| Forfatter |
|
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du køber en trafo på 45V tror jeg ikke 63V lytterne overlever... Du skal bruge 100V lytter så... Ved 42 volt ligger der ca. 60V over lytterne så med 45V tror jeg du belaster dem for hårdt... Du kan evt. tjekke med LC... 100V lytter er noget dyrere en 63V så det vli være billigere for dig at vælge en 42V trafo.
Du behøves ikke 4 lytter.... 2 kan gøre det __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du køber 1 stk trafo, skal du IKKE bruge 16 ensretterdioder. Du skal kun bruge 8. Der skal en brokoblet ensretter (4 dioder) pr trafovikling. Og den beskrevne trafo har 2 viklinger.... hvilket er mest normalt.
16 dioder skal kun bruges, hvis du kører dual mono, og køber en trafo til hver forstærkerkanal. Dette frarådes i øvrigt af LC Audio!
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja... kun 4 dioder pr. trafovikling....
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg går ud fra du vil lave dit projekt løbende i diy sektionen? sådan med billed upload som det skrider frem..?  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det håber jeg da han gør 
så kan amatøre som mig der først lige har fået øjene åbnet for Zappens
verden måske få lidt indblik i hvordan det hele hænger sammen
kunne rigtig godt bruge lidt mere "powa" på mine B&W'ere
__________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |
Fresko Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
|
Men så kan jeg vel bare bare købe 4stk's lytter på 10000uF 63V pr. ZAPmodul for at få stor nok kapacitet... kan ikke lige huske hvor det er man kan få dem... har du et link..?
Dem har de også hos suply. RADIAL ELEKTROLYT 10000µF-63V
|
|
|
Skulle der være noget i vejen for at bruge LC's 10.000 uF 63 V Elektrolyt Chemicon til 63 kr stk.... det er jo virkeligt billigt
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når de ikke er dyrere vil det så ikke være en god id'e at bruge 4 eller flere?
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved mine zappulse ble lyden bedre når jeg gikk fra 4 stk lytter til 2 stk lytter. Lyttene som ble brukt var ELna Cerafine 18000uf/63V. Nå bruker jeg 2 stk/modul(kanal)
|
| Til top |
|
| |
Don Räß Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med cerafine er at de er rimeligt dyre. Du skulle vel ikke har et godt alternativ? eller evt. nogle i overskud, men kunne købe?
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de er dyre, jeg fikk dem fra en hyggelig svenske som sendte dem over til norge. Siemens Sikorel er også meget bra lytter, og (nå har jeg ikke fulgt tråden så veldig bra) Panasonic FC skal etter sigende låte bra. Skal du ha det ultimate kjøp Black Gate FK 10000 uf/63v, men det koster.
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn... godt de ikke har sendt min bestilling i nu... hehe...
Okay fra toppen...
>dr. jeep Tager jeg så fejl når jeg skriver at 4x lytter af 63V ikke kan tåle de 45V fra Trafo'en selvom de er forbundet sammen...? Jeg troede at kapaciteten blev større med 4 stk's så de kunne klare de belastninger... Har jeg ret, eller er jeg bare for dum at høre på...? 
>Hurtig Så kan jeg bedre forstå det, det virkede også lidt mærkligt... tak fordi du sætter min på rigtige spor igen...
>Kim Olsen/ZzZzleepY Det vil jeg gøre... (Mest så der er nogen der slå mig i hovedet når jeg laver noget l**t... hehe...)
Ellers har jeg fundet nogle køleprofiler, en "hjemme lavet" fra værkstedet på 125Bx220Dx15H med 20 lameller fræs ud i, den er til ZAPmodulerne. og så har jeg købt en. Har også bestilt modulerne fra LC. Ja... 
|
| Til top |
|
| |
Fresko Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det er billigt Men i Dk synes jeg priserne ligger på 100+
Hvordan ser man om en kondensator er hurtig?
Har et link her til et datablad på de chemicon: http://www.chemi-con.com/files/SMHSMH-H9.pdf
Har desværre ikke kunnet finde et på dem fra neuhold...
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal det være godt så lav en stereo-versionn af bambadoo's mono-blokke, uden at have hørt dem er jeg overbevist om at det ville blive en suveren zap
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Kedde Tjo... men den er da også dyr ikke... Jeg er på lærlingeløn så mine midler er ikke de største, tilgengæld vil det også være sjovt med tiden at prøve forskellige ting ud på den, som andre lytter osv. Det er en perfekt ting med Zap den er nem at ændre hvis man for lyst...
(nem = nemt at for hjælp til det, da der er mange på HiFi4all-forumet der har styr på den... heldigvis... )
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke fordi det kun er dr. jeep der må svare...
Jeg har virkeligt brug for svar til det her. :
Tager jeg så fejl når jeg skriver at 4x lytter af 63V ikke kan tåle de 45V fra Trafo'en selvom de er forbundet sammen...? Jeg troede at kapaciteten blev større med 4 stk's så de kunne klare de belastninger... Har jeg ret, eller er jeg bare for dum at høre på...? 
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
>dr. jeep Tager jeg så fejl når jeg skriver at 4x lytter af 63V ikke kan tåle de 45V fra Trafo'en selvom de er forbundet sammen...? Jeg troede at kapaciteten blev større med 4 stk's så de kunne klare de belastninger... Har jeg ret, eller er jeg bare for dum at høre på...?  |
|
|
Jeg tror du mangler lidt teori...
Spændinger på trafoer er fx 2*42VAC (altså vekselspænding). Elektrolytterne skal jo klare en jævnspænding fx 63VDC.
Omregning mellem AC og DC er som en lille tommelfingerregel:
VDC = VAC*kvadrat(2)-2*Vdiodedrop = (42*1,41)-1.2 = 58 VDC
Eksemplet med 45VAC giver altså 62,2 VDC altså MEGET tæt på de 63VDC.
Det har også betydning om:
- fabrikanten af trafo opgiver data for 220VAC, 230VAC eller 240VAC
- fabrikanten af trafo opgiver data belastet/ubelastet
- du bor i et område med høj spænding...
mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aok , hvis den skal være prisbillig, men stadig fornuftig så ville jeg vælge:
- Lytter fra Neuholdt, til 2,9 € (Kan klare 80volt, hvis du vælger at bygge en 300W version, dermed behøver du ikke at skifte lytter hvis du går fra en 2x42V traffo til en 2x50Volt, ) 2 eller 4 stk. er nok, men køb en stak når du nu alligevel skal betale porto.
-Schotky ensretterdioder BYV79, Hos EL-supply.dk
-Trafo på 625VA jeg ville vælge en 2x50Volt da der ikke er forskel på prisen ift 2x42V, så kan man jo lige så godt få 300Watt til samme pris som 200Watt fra el-supply.dk
Tja så er du i grove træk kørende med din zap, signalkabel kan du lave selv eller vælge en variant du synes er god.
Til strømldninger kunne du bruge NKT 4 kvadrat multicore, mellem lytter og ensrettere, og mellem modul og lytter kan du bruge NKT solid-core 2,5 kvadrat.
Udgangsleder (til højttalerne) tjaaa her kan du bruge et højttalerkabel som du er tilfreds med.
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
FeedRate skrev:
>dr. jeep Tager jeg så fejl når jeg skriver at 4x lytter af 63V ikke kan tåle de 45V fra Trafo'en selvom de er forbundet sammen...? Jeg troede at kapaciteten blev større med 4 stk's så de kunne klare de belastninger... Har jeg ret, eller er jeg bare for dum at høre på...?  |
|
|
Jeg tror du mangler lidt teori...
Spændinger på trafoer er fx 2*42VAC (altså vekselspænding). Elektrolytterne skal jo klare en jævnspænding fx 63VDC.
Omregning mellem AC og DC er som en lille tommelfingerregel:
VDC = VAC*kvadrat(2)-2*Vdiodedrop = (42*1,41)-1.2 = 58 VDC
Eksemplet med 45VAC giver altså 62,2 VDC altså MEGET tæt på de 63VDC.
Det har også betydning om:
- fabrikanten af trafo opgiver data for 220VAC, 230VAC eller 240VAC
- fabrikanten af trafo opgiver data belastet/ubelastet
- du bor i et område med høj spænding...
mvh Peter
|
|
|
Men når man så sætter 2 ekstra på fordobler man så ikke "modstanden" til 124.4 VDC..?
Se her...: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14530&K W=zap&PN=0&TPN=2
På keddes billede har han brugt 4 stk's, det ser ud til at de 2 nederste er i serie. og de 2 øverste er parallelt på en af de nederste hver... Da de også er parallelt forbundet bliver deres værdi så ikke fordoblet...???
|
| Til top |
|
| |
FeedRate Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
Aok , hvis den skal være prisbillig, men stadig fornuftig så ville jeg vælge:
- Lytter fra Neuholdt, til 2,9 € (Kan klare 80volt, hvis du vælger at bygge en 300W version, dermed behøver du ikke at skifte lytter hvis du går fra en 2x42V traffo til en 2x50Volt, ) 2 eller 4 stk. er nok, men køb en stak når du nu alligevel skal betale porto.
-Schotky ensretterdioder BYV79, Hos EL-supply.dk
-Trafo på 625VA jeg ville vælge en 2x50Volt da der ikke er forskel på prisen ift 2x42V, så kan man jo lige så godt få 300Watt til samme pris som 200Watt fra el-supply.dk
Tja så er du i grove træk kørende med din zap, signalkabel kan du lave selv eller vælge en variant du synes er god.
Til strømldninger kunne du bruge NKT 4 kvadrat multicore, mellem lytter og ensrettere, og mellem modul og lytter kan du bruge NKT solid-core 2,5 kvadrat.
Udgangsleder (til højttalerne) tjaaa her kan du bruge et højttalerkabel som du er tilfreds med.
|
|
|
Det ser meget fornuftig ud...(den bliver godt nok også kraftig...) Vedr. lytter så mener du vel den Hurtig har anbefalet her i indlæget..?
|
| Til top |
|
| |