Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 03:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Euphonia MS4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2004 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Nautilus 804 har også 2 styk 6,5 basser. Når jeg engang imellem bruger dem som front istedet for baghøjtalere og så har spændt mine to CAM-350 monoblokke foran dem, så giver de masser af bas, kan jeg love jer.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Nautilus 804 har også 2 styk 6,5 basser. Når jeg engang imellem bruger dem som front istedet for baghøjtalere og så har spændt mine to CAM-350 monoblokke foran dem, så giver de masser af bas, kan jeg love jer.

Jeg har hørt en a/b test på 803'eren og MS4 og her var der mere punch og vægt i bunden på MS4'erne, men måske en lidt mere "korrekt" og audiophil bas i 803'eren . Forstærkeren var en NAD S300, men den er måske nok lidt undermotoriseret for disse speakers...... 

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Classe skrev:

Jeg har hørt en a/b test på 803'eren og MS4 og her var der mere punch og vægt i bunden på MS4'erne, men måske en lidt mere "korrekt" og audiophil bas i 803'eren . Forstærkeren var en NAD S300, men den er måske nok lidt undermotoriseret for disse speakers...... 

Ja ville også vælge N803 , det er den bedste speaker de har lavet , de har en mellemtone som N802 og N801 aldrig kan få .

det er godt gået
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

anderspj skrev:

Hvad kan det være der gør disse højtalere så svære at drive i følge jer?

Dali bruger jo netop nogle fantastisk letdrevne og hurtige enheder i både Euphonia og Helicon.

Jeg har på fornemmelsen at MS4 bliver undervurderet på disse sider, det synes jeg er lidt synd. Vil helst høre fra nogen der rent faktisk har prøvet.

Langt de fleste speakers lyder bedre hvis er der et stort kraftoverskud. Du kan nærmest høre forstærkerens overskud. Jeg vil sige at dette gælder primært med transistorbanditter ... rør er lidt anderleds ... idet de lyder "bedre" når de presses. 

Prøv selv ... der kan være en verden til forskel .. Jeg mangler selv noget power (og penge), men ved da hvordan mine speakers lyder ... når de får rigtig power ... der kommer mere af det hele og det hele falder på plads og er mere naturligt = mindre forceret. Ikke det at jeg er utilfreds med min forstærker ... men bedre findes jo!

SATMIT

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 30 September 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
anderspj skrev:

Dali bruger jo netop nogle fantastisk letdrevne og hurtige enheder i både Euphonia og Helicon.

Jeg har på fornemmelsen at MS4 bliver undervurderet på disse sider, det synes jeg er lidt synd. Vil helst høre fra nogen der rent faktisk har prøvet.

Langt de fleste speakers lyder bedre hvis er der et stort kraftoverskud. Du kan nærmest høre forstærkerens overskud. Jeg vil sige at dette gælder primært med transistorbanditter ... rør er lidt anderleds ... idet de lyder "bedre" når de presses. 

Prøv selv ... der kan være en verden til forskel .. Jeg mangler selv noget power (og penge), men ved da hvordan mine speakers lyder ... når de får rigtig power ... der kommer mere af det hele og det hele falder på plads og er mere naturligt = mindre forceret. Ikke det at jeg er utilfreds med min forstærker ... men bedre findes jo!

SATMIT

Ja sådan er det , men sjovt er det jeg har prøvet rigtig mange amp , og tit død de når der skues op til ca kl 2 , det er kun med MAC MC402 602 og Zeus jeg har kunne spille på full hammer , jeg gør det nu også mere for at se hvad de speaker kan holde til .

Har lige spiller the drum record fra sheffield nummer 6 på full hammer , det er en god cd til at se hvor meget ens amp har styr på det , især når den stortromme går amok .

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 September 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

Hvilken forforstærker - effektforstærker og intergreretforstærker er de bedste på markedt idag efter din mening hvis vi ser bort fra dem over 100K klassen ?

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 30 September 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

tub61 skrev:

Hej Jensen

Hvilken forforstærker - effektforstærker og intergreretforstærker er de bedste på markedt idag efter din mening hvis vi ser bort fra dem over 100K klassen ?

Det ved jeg ikke , der er meget jeg gerne vil have mine finge i .

Hvis nu jeg jeg vinder på lørdag , så var det hele meget letter så kunne man godt bruge små 20 mill til lidt HIFI .

