Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 29 September 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ved 70 liter pr enhed, vil man kunne bruge den i begge konstruktioner (basrør og lukket). Størrere kabinetter kan også sagtens bruges, hvis man vil ofre pladsen på det.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 29 September 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beregner man de 'optimale' boksstørrelser, kræver refleksboksen det største kabinet for enhver given enhed, normalt ca. dobbelt så stort som det lukkede. Til gengæld fås altså en betydeligt dybere bas.
Men man benytter jo langtfra altid de 'optimale' volumener, der er andre muligheder .
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 29 September 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm hvis jeg så bygger mig et basrefleks kabinet til de to peerless enheder, hvor stort skal det så være? pladsen er sårnset ikke et problem, men hvis det kommer over de 100x60x50cm, så begynder det for det første at blive en led konstruktion mht, afstivninger, og så bliver den f**kER tuing hehe, men pladsen er ikke det store problem, har bare MAX 100-108cm frihøjde.
__________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 30 September 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lige T/S-parametrene present (og gider ik' grave dem frem), men de 'optimale' volumen'er for henholdsvis lukket og refleks med SLSerne er temmeligt store, et sted over 100 og 200 liter (pr enhed!). Men som nævnt, man kan sagtens eksperimentere med mindre bokse. Den lukkede boks er mest tolerant på det punkt, men da andre har gode erfaringer med mindre refleksbokse osse, er det fint at prøve det. Som nævnt kan man jo bare lukke porten(ene), hvis man vil have bassen mere tør og præcis. Anvender du mere end en port, kan du jo tilmed eksperimentere med at kun at lukke den ene port (ud af to, f.eks) - så vil resonansen sænkes, og det vil ændre boksens lyd.
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, men vil jeg ikke få den bedste lyd på alle punkter, ved at opfylde dens krav om volumen?
Men siger du den faktisk skal have 400L kabinet til sårn to? __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
kan lugte en del reklame spam! Og har ikk noed at bruge de bilbasser til?
[/QUOTE]
Hvad snakker du om....SPAM....????
Nu er det ikke Kun autostero de har der oppe.! __________________ Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Du kan lave dem fra 70 liter pr enhed som jeg siger. Hvis du vil bruge mere plads, skal vi beregne nye porte til dig. Så enten brug 140 liter ialt, eller sig hvor meget du vil bruge i liter istedet.
I de 140 liter får du fint med udnyttelse af de enheder.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kværner tal på SLS315 enheden, så er de optimale forhold således per enhed:
Lukket kabinet, lidt fyld = 114 liter.
Basrefleks (eksempel), lidt fyld, 2xport på 41cm ø11,5cm = 224 liter.
Som man kan se, så hvis du vil have det bedste ud af enhederne, så SKAL der store kabinetter til. Se også miju's high-end løsning (mit link). Det er også er stort kabinet.
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan lugte en del reklame spam! Og har ikk noed at bruge de bilbasser til?
[/QUOTE]
Hvad snakker du om....SPAM....????
Nu er det ikke Kun autostero de har der oppe.!
[/QUOTE]
Kan ellers ikke finde andet på deres hjemmeside, og hertz plejer da kun at lave bilstereo, eller bare mig der ikke har set det til hjemme hifi?
Bor desudenpå vestfyn
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
PIS! så var det indlæg jeg skrev igår sku ikke komme ind aligevel FFS! NÅ prøver igen:
syncroniq: jeg vil som godt ofre en del mere plads end de 140L!
Daniels: "Basrefleks (eksempel), lidt fyld, 2xport på 41cm ø11,5cm = 224 liter." Er det pr. enhed? dvs 448L ialt?
Altså jeg har regnet mig frem til et kabinet på 104.4 x 54,4 x 64,4 vil give 300L (uden afstivninger) og vil koste mig 300kr. at få skåret ud inkl. 22mm MDF plade. Og så skal der vel MIN. 4 afstiverer i, så det jo ingen penge. Men vil 300L være godt nok til 2 x 12" peerless? alt efter om det skal være lukket osv.
Kan muligvis godt lave den 10cm højerer = 30L mere, og måske et par cm på de andre kanter, men self kun hvis det er nødvendigt.
Men kan i sige specifikt, hvad fordelen ved lukket er? Og hvad fordelen ved basreflex er?
Den lukkede spiller vel som regel med lidt mere power, og basreflexen går lidt dyberer, med tendens til at mudre når udsvingene bliver for store, eller er jeg helt forkert på den?
OT. Nogen der kender vægten på mdf? feks hvad en kvm 22mm vejer?
for bare kabinettet alene kommer vel over de 50kg ? HØHØ! evil beast! __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er til én enhed. Så med to SLS315, bliver det 440 liter, port=41cm ø11,5.
Ofte når jeg regner på lukket kontra basrefleks, så har basrefleks et lavere (=bedre) F3, men ruller til gengæld hurtigere af. Så mange lukkede konstruktioner har altså højere F3, men frekvensgangen falder langsommere. Hvis man skal sige hvad der spiller dybest kan det variere fra enhed til enhed. SLS315 spiller dybest (bedre frekvensgang) med basrefleks, men et optimalt kabinet bliver også ret stort (2 SLS315 = 440 liter), hvor lukket kabinet kan "nøjes" med 230 liter.
Kig her for forskellen på lukket og basrefleks:
http://www.diysubwoofers.org/
Personligt mener jeg at lukkede kabinetter giver den mest korrekte gengivelse af korte hurtige lyde, det som jeg ofte kalder "attack". Altså evnen til at gengive f.eks. et pistolskud så "hurtigt" som muligt. Lukkede kabinetter er ofte også de nemmeste at "slippe godt fra", hvis man er begynder på området, for der er ikke så mange uforudsigelige faktorer.
I et basreflekssystem, syntes jeg ofte der er en lille "mudring" af tonerne. At f.eks. pistolskuddet har en lydmæssig hale efter sig, og ikke stopper når den skal. Jeg har nu også gode løsninger, men det kræver et langt større tilpasningsarbejde af port diameter og længde, for at være optimalt, og jeg hører sjældent rigtigt gode løsninger. Men jeg lytter også mest til DIY konstruktioner, og det kræver ofte flere forsøg med kabinetter, for at ramme rigtigt.
Der er jo også det ventilere kabinet, hvor du laver et lukket kabinet, og tilføjer akustiske ventiler. De akustiske ventiler (koster 85,-/stk) laver en kontrolleret trykudligning (ikke at forveksle med basrefleksprincippet). Det giver typisk en lidt dybere bas, og en mere "luftig" klang. I et kabinet med to SLS315 vil jeg anbefale seks akustiske ventiler.
- Jeg vil stadig anbefale det lukkede kabinet (230 liter til to SLS315, helst i hvert sit interne 115 liters kabinet), hvis du vil have størst muligt "attack" og den mest "korrekte" gengivelse af musik og film. Kan du overkomme prisen på seks akustiske ventiler (510 kr), så ville jeg ikke tøve med at bruge dem, og få det sidste ud af en virkelig potent subwoofer.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har prøvet dem i 70liter på stk portet. OG DET VIRKER.
Ikke mange vil bruge den slags plads på subwoofere, og det er ikke kun QB3 beregninger der fungere.
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det er alt for stort heh.
Jeg har de sidste par timer haft ringet lidt rundt til nogle trælaster, og sidder nu og tegner osv. for at finde ud af noget kabinet. kan jeg bruge et 300 Liters til noget?
Kan du prøve at forklarer mig lidt om det der med F3 osv. for der halter min viden pænt.
hmm nu stadig forvirret det er sku ikke til at vælge, synes ikk rigtig jeg vil bruge 500kr. på de ventiler der, så heller nogle penge på basreflex. men kunne jeg få et fornuftigt basreflex med de 300L? eller skal jeg bygge et mindre og lukket? har bestemt mig for det ikke skal være over 300L og bliver nok lavet i 25mm eller 22mm MDF plade, og en masse afstiverer.
Grunden til et lukket har bedre attack er vel at enheden hurtigere kan flås i midter position da trykket flår den tilbage igen? hvorimod basreflex, hvor trykkes først skal udlignes osv.??
Er dog ikke helt ny begynder, har bla. lavet: http://www.multi- egern.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame& ;id=53068&side=&webside=1361494 (Tag dig ikke af bassen, var bare en ussel begynder bas der hastigt blev skiftet.)
http://www.multi-egern.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?m ode=top_frame&id=53068&side=&webside=861287 Også l**te enheder :D
Samt en masse andre. så er ikke helt dum i faget, desuden et par år siden overnnævnte er lavet.
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq: hvor mange porte?
jeg vil gerne bruge en masse plads på det!, men har nu sat og tegnet en del og komet frem til at indvendig volume helst ikke skal over de 308L (dvs 300L efter forstærker og bas er komemt i, og så skal afstiverer trækkes fra)
Så fylder den også 105x55x65Cm!!1 __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil bruge en basrefleksløsning, så gå efter den @syncroniq anbefaler.
Hvis jeg selv skal arbejde med en basrefleksløsning, så rør jeg intet uden at få udmålt de præcise T/S værdier, for den enhed jeg skal bruge. De kan variere en del fra de oplyste, fra producenten selv.
"Grunden til et lukket har bedre attack er vel at enheden hurtigere kan flås i midter position da trykket flår den tilbage igen? hvorimod basreflex, hvor trykkes først skal udlignes osv.??" - Ja, det er såmænd rigtigt nok.
Jeg er selv lidt af en perfektionist, så hvis valget stod mellem en optimal lukket løsning, og en mindre optimal basrefleksløsning, så er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge. Det er ikke nødvendigt med de akustiske ventiler, det er heller ikke altid en fordel med dem. Det er kun ud fra de erfaringer @miju har gjort sig, jeg anbefaler dem.
Jeg syntes ofte jeg ser basrefleks brugt i forbindelse med enheder af lidt dårlig kvalitet, hvor en basrefleksløsning kan kompensere for en enheds knap så gode egenskaber til at gå dybt. Det er ikke tilfældet her, for SLS315 er lidt et hit til prisen.
Du er nok ikke i tvivl om hvad jeg vil anbefale (lukket 230 liter i to interne 115 liters kabinetter - lige for en god ordens skyld  ), men jeg er næsten sikker på at du vil blive tilfreds uanset kabinet du vælger.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine tal på 105x55x65 cm giver rigtigt nok intern volumen på 308 liter med 22mm MDF, men uanset løsning, vil det være en god ide at have mange interne afstivninger. I bedste fald en matrix-konstruktion. Hvis du laver nogle gode afstivninger, og lægger lidt fyld til (ikke for meget), så lander du nok mere på ca. 295 liter (selvfølgelig alt efter afstivninger).
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så står valget sku nok på et lukket!
Men hvad vil der ske hvis de fik 150L hver? ville det blive dårligerer? Vil de spille dyberer? eller hvad ville der ske? for har som sagt intet imod at give dem den frihed.Men dog ikke uden grund 
Det er vel lidt halvdyrt at få enheder målt? (og hvor kan man gøre det?)
Men i garantere at jeg intet vil savne i det dybe med de enheder?(self ikke sårn jeg tæsker jer hvis den ikke gør hehe) for den skal jo som sagt kun spille fra 50hz og nedefter.
Men har efterhånden hørt så meget godt om de enheder så jeg ikke er i tvivl. __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels: ja okay der er self også fyld :D
|
Til top |
|
|
Multi-egern Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
havde også regnet med at lave en helvede masse afstivning noget ala 4 vandrette og så noget lodret hvis jeg kan find ud af det :D og så skal der self være en masse luft huller i dem.
men det bedste er vel, ved den lukede konstruktion at udføre kabinettet i to separete rum som skrevet længerer oppe. for at sikre sig 10000% at begge enheder vil spille precist (der er vel altid en promilles chance for at to enheder ikke arbjeder helt 100% ens?)
hehe, med alle de afstivere dæmpe materiale, forstærker, bas. så kommer man vel efterhånden også så småt ned på de ca. 230 stykker? Hvis man arbejder lidt for at nå det som mål hehe. kunne ogsø bare lave den
har lavet komplette tegninger over et kabinet på 105x65x55 nu, med mål på vinkler osv. mangler bare afstivning men kommer senerer hvis det kabinet bliver aktuelt. __________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis kabinettet bliver for stort, så kan den miste lidt af grebet om enheden. Men i dette tilfælde, vil det faktisk ikke skade. Den vil kunne spille lidt højere i de dybe toner, og et Qtc på 0,65-0,707 er pænt (Qtc=0,707 betragtes som det mest optimale).
I en lukket konstruktion, er det faktisk ikke helt så vigtigt at have de præcise udmålinger. Så det bliver ikke nødvendigt.
Ud fra de mål du har opgivet, så vil de så få hvert sit ca. 150 liters kabinet (opdel helst kabinettet i to).
- Faktisk får man sjældent to HELT ens højttalerenheder fra fabrikken, med mindre det specielt er specificeret. Men det betyder knap så meget i denne løsning.
F3, er der hvor frekvensgangen er faldet med 3dB, og et retningspunkt for hvor god en subwoofer er til at spille dybt. Denne konstruktion får et F3 på 40Hz, men kan godt spille pænt ned til 20 Hz.
|
Til top |
|
|