Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 19:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Akustisk ventil, hvornår og hvorfor?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hele kassen er på 100 liter. Den ene enhed kan ses udefra, og den anden sidder inde i kassen. JA!!!  Bag den synlige, foran den indre er der 50 (hvorfor så stort??) liter. Bag den indre er der også 50 liter. Nemlig

Da hele volumen er på 100 liter, skal der vel bruges tre ventiler? Men hvordan skal de sidde?

I kammeret mellem den synlige og den indre? Eller skal der sidde en ventil i hvert kammer?

Så udnytter du jo ikke den store fordel med en compoundløsning - at du kan opnå samme basgengivelse med (næsten) den halve kabinetstørrelse. Kammeret  mellem de to enheder skal gøres så lille som praktisk muligt. Her må du under ingen omstændigheder placere akustiske ventiler da hele ideen med løsningen falder til jorden. Ventilerne skal placeres i kammeret bag den indre enhed.

Kammeret mellem enhederne skal jo helst fungere som en stiv kobling mellem enhederne, så de bevæger sig helt synkront - Dvs som éen enhed med dobbelt bevægelig masse og motorkraft.

Check dette link:

http://www.danmarx.org/audioinnovation/theories.html

Her kaldes konstruktionen dog Isobaric og Compound lige under er principielt bare to enheder i lukket kabinet hvor den ene sidder med bagsiden udad (skal derfor tilsuttes i modfase) Dette modvirker forvrængning der skyldes assymmetri i magnetsystem og ophæng på enheden.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Grunden til kabinettets størrelse, er fordi det er til diverse tests, så kan jeg teste diverse volumener. Den endelige subwoofer kommer til at se helt anderledes ud.

Der hvor jeg var noget i tvivl, var om en ekstra enhed i isobarisk kobling, ville påvirke fingereglen om akustiske ventiler. Men som jeg kan forstå det, skal jeg blot betragte de to enheder i isobarisk kobling, som én enkelt enhed - også når det gælder de akustiske ventiler.

Jeg havde egentlig ikke forventet andet, men der kunne være nogen, der havde gjort sig andre erfaringer.

Tak for linket...
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes