Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lidt hjælp vedr. ZAPpulse 2.2SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Brug du bare den 500VA traffo som du har på lager, men det er også den mindste størrelse der bør bruges til Zappen.

Så skal du sørge for en god ensretning, med 2 stk. diodebroer, hvor der bruges Ultrafast, Hyperfast eller Schottky dioder.

Så skal du sørge for en god lytbank, for det gælder for Zappen, som for alle andre forstærkere, at den nyder godt af en stor lytbank, på min. 2 x 20.000 uF, og her er min erfaring, at kondensatorbatteriet helst skal bestå af flere mindre (6.800 eller 10.000 uF) kondensatorer, for større strømvillighed (fast, hurtig og god bas), og mindre opfangelse af støj.

Og så lad være med at spare på den interne kabelføring, men brug en god kabeltype som du kan lide lyden fra, samt nogle ordentlige kvalitets stik.

Så bør du sørge for at adskille strømforsyningen fra effektprintene, med en ledene skilleplade i kabinettet, dette giver mere ro, åbenhed og transparent lyd, da printet så ikke sender højfrekvent støj tilbage i strømforsyningen, og strømforsyningens udstråling ikke når ind til printet.

Og så lige en sidste ting, sørg for en ordentlig køling/køleplade, da printet under brug faktisk bliver ret varmt.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 September 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Brug du bare den 500VA traffo som du har på lager, men det er også den mindste størrelse der bør bruges til Zappen.

Så skal du sørge for en god ensretning, med 2 stk. diodebroer, hvor der bruges Ultrafast, Hyperfast eller Schottky dioder.

Er det ikke godt nok med standart komponenterne...
Og hvis ikke... hvad mener du så med det der... (sry. men som skrevet jeg har ikke erfaring med det her...) jeg har læst om det i de andre indlæg, men har svært ved at forstå det...

Så skal du sørge for en god lytbank, for det gælder for Zappen, som for alle andre forstærkere, at den nyder godt af en stor lytbank, på min. 2 x 20.000 uF, og her er min erfaring, at kondensatorbatteriet helst skal bestå af flere mindre (6.800 eller 10.000 uF) kondensatorer, for større strømvillighed (fast, hurtig og god bas), og mindre opfangelse af støj.

Igen hvoffor ikke standart komponenterne... mener at jeg har læst at predators netdel skulle være god...

Og så lad være med at spare på den interne kabelføring, men brug en god kabeltype som du kan lide lyden fra, samt nogle ordentlige kvalitets stik.

Jep... ved lige hvilken kabler jeg skal bruge...

Så bør du sørge for at adskille strømforsyningen fra effektprintene, med en ledene skilleplade i kabinettet, dette giver mere ro, åbenhed og transparent lyd, da printet så ikke sender højfrekvent støj tilbage i strømforsyningen, og strømforsyningens udstråling ikke når ind til printet.

Mener du et "samle stik"...?

Og så lige en sidste ting, sørg for en ordentlig køling/køleplade, da printet under brug faktisk bliver ret varmt.

Havde tænkt mig at fræse en halvstor alu plade ud til det...

mvh Gorm

Undskyld min mangel på forståelse. håber du gider hjælpe mig med at forstå...

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

bambadoo

Har en fin beskrivelse her. :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11632&K W=zap

Men har dog stadig ingen anelse hvilken virkning det giver...

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 25 September 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

FeedRate skrev:
Gorm skrev:

Er det ikke godt nok med standart komponenterne...
Og hvis ikke... hvad mener du så med det der... (sry. men som skrevet jeg har ikke erfaring med det her...) jeg har læst om det i de andre indlæg, men har svært ved at forstå det...

Jo, men når du er ved at bygge selv, så er det vel for at få det bedste til prisen, og de typer dioder jeg nævner er bedre, og koster faktisk ikke mere.

Igen hvoffor ikke standart komponenterne... mener at jeg har læst at predators netdel skulle være god...

For den bedre lyds skyld.

Jep... ved lige hvilken kabler jeg skal bruge...

Fint nok.

Mener du et "samle stik"...?

Hva ba ?, jeg mener at dele kabinettet op i to dele, et til strømforsyningen, og et til effekt printene.

Havde tænkt mig at fræse en halvstor alu plade ud til det...

Fint du må nok gøre den helstor.

mvh Gorm

Undskyld min mangel på forståelse. håber du gider hjælpe mig med at forstå...

Ok

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

>Gorm.

Har du set linket...?

Det er jo sikkert meget fornuftigt det bambadoo har lavet der...

Men hvordan skal det hele så forbindes... er der en manual et eller andet sted på nettet til så'en Newbie som mig...?

Og hvor kan jeg skaffe det hele...? (de ekstra komponenter der skal til.)

Vedr. strømforsyningen... Ja... fattede det først efter jeg svarede...

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Naturligvis kommer lydkvaliteten i første række, men da jeg ikke har kunne finde en beskrivelse af samling til de modifikationer alle har skrevet om her, er det lidt afskrækkende at begynde på...

Det er jo som alt andet.... Det man ikke ved noget om, ved man ikke noget om...

Men jeg skal bare have lidt mere ind i hoved om det, så skal det sku' nok gå...
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14530&K W=zap
Jeg kan se at det ikke er alt for besværligt at samle, men jeg kan vel ikke bruge de kompo. her når jeg "kun" har tænkt mig at bruge en 500 Trafo.

Det skal siges at det dog ikke er et krav, hvis der er en anden Trafo der vil være bedre (sikker også billigere hvis man finder det et andet sted.) så er jeg da helt med på den...

bambodoo Har smidt en Elfa sin 800 VA 42v i MEN han har lavet 2 mono blokke, så det kan jeg vel heller ikke bruge til stereo...?

Det er noget forvirende at rode rundt i alt det her når man ikke forstår meget af det...

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Okay okay okay....

Har kigget lidt på div. DIY billeder, og jeg havde ret... det er jo en ret simpel samling...

Ret mig hvis jeg tager fejl :
Lad os sige jeg bruger 2 lytter pr. modul. og 2 sæt af 4Stk's ensrettere pr lyt.
Lytterne skal sættes sammen i serie. Det skal Ensretterne også men i et lukket kredsløb.
+ og - fra Trafo'en sættes på henholdsvis de 2 forskellige ensrettere der er i direkte kontakt på begge sæt.
De 2 andre ensrettere der er i direkte kontakt på de 2 sæt, skal føres ned til henholdsvis den ene og anden lyt. (hvordan kan jeg desværre ikke se...)

Er det rigtigt...?

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 September 2004 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig postuleret at den måde jeg beskriver en zap puls på er den eneste rigtige måde at bygge en sådan på... Jeg vil dog stadig påstå at det er et ganske udemærket udgangspunkt jeg beskriver.. Det er faktisk det samme udgangspunkt som lc beskriver... Men for pokker byg den, lyt til den og drag dine egen erfaringer... Jer vil til en hvert tid påstå at 'standard zappen' vil give et rimeligt godt billede af hvordan en ZP lyder og kan du overhovedet ikke lide lyden af en ZAPPulse, så drop det og hvis du kan lide grund klangen  , eller den lyd den har som standard, så klø på... enten med standard konfiggen ellers med din egen 'udgave'.... Den spiller sgu' fint.... Men lad være med at ofre 10k på den ultimative ZP amp for til 10k findes der mange andre amp's der gør det væsentligt bedre.... Men hold dit budget inden for 5k og du har en vinder... Er du villig til at bruge 10k eller mere så køb en af Meridian 557 til 9k i dba....

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Ellers har jeg en helt 'over the top' konfigureret ZP2.1se 2x200w med 4x33000uf Rifa peh169 lyt bank, 2 x 500VA trafoer og alt der skal til du kan lytte på hvis du orker at kigge forbi kbh....

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 September 2004 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

FeedRate skrev:

et mig hvis jeg tager fejl :
Lad os sige jeg bruger 2 lytter pr. modul. og 2 sæt af 4Stk's ensrettere pr lyt.
Lytterne skal sættes sammen i serie. Det skal Ensretterne også men i et lukket kredsløb.
+ og - fra Trafo'en sættes på henholdsvis de 2 forskellige ensrettere der er i direkte kontakt på begge sæt.
De 2 andre ensrettere der er i direkte kontakt på de 2 sæt, skal føres ned til henholdsvis den ene og anden lyt. (hvordan kan jeg desværre ikke se...)

Er det rigtigt...?

Har du kigget i lc-audios bygge bog på side 14 er der en tegning af forbindelserne.

http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 26 September 2004 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm,

Gorm sagde:
"Så bør du sørge for at adskille strømforsyningen fra effektprintene, med en ledene skilleplade i kabinettet, dette giver mere ro, åbenhed og transparent lyd, da printet så ikke sender højfrekvent støj tilbage i strømforsyningen, og strømforsyningens udstråling ikke når ind til printet."

Interessant! Kunne du ikke smide et billede af din zap under Mit DIY projekt

Hvis du altså har en zap - kommer lidt i tvivl. Har du en anden selvbyg, må du naturligvis også gerne smide et billede af den...

Havde også tænkt på at lave en "sardindåse" af kobber udenom modulerne og så blot have nogle små huller til gennemføring af diverse kabler...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 26 September 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej PPP_dk

Jeg har desværre ikke min egen Zap, men jeg har tilgengæld en af mine kammeraters Zap til at stå her for øjeblikket (2,1SE), han har selv har 2 stk. en 2,1SE og en 2,2SE. Der ud over har jeg været med til prøvelytninger og ændringer på 2 andre Zapper både her hos mig, og hjemme hos deres retsmæssige ejere. Den ene af disse har adskilt forsyning og print, og denne gør det klart bedst, denne er dog også en model 2,2SE.

Der ud over har jeg bygget en "The End" effektforstærker, ændret strømforsyningen i en MARANTZ forstærker, og ombygget en Cambridge P500 effektforstærker (se evt. under http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9090&PN =5).

Og lige for øjeblikket er jeg ved at bygge en "Crescendo Millennium Edition" dual mono effektforstærker, hvor der heller ikke skal spares på strømforsyningen.

mvh Gorm

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

>dr. jeep.

Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at smide 10K i det her. 5000,- er min grænse.
Nu er det bare så'en at det fleste indlæg her med dette emne, har folk beskrevet at det er billigere at købe en anden Trafo, og selv lave sin predators netdel som lytter og ensrettere vel er...
Jeg har bare ikke held med at få anbefalet hvilken dele jeg skal sætte sammen...

Det kunne være sjovt at høre din ZAP men det bliver ikke lige med det samme, jeg kan vel sende dig en mail hvis jeg en dag for mulighed til det...?

>Capslock.

Jeg har kigget den igennem. men jeg har nok hængt mig for meget op på hvordan en anden bruger har samlet det, der er der 4 ensrettere pr. lyt, om det er en fordel ved jeg ikke selv, men det syntes han jo selv.
En anden ting med s.14 det beskriver jo kun hvordan deres dele er samlet, jeg står her og aner ikke hvilken Trafo, lytter, og ensrettere der kan spille godt sammen.

-

Jeg har set hos el-suply og andre steder at der er betydeligt billigere dele en hos lc, men jeg kan jo ikke bare købe det største og bedste og så regne med at det fungere vel...?
En indkøbsliste til Trafo, lyttter, og ensrettere, vil hjælpe mig meget. (faktisk hjælpe mig helt.)

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Perfekt.... Skulle bare lige sikre mig at du ikke kaster dig ud en sådan en 'helt ude i galaxen' omgang overkill som nogen her på siden har gjort med dobbelte 1000va trafoer osv. Det behøves nemlig slet ikke og er efter min mening spild af penge... Men det er der jo nok nogle stykker der vil være uenig med mig i...

Jeg har selv tænkt mig at eksperimentere med schottky ensrettere istedet for de brokoblinger jeg bruger nu... Men lad os nu se om jeg får taget mig sammen til det...

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hehe...

Kan du ikke anbefale en "indkøbsliste" til mig så jeg er sikker på at jeg køber de rigtige dele..??? plz....

P. s
Der er altid nogen der vil være uenige, så'en har det altid været...

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil stadig sige at det LC anbefaler er et glimrende udgangspunkt... Softstart er også godt at sætte i for at skåne dine lytter.... Hvis ikke du gider deres predator netdel, er også enig i at den er lidt dyr i forhold til havad man får, så køb dig to gode lytter på min 10000uF og 63V og så enten to brokoblinger eller 8 stk. schottky ensrettere. byv79e skulle være gode.. De koster vel en 10'er stykket...

Jeg skal ikke kunne udtale mig om der er en fordel i schottky ensrettere i forhold til brokoblinger. LC siger der ikke er men mange brugere her mener anderledes... Men det er jo ikke dyre stumper at eksperimentere med

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Ja jeg kan jo altid starte med den sammensætning.

Men hvad så med Trafo skal jeg også tage en 500 VA med samme specs. ?
Det kan jeg jo gøre noget billigere hos el-suply.
Eller skal jeg købe en 800 VA så der er mere at give af...?

Nej det har de ikke. men en 2x45V/625VA til 339,- det er meget billigere men er det så også meget dårligere lydkvalitet man for....?

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

m.h.t. til trafo så er en 500va 2x42V helt fin.... ampen har jo en virkningsgrad på 96% og derfor behøver du realiteten kun 400VA ved 42V drift (det giver 200W pr. kanal)

Hvis du køber en trafo med 'flere VA' spilder du i realiteten penge. Men her er også folk der vil være uenige med mig.

Den på 2x45 V vil også være fin... Men så skal du nok op i nogle 100Volts lytter istedet for 63V da spændingen vil være mere end 60 efter ensretning og udglatning... 100Volts lytter er noget dyrere...

Du kan vist se i byggebogen hvormange Watt en given trafo spænding vil give... Men flere volt giver flere Watt men husk der er en øvre grænse på hvor meget modulerne kan holde til...

Men køb bare trafoen hos el supply hvis den er billigere der... Den skal som sagt være på mindst 400VA og for en 200W ZP skal den transformere ned til 2x42V

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Og lad nu være med at lade dig forvirre af alle 'eksperterne'... Byg den op, lyt på den og eksperimenter bagefter... Så lærer du også selv hvor meget ændringerne betyder for lyden... De ting der kan eksperimenteres med er forholdsvis billige at have med at gøre!

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Okay...

Lad os sige jeg tager den 2x45V/625VA til 339,- hos el-suply (det er meget tæt på de 2x42V, så den er god nok ikke...? )
16 stk's byv79e.
Men så kan jeg vel bare bare købe 4stk's lytter på 10000uF 63V pr. ZAPmodul for at få stor nok kapacitet...
kan ikke lige huske hvor det er man kan få dem... har du et link..?

Dem har de også hos suply. RADIAL ELEKTROLYT 10000µF-63V

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum