| Forfatter |
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
"I USA hed 'Scandyna' 'Dynaco'"
Den var ny for mig. Svjv var/er Scandyna pæredansk, mens Dynaco er helt igennem amerikansk..? |
|
|
Dette kan man læse et sted på nettet: ""The A-25 was designed mainly by David Hafler (Dynaco) and Ragnar Lian
(SEAS) in the late 60ies. The drive units had just been developed and
put into production in Norway, and were sent to SEAS' daugther company
in Videbaek, Denmark where they were mounted into cabinets produced in
Denmark. The finisked loudspeakers were sent by container to USA. We
estimate that almost 1 million loudspeakers were sent altogether.
The operation came to a halt after approximately 10 years with ever deteriorating US Dollar exchange rate" Datterselskabet hed eller kom til at hedde "Scandyna". Det er mit indtryk, at de gode Dynaco højttalere parellelt blev solgt i bl.a. Danmark under navnet "Scandyna", og nogle af mine Scandyna A-25 har da også både højttalerterminaler - og ikke faste ledninger - og diskantregulering bag på som de 'rigtige' Dynacoer. En forskel var vist, at de 'danske' dynacoer var 4 ohm mens de 'amerikanske' var 8 ohm. Peter Q __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scandyna 3000 kom som ITT 4500, uden større forsøg på at skjule slægsskabet, og mange af de højttelere der solgtes under ITT var også meget magen til dem der gik som Scandynamodeller.
Jeg havde sådan en ITT 4500 i mange år, det tog tid at finde en afløser der var bedre.
Og er pt i besiddelse af et par A25, som pt. er slagtede for at bruge dem i noget projekt. Men inden jeg gjorde det nåede jeg at prøve med en ny kondensator og en l-pad i stedet for modstandende og det gjorde det til en noget bedre højttaler.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynaco, grundlagt af bla. David Hafler, fik Scandyna til at lave eller re-badge bla A25. Denne skulle spille eminent sammen med en Dynaco ST-70.
|
| Til top |
|
| |
TroelsM Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lagt et par billeder af de små højtalere på DIYA: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=109677
(Må man linke til et "konkurrerende forum"? hvis ikke så rundstykke for pokker)
De spiller virkeligt lækkert. Og såvel enheder som kabinetter er virkeligt i fin stand.
Mvh Troels __________________ Kig på: www.KofoedMejer.SquareSpace.com
|
| Til top |
|
| |
geezer Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har et sæt 100 % magen til, og jeg må sige, det forbavser mig det gamle anlæg.- dog syntes jeg at forstærkeren har en tendtes til at spille en del klingert. Så vil jeg give A 25'erne lidt mere ros.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
KimG skrev:
|
"I USA hed 'Scandyna' 'Dynaco'"
Den var ny for mig. Svjv var/er Scandyna pæredansk, mens Dynaco er helt igennem amerikansk..?
|
|
|
Dette kan man læse et sted på nettet: ""The A-25 was designed mainly by David Hafler (Dynaco) and Ragnar Lian (SEAS) in the late 60ies. The drive units had just been developed and put into production in Norway, and were sent to SEAS' daugther company in Videbaek, Denmark where they were mounted into cabinets produced in Denmark. The finisked loudspeakers were sent by container to USA. We estimate that almost 1 million loudspeakers were sent altogether. The operation came to a halt after approximately 10 years with ever deteriorating US Dollar exchange rate"
Datterselskabet hed eller kom til at hedde "Scandyna".
Det er mit indtryk, at de gode Dynaco højttalere parellelt blev solgt i bl.a. Danmark under navnet "Scandyna", og nogle af mine Scandyna A-25 har da også både højttalerterminaler - og ikke faste ledninger - og diskantregulering bag på som de 'rigtige' Dynacoer. En forskel var vist, at de 'danske' dynacoer var 4 ohm mens de 'amerikanske' var 8 ohm.
Peter Q
|
|
|
Dynaco/ScanDyna A25 m.fl. blev produceret af Scan Speak (E.Skaaning) med enheder fra Seas er oprindeligt startet af Vifas grundlæggers søn og har i en periode været en del af Videbæk Højttalerfabrik. Scan Dyna var et selvstændigt firma der også varetog Dynacos interesser i europa. David Hafler købte ganske enkelt højttalerne af Scan Speak. Produktionen omfattede bl.a. også ITT's højttalerprogram og fra 1974 med egen´produktion af enheder. Konstruktørerne hed Lian og Hvass.
Rigtige Dynacohøjttalere er fra Jylland og de er på alle måder pæredanske.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Scandyna 3000 kom som ITT 4500, uden større forsøg på at skjule slægsskabet, og mange af de højttelere der solgtes under ITT var også meget magen til dem der gik som Scandynamodeller.
Det tror pokker, de kom fra Scan Speak /Ejvind Skaaning
Jeg havde sådan en ITT 4500 i mange år, det tog tid at finde en afløser der var bedre.
Og er pt i besiddelse af et par A25, som pt. er slagtede for at bruge dem i noget projekt. Men inden jeg gjorde det nåede jeg at prøve med en ny kondensator og en l-pad i stedet for modstandende og det gjorde det til en noget bedre højttaler.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg ikke se billedet men der er sikkert tale om en tidlig Scan Speak bas med alnicomagnet og en lige så tidlig 38mm dome (D38) mad samme type magnet. Enhederne har fra fødslen en meget rolig frekvensgang så der skal ikke mere end en velvalgt kondensator til at give en 2.ordensfiltrering. Den gamle Seas 1½ dome (fra A25) havde ferritmagnet) men de er lette at se forskel på da SS domen har en sort plastring uden om det dengang obligatoriske beskyttelsesgitter.
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt faktisk et par gamle Scan-Dyna A20x på genbrugspladsen her i sommers.
De spiller udemærket, dog er de lidt uldne i lyden (der er ikke så meget diskant).
Alle enhederne i dem er Scan-Speak.
Her er et billede af dem...

Da jeg fandt dem, vidste jeg ikke hvad det var, da den tidligere ejer havde revet mærkaterne på bagsiden af. Derfor oprettede jeg en tråd her på siden. Tråden kan ses her.
Fandt iøvrigt en side om Scan-Dyna, med deres produktsortiment fra omkr. 1970.
Her er et link til siden: http://hifigoteborg.se/about%20scan%20dyna.htm
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
|
Jeg fandt faktisk et par gamle Scan-Dyna A20x på genbrugspladsen her i sommers.
De spiller udemærket, dog er de lidt uldne i lyden (der er ikke så meget diskant).
Alle enhederne i dem er Scan-Speak.
Her er et billede af dem...

Da jeg fandt dem, vidste jeg ikke hvad det var, da den tidligere ejer havde revet mærkaterne på bagsiden af. Derfor oprettede jeg en tråd her på siden. Tråden kan ses her.
Fandt iøvrigt en side om Scan-Dyna, med deres produktsortiment fra omkr. 1970.
Her er et link til siden: http://hifigoteborg.se/about%20scan%20dyna.htm
|
|
|
Diskanten er en D38 med alnicomagnet og den ruller blødt af af over 12kHz. Den svenske side er nok lidt upræcis, de tidligste Scan Speak enheder er fra 1973/74. Ellers er der tale om Seas enheder.
|
| Til top |
|
| |
TroelsM Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Rart at jeg ikke er helt alene med min begejstring for de gamle kasser..
Nu har jeg forstærket begge kasser med ribber i siderne og tykkere front.. - sidstnævnte er faktisk ret besværligt når kassen ER samlet :-)
Har også lavet et par terminal-plader i sort MDF.
TroelsM __________________ Kig på: www.KofoedMejer.SquareSpace.com
|
| Til top |
|
| |
Criz Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her en anden Scan-Dyna-model, som jeg nu har sat til salg. Den sjældne M-10-model.
Og jeg må lige korrigere Bjørn. Det var ScanDyna 2000, der kørte som ITT 4500. 3000'eren kom også som ITT, men den hed noget andet.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Criz skrev:
|
Her en anden Scan-Dyna-model, som jeg nu har sat til salg. Den sjældne M-10-model.
Og jeg må lige korrigere Bjørn. Det var ScanDyna 2000, der kørte som ITT 4500. 3000'eren kom også som ITT, men den hed noget andet.
|
|
|
Det er Sund du skal have fat i, jeg har kun skrevet linien med fede typer i det indlag du refererer til.
Iøvrigt har jeg en gammel rest data i baghovedet der antyder at Krister Amneus (svensk højttalerkonstruktør) var indblandet i konstruktionen af A25
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Criz skrev:
|
|
|
|
ITT 4500 var det samme som ScanDyna 3000, så Bjørn har ret. Her et billede af ITT 4500 fra tysk Ebay:

Og her ScanDyna 3000:

ScanDyna 2000 så helt anderledes ud:

|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Og 2000'eren var / er noget plastikl**t, mens 3000'eren faktisk er ret OK bygget...
Så var der jo "mixerforstærkeren", mon ikke den hed Scandyna 2600??? - kan ikke lige helt huske nummeret, men vi havde en i firmaet dengang jeg startede sidst i firserne - den blev brugt til udlejning sammen med en Philips CD304 - Begge dele bygget som en russisk kampvogn og ikke til at slide op. Jeg tror faktisk at begge stadig står i kælderen fuldt fumktionsduelige...!!
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
Criz skrev:
|
|
|
|
ITT 4500 var det samme som ScanDyna 3000, så Bjørn har ret. Her et billede af ITT 4500 fra tysk Ebay:

Og her ScanDyna 3000:

ScanDyna 2000 så helt anderledes ud:

|
|
|
Og det er stadig ikke mig der har skrevet om recieverne
|
| Til top |
|
| |
Criz Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tog fejl mht ITT 4500, har selv en helt fanastisk ScanDyna 3000 stadigvæk.
Men ITT 4500 kom i en 2.generations-udgave, der mindede en smule om ScanDyna 2000 i designet. Den har jeg også set på eBay
Udgaven Niller taler om, hedder ScanDyna 2400.
Og så er det da også lige værd at nævne ScanDyna4000, den store stærke model, der forøvrigt er en videreudvikling af model 3000, med lidt kraftigere effekt og mere strømlinet. Det var radioen man ønskede sig når man blev stor, i éns barndom. Åh ja...
|
| Til top |
|
| |
audioarial Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej for ca 20 år siden købte jeg som knægt en scandyna casettebåndoptager på et loppemarked men den var næppe produceret i dk det var typisk japan teknik årgang ca 1974-78 den var frontbetjent ded viserinstrumenter og lysdiodepeakindicator...har desuden engang haft MONTAX højtalere købt brugt sælger fortalte de i sin tid var købt i brugsen de var bestykket med 2 stk 10" seas bas på 15 ohm som var paralelkoblet + den tidligere omtalte 1,5"softdome diskant med trådgitter de havde også dæmpematriale i basporten der var mange ligheder med scandyna men om de havde noget med hinanden at gøre ved jeg ikke..mvh thomas
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 30 December 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
| [QUOTE=Criz] Der blev faktisk også lavet en ScanDyna/Dynaco M-25, en trevejs trykkammer-konstruktion med diskant og mellemtone fra Peerless og bas fra ScanSpeak.
Jeg har kun læst om højttaleren, så ved ikke hvordan den spiller, men efter sigende skulle den spille udemærket, dog ikke på niveau med A-25. ... |
|
|
Jeg har også haft sådan et par og selv om de spiller fint, er det korrekt at de lydmæssigt ikke kommer i nærheden af de 'rigtige' Dynaco/Scandyna højttalere, som almindeligvis kendes på den halvåbne/halvlukkede refleksport stoppet med rockwool. Jeg mener endda at vide, at hver enkelt højttaler blev tester og stoppet med netop den rette mængde rockwool for at give den optimale dæmpning af bassen. Så på genbrugspladser og -butiker mm. gælder det om at holde øje med rockwoolen uden plastic-gitteret, så er man på rette vej. Peter Q. (der bl.a. har et 5.1 Vintage scandyna setup med 3 A-25ere forrest og 2 A10ere bagest - kun subwooferen er ikke scandyna, men det kommer!) __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |