Emne: Dali Euphonia MS4 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
selvfølgelig skal der det.. har du fået arrangeret en demo? så kunne du jo prøve med alt fra alm. holfi til noget stort classe, og så skrive et lille indlæg om dine oplevelser med forskellige forstærkere på ms4'eren?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hælløjda folks! I mine øjne/ører lyder det da som om den speaker da bare gør hvad den bliver bedt om. Der ER forskel på forstærkere, derfor skal forskellige forstærkere lyde forskelligt på en god HT. Kramer nævner, at moderne HTér lader dybbassen i stikke. Ja det gør de!: Mange har erkendt, at den skaber flere problemer end den løser. En højttaler der kan spille bas, skal være aktiv eller stor. Det første er meget dyrt, det andet er forbudt nu om dage, efter den håndfaste feminisering af boligerne. Damerne dominerer snart sagt overalt. Derfor er det sjældent at se den gamle modelflyversamling hænge oppe under loftet, ligesom hifi og andre ægte mandesysler skal pakkes pænt ind i et spiseligt design. Eneste løsning på det, er et separat og dedikeret lytterum i en rolig ende af huset. Så kan man få basserne ind igen. En anden gut nævner lidt om filteret i en HT, hvilket er et rigtigt godt udsagn. Hvis man vil bygge HTér af god kvalitet, så er der, efter min opfattelse 2 vinkler man kan angribe sagen fra. Den første og mest benyttede er, at man beslutter sig for hvilke enheder/materialer man vil anvende til konstruktionen. F.eks. hos dynaudio skal det være polypropylen membraner og masser af magnetisk olie. Hos B&W exellerer man i kevlar og aluminium. Hos infinity er det polyprop og bånd og senere et kompositmateriale med bl.a. aluminium. o.s.v. Når det er fastlagt, så skal der laves et filter der får de valgte enheder til at spille sammen. Er der problemer, så løser man dem i filtret med .f.eks. impedanstilpasning, sugekredse og meget andet godt. F.eks. kræver anvendelsen af de fleste hårde membranmaterialer, kraftig dæmpning af resonansfænomenerne. Det kan ind imellem ende op med et monster stort filter, som får selv garvede entusiaster til at vippe med øjenbrynene. Målemæssigt kan disse højttalere antage endog næsten helt unaturligt flotte forløb. Se engang på www.hunecke.de Check f.eks. B&W Nautilus 800. Den kurve er konstrueret - ganske enkelt - og det gøres vel ikke flottere end det du ser her. I øvrigt anvendes enhederne ofte igen i alle andre af seriens modeller, f.eks. samme diskant hele vejen igennem serien, samme bas, men måske flere i de større. Den avancerede selvbygger vil kunne gøre brug af denne metode. Den anden angrebsvinkel er mere møjsommelig, og går i korthed ud på, at arbejde med enhederne, indtil de opfører sig på en måde, som kan accepteres. I de helt vilde tilfælde, ser man endda på enhederne SAMMEN med filtret. Altså enhed+filter= samlet enhed, der måske oveni købet kun kan fungere i denne ene sammenhæng. Det ender som regel med et mere simpelt filter, med måske helt nye tiltag og metoder til filtreringen. Her er selvbyggeren koblet af, og de fleste fabrikker ligeså. Det kræver et utal af prototyper, specialfremstillede enheder en masse og tålmodighed hinsides enhver marketingafdelings. Der eksisterer selvsagt ikke mange speakers af den slags. Dali har lavet nogen og Euphonia er efter min opfattelse også skåret over denne læst, men med en lidt mere markedsorienteret attitude end tidligere. Behøver jeg her nævne f.eks. Grand serien, hvor det eneste fælles element der er i de 3 sideHTér er diskanten i Diva og Coupé, Grand har sin egen. Filter, basserne i coupé, diva og Grand er hver især specielt udviklede til disse HTér og kun disse. At få økonomi i det, med de priser de blev solgt til, er nok lidt af et kunsstykke. Tænk på andre HTér i samme størrelse, f.eks. Proac. De koster det dobbelte min. og enhederne er helt alm. standardenheder med deres eget silketryk på. Distributionen betyder meget, men det kan ikke være hele forklaringen. Derfor tror jeg i nu ser Euphonia til de samme priser, som andre tager for deres varer med samme grad af færdiggørelse. Nå men behøver jeg nævne, at jeg er tilhænger af den metode, hvor man ikke blot kompenserer på forhånd valgte enheder.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj.
Jeg har netop her til formiddag været ude ved Jensen og hørt hans Mahler.