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

Jeg tænkte iforhold til MS4 og strauss

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Sendt: 30 September 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Vedrørende bedste B&W, så er det følgende rækkefølge efter min overbevisning og jeg har lyttet i mange timer på dem alle. Jeg har selv 802, 804 og 805 nu og har haft dem igennem længere tid. 803 og 800 har jeg haft fornjelsen af i et par måneder. Nautilus har jeg kun kunne nyde i en weekend og det var ikke hjemme os mig selv.

Nautilus (men den er lidt for dyr i drift pga de mange forstærkere som skal til

N800 (Super, men lidt for dyr til det man får, man betaler meget for stenen som sokkel)

N802 (Den højtaler hvor man får det absolut bedste pris/kvalitets forhold)

N804 (Virkelig vellydende og man får det samme som N803 stor set, den  halv tomme større bas og kabinettet opvejer ikke at den ser lidt underlig ud. Lidt tyk)

N805 (Suveren stander højtaler, kan dog ikke direkte sammenlignes med ovenstående, da det er en højtaler til et lidt andet segment)

N801 er ikke med da den er alt for svær at sture i et almindeligt lytterum. Den er der ikek mange som vil kunne udnytte optimalt. Men kan man så er den kanon og så skal man bare leve med den deforme udseende)

Til Tub61.

Man kan ikke spørge hvad den bedste amp er til 100K eller derunder. Det er så individuelt som det kan være og der er rigtig mange om budet. Jeg vil jo selvfølgelig synes at mine Classe CAM-350 monoblokke er de bedste, derfor har jeg jo købt dem. Og de holder sig indenfor budgettet da de stod til 86K vejledende): Men i virkeligheden er det jo bare dem hvor jeg bedst kan lide lyden og dem jeg vruderede gav mest for pengene og også var mulig at sælge igen når jeg er træt af dem. Der er mange parametre udover hvad for højtalere de skal spille med. Så du må komme med nogle flere input.

Jeg har ikke taget signature serien med, da den mere er for at vise at man man betale for fugletræ og bentley læder.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej Classe

Jeg er klar over at der er rigtigt mange forskellige produkter og at det er meget individuelt hvilken lyd man kan lide - men jeg bor i et yder område og har ikke så meget mulighed og tid til at komme der hvor de gode forretninger er. Derfor spørger jeg folk jeg tror kan give mig et godt råd inden jeg tager til staden for at hører de forskellige modeller ( for det tager jo noget tid )

Jeg regner med at komme til messen i Odense næste måned og håber på at der der´er noget godt at lytte til

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

anderspj skrev:

Halløj!

Ofte kan overvurderet faktor være delefilteret.
Selv om en højttaler kan se nok så effektiv ud på papieret, kan et grusomt delefilter sluge en masse effekt, så højttaleren bliver lam...
Eks. har engang ejet et sæt Dynaudio 1.3 SE, for at den skulle spille et nogenlunde acceptabelt lydbillede skulle den ha' rigtig meget at leve for hele tiden, l**t!
Og det skal lige siges, på det tidspunkt, havde jeg 300 watt til rådighed.
Resultat: man skulle altid spille højt for få noget godt ud af dem, ikke optimalt når man bor i lejlighed!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 30 September 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Højttalerens effektivitet bestemmes ofte af den mindst effektive enhed, idet man jo er nødt til at dæmpe de øvrige enheder for at få tingene til at hænge sammen niveaumæssigt ... for nu at sige det meget populært.

Det er evident at konstruktionen af delefilteret også er bestemmende for hvor meget effekt højttaleren sluge ... Sonus Faber Extrema er vel et klassisk eksempel på en rigtig strømsluger.

SATMIT

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

hej finn 52

hvilken forstærker har du.???

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

hvilken forstærker har du.???

Cayin 265i som er i brug nu og

2 stk. 30w CaryAudio rør-monoblokke som jeg af og til bruger (nænner ikke at s´ælge dem).

Men bemærk: jeg har ikke købt Dalierne (endnu).

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

[Hi-jacking=on]

jensen skrev:

bliver sjovt at se hvad de skriver om de nye AV SI6 det er godtnok hurtigt den er blevet updatet .

Er der nogen som allerede har bemækninger til AVSI6??

[Hi-jacking=off]

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

The MS4 is said to present a friendly load to amplifiers. When I first set them up, fearing that my tube amps didn't have enough power, I enlisted the help of a 350-watt Coda two-channel amp. That seemed to have plenty of muscle to drive the MS4s' 4-ohm, 88 dB load, but I soon became tired of the Coda and got brave. Pressing my Canary CA301MkII into service proved to be a revelation—its twenty-two tube watts drove the MS4s with muscle to spare. Compared to the Coda, the Canary imparted more color and drama to the music. Instruments no longer sounded thin, and a very dimensional stage grew before me. Feeling flush with success, I got braver still, and swapped my 25-watt Antique Sound Labs monoblocks for the Canary. Again to my amazement, these amps were more than up to the task of driving the MS4s, although with a slight reduction in dynamic impact and bass heft compared to the Canary. I also tried my Margules U280SC, which worked better in ultralinear, 60-watt mode than in 30-watt triode mode. Dali's claim that these speakers are amplifier-friendly can be taken to heart

Citat :http://www.positive-feedback.com/Issue14/dalieuphonia.htm

Jeg tror der er nogle, her i forumet der har fået "vanskelige højttalerbelastninger" på hjernen. Eller er det "big amps" ?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

<SPAN style="FONT-FAMILY: Arial">The MS4 is said to present a friendly load to amplifiers. When I first set them up, fearing that my tube amps didn't have enough power, I enlisted the help of a 350-watt Coda two-channel amp. That seemed to have plenty of muscle to drive the MS4s' 4-ohm, 88 dB load, but I soon became tired of the Coda and got brave. Pressing my Canary CA301MkII into service proved to be a revelation—its twenty-two tube watts drove the MS4s with muscle to spare. Compared to the Coda, the Canary imparted more color and drama to the music. Instruments no longer sounded thin, and a very dimensional stage grew before me. Feeling flush with success, I got braver still, and swapped my 25-watt Antique Sound Labs monoblocks for the Canary. Again to my amazement, these amps were more than up to the task of driving the MS4s, although with a slight reduction in dynamic impact and bass heft compared to the Canary. I also tried my Margules U280SC, which worked better in ultralinear, 60-watt mode than in 30-watt triode mode. Dali's claim that these speakers are amplifier-friendly can be taken to heart</SPAN>

<SPAN style="FONT-FAMILY: Arial">Citat :http://www.positive-feedback.com/Issue14/dalieuphonia.htm</SPAN>

<SPAN style="FONT-FAMILY: Arial">Jeg tror der er nogle, her i forumet der har fået "vanskelige højttalerbelastninger" på hjernen. Eller er det "big amps" ?</SPAN>

Ja kan være , med du kan også læse udfra det at nogle amps er bedre bygget end andre .

en 25w kan lett være kræftiger end en 100w .

Men hvad jeg er lige glad det er ikke mig der skal høre på det .

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

aahh jensen,

Man må sgu tage hatten af for h. bak. Jeg går ud fra at det er hans kreation. Jeg har kun hørt ms5, men den udstråler nogle mål som kan høres helt tilbage til 102 og 104 højtalerne.

Mål der kan høres på tværs af tid og pris niveau.

Det er meget svært at finde et mere objektivt kriterie inden for hifi.

Når den mand konstruerer ting, lyder det sgu ens og konsistent gennem prisklasser og gennem tid !

Angående den dybe bas, så er der desværre en tendens til, at der ikke laves ht længere der spiller ubesværet helt ned til 20hz som eks. snell a, bw801 og dali 40  - det giver altså problemer på lydsiden:

Hvem præsterer en massiv-kropslig flygelklang som en snell a

Rummet og gulvet på koncertrummet som de gamle 801s3 eller

Guillot orglet som nogle 40se

Retro - retro 3020 sangen

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kramer71]

aahh jensen,

Man må sgu tage hatten af for h. bak. Jeg går ud fra at det er hans kreation. Jeg har kun hørt ms5, men den udstråler nogle mål som kan høres helt tilbage til 102 og 104 højtalerne.

det gør jeg skam også , men at folk tro at en 100w amps er en 100w amps kan jeg ikke forholde mig til .

jeg har min mening om MS4 og MS5 den beholder jeg for mig selv .

Og at smide en Cayin på disse speaker kan jeg selv ikke forholde mig til

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ms5 var en rigtigt fin højtaler. Den vil jeg gerne eje. Prisen var bare helt god-nat. - jeg kan slet ikke forholde mig til de priser.

Men der skal jo, som vi ved, også være til markedsføringsomkostningerne

Her er et billede af Søren:

Er jeg ikke troværdig ?

Undskyld - men der skal altså være plads til lidt humor...

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes