begynde at købe større fladskæreme til en anden pris en
i dag.
Med alle de fladskære under 50" og gammelsdag TV er er
soldt og bliver soldt, så SD formatet lever stadig, og derfor er der
ikke behove for et nyt format som HD er, se hvordan det er gået for
SACD og DVD-A (man prøvet også at på at alle DVD afspiller kunne
afspille disse formater, det hjælp jo ikke noget for SACD og DVD-A).
|
|
|
HD er ikke godt nok til biografer......analog film er suverænt meget bedre end 720P og 1080P.
Du kan ikke sammenligne SACD med HD-DVD. Det er to komplet
forskellige ting med forskellige målgrupper og problemstillinger for
hver af de to produkter er heller ikke ens. Ligeledes var der på ingen
måde den massive opbakning bag SACD som der er bag de nye formater.
Folk som har købt tv der kan afspille 720P vil have 720P medier -
længere er den ikke. Iøvrigt handler det altså heller ikke udelukkende
kundernes præferencer for SD. Med tiden vil SD blive sløjfet og nye
film primært udkomme på HD format.
De nye BD/HD-DVD skiver bliver helt sikkert et hit men spørgsmålet
er bare hvilken af de to der ender med at vinde eller om vi skal
straffes med to formatter de næste 10-15 år |
|
|
Den digitale PJ som jeg har set i Biocity et par genge kører "kun" 1080p på et stort lærede....
At der så er 4K på vej til biografen er en anden ting...
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Den digitale PJ som jeg har set i Biocity et par genge kører "kun" 1080p på et sort lærede.... At der så er 4K på vej til biografen er en anden ting...
|
|
|
Jeg er ihvertfald overrasket over at man bruger et sort lærred i en biograf. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor (medmindre det er for at hjælpe projektorens sortniveau). Men at du har set en 1080P film i en biograf ændre ikke på at rigtig film stadig er meget bedre.....
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle nu nok have stået stort
Mht. til digitalfremvisning i biografen, så synes jeg nu nok at de film jeg har set stod bedre end film.
Det var nu i Imperial som vist nok har en 4K fremviser (4096x3112), hvor BioCity svjv. har en 2K (2048x1556) fremviser, men lærredet er også
noget større.
Derudover har de fleste frames i de fleste film været scannet ind før eller siden i postproduction i enten 2K eller 4K.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Der skulle nu nok have stået stort
Mht. til digitalfremvisning i biografen, så synes jeg nu nok at de film jeg har set stod bedre end film.
Det var nu i Imperial som vist nok har en 4K fremviser (4096x3112), hvor BioCity svjv. har en 2K (2048x1556) fremviser, men lærredet er også noget større.
Derudover har de fleste frames i de fleste film været scannet ind før eller siden i postproduction i enten 2K eller 4K. |
|
|
Ja, men nu går diskussionen på 720P og 1080P........
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 04 April 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
2K er meget tæt på 1080P (2048x1556 mod 1920x1080), og det er højst sandsynligt det Raskolnikov har set i BioCity.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|