Det er godt nok det bedste jeg indtil videre har hørt i et setup. Følelsen at kunne "se ind" i et soundstage er enorm. Bredden af lydbillede vidstrækt og man kunne tydeligt "se" hver enkelte musiker, facinerende... Men det der virkelig satte "prikken over i'et" var den nådesløse smæld i bassen, nu er jeg ikke en kylling, men jeg blev til tider forskrækket! Og dybt, dybt, dybt... Har i nogensinde den fornemmelse af at det snurrer i maven, når E strengen på en bas vibrerer frit...?
Har hørt MS4 flere gange i forskellige setup, sikkert en fin højttaler til dem der ikke ved bedre... Men den er altså meget gumpetung. Den går vist heller ikke liniert til 19 hz?
Åh ja prisen, Mahler kan vist fåes til et sted i 50.000,- kr. klassen for et sæt, hvilket nærmest er billigt!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skide godt indlæg fra Kurt von Kubik
Kramer nævner, at moderne HTér lader dybbassen i stikke. Ja det gør de!: Mange har erkendt, at den skaber flere problemer end den løser. En højttaler der kan spille bas, skal være aktiv eller stor. Det første er meget dyrt, det andet er forbudt nu om dage, efter den håndfaste feminisering af boligerne. Damerne dominerer snart sagt overalt.
Vi må tilbageerobre retten til kubikmeter store subwoofere, og whiskey i guldbajeren. EN seng til hende og en til ham. Hendes kan passende stå i køkkenet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Halløj.
Det er godt nok det bedste jeg indtil videre har hørt i et setup. Følelsen at kunne "se ind" i et soundstage er enorm. Bredden af lydbillede vidstrækt og man kunne tydeligt "se" hver enkelte musiker, facinerende... Men det der virkelig satte "prikken over i'et" var den nådesløse smæld i bassen, nu er jeg ikke en kylling, men jeg blev til tider forskrækket! Og dybt, dybt, dybt... Har i nogensinde den fornemmelse af at det snurrer i maven, når E strengen på en bas vibrerer frit...? Nej! For det gør den heller ikke i virkeligheden. En knipset bas går dejligt dybt og sætter gulvet i gang, men maven - nix! Hvis den gør det i Jensens set-up, så er det fordi Jensen kan li´det sådan og det lyder som om at du også kan. Men det har ikke noget med reproduktion at gøre. Prøv at lytte lidt til orgelmusik. Her får man lidt idé om, hvad der sker når 16-20Hz anslås på reel vis af et rigtigt instrument. Kun her får du brug for fuldt niveau i sub-oktaverne til ægte reproduktion.
Har hørt MS4 flere gange i forskellige setup, sikkert en fin højttaler til dem der ikke ved bedre... Men den er altså meget gumpetung. Den går vist heller ikke liniert til 19 hz? At det har spillet gumpetungt, kan sagtens være, men jeg tror ikke på, at det er højttaleren der gør det.
Åh ja prisen, Mahler kan vist fåes til et sted i 50.000,- kr. klassen for et sæt, hvilket nærmest er billigt!
Mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super indlæg knallert,
Jeg kommer til at tænkte på en selvbyg artikkel i HF hvor de som udgangspunkt for designet startede med at lytte til diskanten i fri luft, så valgte de den,
Så var det mellemtonens tur, hvad skulle de nu vælge :)
Så bas..
Og så blev der klampet delefilter på.
Må jeg lige tilføje at Grand til at starte med kostede 8k stykket - ikke sandt ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Super indlæg knallert,
Jeg kommer til at tænkte på en selvbyg artikkel i HF hvor de som udgangspunkt for designet startede med at lytte til diskanten i fri luft, så valgte de den,
Så var det mellemtonens tur, hvad skulle de nu vælge :)
Så bas..
Og så blev der klampet delefilter på.
Må jeg lige tilføje at Grand til at starte med kostede 8k stykket - ikke sandt ? Jo! og Coupé 4.500 pr. stk. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Milu skrev:
|
Halløj.
Det er godt nok det bedste jeg indtil videre har hørt i et setup. Følelsen at kunne "se ind" i et soundstage er enorm. Bredden af lydbillede vidstrækt og man kunne tydeligt "se" hver enkelte musiker, facinerende... Men det der virkelig satte "prikken over i'et" var den nådesløse smæld i bassen, nu er jeg ikke en kylling, men jeg blev til tider forskrækket! Og dybt, dybt, dybt... Har i nogensinde den fornemmelse af at det snurrer i maven, når E strengen på en bas vibrerer frit...? Nej! For det gør den heller ikke i virkeligheden. Jo da, den kildrer, rigtigt den river ikke i flæsket, men der er kildren...Eller osse er det bare mig der er glad? En knipset bas går dejligt dybt og sætter gulvet i gang, men maven - nix! Hvis den gør det i Jensens set-up, så er det fordi Jensen kan li´det sådan og det lyder som om at du også kan. Men det har ikke noget med reproduktion at gøre. Prøv at lytte lidt til orgelmusik. Her får man lidt idé om, hvad der sker når 16-20Hz anslås på reel vis af et rigtigt instrument. Kun her får du brug for fuldt niveau i sub-oktaverne til ægte reproduktion. Kan kun give dig ret orgelmuzak går naturligvis rigtig rigtig dybt... men det gider jeg ikke at høre på.
Har hørt MS4 flere gange i forskellige setup, sikkert en fin højttaler til dem der ikke ved bedre... Men den er altså meget gumpetung. Den går vist heller ikke liniert til 19 hz? At det har spillet gumpetungt, kan sagtens være, men jeg tror ikke på, at det er højttaleren der gør det.
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Hej igen igen!
I øvrigt er der en lidt sjov ting, som jeg føler lidt trang til at viderebringe.
Forudsat at der har været lyttet forskellige steder eller på forskelliges set-ups, og en højttaler af nogen bliver udråbt som f.eks. "gumpetung" Andre siger den er mudret. Tredie finder den "gokket" og "peaky". Fjerde finder den "småskinger" og "metallisk."
Så er det faktisk et rigtigt godt signal om, at den reproducerer det der kommer ind i den. Ikke dermed sagt at den er helt rigtig, men her bør interessen skærpes. Den kan nemlig ihvert tilfælde det, at den viser forskellen på de forskellige set-ups den er blevet hørt i. Halløj den viser jo ikke forskellen hver gang, men viser/viste sig gumpetung hver gang, selvom grejet og stedet var forskelligt...? Hvis man derimod hører, at en speaker er "båttet"  Og den anden siger at den er "båttet" Den tredie derimod synes den er "båttet" Mens fjerdemand er vildt uenig, han synes nemlig den er "båttet" Har også hørt andre sige den (vi ved vist godt hvilken ht. vi taler om) ikke siger båt, måske det er jer den er gal med?
Hvad mon den så er? 
Resten bør du selv kunne finde ud af. Lad os sige farvel til marketing og goddag til logik! Der er de fedeste præmier for et rigtigt gæt .
1. præmien er ikke mindre end 3 minutters helt gratis mulighed for at befamle min lille parisernummer 
|
|
|
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En knipset bas går dejligt dybt og sætter gulvet i gang, men maven - nix!Hvis den gør det i Jensens set-up, så er det fordi Jensen kan li´det sådan og det lyder som om at du også kan. Men det har ikke noget med reproduktion at gøre.Prøv at lytte lidt til orgelmusik. Her får man lidt idé om, hvad der sker når 16-20Hz anslås på reel vis af et rigtigt instrument. Kun her får du brug for fuldt niveau i sub-oktaverne til ægte reproduktion.
Der blev spillet Marcus mille live more og den bas skal slå dig i maven , Har du aldrig hørt basguitar live , samt der blev spillet drum af jim keltner og den sole skal sgu ikke slå i gulvet men i maven , jeg spiller tit trommer sammen med min lille nevø, så jeg ved godt hvordan det skal lyde.
Kom du bare ned også med orgelmusik , hvis du ellers kan tåle at få det spiller i langttid , for her er rummet til dyb dyb bund .
ps
jeg kan ikke selv tåle at høre det musik i forlangtid her og slet ikke da jeg prøvet sjovt ting med min tact .
Marcus måle til ca 27hz
Drum ca 26hz
also sprach orgel ca 17hz
ladykiller flygel c ca 17hz
Also sprach orgel er for vild der klages når jeg spiller det .
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
fy for pyfor.... har prøvet milu's mavepumper estreng, dog til en rock koncert med alt for høj musik... det er selvfølgeligt fedt ved eks orgel musik, men til dagligdags bryder jeg mig ikke om så dyb bas.. det bliver for meget af det gode.. der er grænser for hvor meget musikken skal kunne mærkes.. den skal nydes.  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så oprandt endelig dagen hvor jeg fik muligheden for at høre Strauss'erne i action. Den korte version er at den helt klart banker MS4 ud af stuen med fuld hornmusik, men der et lille "men" som vi kommer til.
Jeg lagde vejen forbi Hans, flinker fyr iøvrigt, hos Artsound og her var der spændt en del Opera grej foran strauss'erne. Det første indtryk var stor.....det er sgu en stor ht'er ! Den er meget dominerende og får MS4 til at ligne en lille bedstemor højttaler til vægmontering. Men omvendt syntes krigministeren at dens slanke design er pænt, så den har en høj WAF-faktor. Nå, men første skive var The Black album fra Metallica for lige at høre om der skulle lyttes mere ...og det skulle der. På Enter Sandmen blev trommerne leveret med autoritet, vægt og fylde (her kommer men'et) men jeg syntes alligevel jeg savnede et eller andet. Lidt mere vægt og punch, måske. Trommernes anslag er knap så hårdt som på MS4, men til gengæld er kontrollen bedre og nuanceringen i basområdet er suveræn . Stærkt inspireret af vores første plade satte Hans en omgang Rage against the machine på , og igen blev det leveret på en stærkt musikalsk og engagerende facon. Man mærker speakerens autoritet på disse numre. Herefter gik det slag i slag med Madonna's American Pie som igen blev leveret flot. Blue Cantrell's "street-agtige" rå lyd blev også gengivet råt som det skal, og især her hørte jeg detaljer i basområdet som jeg aldrig har hørt før...flot  .
Dire Straits blev også leveret med masser af saft og kraft, et enormt stort lytterum og autoritet - men igen manglede jeg lige den sidste attack og slam i bunden. Vægten er der, men jeg kan ikke rigtigt "mærke" musikken som jeg gerne vil. Jeg tror, at det skyldes primært ht'ernes placering langt væk fra bagvæggen (ca. 1 m.) og alt det rørgrej der var spændt for
Men det er sgu en perle denne her Strauss og sammnelignet emd MS4 så spiller den mere lige på og er knap så "behagesyg" som Dali'en. Omvendt når man provokerer MS4 med tilstrækkelig effekt og metallica så er det en fryd at høre / mærke hvor meget punch der er i den lille kraftkarl. Men alt i alt er Strauss vinderen især på det store lydbillede, kontrollen og detaljerne . Og så spiller den musik ligesom Dali'erne....men den gør bare det hele lidt bedre og er et fund i prisklassen. Dog undtaget den sidste attack/slam som MS4 har når der fyres op under kedlerne, men til gengæld er den fri for den "lalleglad" spillestil MS4 til tider har. Det er sgu en dejlig speaker og den får på et senere tidspunkt en stående invitation til en hjemme demo hos mig.......  
Så må jeg bare se om jeg kan få stoppet dem ind i stuen....de er sgu godt nok store. Det er også derfor at Mahleren ikke kommer på besøg hos mig (her er nok den sidste attack jeg mangler), men jeg har ikke plads __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acer.
Ja dejlig højttaler. Men glem det Opera gejl, der skal sku' noget godt grej foran for at åbne op i bassen. Ta' forbi Jensen og hør det på Rouge, så skal du da lige høre løjer...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Hej Acer.
Ja dejlig højttaler. Men glem det Opera gejl, der skal sku' noget godt grej foran for at åbne op i bassen. Ta' forbi Jensen og hør det på Rouge, så skal du da lige høre løjer...
Mvh.
|
|
|
Hej Milu, Jensen havde kun Mahleren hjemme.... Strauss'erne var ude på turne . Men Mahleren er både for stor og for dyr for mig , og så tror jeg ikke min amp har boller nok til håndtere den tunge Mahler __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer det var sku imponerende, en speaker vi kan blive enige om spiller som en drøm  både med bund og alt muligt.. men enig med milu, opera skal ik trække dem, så skal dine sidste forbehold nok blive blæst væk
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
Acer det var sku imponerende, en speaker vi kan blive enige om spiller som en drøm både med bund og alt muligt.. men enig med milu, opera skal ik trække dem, så skal dine sidste forbehold nok blive blæst væk  |
|
|
Ja, det er en fantastisk speaker......detaljer og rum, autoritet, krop og fylde. Og den er sgu bedre end MS4...så må jeg bare høre den med noget transistor grej på istedet for rør. Detaljerne og kontrollen i basområdet er nok det der imponerer mig mest.....det er sgu i orden __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Live21 skrev:
Acer det var sku imponerende, en speaker vi kan blive enige om spiller som en drøm både med bund og alt muligt.. men enig med milu, opera skal ik trække dem, så skal dine sidste forbehold nok blive blæst væk  |
|
|
Ja, det er en fantastisk speaker......detaljer og rum, autoritet, krop og fylde. Og den er sgu bedre end MS4...så må jeg bare høre den med noget transistor grej på istedet for rør. Detaljerne og kontrollen i basområdet er nok det der imponerer mig mest.....det er sgu i orden
|
|
|
...Eller GODT rørgrej, kan også trække dem... Men altså Opera du'r ikke!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Hej Acer.
Mvh. |
|
|
Rouge, er det sådan noget bordeaux-farvet udstyr?
Du mener vel Rogue?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adam skrev:
Milu skrev:
|
Hej Acer.
Mvh.
|
|
|
Rouge, er det sådan noget bordeaux-farvet udstyr? 
Du mener vel Rogue?
|
|
|
Ups, jeg lærer det aldrig!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|